اماکن دیدنی توتکابن

توتکابن شهری در شهرستان رودبار واقع در استان گیلان است که از زیبایی‌های سرشار بهره‌مند می‌باشد. این منطقه سالانه میزبان خیلی از گردشگران است.

این شهر مرکز بخش رحمت آباد و بلوکات است. توتکابن هر چند زمانی مرکز پرورش کرم ابریشم بوده اما اکنون چنین فعالیتی در این منطقه مشاهده نمی‌شود. یکی از دلایل این وضعیت کاهش درختان توت در این منطقه است. برگ درخت توت، غذای کرم ابریشم است.

در زمان‌های گذشته توتکابن مملو از درخت‌های توت بود، اما در حال حاضر کمتر چنین درخت‌هایی در این منطقه دیده می‌شود. با این حال، این شهر از زیبایی‌های طبیعی و خدادادی زیادی بهره‌مند است و به همین دلیل یکی از شهرهای مهم گردشگری در شهرستان رودبار محسوب می‌شود.

این شهر از دو بخش بالامحله و پایین‌محله تشکیل شده و با پلی که روی سفیدرود احداث شده‌ به راه اصلی قزوین‌ ـ‌ رشت متصل است و پیش از ساخت پل، راه پیوند توتکابن با جاده اصلی با قایق طی می‌شد.

مردم توتکابن به گویش تاتی رودبار سخن می‌گویند که از زیرمجموعه‌های زبان گیلکی است. این شهر صرف نظر از جاذبه های طبیعی از آثار تاریخی زیادی نیز بهره مند است که دیدن این آثار طبیعی و تاریخی به گردشگران توصیه می شود.

با هم به معرفی اماکن دیدنی توتکابن می‌پردازیم.

غار دربند رشی

این غار از جمله اماکن دیدنی توتکابن است. غار دربند رشی تنها غار شناخته شده در ایران است که بقایای از عصر پارینه سنگی است. با دیدن این اثر تاریخی به بخشی از سبک زندگی گذشتگان آشنا می شوید. غار دربند رشی یکی از برجسته ‌ترین دیدنی های رودبار محسوب می شود که در جنوب روستای رشی در بخش رحمت آباد و بلوکات این شهرستان واقع شده است . این غار باستانی در ارتفاع ۷۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و یکی از مهم‌ ترین جاذبه های تاریخی رودبار محسوب می‌شود .

توتکابن | غار دربند دشی

غار کویل گر

غارها همواره یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری هر منطقه ای بوده است. به نظر می رسد غار دربند رشی یکی از این غارها باشد زیرا دارای آثاری از بقایای باستان شناختی از عصر پارینه سنگی کهن است. دربند رشی از دو غار به نام‌های کویل گر (با طول ۶۰ متر) و جوکویله (با طول ۳۰ متر) تشکیل شده است؛غار جوکویله در سال ۱۳۸۴ در پی بررسی‌های باستانی شناسی  شناسایی شد  و طی آن بقایایی از استخوان‌های انسان و جانوران به همراه تعدادی اشیا سفالی (که قدمت آن‌ها به هزاره اول قبل از میلاد می‌رسد) کشف شد . همچنین در بررسی‌های غار کویل گر نیز اشیا سفالی مشابهی به دست آمد. بعدها چندین مرحله کاوش در غارهای دربند رشی صورت گرفت و مجددا سنگواره‌های جانداران مختلف و ابزارهای سنگی مانند ساطور پیدا شد که قدمت آن‌ها به دوران پارینه‌سنگی قدیم می‌رسد.

غار تاریخی کویل گر

غار یخی درفک

در نزدیکی کوه درفک، غار درفک قرار دارد که محل مناسبی برای کوهنوردان و طبیعت گردان محسوب می شود و از اماکن دیدنی توتکابن به شمار می رود. اینجا گردشگران با مناظر بسیار زیبایی مواجه می شوند که در گوشه گوشه این مکان خودنمایی می کنند. این منطقه آب و هوای مطبوعی دارد و مناظر دیدنی و لذت پیاده‌روی در ارتفاعات رودبار این حال خوش را دو چندان می کند. وقتی قصد دارید به این مکان سفر کنید وسایل کوهنوردی، کوله پشتی و کتانی را فراموش نکنید. اینجا هوای بسیار پاک و تمیزی دارد و شک نکنید که از این هوا و فضا بهترین استفاده را خواهید کرد.

