دلیل سفارش و اهمیت سفر کربلا برای مومن

اهمیت و آثار مسافرت در اسلام


مسافرت دنیای جدیدی را به روی مسافر میگشاید، و سفر، شناخت آدمی را از جهان توسعه می بخشد، و او را جهاندیده و با تجربه می سازد. در سفر است که انسان با اقوام و ملتها و فرهنگ های گوناگون آشنا میشود و همراهان را به خوبی میشناسد. حال اگر سفر، سفر معنوی و زیارتی باشد. لذت مضاعفی در پی دارد و چنین للتی را آنان که چنین سفرهایی را داشته اند، درک میکنند. سفر آثار و فواید دنیوی و اخروی فراوانی دارد که برخی از آنها چنین است: ۱. پند آموزی و عبرت گیری ۲. صحت و تندرستی ۳. آشنایی بیشتر با عظمت و قدرت پروردگار متعال ۴. آشنایی با فرهنگ ها و ملیت های گوناگون ۵. سود مالی و ازدیاد رزق و روزی. امام علی در شعری که منسوب به ایشان است میفرمایند: «در سفر پنج فایده نهفته است روحيه انسان با نشاط می شود، سود مالی برای تأمین زندگی در پی دارد، به انسان علم و آگاهی می بخشده آداب و سنت ها را می آموزد با انسان های بزرگوار، دوست و آشنا و همراه میگردد.

مهمان ائمه اطهار شدن پاک شدن از گناهان، خلق و خوی الهی پیدا کردن اصلاح ایمان، بهشت، رضوان الهی از دیگر آثار این سفر معنوی است.

اهمیت و آثار مسافرت در اسلام-min

پاداش زیارت ائمه


از امام رضا روایت شده است که فرمود: «برای هر امامی بر گردن دوستداران و شیعیانش عهد و پیمانی است، و متمم وفای به این عهد، زیارت قبور آنان است؛ پس هر که با میل و رغبت به زیارت آنان رود و آنچه بدان رغبت داشته اند (از توحید، نبوت، ولایت و پیروی از فرامین الهی) را تصدیق نماید. امامان، شفیعان او در قیامت خواهند بود»

تعریف زیارت


زیارت تعاریف زیادی دارد. از جمله به معنی دیدار، ملاقات و در اصطلاح، حضور در پیشگاه با شرافت ائمه معصومین ع است

زیارت یعنی در خلوت دل، با امام خود راز دل گفتن، و مسائل را با آن بزرگواران مطرح نمودن. زیارت یعنی پناه آوردن به خانه امن امامان معصوم ع و ایجاد آمادگی برای پذیرش معرفت و دستور امام، و خلاصه اینکه زیارت یعنی شستشوی دل و جان از گناه و بهره مند شدن از شفاعت معصومان؛ شفاعتی که خداوند

متعال به ایشان عطا کرده است. به همین دلیل است که ما این بزرگواران و آبرومندان درگاه الهی را واسطه میان خود و خدایمان قرار میدهیم تا خداوند به مقام والای این پاکان – که در قرآن مجید با صراحت به پاکی این خاندان اشاره نموده است، (وإنما يريد الله اليذهب عنځم الرجس أهل البيت و يطهركم تطهيرا) – ما گنهکاران و سیه دلان را هم مورد عفو و بخشش خویش قرار دهد و بتوانیم با زیارت این بزرگواران، ره توشه ای برای آخرتمان برگیریم.

پس اگر ما درها و دیوارهای حرم و ضریح ائمه اطهار، و یا هر جای دیگر حرم های مطهر را می بوسیم، به خاطر وجود آن بزرگوارانی است که در داخل آن قرار گرفته اند، همچنان که اگر بر جلد قرآن مجید بوسه میزنیم، به خاطر برکت و قداستی است که به واسطه قرآن کریم پیدا کرده است، و الا مشابه این در و دیوار در همه جا وجود دارد، ولی ما کوچکترین اعتنایی هم به آنها نمیکنیم، و چون تفاوتی میان حیات و ممات ائمه اطهار از جهت زیارتشان نیست، از این جهت از نزدیک به زیارت این بزرگواران میرویم و با آن پاكان، درد دل میکنیم؛ چنانکه امام صادق علي فرمودند: «هر کس ما را پس از وفاتمان زیارت کند، گویا ما را در حال حیات زیارت کرده است».

