مشخصات عکس کارت ملی

شرایط و مشخصات عکس کارت ملی هوشمند چیست؟ با توجه به فرایند تغییر کارت ملی و پیچیدگی‌های آن، این سوال برای بسیاری از ما آشنا و تکراری است. خصوصا وقتی که بدانیم بسیاری از افراد، همچنان در تلاش برای گرفتن کارت ملی هوشمند هستند.

با توجه به کاربرد کارت ملی هوشمند بهتر است هرچه سریع‌تر اقدام به دریافت آن کنید. یکی از مهم‌ترین مسائل برای افراد در زمینه تعویض کارت ملی، مسئله مشخصات عکس آن است که باید به صورت زنده و در همان لحظه گرفته شود.

 در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ با مشخصات عکس کارت ملی هوشمند بیشتر آشنا خواهید شد. اما بهتر است ابتدا به بررسی ماهیت کارت ملی هوشمند بپردازیم:

کارت ملی هوشمند چیست ؟

کارت ملی هوشمند، یک کارت دیجیتالی است که از سوی سارمان ثبت احوال کشور، در اختیار همه افراد بالای 15 سال، قرار می‌گیرد. در این کارت، تمامی اطلاعات هویتی فرد قرار گرفته‌اند. تمامی داده‌هایی که در کارت ملی هوشمند ذخیره شده‌اند، کد گذاری شده و امکان دسترسی‌های غیر مجاز به آنان وجود ندارد.

تغییر عکس کارت ملی هوشمند

کارت ملی هوشمند قرار است جایگزین کارت‌های ملی قدیمی ( که از جنس کاغذ بودند) شود. کارت‌های کاغذی تا پایان سال 1396 هجری شمسی، اعتبار داشتند و بعد از آن، کارت‌های دیجیتالی جدید، جایگزین آن‌ها شدند.

درباره کاربردهای کارت ملی هوشمند چه می‌دانید؟
کارت ملی هوشمند در مقایسه با کارت‌های ملی قدیمی، کاربردهای بیشتری دارند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد این کارت، شناسایی و تایید هویت افراد مختلف است. در کارت‌های جدید، مواردی مانند اثر انگشت و عکس افراد نیز به صورت داده‌ای الکترونیکی و در تراشه‌های مخصوصی که بر روی بدنه کارت قرار دارند، جایگذاری شده‌اند. به همین دلیل، تایید هویت افراد، ساده‌تر و دقیق‌تر صورت می‌گیرد.

ایده اصلی دولت برای هوشمند کردن کارت‌های ملی، بهبود خدمات به مردم بود. با داشتن کارت ملی هوشمند، خدماتی مانند دفترچه‌های بیمه درمانی، یارانه‌های نقدی و غیر نقدی، دریافت خدمات شهروندی، شرکت در انتخابات و … بهتر و آسان‌تر به افراد مختلف جامعه ارائه می‌شوند.

مشخصات کارت ملی هوشمند

مهم‌ترین ویژگی کارت‌های ملی هوشمند، دیجیتال بودن آن‌‌ها است. بر اساس همین مشخصه، می‌توان از این کارت برای تایید هویت در فضاهای حقیقی و مجازی استفاده کرد.

بر روی کارت ملی هوشمند، تمامی اطلاعات هویتی از قبیل نام، نام خانوادگی، وضعیت تاهل و … قرار گرفته‌اند. بر همین اساس، افراد به راحتی می‌توانند با استفاده از این کارت، خدمات مختلف و متنوع شهروندی را دریافت کنند.

از آنجایی که امضا و اثر انگشت فرد صاحب کارت، به صورت الکترونیکی بر روی کارت ملی هوشمند حک شده است، امنیت آن به شکل قابل توجه‌ای بالاتر رفته و امکان جعل و سواستفاده از این کارت به حداقل ممکن می‌رسد.

شرایط عکس کارت ملی هوشمند

یکی از مهم‌ترین بخش‌های دریافت کارت ملی هوشمند، مربوط به عکس فرد است. این عکس در اندازه‌های کوچک و در قسمت بالا سمت چپ کارت، بر روی آن حک می‌شود. اما سوال اینجاست که عکس کارت ملی هوشمند باید به چه صورتی گرفته شده و آماده شود؟

مشخصات عکس کارت ملی هوشمند

همانطور که می‌دانید، عکس کارت ملی هوشمند، به صورت زنده و در زمان ثبت نام، از افراد گرفته می‌شود. بنابراین باید در زمان مراجعه به محل دریافت کارت ملی هوشمند، شرایط ظاهری شما، مناسب عکس گرفتن باشد.

شرایط عکس کارت ملی هوشمند برای بانوان

بانوان در زمان مراجعه به محل ثبت نام کارت ملی هوشمند، باید حتما مقنعه پوشیده باشند، زیرا یکی از شرایط مهم عکس کارت ملی هوشمند برای خانم‌ها، پوشیدن مقنعه است.

همچنین در زمان مراجعه برای گرفتن عکس کارت ملی هوشمند، بهتر است تا حد امکان از لوازم آرایشی کمتری استفاده کنید.

