جاهای دیدنی هشترود | شهر تاریخ و افسانه ها

هشترود شهری در استان آذربایجان شرقی است که علاوه بر آثار فراوانی تاریخی و فرهنگی، دارای مناظر طبیعی زیبایی مانند رودخانه ها، کوه ها و تالاب ها هم می باشد. این شهر به دلیل ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری خود ، سالانه میزبان گردشگران زیادی می باشد . هشترود دارای آب و هوای معتدل و کوهپایه ای است و این اقلیم در طول سال متغیر می باشد.

این شهرستان در 122 کیلومتری جنوب شرقی تبریز واقع شده است. فلسفه نامگذاری هشترود به عبور هشت رود از این شهر بر می گردد. آجی چای، قوری چای، قره قیه، آی دوغموش، لیلان چای و قرانقو از جمله رودهایی هستند که از این شهر می گذرند. تمام مسیر این رودخانه ها پر از دیدنی و جلوه های زیبای طبیعی است که همواره مورد توجه گردشگران قرار می گیرند.

جاذبه های گردشگری هشترود

در ادامه مهم ترین جاهای دیدنی هشترود را به طور خلاصه مرور می کنیم:

قلعه ضحاک

قلعه ضحاک | گردشگری هشترود

قلعه ضحاک (آژدهاک) یا داش قلعه در هشترود از جمله مکان های مهم و  جاهای دیدنی هشترود  محسوب می شود که سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران از سراسر ایران می باشد. این قلعه در ساحل شرقی دریاچه ارومیه و در ۹۵ کیلومتری جنوب تبریز قرار دارد. قدمت قلعه ضحاک به بیش از۳۰۰۰  سال قبل می رسد . این قلعه بر فراز کوه منفرد واقع شده است و از مکان‌های مهم اقوام مانایی و مادها بوده است.
مخازن سنگ، آب انبار، آسیاب، سالن شورا، حمام و ده‌ها آثار دیگر در این قلعه دیده می شوند .نیمی از اتاق‌های‌ قلعه به صورت بی‌ سقف‌ در زمین‌ کنده‌ شده‌ اند و نیمی دیگر نیز در کوه و‌ به‌ صورت‌ حفره‌ای ‌احداث شده اند.

مسجد لامشان

مسجد لامشان | روستای لامشان

مسجد لامشان متعلق به دوره قاجار و از آثار ملی این شهر می باشد. این اثر از چهار پایه آجری ساخته شده که با گذشت سال های متوالی هنوز هم سالم مانده است. این مسجد از معماری زیبایی برخوردار است و استحکام و مقاومت آن به حفظ و برداوام بودننش کمک شایانی کرده است. معماری منحصر به فرد این بنا، فضای معنوی و روح بخشی به این محیط بخشیده است. سقف و طاق های آجری و طاق دوقوسی کمرپوش زنانه از فضاهای بی بدیل این اثر می باشند.

لامشان یکی از روستاهای شهرستان هشترود است که در ۱۰ کیلومتری آن به سمت مراغه واقع شده‌ است.

سلطان تپه‌ سی

سلطان تپه‌ سی | هشترود

سلطان تپه سی در روستای ذوالبین واقع شده و یکی از جاهای دیدنی هشترود به شمار می رود . براساس برخی رویت ها و کاوش‌هایی که در این منطقه انجام گرفته یک معبد بزرگ در زیر تپه آن پنهان شده است. درتحقیقات انجام شده در این منطقه، قبرهای ایستاده هم کشف شده است و گفته می‌شود اگر کشفیات ادامه یابد، معبدی که از زیر این تپه بیرون می آید چندین برابر بزرگ تر و زیباتر از چغازنبیل ایلام است. این معبد متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد است و در سال 1385 به ثبت ملی رسیده است.

تالاب یانیق

تالاب یانیق | جاذبه های گردشگری

تالاب پانیق از جمله مکانهای دیدنی و زیبای هشترود است که دیدن آن برای همه گردشگران امری واجب و ضروری به نظر می رسد .این تالاب زیبا در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی هشترود و در کنار جاده آسفالته هشترود – مراغه، واقع شده است.

