با مضرات عرق کاسنی بیشتر آشنا شوید!

از گیاهان دارویی بیشتر به شکل عرق گیاهی استفاده می‌شود. عرق کاسنی یکی از عرقیات گیاهی مفید است که به خاطر فواید بی‌شمارش از گذشته‌های دور مورد توجه افراد بوده است.

در طب سنتی از عرق کاسنی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. با این حال مصرف خودسرانه و بیش از حد عرق کاسنی مانند دیگر عرقیات گیاهی می‌تواند مضراتی به همراه داشته باشد.

البته مضرات عرق کاسنی در مقایسه با فواید آن بسیار ناچیز است. اگر قصد دارید از عرق گیاه کاسنی به عنوان یک داروی گیاهی موثر استفاده کنید، بد نیست با مطالعه این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ درباره مضرات عرق کاسنی و موارد منع مصرف آن هم اطلاعاتی داشته باشید.

درباره گیاه کاسنی

گیاه کاسنی با نام علمی Cichorium intybus یک گیاه علفی چندساله از خانواده قاصدک است. این گیاه دارویی بومی اروپا، هند و مصر بوده و در سراسر جهان رشد می‌کند. کاسنی معمولا دارای گل‌های آبی روشن است، اگر چه بعضی اوقات می‌تواند به رنگ سفید یا صورتی هم دیده شود.

مضرات عرق کاسنی

کاسنی یکی از انواع داروهای گیاهی است که در مناطق کوهستانی و مکان‌هایی می‌روید که انتظار رشد و شکوفا شدن گل‌ها را ندارید. این گیاه گلدار معمولا در نزدیکی کنار جاده‌ها، در وسط بزرگ‌راه‌ها، لبه‌های مرتفع مزارع و حتی در مناطق پر از ماسه سنگ هم دیده می‌شود. با این وجود، می‌توانیم بگوییم که گیاه کاسنی در همه جا وجود دارد.

گیاه کاسنی بسیار زیبا است، با این حال بیشتر به خاطر برگ‌ها و ریشه‌‌های آن کشت داده می‌شود. تمام بخش‌های گیاه کاسنی دارای خاصیت دارویی هستند. البته ریشه خشک آن، قسمت اصلی محسوب می‌شود.

جالب است بدانید که از کاسنی به عنوان یک محصول علوفه‌ای معمولی برای دام‌ها هم استفاده می‌کنند. 

مضرات عرق کاسنی

همه ما عرق گیاه کاسنی را به عنوان یک داروی شفابخش در درمان بیماری‌های مختلف می‌شناسیم. از فواید بی‌شمار آن می‌توان به تقویت معده، درمان کبد چرب، تصفیه کننده خون، درمان عطش، رفع یبوست، کاهش درد مفاصل، کمک به  کاهش رشد توده‌های سرطانی، جلوگیری از زردی نوزادان، افزایش قدرت نیروی جنسی، کاهش جوش‌ها و روشن شدن پوست اشاره کرد.

در کنار تمام این مزایا، مصرف عرق کاسنی ممکن است برای برخی از افراد مضراتی به همراه داشته باشد. در بخش زیر به مضرات عرق کاسنی اشاره می‌کنیم:

کم کاری تیروئید در افرادی با طبع سرد

گیاه کاسنی دارای طبع سرد و تر است. به همین خاطر مصرف عرق کاسنی برا افرادی که دارای طبع سرد و تر هستند، توصیه نمی‌شود. از مضرات عرق کاسنی برای افراد با مزاج بلغمی می‌توان به تیروئید کم کار اشاره کرد. همچنین با توجه به طبع سرد گیاه کاسنی مصرف آن برای افرادی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند، ممنوع است.

احتمال کاهش بینایی

تمام عرقیات گیاهی برای اثربخشی مناسب باید به اندازه مصرف شوند. چرا که زیاده‌روی در مصرف آنها معایبی به همراه دارد. به عنوان مثال مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت عرق کاسنی می‌تواند باعث تخریب عروق شبکیه و حتی کاهش بینایی شود.

افت فشار خون

یکی از مهم‌ترین مزایای عرق پر خاصیت گیاه کاسنی، درمان فشار خون است. اما اگر در مصرف آن رعایت اعتدال رعایت نشود، می‌تواند منجر به افت فشار خون شود.

