شگفتی های پایتخت خوراک ایران

شاید خیلی از مردم ایران آن را ندانند در حالی که چند سال پیش سازمان یونسکو که متعلق به سازمان ملل است این شهر ایرانی را به عنوان یکی از چند شهر خوراک جهان معرفی کرده است.

اگر نمی دانیم که شهر خوراک ایران کجاست بنابراین این را هم  نمی دانیم که در این شهر چند نوع غذا پخت می شود در حالی که خیلی از کشورها از جمله کشوری مانند اسپانیا از کم ارزش ترین رسوم و خوراک، سالانه میلیون ها گردشگر به خود جذب می کند.

شهرهای مختلف ایران شگفتی های زیادی دارند که از نظر گردشگران جذاب و دیدنی است در حالی که ما  نتوانستیم از این ظرفیت ها برای رونق گردشگری و ارتقای اقتصاد بومی و کشوری بهره برداری کنیم.

به حاشیه نمی رویم و در ادامه پایتخت خوراک ایران را معرفی خواهیم کرد تا ببینیم سازمان یونسکو به خاطر چه موضوعی یک شهر ایران را به چنین نام و خصوصیتی معرفی کرده است.

رشت، پایتخت خوراک ایران

سازمان علمی آموزشی یونسکو، سال 1394 شهر رشت در استان گیلان را به عنوان پایتخت خوراک ایران معرفی کرده است. اگر شما به یکی از مناطق شمالی کشور ازجمله گیلان و رشت سفر کنید با دنیایی از خوراکی ها روبرو می شوید که در مقابلتان خودنمایی می کنند.

غذا و خوراک بخشی از هویت هر منطقه است چون نحوه و روش پخت آن از سال های دور به افراد رسیده و در طول این سال ها نیز غذاهای جدیدی با نام های تازه نیز به آن اضافه شده است.

اگر امروز سازمان یونسکو رشت را به عنوان پایتخت خوراک ایران معرفی کرده در واقع این نام فقط متعلق به این شهر نیست بلکه خاستگاه خلق و ادامه تهیه این خوراکی ها را باید به همه شهرهای گیلان و حتی مازندران گسترش داد و سهم همه را در رسیدن به چنین جایگاهی یکسان شمرد.

کافی است به یکی از خانه های شهروندان گیلانی و مازنی قدم بگذارید، خواهید دید که انواع غذاها با طعم های مختلف در سفره های آنان جاخوش کرده است و شما را مشتاقانه دعوت به صرف آن می کنند.

این غذاها در حالی تهیه می شود که مواد اولیه آن در زمین های حاصلخیز همین منطقه روییده و برداشت می شود و سپس با هنر آشپزها و بانوان این استان ها به غذاهای مختلف و خوشمزه تبدیل می شود.

در حال حاضر علاوه بر رشت، شهرهایی مانند شنگژو، پارما، توسان، آدلاید، بارسلونا، برگن، بوداپست، دیترویت، لیورپول، رم، مونته ویدئو، سالوادور و سنگاپور در شبکه شهرهای خلاق خوراکشناسی حضور دارند که دارای بیشترین تنوع غذایی هستند.

بیشتر بخوانید: تاریخ فرهنگ و غذای چینی

220 غذای محلی رشت

رشت مرکز استان گیلان که به عنوان پایتخت خوراک جهان معرفی شده دارای 220 عنوان غذای محلی است که آشپزها و به ویژه بانوان گیلانی همواره در صدد خلق غذاها  و خوراکی های جدیدی نیز هستند.

این غذاها معمولا به تناسب هر فصلی پخته می شود و در سفره های گیلانی ها وحتی گردشگران قرار می گیرد. بسیاری از گردشگران وقتی پایشان به این استان و استان های شمالی می رسد حال و هوای صرف این غذاها به آنان دست می دهد.

کباب ترش، مرغ ترش، شوید قرمه، سیر قلیه، فسنجان رشتی، فسنجان ماهی، انار آویج یا سنگه خورش، کویی تره یا خورش کدو حلوایی، غوره مسما، آلوچه مسما، باقلا یا خوروش باقلا و ترشه کباب از جمله این غذاهاست.