روستای آتش بیگ

روستای آتش بیگ | اماکن دیدنی

روستای آتش بیگ از دیگر جاهای دیدنی هشترود محسوب می شود. از داخل این روستا دو رودخانه بزرگ به نام های قرّانقو و جبیند عبور می کنند که مناظر بسیاری زیبایی در این منطقه ایجاد کرده اند. در این روستا چشمه های فراوانی هم دیده می شوند که برخی از آنها خواص درمانی نیز دارند. این منطقه به خاطر چشمه های فراوان، از جمله مناطق مهم تولیدات کشاورزی در استان به شمار می رود .
ظرفیت کشاورزی این منطقه به خاطر آب فراوان و رودخانه ها بی بدیل بسیار زیاد است و همین موضوع باعث روی آوری خیلی از افراد به فعالیت های کشاورزی در این روستا شده است. آب و هوا و اقلیم این روستا بیشتر به مناطق مدیترانه شبیه است که دارای شرایط آب و هوایی معتدل می باشند.

بیشتر بخوانید: مناطق گردشگری میاندوآب؛ شهری میان آب‌های خروشان

رودخانه آیدوغموش چای

رودخانه آیدوغموش چای

در هشترود یک رودخانه معروف دیگر هم وجود دارد که به آیدوغموش معروف است. این رودخانه پس از عبور از کنار آبادی های بابونه، حیدرآباد، قزلجه تاوا و قبل از رسیدن به میانه، به رودخانه میانه (میانه چای) می پیوندد و هر دو به قزل اوزن می ریزند. محل عبور این رودخانه سراسر زیبایی و جذابیت است و همین موضوع گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند.

بیشتر بخوانید: اماکن دیدنی شفت؛ شهری در دل جنگل‌های گیلان

تالاب قوشاگلی هشترود

تالاب قوشاگلی

این تالاب که در فاصله ۳۱ کیلومتری جنوب غربی هشترود قرار دارد یکی از مکان هایی است که هر ساله پرندگان مهاجر به آن روی می آورند. تالاب قوشاگلی هشترود پر از نیزار است و یکی از مکان های مناسب گونه های مختلف پرندگان می باشد. حضور این پرندگان به زیبایی های این محیط بیش از پیش افزوده و جای مناسبی برای گردشگری و لذت بردن از طبیعت را فراهم کرده است. تالاب قوشاگلی در مسیر هشترود-مراغه واقع شده است.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری هوراند؛ شهری تاریخی در آذربایجان شرقی

تالاب ذولبین

تالاب ذولبین هشترود

جلوه های جذاب طبیعت در تالاب ذولبین هشترود کامل می شوند. این تالاب فضاهای شگفت انگیزی را به وجود آورده است که هر گردشگری را به خود جذب می کند. تالاب در بین روستاهای ذولبین، قوپوز و قلعه جوق قرار گرفته است و آب آن بین اهالی این منطقه تقسیم می شود. تالاب ذولبین بستری مناسب برای رشد گیاهان و همچنین آبزیان می باشد و در فصل تخم گذاری مملو از پرندگان می شود. آب این تالاب از آب شدن برف ها، بارش باران و حفره های زیرزمینی تامین می شود.

مراتع سرسبز و پوشش گیاهی غنی و نیزارهای متعدد اطراف ، سبب شده تا این منطقه به شدت مورد توجه گردشگران تور تبریز و طبیعت‌گردها قرار بگیرد. بخشی از آب این منطقه هم صرف کشاورزی و شرب می‌شود که سبب رونق این گونه فعالیت ها در این بخش شده است.

بقعه شیخ بایزید بسطامی

بقعه شیخ بایزید بسطامی

اگر از طبیعت زیبای اینجا کمی فاصله بگیریم به آثار تاریخی این منطقه می رسیم که قدمت طولانی آن مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. بقعه شیخ بایزید بسطامی در شمال غربی مرکز شهرستان واقع شده استو یکی از جاهای دیدنی هشترود به شمار می رود . اگر سری به این دیار زدید ، بازدید از این بقعه را فراموش نکنید.

2 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x