جاذبه های گردشگری منجیل ؛ شهر توربین های بادی

بازهم شمال و باز هم گیلان . مجله اینترنتی ایده آل مگ امروز عازم منجیل است . شهری با توربین های بادی ، که بعید است به راحتی بتوانیم از آن دل بکنیم . در این سفر همراه ما باشید تا با هم چرخی در این شهر چشم نواز بزنیم .

منجیل ازتوابع شهرستان رودبار در استان گیلان است که پیش از ورود به این شهر و از فاصله دور می توان توربین های نیروگاه بادی آن را دید.

این شهر مرکز تجاری شهرستان رودبار محسوب می شود. وزش بادهای شدید، منجر به ایجاد نیروگاه بادی در این منطقه شده است که نقش مهمی در تولید برق کشور ایفا می کنند. وقتی به منجیل سفر می کنید می توانید از فاصله دور توربین هایی که بر اثر وزش باد به چرخش در می آید به وضوح مشاهده کنید.

منجیل در حد فاصل جلگه های کناره دریای خزر و رشته کوه البرز واقع شده است. این شهر در مسیر بزرگراه رشت –قزوین قرار دارد و در این فضا چشم اندازهای زیبا و جذابی مشاهده می شوند.

شهر توربین های بادی | منجیل

مسیر رشت –قزوین دارای  دو جاده قدیم و جدید است و هر دوی این جاده ها به شهر منجیل راه دارند. از سال 97 ، خط راه آهن قزوین-رشت نیز دراین منطقه افتتاح شده است و می توانید با قطار هم به این شهر سفر کنید . یکی از جاذبه های گردشگری منجیل سد سفید رود است که در این شهر قراردارد. این سد یکی از بناهایی است که در اوایل دهه ۴۰ به دست معماران فرانسوی در دهانه رودخانه سپیدرود ساخته شد.

آب سفید رود از آب رودخانه‌های شاهرود و قزل اوزن تامین می شود که در نهایت در پشت سد سپید رود و در دریاچهٔ سپید رود ذخیره می‌گردد تا نیاز شالی‌کاران و کشاورزان گیلانی را در بهار و تابستان تأمین کند.

قدمت منجیل

قدمت شهر منجیل

مناطق منجیل و رودبار از زمان های گذشته به ویژه زمان انوشیروان (خسرو اول ۵۷۹ – ۵۳۱ م.) دارای حکومت خودمختار بوده اند.بعد از فتوحات مسلمانان در سراسر ایران (با اینکه تا اقصی نقاط خراسان تحت نفوذ اعراب مسلمان در آمد)‌ باز هم طبرستان و دیلمان از حملات آنان محفوظ ماند. خاندانهای قدیم آن ولایت، مانند اسپهبدان و قارنیان و خانواده جستان (حدود رودبار و منجیل) همچنان بر اساس آداب و رسوم خود زندگی می‌‌کردند. اکثر مردم این منطقه حتی مذهب خود را نیز حفظ کردند .

نام شهر منجیل پیش از ظهور اسلام مانگیل بوده است، به معنی محل سکونت گیل ها می باشد.

آب و هوای منجیل

این منطقه در واقع محل تلاقی سه نوع آب وهوای معتدل خزر، کوهستانی البرز و گرم و خشک مرکزی ایران است. این ویژگی آب وهوایی باعث شد که بادهای تندی را به ویژه در فصول بهار و تابستان در این نقطه از کشور شاهد باشیم. «باد منجیل» بسیار معروف است و در سفرنامه‌های بسیاری به آن اشاره شده است. این آب و هوا همچنین موجب ویژگی‌هایی شبه مدیترانه‌ای در منجیل می‌شود و نتیجه آن رشد جنگل‌های بسیار پراکنده درخت سرو روی تپه‌های منطقه و پرورش باغ‌های زیتون در روستاها خواهد بود.

درآمد مردم منجیل

باغ های زیتون منجیل

تجارت مهم ترین منبع درآمد مهم این شهر است. بخش زیادی از مردم منجیل به فروش زیتون مشغول هستند. باغ های زیتون در این شهر به وفور یافت می شود و مردم منجیل از فروش آن به امرار معاش می پردازند.