کربلا کجاست


کربلا در تاریخ، نام سرزمینی کهن است که به دوران بابلی ها باز میگردد و واژه نویس ها معانی مختلفی برای آن گفته اند، از جمله برخی گفته اند که کربلا از واژه عربی «کور بابل» که نام مجموعه ای از دهکده های قدیمی بابل بوده گرفته شده است که شامل این مناطق میشود

  1. نینوی که در شمال شرقی کربلا قرار داشته است.

۲. غاضریه که منطقه کشاورزی و وسیعی بوده که بنی اسد در آنجا کشاورزی میکرده اند، و امروزه در شمال شرقی مقام امام صادق در انتهای خیابان «صدر» قرار داشته و به اراضی حسینی معروف است.

  1. خود کربلا با «عقر بابل».

نوامیس که خود آقا امام حسین ع در یکی از خطبه هایشان به این منطقه چنین اشاره میکنند. «گویا میبینم گرگهای بیابان میان نوامیس و کربلا بند بند استخوانهایم را قطع میکنند. همچنین در تاریخ آمده است که وقتی اباعبدالله وارد سرزمین کربلا شدند پرسیدند: «نام این سرزمین که در آن هستیم چیست؟ گفتند: «کربلا» حضرت فرمودند: «اینجا سرزمین اندوه و بلا است». کربلا از روز نخست، در متون تاریخی و روایی دارای نام های متعددی بوده است که عبارتند از: غاضریه، نینوئ، عمورا، شاطى الفرات، نوامیس، طف ، طف الفرات، مشهد الحسين، حائر، و به نام های دیگری نیز خوانده شده ولی مهم ترین آنها در آثار دینی همان «حائر» است.

کربلا کجاست

فضیلت خاک کربلا و ثواب زیارت امام حسین (ع)


خاک این سرزمین مقدس، به خاطر قداست خاص و ویژه ای که دارد از دیگر خاکها امتیاز یافته است. چون این سرزمین سرزمینی است که سالار شهیدان حسین بن علی بر آن وارد شده و در آنجا هم به شهادت رسیده و این خاک،  به خون پاک آن حضرت، و خاندان و فرزندان عزیزش آمیخته گشته تا جایی که تربتش برای شفا و درمان هر دردی مؤثر است. امام صادق در این زمینه فرموده اند. «خاک قبر حسین، درمان هرگونه بیماری است» و همچنین فرمودنده «جایگاه قبر حسین از روزی که

او در آن دفن گردیده بوستانی از بوستان های بهشت است». این تربت، آنقدر با ارزش است، که هرکسی می تواند با آداب خاص، و دعاهای ویژه به اندازه کمتر از یک نخود از آن را برای درمان بیماری خود بخورد با آنکه میدانیم که خوردن گل به اتفاق همه علمای شیعه و به استناد روایات فراوان، حرام است؛ ولی این حكم، شامل تربت قبر امام حسین نشده است. پیامبر اکرم در این زمینه فرمودند: «پسرم حسین در سرزمینی به خاک سپرده می شود که به آن کربلا میگویند. زمین ممتازی که همواره بلندای اسلام بوده است، چنانکه خدا، یاران مؤمن حضرت نوح را در همان جا از طوفان نجات داد»

همچنین آن حضرت فرمودند: «بدانید که اجابت دعا، زیر گنبد حرم او، و شفا در تربت او و امامان از فرزندان او است امام باقر فرمودند: «اگر مردم می دانستند چه فضیلتی در زیارت مرقد امام حسین است، از شوق زیارت می مردند، و هیچ کس در قیامت نمی ماند؛ مگر اینکه در آن روز آرزو میکند که ای کاش از زوار قبر حسین بن علی می بود». امام صادق فرمود: «کسی که امام حسین را زیارت کنده و رضای خدا را خواسته باشد، بدون غرور و تکبر و شهرت خواهی، گناهانش از او پاک میشود همانگونه که لباس در آب پاک میشود و در نتیجه گناهی برای او باقی نمی ماند و در عوض، هر قدمی که رفته یک حج نوشته میشود». همچنین امام صادق فرمودند: «کسی که دوست دارد در قیامت بر سر سفره های نور بنشیند، باید از زائران امام حسين باشد و زیارت امام حسین را ترک نکند، و به دوستان و یارانت نیزسفارش کند، تا خدا عمرت را طولانی، و رزق تو را زیاد کند و خدا تو را با سعادت، زنده بدارد و نمیری، مگر شهید».

