معرفی بهترین و مهم ترین جاذبه های گردشگری کاشمر

کاشمر شهری در استان خراسان رضوی بوده و مرکز شهرستان کاشمر محسوب می‌شود. این شهر از جاذبه‌های مختلف گردشگری تاریخی، طبیعی و کشاورزی برخوردار است.

این شهر زیبا و تاریخی در شرق ایران و جنوب غربی استان خراسان رضوی و در حدود ۲۴۰ کیلومتری مشهد مقدس واقع شده است. کاشمر در تولید محصولات کشاورزی و صنایع دستی، در جایگاه مناسبی قرار دارد. زعفران، انواع مختلف انگور، انار و کشمش از محصولات کشاورزی این منطقه است.

فرش دستباف، قالی ‌بافی، زیلو بافی، گیوه بافی، تهیه پارچه‌های دست‌ باف و بافتن چادر شب ابریشمی مهم ‌ترین صنایع دستی این شهرستان محسوب می‌شوند.

قالی بافی کاشمر از نظر کمیت و کیفیت دارای شهرت زیادی است. قالی و قالیچه بافت این شهرستان بیش‌تر پشمی و دارای طرح‌‌های کاشمری و کاشانی و نقش‌های زیرخاکی، لچک، ترنج، اسکیمی، تخت جمشید، درختی، سه کله (قالیچه)، چهار رقصی، طرح و ترکمنی (قالیچه) و گل‌توره‌ای (قالیچه) هستند.

در ادامه این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ با ما همراه باشید تا به بررسی جاذبه های گردشگری کاشمر بپردازیم. اگر به دنبال یک مقصد عالی برای سفر هستید، تا انتها با ما باشید.

قدمت کاشمر

اين شهر در گذشه جزو ولايتي به نام بوشت يا يوشت بود. سلطان سنجر سلجوقی در سال ۵۲۰ هـجری قمری اين شهر را محاصره کرد و به غارت آن دست زد و پس از اين تاريخ، يكي از مراكز مهم فرقه اسماعيليه گرديد.

امیر تیمور گورکانی در قرن هشتم هجري، اين شهر را ويران کرد و آثار به جا مانده در اين شهر نیز مربوط به قرون هفتم و هشتم هجري است.

جاذبه های گردشگری کاشمر

این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است:

دیدنیهای کاشمر

آرامگاه ‌مدرس، باغ ‌مزار، برج‌ كشمير، تپه باستانی ‌كندر، چند باب آسياب در دامنه‌ كمر باغ دشت، سد شاهی در كوه سرخ و ريوش، سد عضدالدوله در شمال آبادی كاشمر، سيد مرتضی در ۵ كيلومتری شمال كاشمر، قلعه ‌آتشگاه، قلعه ‌پسر، قلعه دختر و مسجد جامع برخی از مكان‌هاي ديدني و تاريخي شهرستان كاشمر محسوب می‌شوند.

مدرسه علميه حاج سلطان العلماء

یکی از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشمر مدرسه علمیه حاج سلطان العلماء است. این مدرسه که در ابتدای خیابان امام این شهر قرار دارد، در سال ۱۳۳۰ هجری قمری ساخته شده است.

بنای مدرسه دارای صحن مرکزی بوده و از چهار طرف توسط حجره‌های دو طبقه و دو ایوان شمالی و جنوبی احاطه شده است. این مدرسه دارای 40 اتاق مخصوص برای اقامت طلاب، مطبخ، ایوان شمالی و جنوبی، بادگیر است.

مدرسه علمیه حاج سلطان العلماء به عنوان یکی از مدارس علمیه معروف و مطرح کاشمر شناخته می‌شود.

مسجد جامع کاشمر

این بنا که در دوره سلطنت فتحعلی شاه قاجار بنا شده است، دارای ساختمانی ساده و با شکوه، صحن، ایوان، شبستان ستون‌دار و غرفه‌های پیرامون صحن است.