خطر سقط جنین

خطر سقط جنین و انقباضات رحمی از برجسته‌ترین موارد مربوط به لیست مضرات عرق کاسنی هستند. حتما درباره فواید عرق کاسنی در دوران بارداری شنیده‌اید. با این حال مصرف خودسرانه و زیاد آن می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

خطر سقط جنین با مصرف عرق کاسنی

عرق کاسنی خاصیت قاعده‌آور دارد، به همین خاطر مصرف نامتعارف آن در دوران بارداری، می‌تواند با بر هم زدن تعادل هورمون‌ها باعث سقط جنین شود. از دیگر مضرات عرق کاسنی برای خانم‌های باردار، می‌توان به سرکوب اشتها و کاهش وزن، التهاب پوست، ایجاد آلرژی، خواب‌آلودگی، احساس خستگی، ایجاد حس خس خس در سینه و به وجود آمدن مشکل در تنفس اشاره کرد.

بنابراین حتما در مورد مصرف عرق کاسنی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

افزایش ترشحات صفراوی

افزایش ترشحات صفراوی از دیگر عوارض جانبی مصرف زیاد عرق کاسنی است. افرادی که مشکل سنگ صفراوی دارند، باید از استفاده خودسرانه و زیاد آن پرهیز کنند، زیرا می‌تواند باعث بدتر شدن مشکل سنگ صفراوی آنها شود.

ترش کردن معده

یکی دیگر از مضرات عرق کاسنی، مربوط به ترش کردن معده است. افرادی که مشکل ترش کردن معده دارند، باید در مصرف عرق گیاه کاسنی احتیاط  را رعایت کنند. زیرا مصرف زیاد آن می‌تواند این مسئله را بدتر کند.

افرادی که در این گروه قرار دارند بهتر است برای جلوگیری از ترش کردن معده، عرق کاسنی را بعد از غذا میل کنند.

ایجاد آلرژی و حساسیت

ایجاد آلرژی و حساسیت هم می‌تواند جزء عوارض جانبی عرق کاسنی محسوب شود. اگر به گیاهانی مانند گل آفتابگردان، ابروسیا و گل همیشه بهار حساسیت نشان می‌دهید، این احتمال وجود دارد با مصرف عرق گیاه کاسنی دچار حساسیت شوید.

تاثیر مصرف عرق کاسنی بر افزایش آلرژی

درماتیت و مشکلات پوستی از عوارض و خطرات مصرف بیش از حد عرق گیاه کاسنی می‌باشد.

سایر مضرات عرق کاسنی 

افرادی که مشکل تشنج و صرع دارند، باید از خوردن عرق کاسنی به طور جدی اجتناب کنند. زیرا این عرق گیاهی باعث بدتر شدن و تشدید صرع در این افراد می‌شود.

از دیگر مضرات عرق کاسنی که بسیار رایج است، می‌توانیم به مشکلات گوارشی اشاره کنیم. ریشه گیاه کاسنی دارای فیبرهای محلول در آب است. به همین خاطر عدم رعایت تعادل در مصرف آن باعث ایجاد مشکلات گوارشی همچون نفخ، تهوع، اسهال، صدای غرغر شدید شکم و تولید گازهای شکمی می‌شوند.

طریقه مصرف عرق کاسنی

یکی از نکات مهم که درباره استفاده عرق کاسنی وجود دارد، میزان دوز مصرف آن است. متاسفانه برخی از افراد تصور می‌کنند که هیچ محدودیتی برای مصرف گیاهان دارویی و عرقیات آنها وجود ندارد؛ در حالی که مصرف بی‌رویه و طولانی مدت گیاهان دارویی می‌تواند برای آنها مشکلات جدی به همراه داشته باشد.

مضرات عرق کاسنی

میزان مصرف عرق کاسنی می‌تواند با توجه به سن، سلامت و دیگر موارد متغیر باشد. در مورد دوز مصرف عرق گیاه کاسنی یک استاندارد مشخص و علمی وجود ندارد. با این حال توصیه می‌کنیم حتما نظر پزشک خود را در رابطه با آن جویا شوید.

از نظر زمان مصرف عرق کاسنی هم باید بگوییم که طبق نظر کارشناسان بهترین زمان صبح ناشتا است. بهتر است برای اثر بخشی عرق کاسنی یک لیوان از آن را با مقداری آب در دمای معمولی میل کنید.

نتیجه گیری

همان‌طور که ملاحظه کردید، مصرف عرق کاسنی می‌تواند مضراتی به همراه داشته باشد. البته باید بگوییم که عوارض جانبی عرق کاسنی به هیچ وجه از ارزش و خواص بی‌شمار آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها نمی‌کاهد.

فقط تنها چیزی که در هنگام مصرف عرق کاسنی لازم است مد نظر داشته باشید این است که همیشه رعایت تعادل را در نظر بگیرید و با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که همچنان در ارتباط با مضرات عرق کاسنی سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3.2 | (24)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
5
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x