تفاوت ببر و پلنگ – مقایسه علمی از نظر ظاهری و قدرت

ببر و پلنگ هر دو از زیباترین گربه‌سانان موجود در حیات وحش هستند؛ با این‌حال تفاوت‌های زیادی نیز با یکدیگر دارند. این دو شکارچی ماهر و خوش خط و خال، از قدرتمندترین جانوران ساکن روی کره زمین هستند؛ اما کدام‌یک بزرگ‌تر هستند؟ قدرت کدام بیشتر است؟

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به صورت کامل، شما را با تفاوت‌های ببر و پلنگ آشنا کنیم. اما قبل از آن، ابتدا باید با انواع گربه سانان و پس از آن، ببر و پلنگ، بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

ببر: حقایق، ویژگی‌ها و رفتار

ببر بزرگ‌ترین گربه‌سان طبیعت است. این شکارچی ماهر و در عین حال بی‌رحم، از بدنی عضلانی، پاهایی ضخیم و محکم و یک دم بسیار سنگین برخوردار است.

معرفی ببر

اگر در ارتباط با قدرت ببر شک دارید، به این نکته توجه داشته باشید که این گربه‌سان، قادر است تمساح را در درون آب (زیستگاه اصلی‌اش) شکار کند!

ببر را به ماشین کشتار طبیعت تشبیه کرده‌اند؛ زیرا هیچ جانوری نمی‌تواند در مقابلش مقاومت کند. این گربه زیبا، بزرگ و البته بی‌نهایت خشن، می‌تواند پرش‌هایی به ارتفاع 5 و طول 9 متر داشته باشد! ( باور کردنی نیست؛ ببر می‌تواند سه برابر قد یک انسان معمولی، از زمین بلند شود!!)

ببرها در حیات وحش، به 6 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

گونه تصویر در طبیعت
ببر سیبری (Siberian tiger) ببر سیبری
ببر بنگال (Bengal tiger) ببر بنگال
ببر سوماتران (Sumatran tiger) ببر سوماتران
ببر جنوب چین (South China tiger) ببر جنوب چین
ببر هندوچین (Indochinese tiger) ببر هندوچین
ببر مالایی (Malayan tiger) ببر مالایی

این 6 گونه به صورت کلی، شباهت‌های زیادی با همدیگر دارند؛ با این‌حال در برخی از خصوصیات مانند اندازه،رنگ پوست و … تفاوت‌هایی نیز دارند.

3 گونه فرعی دیگر نیز به نامه‌های ببر بالی ، ببر خزر و ببر جوان وجود داشتند که در نهایت تاسف، در قرن 20 منقرض شدند. علاوه بر این، دو زیرگونه ببر Trinil و ببر ژاپنی، در دوره ماقبل تاریخ دچار انقراض شدند.

متاسفانه سایر گونه‌های ببر نیز به شدت در خطر انقراض قرار دارند. به عنوان مثال، در سال 2014 تنها 393 قلاده از ببر سیبری در طبیعت، باقیمانده بودند که امروزه، این تعداد کمتر نیز شده است.

حقایق و ویژگی‌های ببر

نام علمی ببرها، Panthera tigris است. این حیوانات منزوی بوده و زندگی اجتماعی را دوست ندارند (همین عامل سبب شده تا گونه‌های مختلف ببر، در خطر انقراض قرار بگیرند). همانطور که بارها دیده‌اید، روی پوست نارنجی ببر، خط‌های مشکی زیبایی وجود دارند که آن‌ها را از حیث ظاهری، منحصر به فرد می‌کنند.

در طبیعت و به صورت محدود، ببرهای سفیدی نیز وجود دارند که بومی جنوب و شرق آسیا هستند. به صورت کلی، ببرها شکارچیان بسیار خوبی هستند که می‌توانند با سرعتی خیره‌کننده شروع به دویدن کرده یا شنا کنند.

وزن یک ببر بالغ، به طور متوسط به 300 کیلوگرم می‌رسد؛ با توجه به این وزن زیاد، سرعت حرکت آن‌ها، خارق‌العاده است. متاسفانه این گربه‌سان زیبا، در دسته حیوانات در خطر انقراض قرار گرفته است.

پلنگ: حقایق، ویژگی‌ها و رفتار

در میان گربه سانان بزرگ، پلنگ از همه کوچک‌تر است. این گربه بی‌نهایت زیبا، دارای بدنی باریک و کشیده و پوستی قهوه‌ای مایل به زرد با لکه‌های سیاه است. پلنگ یک شکارچی تنها و شب‌گرد بوده و به کمین‌ و حملات سریع مشهور است.