دلیل سفارش واهمیت سفر کربلا و زیارت امام حسین (ع)


فضیلت زیارت امام حسین روایات و اخبار بسیاری در این زمینه وارد شده است که زیارت امام حسین معادل حج و عمره و جهاد؛ بلکه بالاتر و افضل است به درجات، و باعث مغفرت، و سبکی حساب و بلندی درجات، و اجابت دعوات، و موجب طول عمر، و حفظ بدن و مال و زیادی روزی، و برآمدن حاجات، و رفع هموم و کربات است و ترک آن سبب نقصان دین و ایمان و ترک حقٌ بزرگی از حقوق پیغمبر است، و کمتر ثوابی که به زائر آن قبر شریف رسد، آن است که گناهانش آمرزیده شود، و آنکه حق تعالی جان و مالش را حفظ کند تا او را به اهل خود بازگردانده و چون روز قیامت شود حق تعالی او را بیشتر از دنیا حفاظت خواهد فرمود. و در روایات بسیار است که زیارت آن حضرت، غم را زایل میکند و شدت جان کندن و هول قبر را برطرف می کند و هر مالی که در راه زیارت آن حضرت خرج شود، برای او هر درهمی به هزار درهم بلکه به ده هزار درهم حساب میشود و چون رو به قبر آن حضرت برود، چهار هزار ملکه استقبال او میکننده و چون باز یگردد، مشایعت او مینمایند.

پیامبران و اوصیای ایشان و ائمه معصومین، و ملائکه با زیارت آن حضرت می آیند و برای زوار آن حضرت دعا میکنند و ایشان را بشارتها میدهنده و حق تعالی به سوی زائران امام حسین بیش از اهل عرفات نظر رحمت میفرماید و هرکسی در روز قیامت آرزو میکند کاش از زوار آن حضرت بود از بس که از کرامت و بزرگواری ایشان در آن روز مشاهده میکنند و روایات در این باب زیاد است، و ما برای اختصار از ذکر آنها صرفنظر میکنیم.

همچنین پیامبر اکرم صلى الله عليه وسلم فرمودند: «ان الحسین مصباح الهدی و سفينة النجاة؛ به درستی که حسین چراغ هدایت، و کشتی نجات است». آری امام حسین پیشوای بزرگ شیعیان، اسطوره جاودانه ای از پاسداری از حرمت دین حق و حریم مسلمین است، او حج را نیمه تمام رها کرد تا به «جهاد» بپردازد و جان عزیزش را در راه خدا فدای اسلام عزیز کرد تا دین جدش احیا شود. شرافت این مكان مقدس از سایر مکان ها بیشتر است؛ چرا که محل رفت و آمد ملائکه الهی است،

و در روایت چنین وارد شده است که ) خداوند سبحان در عوض شهادت سیدالشهداء چهار خصلت به او عطا کرده است، اول اینکه شفاء را در تربتش نهاد دوم این که اجابت دعا را زیر گنبدش قرار داد. سوم اینکه ائمه بعدی را ازفرزندان آن حضرت مقرر فرموده و چهارم اینکه مدت زمانی که زائران برای زیارت آن حضرت میگذرانند را جزء عمرشان به حساب نیاورد»، خدای متعال اجر و پاداش زیادی را برای زائران آن حضرت قائل شده و حساب ویژه ای برای آنان باز کرده تا جایی که اگر کسی از روى اخلاص به زیارت اباعبدالله رفته به فرموده شخص پیامبر اکرم ؛ «هر که او را پس از شهادت زیارت کند، حق تعالی برای او یک حج از حج های من بنویسد، تا آنجا که حضرت فرمود: «نود حج از حج های من که با هر حجٌی عمره بوده باشد» نصیب و روزیش میشود.

ابی عبدالله آنقدر پیش خدا و پیامبر و همه اولياء الله مقام و منزلت دارد که هر که برای مصائب و مظلومیت ابی عبدالله گریه کننده و اشک بریزد، خداوند بهشت را برای او واجب می کند. پس ای زائر کوی حسینی قدر زیارت کربلا را بدان، چراکه همین حرمهای پاک و با صفای است که به انسان، نورانیت دل، و پاکی و صفای جان میدهد و باعث میشود که انسان بیشتر به خدای متعال نزدیک شود.

منبع: راهنمای زیارت عتبات عالیات مؤلف فرج الله قلی پور

 

4 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x