فواید عناب و تاثیر آن بر افراد باردار و دیابتی

عناب یک میوه باستانی است که برای اولین بار، در کشور چین کشف و مورد استفاده قرار گرفت. به این میوه، خرمای چینی، آلوی هندی و گیلاس هندی هم گفته می‌شود. وجود مقادیر بسیار زیادی از ویتامین C، باعث شده این میوه، برای بیماران دیابتی بسیار مفید باشد.

شگفت زده می‌شود اگر بدانید در هر 100 گرم از عناب، مقدار 500 میلی‌‌گرم ویتامین C وجود دارد. علاوه بر دیابت، این میوه شفابخش، برای درمان سوء هاضمه، تب و یبوست نیز کاربرد دارد.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی فواید بی‌شمار این میوه و به ویژه، تاثیر عناب بر دیابت بپردازیم. اگر دوست دارید با این ماده غذایی معجزه‌آسا بیشتر آشنا شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

آشنایی اولیه با عناب

عناب عمدتا در جنوب آسیا کشت می‌شود. طعم این میوه کمی ترش و شیرین است و طیف رنگ آن، قهوه‌ای تا رنگ مایل به سیاه است.  میوه این درخت دارای پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامین C است.

آشنایی با میوه عناب

این میوه‌های کوچک گرد با گودالی حاوی دانه، روی درختچه‌ها یا درختان بزرگ گلدار (Ziziphus jujuba) رشد می‌کنند. میوه‌های عناب هنگام رسیدن، قرمز تیره یا بنفش هستند و ممکن است کمی چروکیده به نظر برسند.

به دلیل طعم شیرین و بافت جویدنی، میوه‌های درخت عناب اغلب خشک شده و در نوشیدنی‌ها و دسرها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها به طور گسترده‌ای در طب سنتی، برای بهبود خواب و کاهش اضطراب، استفاده می‌شوند.

میوه عناب کالری کمی دارد اما سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. 100 گرم از این ماده غذایی (تقریبا 3 عدد میوه)، مواد زیر را به بدن شما می‌رساند:

  1. 79 کالری انرژی
  2. یک گرم پروتئین
  3. 20 گرم کربوهیدرات
  4. 10 گرم فیبر
  5. 500 میلی‌گرم ویتامین C

عناب به دلیل داشتن فیبر زیاد و کالری کم، یک میان وعده عالی و سالم، به شمار می‌رود. این میوه همچنین حاوی مقدار مناسبی پتاسیم است که نقش مهمی در کنترل ماهیچه‌ها و تعادل الکترولیت‌های بدن دارد.

آیا عناب برای افراد دیابتی مفید است؟

غلظت بالای ویتامین C در میوه عناب، باعث افزایش آنتی‌اکسیدان‌ در بدن می‌شود. علل اصلی مرگ و میر در بیماران دیابتی سکته مغزی و بیماری‌های قلبی است. با افزایش آنتی اکسیدان‌های مرتبط با ویتامین C، خطرات قلبی عروقی کاهش می‌یابد.

افراد دیابتی می‌توانند از میوه عناب به عنوان یکی از داروهای گیاهی برای بریدگی و زخم استفاده کنند. بسیاری از دیابتی‌ها از گردش خون ضعیف و نوروپاتی رنج می‌برند، که باعث آسیب عصبی به خصوص در پا می‌شود.

اگر یک فرد دیابتی دچار زخم پا شود، بهبودی بسیار دشوار است. همچنین افراد دیابتی باید رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنند تا دچار مشکلات شدید نشوند.

مهم‌ترین فواید عناب برای سلامتی

میوه عناب علاوه بر تاثیر مثبت بر دیابت، فواید متعددی برای سلامتی دارد. ما در ادامه، تنها به چند مورد از اثرهای معجزه آسای این میوه بر بهبود عملکرد بدن می‌پردازیم:

خواب بهتر

عناب به طور سنتی و در طب چینی، برای درمان مشکلات بی‌خوابی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این میوه سرشار از فلاونوئیدها- ساپونین‌ها و پلی ساکاریدها هست. عناب تسکین‌دهنده کل سیستم عصبی است و به القاء خواب کمک می‌کند.