حقایق و ویژگی‌های پلنگ

نام علمی پلنگ، Panthera pardus بوده و دارای 7 زیرگونه است که در جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا زندگی می‌کنند. در جدول زیر، می‌توانید با انواع مختلف پلنگ در طبیعت، آشنا شوید.

گونه تصویر در طبیعت
پلنگ آفریقایی(African Leopard) پلنگ آفریقایی
پلنگ آمور (Amur Leopard) پلنگ آمور
پلنگ آناتولی (Anatolian Leopard) پلنگ آناتولی
پلنگ بربری (Barbary Leopard) پلنگ بربری
پلنگ سینای (Sinai Leopard) پلنگ سینای
پلنگ عربی (South Arabian Leopard) پلنگ عربی
پلنگ زنگبار (Zanzibar Leopard) پلنگ زنگبار

پیش‌بینی می‌شود در یک مقطع زمانی، حداکثر 27 زیرگونه پلنگ مختلف در طبیعت موجود بوده‌‌اند. این درحالیست که امروزه تنها 7 گونه از این گربه سانان، باقی مانده‌اند.

یک پلنگ بالغ به طور متوسط تا 90 کیلوگرم وزن دارد و گونه آفریقایی، مشهورترین و پرتعدادترین پلنگ موجود در طبیعت است. پلنگ‌ها کوهنوردان بسیار ماهری هستند و بدن لاغر، پاهای کوتاه، بدن و دم بلند، آن‌ها را به یکی از ماهرترین شکارچیان حیات وحش تبدیل کرده است. این گربه سان، زیستگاه‌های متنوعی از جمله جنگل‌های بارانی، بیابان، کوه و علفزار دارد.

تفاوت ببر و پلنگ در یک نگاه

حال که با این دو گربه‌سان زیبا، قدرتمند و البته خشن بیشتر آشنا شدیم، بهتر است نگاهی به تفاوت‌های آن‌ها نیز بیندازیم:

ویژگی ببر پلنگ
نام علمی Panthera tigris Panthera pardus
اندازه متوسط  حدود 300 کیلوگرم حدود 90 کیلوگرم
رنگ پوست  نارنجی با خط‌های سیاه قهوه‌ای مایل به زرد با نقطه‌های سیاه
زیر گونه‌ها 6 زیر گونه 7 زیر گونه
توزیع  جنوب و شرق آسیا جنوب آفریقا و جنوب آسیا
زیستگاه جنگل‌های انبوه جنگل، کوه، علفزار و بیابان
خطر انقراض کاملا در خطر انقراض خطر انقراض کم
نوع بدن  محکم و عضلانی باریک و کوتاه

در ادامه برخی از انواع تفاوت ببر و پلنگ را به صورت مفصل‌تر، مورد بررسی قرار خواهیم داد:

اینفوگرافی تفاوت ببر و پلنگ

اندازه و ظاهر ببر و پلنگ

یکی از قابل توجه‌ترین تفاوت‌های ببر و پلنگ اندازه آنها است. در حالی که ببر بزرگترین گونه گربه است؛ پلنگ کوچک‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

ببرها با سرهای بزرگ و دم‌ بلند، بسیار عضلانی هستند. رنگ‌آمیزی آنها بین سایه‌های مختلف نارنجی و قهوه‌ای با نواحی سفید در نوار عمودی متفاوت است. رشد آن‌ها در اطراف گردن و فک‌ها بیشتر است.

اندازه ببر و پلنگ

نکته: ببر بنگال به جای نارنجی، دارای رنگدانه سفید است.

پلنگ کوچکترین گونه در خانواده بزرگ گربه‌سانان (جنس Panthera) است. نرها معمولا بین 37 تا 89 کیلوگرم وزن دارند و ماده‌ها بین 28 تا 59.5 کیلوگرم. پلنگ دارای پاهای کوتاه‌تر و بدنی بلندتر است و ظاهری مشابه جگوار دارد.

پلنگ‌ها به جای خط، روی بدن خود، لکه‌های سیاه دارند. رنگ آن‌ها یک رنگ زرد کمرنگ یا یک رنگ طلایی است که لکه‌ها در زیر شکم محو می‌شوند.

قلمرو ببر و پلنگ

قلمرو ببرها در امتداد شرق اوراسیا از دریای سیاه در غرب تا اقیانوس هند در جنوب و از شرق تا کولیما و سوماترا امتداد داشته است. این محدوده شامل کشورهای امروزی ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ایران، عراق، گرجستان، جنوب روسیه، سوریه، ترکیه، شرق اوکراین، افغانستان، بوتان، بنگلادش، هند، پاکستان، نپال، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و … است.

