با بهترین دمنوش برای رفع استرس بیشتر آشنا شوید

استرس‌هایی که کنترل نمی‌شوند، بدن ما را در برابر بسیاری از مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، چاقی و دیابت ضعیف خواهند کرد. برای رفع این مسئله پیشنهادهای زیادی صورت گرفته؛ اما جالب است بدانید که روش‌های درمانی طبیعی محبوب‌تر هستند.

البته هیچ کس ادعا نمی‌کند که یک فنجان بابونه می‌تواند شما را برای همیشه از شر استرس و اضطراب خلاص کند؛ اما مسئله این است که نوشیدنی‌های طبیعی برای کاهش این حس منفی، تاثیر به سزایی دارند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ با ما باشید تا چند نمونه دمنوش برای رفع استرس را بررسی کنیم. با مصرف این چای‌های معجزه‌گر، می‌توانید یک زندگی آرام را به خود و اطرافیان هدیه بدهید.

دمنوش جینسینگ قاتل استرس

اولین و شاید موثرترین نمونه در لیست دمنوش گیاهی برای استرس، جینسینگ است. این گیاه به عنوان یک آداپتوژن برای درمان بیماری (به عنوان یک ماده مقوی و جوان کننده) استفاده می‌شود. اجازه دهید این نوع عملکرد جینسینگ را بیشتر بررسی کنیم.

دمنوش جینسینگ قاتل استرس

در جوامع مدرن، به ندرت به داروهای گیاهی به عنوان درمان‌هایی برای بیماری‌های بحرانی وابسته هستیم. با این حال، به دلیل فعالیت بیش از حد مغز، کار بیش از اندازه و شرایط زندگی در جامعه مدرن، ما ناگزیر به قرار گرفتن مداوم در معرض استرس شده‌ایم.

این وضعیت مداوم می‌تواند باعث پاسخ‌های استرس بیولوژیکی مضر شود. هنگامی که تحت انواع خاصی از استرس قرار داریم، بدن هورمون‌ها و سایتوکین‌های التهابی ترشح می‌کند.

به همین دلیل است که گفته می‌شود استرس مزمن می‌تواند باعث ایجاد اضطراب، افسردگی و حتی اختلالات هراس در موارد شدید شود.

بنابراین، آداپتوژن‌ها که یک نمونه آن جینسینگ است، اغلب برای مقابله با استرس روزانه در زندگی و یا محل کار استفاده می‌شوند. جینسینگ در مقایسه با سایر آداپتوژن‌ها در تنظیم استرس عالی عمل می‌کند.

این کارایی به عنوان یک عامل ضد استرس با استفاده از تست‌های استرس شرطی/ رفتاری مختلف، مانند تست‌های شنا و بی‌حرکتی نشان داده شده است.

مطالعات in vivo همچنین نشان داده‌اند که جینسینگ در مقایسه با دیگر روش‌ها، اثرات ضد استرس عالی دارد. به همین دلیل است که کارشناسان پیشنهاد می‌کنند مصرف این گیاه را به عنوان دمنوش برای رفع استرس در نظر بگیرید.

نحوه تهیه دمنوش جینسینگ

برای آماده کردن این دمنوش پرخاصیت به مواد زیر نیاز داریم.

  • 150 گرم جینسینگ تازه
  • 20 گرم عناب خشک بدون هسته (اختیاری)
  • 150 گرم تا 225 گرم عسل

توجه داشته باشید این مواد در یک ظرف 490 میلی‌لیتری جا می‌شوند. همچنین توصیه شده این ظرف شیشه‌ای باشد و قبل از استفاده خوب استریل شود. برای دم کردن آن نیز مراحل زیر را در نظر بگیرید.

  1. جینسینگ را به خوبی بشویید تا هرگونه کثیفی از روی آن پاک شود.
  2. جینسینگ را نازک برش دهید. برخی از افراد دوست دارند آن را ریز خرد کنند، اما برش دادن ظاهری زیباتری به دمنوش می‌دهد.
  3. عناب‌های خشک شده را کاملا زیر آب سرد بشویید تا هرگونه کثیفی یا زباله برطرف شود.
  4. جینسینگ ورقه شده و عناب خشک را به شیشه استریل قرار دهید؛ سپس عسل را اضافه کنید و درب آن را ببندید. مخلوط را به مدت یک روز در دمای اتاق نگه دارید و سپس به یخچال منتقل کنید. ظرف یک هفته آماده خوردن می‌شود؛ اما اگر بتوانید صبر کنید، بعد از 4 تا 5 هفته طعم آن، بهتر خواهد شد.