جاذبه های گردشگری منجیل

منجیل از اماکن دیدنی بی شماری برخوردار است که چشمه آب گرم ماستخور یکی از آن هاست که سالانه مشتاقان زیادی را به خود جذب می کند. این چشمه در دهکده ماستخور واقع شده است. آب این چشمه برای رفع بیماری های چشم , بیماری های استخوانی و رماتیسمی مفید است.در اطراف این چشمه دشت های وسیعی وجود دارد که برای ساعاتی استراحت در طبیعت بسیار مناسب هستند.

دیوار صخره نوردی منجیل

دیوار صخره نوردی منجیل

این دیوار صخره ای از دیگر جاذبه های گردشگری منجیل محسوب می شود . این مکان مناسب استفاده صخره نوردان است و اگر شما مایلید ورزش صخره نوردی را پیگیری کنید اینجا بهترین جا برای این کار است. وقتی از صخره ها بالا رفتید شاهد مناظر و طبیعت زیبایی خواهید بود.

چشمه کلشتر

چشمه کلشتر | شهر منجیل

این چشمه در روستای کلشتر واقع است. در منجیل چشمه های پر آب فراوانی وجود دارند که باعث متمایز شدن آن از سایر مناطق شده است. طبق تحقیقات، آب این چشمه ها از آب معدنی هم سبک تر است. نوشیدن آب این چشمه های بی نظیر فراموش نشود لطفا!

روستای کلشتر

روستای کلشتر | جاذبه های گردشگری

این روستا به عنوان مرکز دهستان کلشتر در بخش مرکزی شهرستان رودبار قرار دارد. محصول اصلی آن زیتون است و به دلیل آب و هوای مدیترانه ‌ای باغات زیتون در آن توسعه خوبی داشته اند.  روستای کلشتر به خاطر موقعیت کوهستانی و وجود درختان همیشه سبز مثل زیتون و کاج در چهار فصل سال زیبا و دیدنی است. در بهار و تابستان این زیبایی چندین برابر می‌شود. درون بافت مسکونی روستا تعداد زیادی چشمه و نهر آب وجود دارد. آبشار زیبایی که بیش از بیست متر ارتفاع دارد یکی دیگر از مکان های دیدنی روستا به شمار می ‌رود. روستای کلشتر به دلیل شرایط خاص، مساحت عمده جنگل های منطقه را به خود اختصاص داده‌ است.

جنگل های پر درخت و بکر در ارتفاع ۱۰۰۰ متری از سطح دریا و کوه آسمانسرا با دشتی زیبا با علف های بلند و سبز در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا یکی دیگر از نقاط دیدنی روستای کلشتر است. یکی از ویژگی‌های مهماین روستا وجود تعداد زیاد چشمه‌های پرآب، با آب بسیار سرد و گوارا می ‌باشد که این روستا را از روستا‌های دیگر متمایز می ‌کند. آب شرب و کشاورزی روستا تماماً از این چشمه‌ ها تامین می ‌شود و آب مازاد بر مصرف برای آبیاری زمین های کشاورزی روستاهای اطراف جاری می ‌شود.

بیشتر بخوانید: اماکن دیدنی شفت؛ شهری در دل جنگل‌های گیلان

پارک ساحلی دریاچه

پارک ساحلی دریاچه منجیل

پارک ساحلی سد منجیل از جاذبه های گردشگری منجیل به شمار می رود . این منطقه پر از زیبایی است و خیلی از گردشگران وقتی به این محل می رسند شروع به عکاسی و فیلمبرداری می کنند تا لحظات حضور در این محل را همواره در خاطره های خود زنده نگه دارند.

چشمه آبگرم ماستخور

چشمه آبگرم ماستخور

اینجا چشمه های مختلفی با خاصیت درمانی متفاوتی وجود دارند.چشمه آب گرم ماستخور در دهكده ماست خور در 5 كیلومتری شهر رودبار و در جبهه غربی سد منجیل قرار دارد. آب چشمه ماستخور هنگام خروج از مظهر خود، گرم و جوشان است. اهالی ماستخور و علی آباد سفلا، آب چشمه را به خزینه هایی هدایت و در آن ها حمام می کنند.  آب این چشمه برای رفع بیماری های چشم و همچنین مشکلات استخوانی بسیار مفید است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x