درمان یبوست مزمن با عناب

افراد زیادی از یبوست مزمن رنج می برند. مردم به راحتی درباره این مشکل با هر کسی صحبت نمی‌کنند. یبوست بدترین وضعیت ممکن برای سلامت دستگاه گوارش و روده است.

درمان یبوست مزمن با عناب

مصرف تعداد کمی از عناب می‌تواند در رفع مشکلات یبوست کمک کند. مقدار زیاد فیبر موجود در عناب به تنظیم روده و هضم غذا کمک می‌کند.

عناب و تسکین اضطراب

ثابت شده است که عناب اثرات آرامش‌بخش در مغز و سیستم عصبی دارد. این میوه همچنین به رفع اضطراب کمک می‌کند. علاوه بر این، اثرات آرام بخش عصاره روغن عناب بر روی سطح هورمونی مؤثر است و باعث ایجاد آرامش در ذهن و بدن می‌شود.

عناب سرشار از ویتامین C

عناب سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های اساسی است. این میوه به ویژه از نظر ویتامین C بسیار غنی است. ویتامین C به زنده ماندن پوست کمک کرده و  سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

عناب سرشار از ویتامین C

100 گرم عناب، 500 میلی‌گرم ویتامین C دارد. از آنجا که بدن ما نمی‌تواند ویتامین C تولید کند، مهم است که از منابع طبیعی موجود استفاده شود.

عناب فشار خون را تنظیم می‌کند

عناب‌ها مقدار نمک کم و پتاسیم بالایی دارند.؛ بنابراین فشار خون را کنترل می‌کنند. پتاسیم برای آرامش عروق خونی نیز بسیار مفید است.

گردش خون را تنظیم می‌کند

عناب یک منبع غنی از آهن و فسفر است و به تنظیم گردش خون نیز کمک می‌کند. مقدار کم آهن در خون یا کم‌خونی، منجر به ضعف عضلات، خستگی، سوء‌هاضمه، سرگیجه و مشکلات شناختی می‌شود.

به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند

مصرف عناب ممکن است به شما در داشتن استخوان‌های قوی نیز کمک کند. عناب‌ سرشار از کلسیم، فسفر و آهن است که به تقویت استخوان کمک می‌کند. افرادی که از پوکی استخوان رنج می‌برند، باید عناب مصرف کنند.

سایر فواید عناب برای سلامتی 

جوشانده عناب گرفتگی صدا و آسم و تنگی نفس را برطرف می‌کند. عناب رشد موی سر را زیاد می‌کند. این میوه برای برطرف کردن ورم چشم، مفید است. عناب کم‌اشتهایی را برطرف می‌کند.

آیا عناب برای بارداری مضر است؟

میوه های زیادی وجود دارد که می‌توانید در بارداری آن‌ها را مصرف کنید. بسیاری از خانم ها سؤال می‌کنند که آیا می‌توانند میوه عناب را در دوران بارداری بخورند و آیا برای کودک خطر دارد؟ در جواب باید گفت: نیازی به نگرانی نیست؛ زیرا این میوه اگر به مقدار مناسب مصرف شود، بی‌خطر است.

در دوران بارداری، قبل از مصرف عناب پوشش بیرونی آن را جدا کنید؛ زیرا پوست عناب به راحتی قابل هضم نیست و در صورت مصرف در روده می‌ماند. پوست آن از نظر مواد مغذی کاملا غنی است؛ بنابراین می‌توان پوست عناب را در خورشت استفاده کرد.

تذکر: مصرف بیش از 20 تا 25 عدد عناب، باعث یبوست، نفخ و افزایش فشار خون می‌شود.

کلام آخر

عناب یک میوه بسیار مفید است که هنوز آنچنان که باید و شاید، در میان مردم شناخته شده نیست. به همین دلیل، در این مقاله سعی کردیم شما را هر چه بیشتر، با این میوه شفابخش، آشنا کنیم.

در صورتی که همچنان در رابطه با فواید عناب سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

2 | (3)
منبع livestrong healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x