نحوه تهیه دمنوش جینسینگ

نحوه سرو این مواد به صورت دمنوش این‌گونه است که چند قاشق چای‌خوری از این ترکیب را در یک فنجان ریخته؛ سپس آب گرم را اضافه کرده و بعد از 5 تا 7 دقیقه نوش جان کنید.

این دستورالعمل قدیمی‌ترین نوع تهیه این دمنوش برای رفع استرس است که اهالی کره جنوبی علاقه زیادی به آن دارند.

عوارض احتمالی

فراموش نکنید استفاده از این گیاه احتمال برخی عوارض را به همراه دارد. مشکل بی خوابی شایع‌ترین عارضه جانبی آن است. عوارض کمتر دیده شده شامل سردرد، بی‌قراری، ناراحتی معده، مشکلات قاعدگی (مانند خونریزی غیر معمول واژن)، درد سینه و سرگیجه هستند.

جینسینگ همچنین ممکن است باعث خواب آلودگی، عصبی بودن یا تغییرات خلقی و افزایش یا کاهش فشار خون شود. اگر هر یک از این اثرات در شما ماندگار یا بدتر شد، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

البته واکنش آلرژیک بسیار جدی به این محصول نادر است. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم واکنش آلرژیک زیر، فورا به پزشک مراجعه کنید. این علائم به شرح زیر هستند:

  • بثورات پوستی
  • خارش/ تورم (به ویژه در صورت/ زبان/ گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل در تنفس

دمنوش اسطوخودوس بهترین دمنوش برای رفع استرس

اسطوخودوس از آن دست گیاهانی است که به دلیل توانایی خود در ایجاد یک فضای آرام بخش در ذهن مشهور شده. در واقع، یکی از مزایای اصلی اسطوخودوس این است که می‌تواند بدون استفاده از قرص‌های شیمیایی، شما را آرام کند.

دمنوش اسطوخودوس بهترین دمنوش برای رفع استرس

این گیاه بیش از ایجاد یک حالت ذهنی، می‌تواند اضطراب را با تأثیر بر واکنش جنگ یا گریز بدن کاهش دهد.

اسطوخودوس به عنوان منبع معتبری در کاهش اضطراب، بی‌قراری، تحریکات عصبی، خواب آشفته، علائم افسردگی و غیره شناخته می‌شود.

یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2005 نشان داد که استفاده از اسطوخودوس برای تهیه دمنوش برای رفع استرس، باعث کاهش اضطراب در بیمارانی می‌شود که از دندانپزشکی ترس دارند.

همچنین مطالعه دیگری نشان داد که رایحه درمانی با این گیاه در حین زایمان می‌تواند اضطراب را در زنان کاهش دهد. این مطالعه همچنین نشان داد که استنشاق سه قطره اسطوخودوس هر 8 ساعت به مدت 4 هفته از استرس، اضطراب و افسردگی پس از زایمان جلوگیری می‌کند.

همچنین رفع استرس با دمنوش اسطوخودوس نیز بسیار مورد توجه است. زمان استفاده از این نوشیدنی فراموش نکنید که اسطوخودوس بر روی سیستم عصبی پاراسمپاتیک اثر می‌گذارد.

سیستم عصبی پاراسمپاتیک فرایندهای بدن مرتبط با اضطراب مانند ضربان قلب، ریتم تنفس و ترشح هورمون را کنترل می‌کند.

در کنار این مورد اسطوخودوس می‌تواند با بازگرداندن حالت خنثی به تنظیم این فرایندهای بدن کمک کند. این کار شامل کاهش ضربان قلب، کنترل سطح آدرنالین و تنظیم تنفس است.

نحوه تهیه دمنوش اسطوخودوس

این نوشیدنی گرم را می‌توان با استفاده از جوانه‌های اسطوخودوس خشک یا تازه تهیه کرد. توجه داشته باشید که اگر این گیاه را در خانه پرورش داده‌اید، جوانه‌های گل را از ساقه و برگ جدا کنید.