شرایط عکس کارت ملی هوشمند برای آقایان 

آقایان در زمان مراجعه به محل ثبت نام کارت ملی هوشمند، نباید پیراهن سفید به تن داشته باشند. به عنوان یک توصیه نیز می‌توانیم بگوییم که بهتر است صورت خود را در زمان گرفتن عکس، کاملا اصلاح نکرده باشید.

مدارک لازم برای گرفتن کارت ملی هوشمند

مدارک لازم برای کارت ملی هوشمند اسناد پیچیده‌ای نیستند. باید ابتدا به سایت www.ncr.ir مراجعه کنید. با وارد کردن اطلاعات خواسته شده و واریز از طریق درگاه بانکی به مبلغ 20 هزار تومان، به شما رسیدی تحویل داده می‌شود که محل و ساعت مراجعه شما به دفاتر پیشخوان دولت را مشخص کرده است.

در هنگام مراجعه به دفاتر، باید اصل شناسنامه عکس دار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و موبایل را به همراه داشته باشید. نسخه چاپی رسیدی که از طریق سایت دریافت کردید هم باید همراهتان باشد.

نمونه عکس کارت ملی هوشمند

در زیر یک نمونه عکس از کارت ملی هوشمند را مشاهده می‌کنید:

نمونه عکس کارت ملی هوشمند

همانطور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید، اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر و تاریخ اعتبار کارت بر روی بدنه کارت ملی هوشمند حک می‌شوند. عکس کارت ملی هوشمند نیز در قسمت بالا و سمت چک آن، حک خواهد شد.

تمامی اطلاعاتی که بر روی بدنه کارت مشاهده می‌کنید، به علاوه امضا و اثر انگشت فرد صاحب کارت ملی هوشمند، به صورت دیجیتالی بر روی تراشه‌هایی که در داخل آن قرار گرفته‌اند، ذخیره شده‌اند.

فرمت عکس کارت ملی هوشمند

همانطور که گفته شد، عکس کارت ملی به صورت زنده و در هنگام مراجعه فرد برای ثبت نام کارت، از وی گرفته می‌شود. بنابراین شما عزیزان نیاز به ارسال فایل تصویر خود و یا بارگذاری آن در وب سایت ثبت احوال ندارید.

به عبارتی دیگر، تمام مراحل گرفتن و ذخیره عکس شما، بر عهده کسانی است که از شما و در محل ثبت نام عکس می‌گیرند. بنابراین فرمت عکس کارت ملی هوشمند را نیز این افراد تعیین می‌کنند و شما دخالتی در آن نخواهید داشت.

شرایط تعویض عکس کارت ملی هوشمند

در حال حاضر و بر اساس آخرین اظهارات مسئولان ثبت احوال کشور، هیچ راهی برای تعویض عکس کارت ملی هوشمند وجود ندارد.  سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال ایران در این باره می‌گوید:

عکس‌های کارت‌های ملی ‌هوشمند که صادر شده است در هیچ شرایطی قابل تغییر نخواهد بود.

ایشان همچنین ناکید کردند که به هیچ وجه نمی‌توان عکس‌هایی که در عکاسی گرفته شده‌اند را جایگزین عکس کارت ملی هوشمند نمود.

به عبارتی دیگر، سیستم ثبت نام کارت ملی هوشمند به گونه‌ای تعریف شده است که عکس باید در همان زمان ثبت نام و در دفاتر مجاز گرفته شود. همچنین مشخص  است که نمی‌توان از عکس‌های روتوش شده استفاده کرد.

اعتراض به عکس کارت ملی هوشمند

بسیاری از افرادی که کارت ملی هوشمند دریافت کرده اند، از عکس کارت ملی خود ناراضی هستند و ادعا می‌کنند شبیه خودشان نیست.

مشکل بزرگ در رابطه با عکس کارت ملی هوشمند! 
با وجود اینکه امکان روتوش برای عکس کارت ملی حذف شد تا عکس کارت ملی هوشمند شبیه چهره واقعی خود افراد باشد، اما عکس‌های درج شده روی کارت با چهره فرد تفاوت زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل، استفاده از لنز واید در بسیاری از دوربین‌های عکس برداری کارت ملی است. لنز واید مناسب عکاسی پرتره نیست و اجزای چهره را در هم می‌ریزد. عدم رسیدن نور مناسب به چهره از دلایل دیگر است که باعث سیاهی بیش از حد برخی از عکس‌ها شده است.

با توجه به اینکه کارت ملی، مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابراز احراز هویتی است، این سطح از نارضایتی از عکس‌های درج شده موجب موجی از اعتراضات شده است. قبل از اجرایی شدن این طرح، رییس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران با ثبت شکایتی، عکس‌برداری برای کارت ملی هوشمند در دفاتر پیشخوان دولت و ثبت احوال را غیر قانونی خوانده بود.

جالب است بدانید که رای دیوان عدالت اداری نیز به نفع رئیس این صنف صادر شد، اما در نهایت این روند عملیاتی گشته و در حال حاضر بسیاری از مردم از حضور افراد غیر متخصص و دوربین‌های غیر استاندارد عکاسی چهره، در این مراکز ناراضی هستند.

