جاذبه های گردشگری چوبر ؛ شهر باغ های کیوی

شهرستان زیبا و ساحلی چوبر یکی از جذاب تربن مناطق گردشگری در استان گیلان به شمار می رود . این شهر کوهستانی همچنین از آبشار های زیبا و چشم نوازی برخوردار است . چوبر در سال 1384 از ادغام 5 روستا تشکسل شد . مردم این منطقه بیشتر تالشی و ترک هستند و به زبان‌های تالشی و ترکی آذربایجانی تکلم می کنند ، با اینحال زبان تالشی در روستاهای کوهپایه ای و کوهستانی پیرامون چوبر بیشتر دیده می شود. این منطقه در سال های اخیر با رانش زمین مواجه شده که آخرین بار در سال 1387 شاهد این پدیده در این منطقه بودیم.

جاذبه های گردشگری چوبر

جاذبه های دیدنی چوبر

این شهر دارای آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی زیادی است که سالانه گردشگران بی شماری را به این منطقه می کشاند. تاوا گولی واقع در بالامحله چوبر، اماکن متبرکه امامزاده نرگس خاتون، تخته پوری، دروارمحله، للکه‌محله، علی مراد محله، رودسرا، بازار چوبر، حاج یدالله محله ، هنری محله، کچیم، خودکارمحله، مسجد قاباقی، دهقان‌محله، الکوفی و ییلاقات، ییلاق محمدعلی یوردی، هاچاقیه، اسکندر یوردی، کوردیوردی و قیصیرداغ از جمله این مکان ها می باشند .

تعدادی از اماکن متبرکه و محله های قدیمی این شهر از قدمتی طولانی برخوردار هستند. بازار و ییلاق های این محلات هم از جاذبه های گردشگری چوبر می باشند که سالانه مسافران زیادی را به دل این منطقه اسرارآمیز می کشانند.

همچنین بخوانید : جاذبه های گردشگری کومله

آبشارهای چوبر

جاذبه های گردشگری چوبر

یکی از جاذبه های گردشگری چوبر، آبشارهای آن هستند. وجود این آبشارها قابلیت های جذب مسافر را در این منطقه را افزایش داده است. قرار گرفتن باغ كاج در شمال شرق اين شهر و نزديك بودن به ساحل دريا هم از دیگر علل رشد گردشگر در چوبر به شمار  می روند. تولید کیوی و عسل در این منطقه رایج  است و به همین دلیل این شهر به شهر كيوی و عسل معروف است. يكی از ويژگی های شهر چوبر نزديكی آن به كوه و دريا است. آبشارهای کوهستانی «حویق» و «چوبر» از  دیگر جاذبه‌های گردشگری چوبر به شمار می روند.

جاده ال کیوی

جاده ال کیوی

همانطور که عرض کردیم سراسر چوبر را زیبایی و جذابیت تشکیل داده است. حتی جاده ها و مسیرهای رفت و آمد این منطقه نیز پر از این جاذبه های بکر و دست نخورده هستند . جاده «ال‌کیوی» جزو زیباترین مسیرهای گردشگری کشور است که با گذر از بین جنگل بکر و سرسبز چوبر در فصل بهار منظره زیبا و حیرت انگیزی را برای گردشگران به تصویر می ‌کشد. حیات‌ وحش سرسبز ساحلی و کوهستانی شهر چوبر یکی دیگر از مناظر گردشگری این شهر است که کمتر کسی می تواند در مقابل آنها مقاوت کند و دچار حیرت نشود.

در این منطقه طرح های ساحلی زیبایی احداث شده اندکه شامل بازارچه ساحلی، مجموعه‌های ورزشی، تفریحی و فرهنگی است. در این فضا گردشگران می توانند لحظات خود را به بهترین شکل ممکن سپری کنند.

آبشار حویق

آبشار حویق

آبشار کوهستانی حویق تنها آبشار دوقلو در شمال ایران است که یکی از جاذبه‌های گردشگری چوبر هم محسوب می شود. این آبشار و منطقه در بهار و تابستان زیبایی خاصی به خود می گیرد و تعداد گردشگران در این زمان نیز بیشتر از سایر مواقع است. گل های زیادی در این منطقه می روید و همین موضوع باعث شده که شغل زنبورداری در چوبر رونق یابد. توسعه این شغل در این منطقه باعث شد که ایستگاه پرورش ملکه زنبور عسل گیلان در شهر ساحلی چوبر ایجاد شود.

همچنین بخوانید: اماکن دیدنی توتکابن

باغ های کیوی چوبر

باغ های کیوی چوبر

چوبر به شهر باغ هاي كيوي در ایران معروف است. دشت ها و جلگه ها و حتی کوهستان های اینجا مملو از کیوی است که این موضوع سالانه مسافران زیادی را به این منطقه جذب می کند. هنگام ورود به چوبر در دو طرف جاده ، باغ های کیوی دیده می شود. کیفیت این محصول در این نقطه از کشور باعث شده که کیوی به بازارهای بین المللی نیز راه یابد. چوبر از شهرهای جدیدالتاسیس این منطقه می باشد که هنوز به توسعه کامل نرسیده است. این شهر دارای ظرفیت های مختلف گردشگری و کشاورزی است که در صورت رسیدگی به آن می توان رونق این منطقه را شاهد بود.

راه مناسب

چوبر منطقه ای است که تازه به شهر تبدیل شده است و به همین دلیل ممکن است خیلی از زیرساخت های یک شهر را نداشته باشد. این منطقه زمانی در صنعت گردشگری رشد پیدا می کند که زیرساخت های گردشگری در این منطقه آماده شوند . راه یکی از مهم ترین زیر ساخت های گردشگری است که باید دراین منطقه ایجاد شود. اگر راه مناسب نباشد جاده دسترسي به مناطق كوهستاني و خوش آب و هواي حوزه غربي چوبر به سختی امکان پذیر خواهد بود.

یکی از مهم ترین مکان هایی که گردشگران هنگام ورود به چوبر بازدید می کنند آبشارهای این منطقه هستند. این آبشارها معمولا در مناطق کوهستانی قرار دارند که اگر راه مناسب برای تردد گردشگران وجود نداشته باشد ممکن است خیلی از آنان نتوانند از این مناظر زیبا استفاده کنند.نبود راه مناسب حتی سبب طولاني شدن مسیر گردشگران می شود که این موضوع می تواند از جذابیت های سفر آنان بکاهد .

زبان مردم چوبر

یکی از ویژگی های این شهر، زبان رایج آن است. هرچند چوبر در استان گیلان قرار دارد و به طور طبیعی باید زبان محاوره ای آنان گلیکی باشد اما تکلم این زبان کمتر دراین منطقه رواج دارد.

مردم چوبر بیشتر به زبان‌های تالشی و ترکی آذربایجانی سخن می گویند. حتی برخی از مردم تالش ‌تبار این منطقه نیز به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند. زبان تالشی هنوز در روستاهای کوه‌پایه‌ای و کوهستانی پیرامون چوبر برتری دارد. بنابراین وقتی به این منطقه سفر کردید اگر این دو زبان را بلد باشید شاهد بهتر بتوانید با اهالی این منطقه ارتباط بگیرید. هر چند همه آنان به زبان فارسی و گیلگی آشنا هستند و شما می توانید با همین زبان فارسی با آنان حرف بزنید.

2 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x