از برگ‌های اسطوخودوس برای دم کردن استفاده نمی‌شود؛ بنابراین فقط جوانه‌های گل را نگه دارید. برای هر فنجان حدود دو قاشق چایخوری جوانه اسطوخودوس نیاز دارید.

نحوه تهیه دمنوش اسطوخودوس

سپس مراحل زیر را در نظر بگیرید تا دمنوش برای رفع استرس با اسطوخودوس را آماده کنید.

  1. یک قوری با اندازه متوسط را با آب تصفیه شده، پر کنید و بگذارید تا جوش بیاید. هنگام دم کردن این دمنوش هرگز از آب لوله کشی یا آب مقطر استفاده نکنید. این نوع آب‌ها می‌توانند باعث تغییر طعم شوند و از القای کامل طعم جوانه‌های گل جلوگیری کنند.
  2. گل‌های اسطوخودوس را به آب اضافه کنید و داخل قوری قرار دهید. توصیه می‌کنیم از یک وسیله برای صافی استفاده کنید، زیرا به گل‌های اسطوخودوس اجازه می‌دهد تا کاملا باز شوند و بهترین طعم را به چای بدهید. جوانه‌های گل را به مدت 10 دقیقه در قوری بگذارید تا دم بکشد.
  3. جوانه‌های اسطوخودوس و ابزار چای را از کتری خارج کنید. دمنوش را با احتیاط داخل فنجان‌های خود بریزید و از طعم گل‌دار و ترد اسطوخودوس لذت ببرید. کمی عسل اضافه کنید تا این دمنوش ساده را به چای عسل اسطوخودوس تبدیل نمایید.

عوارض جانبی

این نوشیدنی عوارض جانبی کمی دارد؛ اما می‌تواند در افرادی خاص مشکلاتی ایجاد کند. افرادی که به رایحه اسطوخودوس حساس نیستند این عطر را بی‌نظیر می‌دانند. در مقابل آنهایی که به رایحه اسطوخودوس حساس هستند، دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

همچنین دم کرده اسطوخودوس به عنوان دمنوش برای رفع استرس، به زنان باردار یا پسران جوان توصیه نمی‌شود. اسطوخودوس می‌تواند تولید هورمون زنانه را افزایش دهد و در نتیجه عوارض بارداری را به همراه داشته باشد.

تذکر: همیشه قبل از مصرف آن در دوران بارداری یا شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

افزایش هورمون‌های زنانه همچنین می‌تواند منجر به رشد سینه‌هایی شود که به نام ژنیکوماستی در پسران نابالغ شناخته می‌شود.

در حالی که این عارضه جانبی معمولا زمانی که مصرف اسطوخودوس به پایان می‌رسد برطرف می‌شود، بهتر است از دادن این دمنوش به پسران جوان خودداری کنید.

دمنوش پوست درخت مگنولیا

یکی دیگر از پیشنهادهای ما در لیست دمنوش گیاهی برای استرس، استفاده از پوست درخت مگنولیا است. مگنولیا افیسینالیس گیاهی از گونه‌های گیاهان ماگنولیا است که مجموعه‌ای از ترکیبات مشابه را به اشتراک می‌گذارند.

دمنوش پوست درخت مگنولیا

گیاهان ماگنولیا به طور قابل توجهی بدن را در برابر سرطان محافظت می‌کنند و از طریق مبارزه با التهاب و اکسیداسیون اثرات محافظتی بر روی کبد و مغز نشان می‌دهند. آنها همچنین با اثرات ضد افسردگی و کاهش اضطراب در افراد نیز مرتبط هستند.

گاهی اوقات از برگ‌ها و گل‌های درخت نیز استفاده می‌شود؛ اما پوست درخت مگنولیا کاربرد بیشتری در تهیه دمنوش‌ها و دیگر مکمل‌های لازم دارد.

پوست درخت به ویژه غنی از دو نئولینان (مگنولول و هونوکیول) بوده که مسئول خواص دارویی آن هستند. نئولینان‌ها نوعی ریز مغذی پلی فنل در گیاهان هستند.

پلی‌فنول‌ها به دلیل سطوح آنتی اکسیدانی‌شان بسیار ارزشمند بوده و اعتقاد بر این است که فواید سلامتی زیادی دارند.

