جاهای دیدنی شبستر ؛ شبستر کجاست ؟

شبستر یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که به خاطر بهره مندی از آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی فراوان، همواره یکی از مقاصد گردشگری کشور محسوب می شود. این شهر در مسیر راه آهن ایران-ترکیه قرار گرفته است و همین ویژگی بر صنعت گردشگری، رفت و آمد، تجارت و رشد این منطقه تاثیر فراوانی گذاشته است. این شهر دارای جاذبه های فراوان گردشگری و آثار باستانی و دیدنی های طبیعی زیادی می باشد که سالانه گردشگران زیادی از آن ها دیدن می کنند .

شبستر در لغت زندی به معنی كوه و كوهسار می باشد ، یعنی شهری که بر کوهپایه ها و دامنه کوه ایجاد شده است در حالی که برخی جغرافی نگاران قدیم می گویند که شبستر از نام  دریاچه ارومیه گرفته شده است.این شهر در نزدیک دریاچه ارومیه واقع است و یکی از عواملی که باعث جذابیت این منطقه شده نیز همین ویژگی همجواری با دریاچه ارومیه بوده است . شبستر یکی از شهرهای تاریخی آذربایجان شرقی محسوب می شود و از گذشته شبستر خوانده می شد به طوری که در افسانه های محلی كه سینه به سینه نقل شده است می گویند كه نام شبستر (شب بستر) بوده است زیرا پادشاهان ساسانی ضمن لشكر كشی علیه امپراطوران روم درهمین محل اطراق و استراحت می كرده اند.

مجله اینترنتی ایده آل مگ امروز به بررسی جاهای دیدنی شبستر پرداخته است. با ما همراه باشید

منطقه میشو داغ

منطقه میشو داغ

این شهر دارای جاذبه های طبیعی فراوانی می باشد که منطقه حفاظت ‌‌شده میشو‌ داغ یکی از همین جاذبه ها محسوب می شود. این شهر مکان های زیبایی برای تفرح و گردشگری دارد به طوری که در تمام فصل سال میزبان گردشگران است و به نوعی به  تفرجگاه معروف می باشد. این منطقه مملو از نهرهای دائمی، مرتع‌ها و ارتفاعات سرسبز است که زبیایی های بی بدیلی در این بخش کشور بوجود آورده است. نهرهای دائمی این منطقه، طبیعت های دائمی و همیشگی در این منطقه ایجاد کرده که جذابیت های خاصی به این محیط بخشیده است.

کلیسای سهرقه

کلیسای سهرقه

کلیسا سهرقه یکی از جاهای دیدنی شبستر است که قدمت آن به قرون پنجم و ششم هجری قمری می رسد. معمارهای روسی، فرانسوی و آذربایجانی در ساخت این بنا مشارکت داشته اند. ساختمان کلیسا بر اثر زلزله‌ سال ۱۹۳۶ میلادی آسیب دید و تنها برخی از بخش های این بنا مانند سه ورودی، یک تالار و محراب سالم باقی مانده است. این بنا در سال ۱۳۴۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

بندر شرفخانه

بندر شرفخانه

بنادر از قدیم نقش مهمی در مبادلات تجاری و اقتصادی داشته و هنوز هم دارند. دریاچه ارومیه که زمانی پرآب بود دارای بنادر فعال بوده که بندر شرفخانه یکی از آنهاست. در این بندر اسکله‌ای با قدمت ۱۰۰ سال به نام تال وجود دارد که در فهرست آثار ملی ثبت شده است. اطراف بندر باغ‌های میوه، کمپ ساحلی، رستوران و امکان قایق‌ رانی برای گردشگران وجود دارد.

مسجد تسوج

مسجد تسوج

مسجد تسوج یکی از بناهای تاریخی روستای تسوج از توابع شهر شبستر است . این بنا به دستور سلطان محمد خدابنده ساخته شده است. این مسجد دارای 24 ستون است و معماری این ساختمان به شیوه معماری ایلخانی می باشد. برای مثال طاق های مسجد تسوج به شیوه معماری ایلخانی طراحی شده است که شکل هر کدام با دیگری تفاوت دارد. این بنا یکی از آثار قدیمی این شهر است که فرمانی از دوره صفوی با خط ثلث برجسته در خود دارد.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های گردشگری خداآفرین، بهشتی در دل آذربایجان شرقی

روستای سیس

روستای سیس | شبستر

روستای سیس دارای آثار تاریخی و باستانی فراوانی است. این روستا در۱۴ کیلومتری شبستر در سر راه صوفیان به شبستر واقع شده است. سنگ حجاری شده قیزیل داش در کمره یکی از تپه های غربی سیس ، مزار پیر رجب ، مسجد محمد حنیفه و مقبره باله حسن از جمله این آثار تاریخی هستند.

آب انبار قدیمی کوزه کنان

آب انبار قدیمی کوزه کنان

این آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار است و از جاهای دیدنی شبستر محسوب می شود . این آب انبار در بخش مرکزی این شهرستان قرار گرفته است.این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حمام قدیمی بنیس مربوط به دوره پهلوی است و در شهرستان شبستر، بخش مرکزی، دهستان گونی شرقی، روستای بنیس قرار گرفته است.

مدرسه دقیقی شرفخانه

مدرسه دقیقی شرفخانه مربوط به اوایل دوره پهلوی دوم است و در شهرستان شبستر، بخش مرکزی، شهر شرفخانه، واقع است. این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x