هرچند در سراسر دنیا عکس‌های هویتی مثل کارت ملی، به صورت لایو گرفته می‌شود و از دستکاری و روتوش جلوگیری می‌شود، اما نکات فنی عکس‌برداری به صورت جدی رعایت می‌شود. ولی متاسفانه در ایران عکس کارت ملی شدیدا تحت تاثیر مسائل فنی قرار گرفت و باعث نارضایتی فراوان کاربران شد.

عکس کارت ملی هوشمند المثنی

در صورتی که کارت ملی هوشمند شما گم شده است، باید برای دریافت کارت ملی المثنی اقدام کنید. البته بهتر است ابتدا با مراجعه به وب سایت سازمان ثبت احوال، در منوی اصلی، قسمت میز خدامات الکترونیکی را انتخاب و از زیرمنوی آن، مدراک پیدا شده را انتخاب کنید.

کارت ملی هوشمند المثنی

اگر کارت ملی گم‌شده شما توسط فردی پیدا شده و به اداره ثبت احوال تحویل داده شده باشد، می‌توانید با وارد کردن کد ملی و مشخصات خود، کارت ملی هوشمند خود را پیدا کنید. در غیر این صورت، برای دریافت کارت ملی هوشمند المثنی باید با در دست داشتن مدارک زیر، به یکی از شعب دافتر پیشخوان دولت مراجعه کنید:

  • اصل شناسنامه
  • یک قطعه عکس ۳*۴ با زمینه سفید
  • کد پستی ۱۰ رقمی محل سکونت
  • تکمیل فرم درخواست کارت ملی
  • تکمیل فرم گزارش مفقود شدن کارت شناسایی ملی و اعلام مفقودی کارت ملی هوشمند یا معمولی
  • تکمیل پاکت پستی ویژه هویت ملی

هزینه دریافت کارت ملی هوشمند المثنی چقدر است؟

هزینه دریافت کارت المثنی برای افرادی که برای اولین بار به این کار اقدام می‌کنند، 31 هزار تومان و برای افرادی که برای بار دوم این مراحل را انجام می‌دهند، 53 هزار تومان است

چگونه در عکس کارت ملی خوب بیفتیم ؟

درست است که عکس‌های کارت ملی به صورت زنده گرفته می‌شوند و هیچگونه روتوشی نیز روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد، اما با این‌حال می‌توانید با رعایت نکات زیر، به بهترین شکل در این عکس دیده شوید.

برای گرفتن یک عکس خوب برای کارت ملی هوشمند، موارد زیر را رعایت کنید:

  • به مرتب و آراسته بودن موهای خود دقت کنید
  • با دقت و تمرکز به لنز دوربین نگاه کنید
  • یقه پیراهن خود را مرتب کنید
  • از لوازم آرایشی کمتری استفاده کنید
  • لباس خود را با دقت انتخاب کنید
  • گردن خود را خم نکنید

با رعایت تذکرات بالا، می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که به بهترین ظاهر خود در عکس کارت ملی هوشمند نزدیک شده‌اید.

کلام پایانی 

با توجه به موج عظیمی که از نارضایتی مردم نسبت به عکس کارت ملی هوشمند به راه افتاده است، این احتمال وجود دارد که در آینده‌ای نزدیک، ساز و کار گرفتن عکس از افراد متقاضی برای کارت ملی، تغییر کند.

اگر شما نیز از عکس کارت ملی خود ناراضی هستید و یا نکته‌ای در این رابطه به ذهنتان می‌رسد، لطفا در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول در رابطه با عکس کارت ملی هوشمند

چگونه در عکس کارت ملی خوب بیفتیم ؟

بهتر است روزی که قصد رفتن به محل ثبت نام کارت ملی هوشمند را دارید؛ از آراستگی ظاهر و به ویژؤه موهای خود مطمئن شوید. همچنین در هنگام عکس گرفتن نیز سعی کنید گردن و کمر خود را خم نکنید

عکس کارت ملی هوشمند چگونه باید باشد ؟

این عکس به صورت زنده و در محل ثبت نام از شما گرفته خواهد شد. بنابراین، شما دخالتی در نوع فرمت و یا ارسال آن به سازمان ثبت احوال ندارید. تنها کافیست موارد و ضوابط گرفتن عکس کارت ملی هوشمند را رعایت کرده باشید.

شرایط عکس کارت ملی هوشمند برای آقایان چیست ؟

آقایان در روزی که برای ثبت نام کارت ملی هوشمند، به محل‌های تعیین شده مراجعه می‌کنند، نباید پیراهن سفید به تن داشته باشند. همچنین دشتن کلاه و عینک نیز در زمان عکس گرفتن، غیر مجاز است.

شرایط عکس کارت ملی هوشمند برای بانوان چیست ؟

بانوان در زمان مراجعه به محل تبت نام کارت ملی هوشمند، باید حتما مقنعه به سر داشته باشند و همچنین از لوازم آرایشی مختلف، به مقدار زیاد استفاده نکرده باشند.

3.4 | (12)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

58 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
58
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x