جاهای دیدنی فاضل آباد | شهری خوش آب و هوا و به یاد ماندنی

فاضل آباد یکی از شهرهای زیبا و دارای ظرفیت‌های گردشگری استان گلستان است که در 30 کیلومتری گرگان مرکز این استان قرار دارد. این شهر در شرق گرگان و در غرب علی آباد کتول واقع است. یکی از ویژگی‌های فاضل آباد، زندگی اقوام مختلف در این منطقه است. در این شهر اقوام مازنی، سیستانی و بلوچ زندگی می‌کنند. در کنار این اقوام، مردمی از شهمیرزاد، شاهرود و خراسانی نیز در میان آنان دیده می‌شوند. بجنوردی، قوچانی، اسفراینی، کرمانج و ترک‌های خراسان از طایفه‌های دیگر این منطقه هستند که همه آنان به زبان مازنی تکلم می‌کنند. شغل اغلب مردم این شهر، کشاورزی و دامداری است و با کاشت محصولات مختلف به امرار معاش می‌پردازند. در ادامه به بررسید جاهای دیدنی فاضل آباد خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

آب و هوای فاضل آباد

این شهر دارای آب و هوای معتدل و مطبوع در فصول مختلف سال است. آب و هوای خنک فاضل آباد در فصل تابستان، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این منطقه می‌باشد. این خصوصیت آب و هوایی باعث شده است که در فصل گرما و تابستان، این شهر به مقصد گردشگری خیلی از توریست‌ها تبدیل شود. فاضل آباد در فصل بهار نیز دارای آب و هوایی بسیار لطیف و روح بخش است. در فصل پاییز نیز این آب و هوا وجود دارد. در حالی که هر چه به زمستان نزدیک‌تر شویم آب و هوای این منطقه رو به سردی می‌گذارد، با این حال این شهر بندرت درجه حرارت خیلی پایین را در زمستان‌ها تجربه می‌کند.

گردشگری برای تمام فصول

دیدنیهای فاضل آباد

فاضل آباد با چنین ویژگی آب و هوایی که بیشتر معتدل می‌باشد، شرایط مساعدی برای گردشگری در تمام فصول را دارد. بنابراین در همه فصول سال می‌توان به این شهر سفر کرد و از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری آن استفاده کرد این شهر در تابستان و تعطیلات بیشتر میزبان گردشگران و مسافران است؛ چون دارای آب و هوای خنک و معتدل می‌باشد. شرایط آب و هوایی، یکی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به صنعت گردشگری و جذب گردشگر است که فاضل آباد تقریبا این شرایط آب و هوایی را در اختیار دارد.

همچنین بخوانید : جاهای دیدنی آق قلا | شهر گل فشان ها در استان گلستان

جاهای دیدنی فاضل آباد

جاذبه های گردشگری فاضل آباد

این شهر از جاذبه‌های مختلف گردشگری برخوردار است. مهم ترین جاذبه‌ گردشگری فاضل آباد، طبیعت بکر و دست نخورده آن می‌باشد. خیلی از گردشگران برای دیدن این طبیعت بکر به این منطقه سفر می‌کنند. کشاورزی در این منطقه رایج است و فضاهای رویایی و بسیار شگفت انگیزی که این مزارع سرسبز در این منطقه بوجود می‌آورند، از نقاط دیدنی و زیبای فاضل آباد است.

در کنار جاذبه‌های طبیعی، اماکن مذهبی نیز در این شهر وجود دارند که مردم محلی و گردشگران به زیارت و دیدن آن می‌روند. امامزاده‌های موجود در ارتفاعات اين شهر نظير امام زاده گنو قرار گرفته است که مکان حضور زائران و گردشگران است. دهنه محمد آباد (تنگه ) با آب و هواي خنک در تابستان‌ها از اماکن تفريحي اين شهر مي‌باشد.

غار پلنگ آرام

غار پلنگ آرام

یکی از دیدنی‌ها و جاذبه‌های شگفت انگیز فاضل آباد، غار پلنگ آرام آن است. این غار در نزديکي روستاي محمدآباد در شهر فاضل آباد قرار دارد. تک چاه طبیعی و فاقد غار سنگ است. ابعاد دهانه ورودی این غار ۳.۵×۲ و ابعاد کف چاه ۱۵×۳ است. پلنگ آرام چهارمین غار عمودی کشور ( چاه طبیعی ) به عمق ۱۱۵متر کشف، پیمایش و رول کوبی شده است. غارهای عمودی و یا چاه طبیعی کاملا عمودی بوده و در دهلیز یا دهنه چاه و در طول آن هیچ جایی برای گذاشتن پا و رفتن به داخل آن وجود نداشته و داخل آن کاملا صاف و خشک است. در داخل این غار اسکلت سگ و قاطر پیدا شده است.

همچنین بخوانید: جاذبه های گردشگری کردکوی | بهشت گمشده گلستان

آبشار لاشو

این آبشار در فاصله ۴ کیلومتری جنوب شرقی روستای فاضل آباد از توابع شهرستان آزاد شهر قرار گرفته است. آبشار به صورت دوپله‌ای بوده و ارتفاع آن به ۲۵ می‌رسد. لاشو برگرفته شده از نام روستایی است که در نزدیکی این آبشار بوده اما اکنون نشانی از این روستا در این منطقه نیست. آب این آبشار از چهار چشمه دائمی دامنه‌های شمالی البرز سرچشمه می‌گیرد و مورد استفاده كشاورزی روستای فاضل آباد و مصرف شرب روستائیان قرار می‌گیرد. سالانه گردشگران فراوانی از این آبشار دیدن می‌کنند که در فضایی بسیار جذاب و دیدنی قرار گرفته است.

امامزاده گنو

یکی از نقاط مورد توجه مردم و گردشگران، اماکن مذهبی این منطقه است که سالانه به ویژه در بهار و تابستان و پاییز پذیرای خیلی از علاقه‌مندان می‌باشد. امامزاده جعفربن زين العابدين(ع) پايين گنو از نوادگان امام حسين(ع) می باشد که مورد اعتقاد مردم شهر فاضل آباد و بخش کمالان و شهرستان علی آبادکتول هستند. اين امامزاده در شهر فاضل آباد بخش کمالان میان روستاهای کوهستانی غريب آباد و گنو واقع شده که فاصله آن تا شهر فاضل آباد ۲۵ کيلومتر است.

بنای فعلی توسط افراد خير و اهالی محل در سال ۱۳۸۸ با اسکلت فلزی و ۲ گلدسته در طرفين بقعه بنا شده است که تعداد ۶ زائر سرا می باشد. امامزاده داری آب آشاميدنی است و اين آب گوارای طبيعی از چشمه‌های اطراف روستا تأمين می‌شود. پوشش گياهی اطراف امامزاده از درختان بومی، زرشک، زالزالک، سياه‌تلو و آلوچه جنگلی شکل گرفته و اين بقعه متبرکه بر روی قله واقع شده که چشم انداز خوبی را در بر دارد. از جمله امکانات تفريحی اين بقعه می‌توان از پارک کودک، تاب و سرسره و استراحتگاههای الاچيغی برای زائرين و مسافرين اشاره کرد.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x