قلمرو ببر و پلنگ

همچنین فسیل ببرها نشان می‌دهد که ممکن است در یک زمان در برینگیا، ژاپن و بخشی از فیلیپین نیز زندگی کرده باشند. با این حال، در طول یک قرن گذشته، آنها بیش از 90 درصد دامنه زیستگاه طبیعی خود را از دست داده‌اند و در حال حاضر بیشتر آن‌ها در جنوب آسیا، کره شمالی، روسیه و نپال زندگی می‌کنند.

پلنگ‌ها بیشترین توزیع گونه‌های گربه‌های بزرگ را دارند و جمعیت آن‌ها در آفریقا، شرق و جنوب آسیا، شبه قاره هند و چین واقع شده است. این گربه‌سان‌ها تمایل دارند ساکن مناطق ساوانا و جنگل‌های بارانی باشند؛ اما می‌توانند در مزارع، جنگل‌ها و مناطق خاکی نیز زندگی کنند.

رژیم غذایی

ببرها در منطقه هند، تمایل به شکار و تغذیه حیوانات بزرگ یا متوسط ​​مانند گوزن سمبر، سگ، پلنگ، خرس، گراز وحشی، گاومیش و تمساح  دارند. در سیبری آن‌ها گراز وحشی، گوزن سیکا، خرس سیاه و قهوه‌ای و گوزن کوهی را شکار می‌کنند.

شکار کردن ببر

در منطقه خزر ، ببرها ممکن است آنلوپ، شتر، بلوط و اسب‌های وحشی Saiga را شکار کنند. گرچه این گربه‌سانان طعمه‌های بزرگ‌تر را ترجیح می‌دهند؛ اما طعمه‌های کوچک مانند میمون‌ها، پرندگان و خرگوش را نیز از دست نمی‌دهند. البته آن‌ها ترجیح می‌دهند که از پستانداران بزرگ‎تر مانند کرگدن و فیل دوری کنند.

ببرها در شرایط خاص، به انسان حمله خواهند کرد. آنها معمولا در شب و بعضی اوقات در طول روز نیز حیوانات جوان، پیر یا مجروح را شکار می‌کنند. این شکارچیان غالبا حیوانات بزرگ را از گردن می‌گیرند تا این‌که از خفه شدن بمیرند. آنها می‌توانند تا دو هفته بدون خوردن غذا زندگی کنند؛ اما ممکن است در یک وعده غذایی تا 34 کیلوگرم گوشت بخورند.

پلنگ نیز گوشتخوار است؛ اگرچه آن‌ها معمولا طعمه‌های متوسط مانند آنتروپ، گوزن، جوندگان، گاوها، ایمپالا، بزکوهی، جوجه تیغی  سنجاب، گورخرهای جوان و … ​​را ترجیح می‌دهند.

شکار کردن پلنگ

در صورت عدم وجود طعمه کوچک، آن‌ها ممکن است حیوانات بزرگ‌تری مانند کودو یا زرافه را نیز انتخاب کنند. آن‌ها همچنین در درجه اول، شب‌ها شکار می‌کنند و به‌طور معمول، نسبت به ببرها بیش‌تر به انسان حمله می‌کنند.

کلام پایانی 

ببر و پلنگ، هر دو از زیباترین حیوانات جهان حیات وحش محسوب می‌شوند و بدون شک، طبیعت با وجود این‌چنین شکارچیانی است که دیدنی‌تر می‌شود. در کنار تمام تفاوت‌هایی که این دو گربه‌سان با یکدیگر؛ در یک ویژگی مشترک هستند: دست درازی انسان به طبیعت، هر دو گونه را در خطر انقراض قرار داده است.

البته در سالیان اخیر، اقدامات زیادی برای نجات این دو گربه سان و به ویژه ببر، از خطر انقراض صورت گرفته است. اما همچنان شاهد بی‌رحمی‌های برخی از انسان‌ها نسبا به این دو نگین درخشان طبیعت هستیم.

سوالات متداول در ارتباط با ببر و پلنگ

ببر و پلنگ چه فرقی دارند؟

این دو گربه سان، در ویژگی‌های مختلفی از جمله اندازه، وزن، قدرت، زیست‌گاه، نوع شکار، سبک زندگی و … تفاوت‌های زیادی با همدیگر دارند.

جگوار قوی‌تر است یا پلنگ؟

جگوار نسبت به پلنگ هم فک قدرتمندتری دارد و هم جثه قوی‌تری دارد.

جگوار سیاه چیست؟

جگوار یا پلنگ سیاه گونه‌ای از گربه سانان است که در قاره آمریکا، به آن جگوار سیاه و در آفریقا و آسیا، پلنگ سیاه گفته می‌شود.

آیا پلنگ سریع‌ترین حیوان جهان است؟

خیر. در حال حاضر “مورچه دراکولا” به عنوان سریع‌ترین حیوان جهان شناخته می‌شود.

4.2 | (44)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

25 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
25
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x