جاهای دیدنی شیرگاه ؛ معرفی 7 جاذبه این شهر

شیرگاه یکی از شهرهای زیبا موفق در زمینه گردشگری  در استان مازندران است که در میان رشته کوه‌های البرز احاطه شده است. دور تا دور این شهر را کوه‌های زیبای فرا گرفته‌اند که این موقعیت، به این شهر طراوت و شکوه خاصی بخشیده است.

شیرگاه از غرب به کوه تِرز، از شرق به کوه وِرزک و از جنوب به کوه‌های ساره سر و شاه کوه محدود شده ‌است. شیرگاه مرکز شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران است که از جنوب به شهرهای زیرآب و پل سفید و از شمال به شهرستان قائم شهر راه دارد.

این شهر همچنین از سمت راست به شهرستان ساری و از سمت غرب به شهرستان بابل متصل است. در ادامه به بررسی جاهای دیدنی شیرگاه خواهیم پرداخت؛ با ایده آل مگ همراه باشید.

وجه تسمیه شیرگاه

نام‌گذاری این شهر از کجا نشات می گیرد؟ یک دیدگاه در مورد این نام این است که «شیر» در زبان محلی به معنای تری و نم است. در این صورت معنی شیرگاه یعنی «مکان تر یا نمناک».

برخی نام پیشین شیرگاه را خارخون دانسته‌اند ولی بر پایه اطلاعات جلد سوم فرهنگ جغرافیایی ایران، خارخون نام پیشین روستای زیولا در منطقه شیرگاه بوده‌ است.

آثار به‌جا مانده از این شهر نشان می دهند که شیرگاه از قدمتی طولانی برخوردار است. بخش اصلی شیرگاه که در دوره معاصر ساخته شده است، قدمت چندانی ندارد.

نقشه شیرگاه

در ادامه و برای آشنایی بیشتر شما با این شهر و موقعیت دقیق جغرافیایی‌اش، نقشه شیرگاه آورده شده است. امیدواریم با آگاهی کامل از موقعیت این شهر و داشتن اطلاعات کافی در زمینه خیابان‌ها و اماکن مهم آن، بتوانید بیشترین لذت را از سفر خود به شیرگاه تجربه کنید.

نقشه شیرگاه

نقشه شیرگاه

رودهای تالار و کسلیان

شیرگاه دارای مناظر بسیار زیبا و دیدنی است که یکی از آن‌ها، محل تلاقی دو رود است. یکی از این رودها، رود تالار که از منطقه آلاشت و گردنه‌های دوگل سرچشمه می‌گیرد و دیگری رود کسلیان است.

رودهای تالار و کسلیان

کسلیان در بیشتر مواقع سال آبی روشن و زلال دارد. ولی تالار در بیشتر مواقع سال گل آلود است. به دلیل وجود این دو رود و همچنین وجود دره‌هایی نسبتا کم عمق، شیرگاه دارای پل‌های متعددی است که به همین دلیل آن را شهر پل‌ها نیز لقب داده‌اند. این پل‌ها و همچنین عبور رودخانه‌ها از این شهر، مناظر بسیار جذابی را در این منطقه شکل داده است.

پل تاریخی شاه عباسی

این پل متعلق به دوران سلطنت پادشاهان صفوی است. پل تاریخی شاه عباسی در مسیر باستانی موسوم به راه شاه ‌عباسی واقع شده است. این پل با آجر، ساروج و گچ و روی رود کسلیان یا روشن تلار بنا شده است.

پل تاریخی شاه عباسی

طول آن ۵۷ متر و عرض آن بدون احتساب جان پناه، 5 متر است. پل شیرگاه دو دهنه دارد که دهنه شمالی آن از دهنه جنوبی بزرگ‌تر است. در این منطقه همچنین پل شاپور که احتمالا متعلق به دوره قاجار است هم وجود دارد که روی رودخانه اوتجون در اراضی چای باغ و ۵۰ متری جانب شرقی جاده شیرگاه به قائم شهر واقع شده است.

پل راه آهن سرتپه شیرگاه

یکی از جاهای دیدنی شیرگاه ، پل راه آهن سرتپه است. این پل متعلق به دوره پهلوی اول است و در محله سرتپه شیرگاه واقع شده است. این اثر در سال 1384 به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.

پل راه آهن سرتپه شیرگاه

جاذبه های گردشگری و طبیعی این منطقه فقط به همین پل محدود نمی شوند. در مسیر دسترسی به این پل، مناظر طبیعی بسیار زیبایی وجود دارند که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند.

جنگل و آبشار پلنگ دره شیرگاه

این آبشار از جاهای دیدنی شیرگاه محسوب می‌شود که گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی را به این منطقه می‌کشاند. مسیر آبشار پلنگ‌دره واقع در شیرگاه، از جذاب‌ترین مسیرهای طبیعت‌گردی استان مازندران است.

جنگل و آبشار پلنگ دره شیرگاه

آبشار پلنگ‌دره در ۱۳ کیلومتری شیرگاه واقع شده است و برای دسترسی به آن باید مسافتی را در جاده خاکی طی کنید. در این منطقه همچنین جنگل پلنگ‌دره واقع شده است که پوشیده از درخت می‌باشد و بر زیبایی‌های این منطقه افزوده است.

روستای بورخانی

روستای بورخانی در ۳۵ کیلومتری شهر شیرگاه واقع شده است. این روستا در اصطلاح محلی و بومی به دو بخش پائین‌محله و بالا‌محله تقسیم شده است.

روستای بورخانی

روستای بورخانی از جنوب به روستای نفت‌چال‌قاضیکلا و چرسرک، از شمال به جنگل‌های ترز منتهی به شیرگاه، از غرب به مناظق جنگلی حاشیه روستای دهکلان و از شرق به جنگل‌های منتهی به روستای جوارم محدود است.

بورخانی دارای دو راه ارتباطی خاکی ۱- جوارم – بورخانی و ۲- دئوتک – بورخانی می باشد. شغل مردم این روستا دامداری و کشاورزی است.

روستای کلیج‌خیل شیرگاه

روستای کلیچ‌خیل از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که در ۴ کیلومتری شیرگاه و ۳۵ کیلومتری شهرستان سوادکوه واقع شده است.

روستای کلیج‌خیل

روستای کلیچ‌خیل از شمال به جنگل‌های سرفراز شمال، از جنوب به رودخانه خروشان تلار، از شرق به روستای شیرجه کلا و از غرب به روستای گاوان کلا و بابلکنار متصل است.

روستای کلیچ خیل دارای ۵۰۰ هکتار زمین های کشاورزی دیم و خشکه است و اکثر اهالی این روستا به دامداری و کشاورزی مشغول هستند.

از نظر جاذبه‌های توریستی و گردشگری، روستای کلیچ‌خیل در جوار جنگل‌های انبوه و سرسبز قرار گرفته و رودخانه گلاب‌دره نیز از میان روستا می‌گذرد که چشم‌انداز زیبایی به این روستا بخشیده است.

نارنج‌بن شیرگاه

نارنج‌بن جاذبه دیگر گردشگری این منطقه است. نارنج‌بن یکی از محله‌های شهر شیرگاه است که در کنار جاده اصلی تهران به مازندران قرار دارد و رودخانه کسلیان از کنار نارنج‌بن می‌گذرد.

نارنج‌بن شیرگاه

این منطقه با خاطر جنگل و همچنین رودخانه‌ای که از آن می گذرد بسیار زیبا و بکر است.

4.3 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x