اماکن دیدنی اشنویه ؛ پایتخت گیلاس ایران

اشنویه از شهرهای مرزی استان آذربایجان غربی است که از تاریخی کهن برخوردار می باشد و این مدعا کاملا در آثار باستانی و تاریخی این منطقه دیده می شود. اشنویه از گذشته های دور محل سکونت کردهای موسوم به هذبانیه (هذبانی) بود که تا سده‌های بعد همچنان آبادانی خود را حفظ کرد. قدمت تاریخی این شهرستان به حدود ۹۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد.

اشنویه در طول تاریخ همواره از مراتع سرسبز بهره مند بوده و همین وضعیت باعث شده که دامداری یکی از راه های اصلی گذران زندگی مردم در این سرزمین باشد. به علاوه این شهرستان دارای زمین های حاصل خیزی هم می باشد و توتون آن در زمان قدیم معروف بود . جالب است بدانید اولین سیگار ایرانی بنام ( اشنو ویژه ) در چهار طرح متفاوت با توتون اشنویه تولید می‌گردید.

شهرستان اشنویه در ایده آل مگ

 سیب ، گیلاس ، زردالو و گردو از جمله محصولات این سرزمین می باشند. اما در این میان ، گیلاس اشنویه از شهرت بسزایی برخوردار است و این شهر به پایتخت گیلاس ایران معروف است. حبوبات گندم ، نخود ، چغندر قند ، سیب زمینی ، دانه‌های روغنی و در گذشته برنج نیز از محصولات دیگر این شهرستان می باشند.

شهرستان اشنویه درجنوب غرب استان آذربایجان غربی قرار دارد . این شهر از شمال با شهرستان ارومیه ، از شرق با شهرستان نقده، از جنوب با شهرستان پیرانشهر و از سمت غرب با دوکشور عراق و ترکیه هم مرز است.

با هم سری به اماکن دیدنی اشنویه می زنیم و از زیبایی های این شهرستان لذت می بریم. با ایده آل مگ همراه باشید.

باغ‌های گیلاس اشنویه

باغ‌های گیلاس اشنویه

باغ های گیلاس یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان اشنویه محسوب می شوند. همه ساله با فرا رسیدن میوه‌های گیلاس ، این شهر جلوه‌ای دیگر به خود گرفته و باغداران منطقه با عرضه این میوه در ورودی شهر از میهمانان پذیرایی می‌کنند. منظره طبیعی عرضه این میوه در داخل آلاچیق‌های احداثی از شاخ و برگ درختان تصویری به یاد ماندنی را در ذهن مخاطب شکل می دهد.

روستای بیمضرته

روستای بیمضرته | اشنویه

روستاهای این منطقه معمولا دنیایی از دیدنی ها در خود دارند. جاذبه های تاریخی، باستانی و طبیعی از جمله این ظرفیت ها هستند که در جای جای این روستاها دیده می شوند.
روستای بیمضرته از اماکن دیدنی اشنویه محسوب می شود و در جنوب غربی آن واقع شده است. این روستا ۷ کیلومتر با این شهرستان فاصله دارد و از طریق جاده روستای سنگان در غرب اشنویه می‌توان به این منطقه رسید.

در این روستا دشت های سرسبز و زیبایی دیده می شوند که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند. بیمضرته همچنین دارای تپه های دیدنی و منحصر به فردی می باشد که همواره با استقبال کسانی که به آن سفر کرده اند مواجه شده اند. تپه قلات سید بیمضرته که در این روستا واقع شده ، در سال 1386 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گورستان اشنویه

گورستان اشنویه

گورستان های قدیمی از دیگر مکان هایی است که به عنوان آثار تاریخی محسوب می شوند. در اشنویه نیز این نوع گورستان ها وجود دارند که قدمت آن ها گاها به قرن هفتم هجری نیز می رسد. سنگ قبرهای ساده‌ فراوانی در این گورستان قرار دارند.بقایای مخروبهٔ یک کلیسای قدیمی نیز در نزدیکی این قبرستان واقع شده که سکونت مسیحیان را در دوران گذشته در این منطقه نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: شهر شوط؛ کوچکترین شهرستان آذربایجان غربی

جنگل میر آباد

جنگل میر آباد | اشنویه

یکی دیگر از خصوصیات روستاهای این منطقه ،جنگل های سرسبز و زیبای آن ها است. روستای میرآباد در غرب شهرستان اشنویه و در مجاورت رودخانه گادر از چنین خصوصیتی کاملا برخوردار است.رودخانه نقش مهمی در ایجاد این جنگل داشته است و سرسبزی و زیبایی این منطقه نیز به خاطر آب همین رودخانه بوده است. برای بازدید از جنگل‌های روستای میرآباد باید از جاده اشنویه – پیرانشهر عبور کرد. پس از گذر از پل موسوم به “پل پوش آباد” در سمت راست، جاده خاکی قرار دارد که به طرف روستای هق و سپس به میرآباد منتهی می‌شود

در این جنگل درختان مختلفی از جمله زالزالک ، سیب وحشی، گلابی وحشی، آلو و نسترن دیده می شوند که علاوه بر نقش تفرجگاهی و حفاظت آب و خاک، ازمیوه‌های این درختان نیز بهره برداری می شود.

سنگ کیله میش

سنگ کیله میش

یکی دیگر از اماکن دیدنی اشنویه که از اهمیت زیادی برخوردار است ، سنگ کیله میش نام دارد. جایگاه این سنگ تاریخی جزو ملک روستای «درود» به غرب شهرستان اشنویه است که در زبان کوردی «دڕوو» به معنای (خار) خوانده می‌شود.
معبد ، گذرگاه و همچنین رشته کوه معروفی در نوار مرزی ایران و عراق ، نام خود را از این سنگ گرفته‌اند. این سنگ‌ نوشته به جای ستون مرزی در سر راه رواندوز به اشنویه ، در وسط گردنه کوهی که اشنویه را از رواندوز جدا می‌سازد نصب شده بود. این سنگ در سال 1365 برای مصون ماندن از آسیب های جنگ بین ایران و عراق به موزه ارومیه انتقال یافت.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x