در این فهرست همچنین غذاهایی مانند میرزا قاسمی، شیرینی تره، گل در چمن، شش انداز بادنجان، کوکو مرغ گیلانی با چخرتمه بادکوبه ای، خوراک واویشکا، خالوآبه، نازخاتون، موتن جن، لونگی، کولی غورابیج، ماهی قیبیج و ترش شامی از دسته های دیگر این خوراک دیده می شوند.

غذاهای خوشمزه رشت

غذاهایی با طعم شیرینی رشت

اما غذاهای رشت و شهرهای همجوار فقط به همین جا ختم نمی شود بلکه علاوه بر مزه ترشی، خوراکی هایی با طعم شیرینی نیز وجود دارد. بعید است که مسافر یا گردشگری به گیلان یا شهرهای لاهیجان و فومن سفر کند اما کلوچه و شیرینی مخصوص این شهرها را به عنوان سوغات به همراه نبرد.

کلوچه این شهرها به حدی معروف و خوشمزه است که حتی در شهرهای دیگر مانند تهران پخت و در اختیار مشتریان قرار می گیرد اما خیلی از مسافران همچنان ترجیج می دهند این شیرینی ها و خوراکی ها را از استان های شمالی تهیه کنند زیرا تهیه آن در شهرهای شمالی را کیفی تر می دانند.

از جمله این شیرینی جات، کلوچه ها و نان های محلی استان گیلان را می توان به فرنی، رشته و خشکار، گل پالوده، ترک حلوا، خاتون پنجره، خرش حلوا، سمنو، حلوای رقابت، کلوچه فومن، کلوچه لاهیجان، کاکا، نان لاکو و نان کشتا نام برد.

دنیای ترشی رشت

گیلان و شهر رشت همچنین علاوه برغذاهای ترش و شیرین؛ خاستگاه ترشی های مختلف نیز هست. این ترشی ها طرفداران زیادی در استان های شمالی و حتی سایر نقاط کشور دارد. خیلی از شمالی ها، وقتی این ترشی ها در کنار وعده های غذایی شان به عنوان چاشنی نباشد، کمتر تمایل به صرف این غذاها از خود نشان می دهند.

فلفل ترشی، سیرترشی، بادمجان ترشی، هفت بیجار، یارالماسی ترشی و پیاز ترشی از نمونه های این ترشی ها محسوب می شوند که طرفداران زیادی در بین مردم محلی و حتی گردشگران دارد.

غذاهای ترش مزه رشتی

استفاده از رستنی ها در تهیه غذاهای رشت

طبیعت گیلان به ویژه در گذشته مملو از رستنی ها که معمولا در چمن می روید، بوده است. مردمان این دیار حتی از این رستنی ها به خلق خیلی از خوراکی های مقوی و خوشمزه  دست زده اند.

این رستنی ها توسط هیچ کشاورز، باغدار یا مزرعه داری کاشت نمی شود اما در همه جا روییده می شود و همه می توانند در جاهای عمومی که مورد استفاده همه قرار می گیرد، آن را برای تهیه غذای مورد نظر بچینند.

چوواش، خالواش، بابونه، انجیر و چوچاق از جمله این رستنی هاست که معمولا در تهیه انواع ترشی جات استفاده می شود و در کنار غذاهای مختلفی قرار می گیرد.

غفلت از اقتصاد خوراک

شهرهای استان گیلان با وجود همه ظرفیت هایی که برای رونق و پیشرفت دارند اما به دلیل غفلت های تاریخی، همواره از محروم ترین مناطق کشور بوده اند.

در حالی که می توان با گردشگری خوراک و غذا، خیلی از گردشگران را به این منطقه کشاند اما نبود و فقدان مدیریت های درست باعث شده که این مناطق در عین داشتن استعدادهای پیشرفت، همچنان از توسعه دور بمانند.

اقدامی که سازمان یونسکو در اعلام  شهر رشت به عنوان پایتخت خوراک انجام داده است می تواند یک اقدام اثرگذار در شانس رسیدن به رشد و توسعه بیشتر این منطقه ارزیابی کرذ. اگر مسئولان ذیربط استان از همین نامگذاری بتوانند به خوبی غذا و خوراکی های این منطقه را به مردم بشناسانند گام مهمی در جذب گردشگر بیشتر در این استان خواهند داشت.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x