نیمه اول سال بهترین زمان سفر به ارتفاعات رودبار است چرا که طبیعت سرسبزی پیش چشمانتان قرار می‌گیرد و مه بهاری صورتتان را می‌نوازد.

بیشتر بخوانید: رستم آباد شهر گنج ها

غار یخی درفک | آثار طبیعی

روستای دیورش

به مسیرمان ادامه می دهیم و به روستای دیورش می رسیم. این روستا در ۳.۵ کیلومتری روستای شیرکوه و ۷ کیلومتری مرکز بخش یعنی توتکابن واقع شده است. این روستا ریشه قدیمی دارد و از قدیم افراد زیادی در این روستا زیست کرده اند. دیورش دارای چشمه سفید آب و غار طبیعی نور چشمه و پل قدیمی گلی ( گل پل ) است که خیلی از افراد برای گذران تعطیلات به این نقطه می آیند. در روستا دیورش همچنین کوههایی مثل پلنگ کول قرار دارند که در بالای آن ییلاق لارنه با طبیعت زیبا از جنگلهای گسترده و متراکم از گونه‌های مختلف درختان ، و قله درفک با ارتفاع ۳۵۰۰ متر با یخچال طبیعی چشم گردشگران را می نوازند.

در این منطقه قدیمی و باستانی، آثاری از 5 قرن پیش وجود دارد که بر جذابیت این منطقه افزوده است. همچنین در کاوش ها مشخص شده که مردم این منطقه در قرون قبل به دامداری ، کشاورزی ، کوره های زغال گیری و نجاری فعالیت داشته اند. روستای دیورش به صورت کوهپایه ای می‌باشد که (شامل ۱۱محله کوچک و پراکنده) و دارای پستی و بلندی‌ها، دره‌ها و تپه‌های متعدد می‌باشد. رودخانه ای که اصلی‌ترین شاهرگ حیاتی این روستا را تشکیل می دهد از سرچشمه سفید آب، چشمه‌ها و رودخانه‌های بالادست شکل گرفته است.

آب و هوای روستا مرطوب کوهستانی است. ییلاق این روستا با نام لارنه در بخش بالادست روستا وجود دارد که در پای قله درفک قرار گرفته است. در این روستا ییلاق های دیگری هم وجود دارد که به آب و هوای این منطقه طراوت خاصی بخشیده است. چالسراکی، زردگلی ، دیوخانی، لنگه از دیگر ییلاقات این منطقه است و اهالی در فصل بهار و تابستان به این مکان ها کوچ می‌کنند.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری لوندویل

روستای گردشگری دیورش

پارک جنگلی سیاه داران

یکی از اماکن دیدنی توتکابن را پارک جنگلی سیاه داران تشکیل می دهد. در این منطقه گونه های مختلفی از درختان شامل بلوط، توسکا ،افرا راش،چنار و میوه های جنگلی مثل ازگیل ،آلوچه ،گالبی وحشی، زالزالک و خرمالو دیده می شوند. وقتی وارد این جنگل می شوید با انبوهی از درختان سر به فلک کشیده مواجه می شوید که چشم اندازهای بسیار زیبایی را در این منطقه ایجاد کرده است. در این جنگل گونه های مختلفی از حیوانات نیز دیده می شوند که گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند.

گراز وحشی ، جوجه تیغی ، خرس ، روباه  و گرگ از جمله این گونه هاست. البته برخی از این حیوانات خساراتی نیز به مزارع مردم محلی وارد می کنند که حمله گرازها به محصولات کشاورزی و باغی و آسیب رساندن خرس ها و گرگ ها به دام ها از جمله این موارد است. در این پارک همچنین آثار دیگری مانند سرچشمه سفید آب و غار نور چشمه ، ییلقات لارنه ، کوهها و تپه‌های سرسبز و جنگلهای متراکم دیده می شود.

پارک جنگلی سیاه داران

توتکابن همچنین دارای زیبایی های دیگری هم است که بافت خانه روستایی از جمله این موارد  است.بافت خانه‌های روستایی به صورت پراکنده است و خانه ها مانند شهر یا روستاها گرمسیری در کنار هم ساخته نمی شوند. این خانه ها عموما کرسی بلند در یک طبقه بندرت خانه‌های قدیمی ۲ طبقه  است که اغلب مصالح بکار رفته در آنها چوب و گل و سنگ با سقف شیروانی است. مصالح ساختمانی استفاده شده در ساخت ساختمان‌های روستا از چوب و گل و گچ و بلوک و سیمان و حلب می‌ باشد.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x