رودبار، شهر باغ های زیتون

رودبار یکی از شهرهای زیبای استان گیلان است که در کنار جاذبه های فراوان گردشگری، به شهر باغ های زیتون هم معروف می باشد.

آب و هوای بسیار مطبوع ، یکی از امتیازهای رودبار برای جذب گردشگر است. آب وهوای این شهر نه زیاد گرم و نه زیاد خنک است بلکه یک هوای معتدل و با رطوبت اندک خصوصیت این شهرستان است.

رودبار از تولیدکنندگان بزرگ زیتون کشور است و باغ های سرسبز زیتون، جدا از اینکه مناظره بسیار زیبایی در این منطقه ایجاد می کند، به رشد و رونق اقتصادی در این شهرستان کمک می نماید. زیتون و روغن زیتون این شهرستان از کیفیت بالایی برخوردار است و خیلی از گردشگران  برای تهیه این محصول به این منطقه مسافرت می کنند.

این شهر از سمت شمال به رشت و سیاهکل متصل می‌شود. از جنوب با قزوین همسایه است و از شرق نیز به رودسر منتهی می‌شود.

سفید رود از داخل رودبار عبور می کند و همین امر باعث شده که علاوه بر ایجاد هوای مطبوع، به زیبایی شهر نیز افزوده شود. بارندگی در رودبار زیاد است و همین امر باعث ایجاد جنگل و آبشارهای زیبا در این شهر شده است.

روستاها از دیگر نقاط گردشگری رودبار است که به دلیل شرایط آب و هوایی، دارای روستاها سرسبز وخرم است و سالانه میزبان گردشگران زیادی می باشد. رودخانه‌ها، آبشارها، چشمه‌های آب گرم و معدنی و دره‌ها از مناطق دیگر گردشگری این شهر محسوب می شود.

شهرستان رودبار منطقه ای کوهستانی است و مرتفع ترین شهرستان استان گیلان به شمار می آید. رودبار را می توان دروازه ورودی گیلان از طریق مرکز کشور دانست. کوه های بسیار زیبای این ناحیه، به صورت رشته های موازی با دره های جالب توجه، فضای دل‌نشینی را پدید آورده اند. از این رو جاذبه های گردشگری رودبار بیشتر جاذبه های طبیعی می‌باشند. بهترین زمان برای مسافرت به رودبار فصول بهار و تابستان است.

تپه مارلیک

رودبار یکی از شهرهای تاریخی استان گیلان محسوب می شود و آثار تاریخی در جای جای این سرزمین وجود دارد. تپه مارلیک یا چراغعلی تپه در دره گوهر رود در كنار شهر رودبار استان گيلان قرار گرفته است.

در کنار این تپه، باغ های زیتون و مزارع شالی قرار دارد که زیبایی های منحصر به فردی به این مسیر بخشیده است. تپه مارلیک بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست کم ۳۰۰۰ سال پیش است. در کاوش های انجام شده در تپه مارلیک ۵۳ گور کشف گردید، که قبرها مربوط به سلاطین آماردی بوده است. در همهٔ آرامگاه‌ ها اشیایی مانند ظروف سفالین، دکمه‌ های تزئینی، انواع سرگرز، پیکان، جام‌ های چینی، طلا، نقره و مفرغ، خنجر، شمشیر، مجسمه‌ های برنزی و سفالی، سرنیزه و کلاه‌ خود پیدا شده‌ است.

جاذبه های گردشگری شهر رودبار

آین آثار در واقع هنرو تمدن بشری را در طول قرن ها در خود پنهان و حفظ کرده و درحقیقت تپه طبیعی و صخره ای است. این تپه از سنگ های سولفات آهن تشکیل شده و دارای لایه های طبیعی و تحتانی می باشد که شکاف های بزرگ در دورن تپه ایجاد کرده است.

البته در این بخش فقط این تپه باستانی وجود ندارد بلکه آثار دیگری مانند ۵ تپه مارلیک، زینب بیجار، دور بیجار، پیلاقلعه و جازم کول از همه مهم تر است.

روستای داماش

برخی از روستاهای رودبار از قدمت طولانی برخوردار هستند. داماش یکی از روستاهای ییلاقی جیرنده از بخش عمارلو می باشد که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رودبار و ۱۳۰ کیلومتری رشت در استان گیلان است. این روستا در منطقه ای کوهستانی و در رشته کوه های البرز واقع شده که دارای چشم اندازهای بسیار عالی و فوق العاده است. روستای زیبای داماش در سال ۱۳۸۷ به عنوان روستای نمونه گردشگری به ثبت رسید.

