جاهای دیدنی رینه | شهر چشمه های آب گرم در دل دماوند

رینه یکی از شهرهای استان مازندران است که در بخش لاریجان واقع شده و به شهر چشمه های آب گرم معروف می‌باشد. این شهر را به سرزمین اسطوره‌ای هم نامگذاری کرده‌ا‌ند؛ منطقه‌ای که نزدیک‌ترین شهر به قله دماوند محسوب می‌شود.

از جاهای دیدنی رینه می‌توان به آبگرم لاریجان و دشت لاله اشاره کرد که سالانه پذیرای گردشگران زیادی است. هر ساله دشت شقایق‌های وحشی رینه، پذیرای گردشگران و مردم زیادی است که به قصد استفاده از این فضا و زیبایی‌های آن راهی این منطقه شده‌اند.

این ناحیه گردشگری برای کسانی که از زندگی شهری و آلودگی‌های زیست محیطی آن خسته شده‌اند بهترین مکان محسوب می‌شود.

جاذبه های دشت شقایق های وحشی

دشت شقایق های وحشی

این دشت دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. دشت شقایق‌های وحشی در حد فاصل بین آمل و رینه قرار گرفته است. این دشت باز و سرسبز، منظره‌ای دیدنی رو به کوه‌های البرز و کوهپایه‌های دماوند ایجاد کرده است که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. بهار فصل باز شدن و شکوفایی این دشت زیبای دماوند است. اگر فصل بهار را برای سفر به دشت انتخاب کنیم؛ با دنیایی از زیبایی‌ها در این مکان مواجه خواهیم شد که در گوشه گوشه این دشت خودنمایی می‌کنند. گل‌های سرخ شقایق در این فصل سال، مناظر منحصر به فردی در دشت  بوجود می‌آورند که هیچ وقت از خاطرتان پاک نخواهند شد.

چشمه‌های آب گرم رینه

چشمه های آب گرم رینه

این شهر بیشتر به خاطر وجود چشمه‌های آب گرم در میان گردشگران شناخته شده است. این چشمه‌ها دارای خواص درمانی زیادی می‌باشند و اغلب گردشگران نیز به خاطر استفاده از این چشمه‌ها، به رینه سفر می‌کنند. یکی از ویژگی‌های این منطقه، وجود استخرهای آب گرم در هر خانه روستایی است. روستاییان می‌توانند با اجاره آن به گردشگران، از این راه امرار معاش کنند.

در این استخرها آب گوگردی با حرارت 60 درجه سانتیگراد وجود دارد که مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد. خانه‌های روستایی که ته دره این منطقه واقع شده‌اند؛ حوضچه‌هایی از آبگرم با فشار اندکی قوی تر از بقیه خانه‌ها در اختیار دارند. رینه از نظر مسافت به تهران نزدیک است و این عامل در رشد ورود گردشگران به این شهر تاثیرگذار بوده است. رینه که در کنار دماوند قرار گرفته  است؛ دارای آب و هوایی تمیز و عالی می‌باشد و همین ویژگی بر تمایل گردشگران برای سفر به این شهر افزوده است.

مسیر سفر به رینه

فاصله تهران تا رینه حدود 108 کیلومتر می‌باشد که برای رسیدن به آن حدود 2 ساعت زمان نیاز است. برای سفر به این شهر باید از جاده هراز عبور کنیم. پردیس، بومهن، رودهن و آبعلی شهرهای دیگر این مسیر می‌باشند که باید یکی یکی آنها را طی کنیم. بعد از امام‌زاده هاشم و پلور به آب اسک می‌رسیم. ۳ کیلومتر جلوتر تابلوی رینه را خواهید دید.

بهترین فصل سفر

بیشتر گردشگران و افرادی که به رینه سفر می‌کنند با هدف استفاده از آب گرم این شهر راهی آن می‌شوند. فصول خنک سال بهترین زمان سفر به این شهر است زیرا دوش آب گرم در این فصول بیشتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. این مکان در این فصول، مملو از گردشگران و علاقه‌مندان به آب گرم است. البته این سفر در فصول گرم مانند تابستان نیز ادامه دارد و سالانه خیلی از گردشگران و مسافران در فصول گرما از آمل و تهران به این شهر سفر می‌کنند. خاصیت این آب گرم مانند سایر آب گرم های این منطقه، درمانی است و خیلی از افراد برای معالجه بیماری خود به این مکان روی می‌آورند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی هادی شهر؛ بهشتی در دل استان مازندران

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت در رینه

جاهای دیدنی رینه فراوان می‌باشند که آبشارها یکی از این زیبایی‌ها محسوب می‌شوند. آبشار شاهدنشت که در جاده هراز قرار دارد؛ بلندترین آبشار استان مازندران محسوب می‌شود. این آبشار بلند و با ارتفاع زیاد، مناظر بسیار زیبایی را در این منطقه خلق کرده است. شاهاندشت یکی از بهترین و بکرترین مقاصد طبیعت‌گردی شمال کشور است و سالانه خیلی از طبیعت‌گردان برای استفاده از جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شاهدنشت سفر می‌کنند.

این آبشار که در بخش جنوبی جاده و رودخانه هراز قرار دارد پرآب و دائمی است و همین ویژگی بر زیبایی‌های آن افزوده است. شاهاندشت از کنار قلعه ملک بهمن و بر روی یک کوه هرمی شکل، مشرف‌ به روستای شاهاندشت به پایین می‌ریزد.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی کجور؛ ییلاقی در میان دره‌های زیبای البرز

قلعه کولِ رضوانشهر

قلعه کولِ رضوانشهر

کول رضوانشهر یکی دیگر از جاهای دیدنی رینه است. این قلعه در فاصله ۲۰۰۰ متری روستای رینه، دهستان ییلاقی ارده از توابع بخش پره سر شهرستان رضوانشهر و در ارتفاع ۱۱۴۵ متری سطح دریا بر روی کوهی بلند معروف به قلعه کول واقع شده است. در این منطقه دو رودخانه جاری هستند که در شمال قلعه رودخانه شفارود و در جنوب آن رودخانه ماف محله دیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: دابودشت کجاست؟ شهری ناشناخته و تاریخی در مازندران

جشن تنی

مردم رینه دارای آداب و رسوم و جشن‌های مختلفی هستند که یکی از این جشن‌ها، جشن تنی است. آیین جشن تتی (شکوفه) در روستای ییلاقی رینه در شهر آمل برگزار می‌شود. این جشن مورد توجه خیلی از اهالی این منطقه قرار می‌گیرد؛ به طوری که علاقه‌مندان فرهنگ، آداب و رسوم مازندران در آن شرکت می‌کنند. این جشن هر ساله و به مناسبت شکوفه‌دهی درختان، در فصل بهار با برگزاری نمادین عروسی سنتی و پخت آش و نان محلی برگزار می‌شود.

استخر شاه عباسی

آب گرم و استخرها از جمله انگیزه‌های گردشگران برای ورود به این شهر است. در رینه علاوه بر استخرهای خصوصی موجود در خانه‌ها، استخرهای عمومی زیادی نیز وجود دارند که از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین آن‌ها، می‌توان به استخر شاه عباسی اشاره کرد. این استخر که موقوفه شاه عباس صفوی بوده؛ جزو آثار ثبت شده در میراث فرهنگی نیز می‌باشد.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x