این مسجد دارای چندین غرفه آجری ساده و صحن است. در ضلع جنوبی مسجد جامع کاشمر ایوانی با تزئینات مقرنس و دو شبستان ستون دار وجود دارد. محراب و ایوان مسجد با کاشی معرق مزین شده است.

باغمزار ( بقعه امامزاده سيدحمزه )

این بنا که متعلق به دوران صفویه است، در دوره‌های مختلف از جمله در سال‌های اخیر مرمت و بازسازی شده است. ساختمان و بارگاه امامزاده سید حمزه مشتمل بر تزیینات آن از جمله کاشی کاری‌ها و آیینه کاری‌ها است که در سال 1399 هجری قمری به این مجموعه اضافه شده است.

باغمزار ( بقعه امامزاده سيدحمزه )

زیربنای این بعقه که 2 هزار متر مربع است، شامل گنبدخانه، گلدسته‌ها و رواق‌ها در محل باغمزار بنا می‌شود.

صنايع و معادن

کاشمر در صنایع و معادن از ظرفیت‌های زیادی زیادی برخوردار است. صنايع خوراكی، نساجی، سلولزی، كانی غير فلزی، فلزی، شيميايی و برق در كاشمر وجود دارند.

این شهر همچنین دارای معادن آنتيموان در علی آباد كاشمر، كائولن ريوش، كائولن اوج پلنگ و كائولن مكی است.

کشاورزی و دامداری

شغل اصلی روستاییان کاشمر، کشاورزی و دامداری است و از این راه درآمد کسب می‌کنند. این شهر علاوه بر کشاورزی، در زمینه‌های باغداری و دامداری نیز فعالیت دارد.

انگور کاشمر

کشاورزی این منطقه بر پایه روش‌های سنتی استوار است. گندم، جو، چغندرقند، پنبه، آفتابگردان، زيره، درختان ميوه دار، به ويژه انگور، نباتات علوفه ای، صيفی جات و حبوبات مهم ترین فعالیت های کشاورزی کاشمر را تشکیل می‌دهند.

پرورش دام و طيور بخش دیگری از فعالیت‌های مردم این شهر است که به دو طریق سنتی و صنعتی انجام می‌شوند. در بخش دامداری مردم این منطقه بیشتر به پرورش گوسفند، بز، گاو و شتر می‌پردازند.

روستای نامق یکی از دیدنی های کاشمر

این روستا یکی جاذبه های گردشگری کاشمر در تولید محصولات مختلف کشاورزی و صنایع دستی است. شغل اهالی زراعت و مالداری و صنعت دستی آن‌جا قالیچه بافی است و محصولات آنان را غلات، انواع میوه‌ها و ابریشم تشکیل می‌دهند.

روستای نامق

این روستا که از توابع بخش کوهسرخ شهرستان کاشمر می باشد، در دهستان برکوه قرار دارد. روستای نامق آب و هوای مساعدی دارد و در منطقه ٔ کوهستانی معتدل واقع شده است.

سوغات کاشمر

یکی از جاذبه های گردشگری کاشمر، سوغات‌های آن است. بخشی از محصولات صنایع دستی کاشمر می‌توانند جزو سوغات این شهرستان محسوب شوند که از میان آنها می‌توان به گیوه‌های کاشمری، انواع حصیرها و گلیم‌های الوان اشاره کرد.

سوغات کاشمر

مهم‌ترین فرآورده‌ها و سوغات کاشمر با توجه به فراوانی باغات انگور در این منطقه ،کشمش است که به سراسر ایران هم صادر می‌شود.

پس از محصول کشمش، زعفران نیز می‌تواند یکی از سوغاتی‌های کاشمر باشد؛ زیرا کاشت این محصول چند سالی می‌شود که در این منطقه رواج یافته است.

کلام آخر

اگر عازم دیار خراسان شدید، هرگز فرصت دیدار از کاشمر و دیدنی‌های تاریخی و باستانی این شهر بسیار زیبا را از دست ندهید. البته در بازگشت می‌توانید کمی زعفران هم به عنوان سوغات با خود بیاورید!

در این مقاله به جاذبه های گردشگری کاشمر پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x