روستاهای دیدنی رودبار

روستای داماش محل گل های نادر و کمیابی مانند گل سوسن چلچراغ است که فقط دو نقطه جهان شامل لنکرن جمهوری آذربایجان و رودبار ایران شناسایی شده است. گل سوسن چلچراغ نخستین گیاهی است که به عنوان میراث ملی در ایران به ثبت رسیده است.

ییلاق سلانسر رودبار

منطقه رودبار علاوه بر آثار تاریخی، از ییلاق های خوش آب و هوا نیز بهره مند است. سلانسر یکی از روستاهای ییلاقی این منطقه است که دارای طبیعت کم نظیر است.

سلانسر روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رودبار و یکی از زیباترین ییلاقات رودبار رستم آباد از شهرهای شهرستان رودبار در استان گیلان است و در ۱۵ کیلومتری رودبار قرار دارد.

در دامنه این ییلاق درختان تنومند و بزرگ و در بلندای آن علفزارهای زیبایی وجود دارد. سلانسر تابستان های بسیار خنک دارد، ارتفاع زیاد و طبیعت همیشه مه گرفته اینجا ، از زیبایی های دیگر این ییلاق محسوب می شود.

ییلاق سلانسر رودبار

چشمه ی آب گرم ماستخور

رودبار همچنین از چشمه های آب گرم خوبی برخوردار است. چشمه آب گرم ماستخور در ۵ كیلومتری شهر رودبار و در جبهه غربی سد منجیل قرار دارد.

آب این چشمه ، گرم و جوشان است و اهالی آب چشمه را به خزینه هایی هدایت و در آن ها حمام می کنند. آب این چشمه خاصیت درمانی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری های چشم و بیماری های استخوانی و رماتیسمی مفید است. خواص طبیعی و گوگردی آبگرم چشمه ماستخور سبب شده گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند.

چشمه های آبگرم استان گیلان

آتشفشان درفک

آتشفشان ها همواره از دیدنی ها و در عین حال منشای خیلی از حوادث و تخریب محیط زیست و اماکن مسکونی و غیر مسکونی بوده است. خیلی از مردم آتشفشان های فعال یا خاموش را از نزدیک ندیده اند و بقایای این آتشفشان ها می تواند برای گردشگران جالب و جذاب باشد.

درفک نام آتشفشان خاموشی در استان گیلان و در رشته‌ کوه البرز است که گردشگران زیادی سالانه از آن بازدید می کنند. درفک رشته کوهی هشت کیلومتری دارد که از جنوب شرقی به شمال غربی کشیده شده است.

جاذبه های گردشگری رودبار

اکنون سال ها از آخرین جوش و خروش این آتشفشان می گذرد. اینجا بکرترین طبیعت و آب و هوا را دارد. اگر قصد سفر به این منطقه دارید در کنار دیدن آتشفشان درفک می توانید از منطقه پر از جنگل، کوه، غار و کلبه های روستایی اینجا نیز دیدن کنید.

پاییز مناسب ترین فصل سفر به درفک است و شما در اینجا با رویایی ترین آب و هوای مواجه می شوید. اینجا خبری از هوای مرطوب و شرجی نیست و شما با آب و هوای خنک روبرو خواهید بود.

در پاییز درفک همچنین رنگین کمانی از رنگ ها و مه غلیظ و ابرهایی که در ارتفاعات تا زیر پای شما می رسند را شاهد خواهید بود.

روستای کلشتر رودبار

این روستا از آب و هوای مدیترانه ای برخوردار است که همین ویژگی باعث توسعه  باغات زیتون شده است. این روستا در فاصله سه کیلومتری شهر رودبار و در کوهپایۀ کوهستان البرز غربی واقع شده ‌است.

روستای کلشتر به خاطر موقعیت کوهستانی و وجود درختان همیشه سبز مانند زیتون و کاج، دیدنی است. در کنار این زیبایی، وجود چشمه و نهر آب در درون بافت مسکونی، بر زیبایی های این منطقه افزوده است.

روستاهای دیدنی رودبار

درخت سرو هرزیل، دریاچه ویستان بره سر رودبار، سد منجیل، سد سفیدرود، چشمه روستای کلشتر رودبار، قله درفک – آتشفشان درفک،استخر طبیعی خلشکوه، سد تاریک سیاهرود،  چشمه ‌های آب معدنی سنگرود، چشمه آب گرم ماستخور رودبار، ییلاق سلانسر رودبار، درخت سرو هرزویل، روستای توریستی داماش،غار دربند رشی، دره دربند رحمت آباد و گل سوسن چلچراغ از جاذبه های گردشگری رودبار هستند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x