به همین خاطر است که تهیه دمنوش برای رفع استرس با این قسمت از گیاه بسیار توصیه شده. به طور کلی برخی از شرایطی که پوست درخت ماگنولیا را مورد توجه قرار می‌دهند عبارتند از:

  • رفع بیماری آسم
  • کاهش اضطراب
  • مبارزه با افسردگی
  • کاهش اختلالات معده
  • کاهش  التهاب

همچنین به نظر می‌رسد که استرس اکسیداتیو نقش مهمی در بسیاری از تغییرات بدن و ذهن بازی می‌کند. پلی‌فنول‌ها، مانند آنهایی که در پوست درخت ماگنولیا یافت می‌شوند، به عنوان یک درمان بالقوه برای مبارزه با عوارض جانبی استرس اکسیداتیو و التهاب پیشنهاد شده‌اند.

بر اساس تحقیقات، برخی از دانشمندان معتقدند که هونوکیول ممکن است با افزایش آنزیم‌های آنتی اکسیدان و کاهش سطح متان دی کربوکسیل آلدئید، به مبارزه با پیری کمک کند. در نتیجه استفاده از این گیاه می‌تواند تمامی خواص ذکر شده را به همراه داشته باشد.

نحوه تهیه دمنوش پوست درخت مگنولیا

اگر برای اولین بار است که از این نوشیدنی استفاده می‌کنید، بهتر است شرط احتیاط را رعایت کرده و 2 تا 4 شاخه از آن را بردارید. این مقدار برای دم کردن 8 فنجان دمنوش کفایت می‌کند. پس از تهیه این مواد، مراحل زیر را در نظر بگیرید.

  1. پوست را زیر آب سرد بشویید. این کار برای حذف هرگونه آلودگی سطحی مهم است. توجه داشته باشید که از آب داغ استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است برخی از آلکالوئیدها و سایر مواد فعال را از بین ببرد. در نتیجه دمنوش برای رفع استرس برخی مزیت‌های خود را از دست می‌دهد.
  2. پوست شسته شده را به مدت 30 دقیقه خیس کنید. در حالی که می‌توانید این کار را در یک کاسه جداگانه انجام دهید، در حالت ایده آل این مرحله را در همان قوری مناسب دمنوش انجام دهید.
  3. آب را به جوش بیاورید و پوست‌های خیس خورده را اضافه کنید. این مرحله به حداقل 30 دقیقه تا 2 ساعت زمان نیاز دارد.
  4. مواد را از صافی گذرانده و نوش جان کنید.

طرز تهیه دمنوش پوست درخت مگنولیا

می‌توانید دمنوش پوست ماگنولیا را گرم یا سرد بنوشید. توجه داشته باشید که طعم آن تلخ، تند و تا حدودی گس است. اگر این طعم را دوست ندارید با اضافه کردن کمی عسل، شیرینی مورد نظر را به آن ترکیب کنید.

عوارض جانبی

تحقیقات نشان داده‌اند که پوست ماگنولیا خاصیت جهش‌زایی یا ژنوتوکسیک ندارد، به این معنی که در استفاده از آن خطر خاصی انسان را تهدید نمی‌کند.

البته یکی از نگرانی‌های احتمالی پتانسیل آن برای تداخل با سایر مکمل‌ها یا داروها است. به عنوان مثال، از آنجایی که پوست ماگنولیا ممکن است باعث بهبود خواب در برخی افراد شود، بهتر است آن را همراه با هر نوع مسکن یا قرص خواب‌آور دیگری مصرف نکنید.

دمنوش بابونه ایده آل برای کاهش استرس

محققان می‌گویند بابونه در درجه اول به دلیل تأثیرات آن بر علائم بیماری، بیشتر از هر واکنش بیوشیمیایی که ممکن است ایجاد کند، استرس را بهبود می‌بخشد.

دمنوش بابونه ایده آل برای رفع استرس

در واقع می‌توان گفت این مورد بهترین دمنوش برای رفع استرس بوده و با بهبود خواب، شل کردن عضلات، کاهش فشار خون و ایجاد حالت آرامش، همراه است.

این نوشیدنی می‌تواند علائم اضطراب مانند بی خوابی و تحریک پذیری را تا سطح قابل ملاحظه‌ای، بهبود بخشد.

یک مطالعه در سال 2016 برخی از این یافته‌ها را نشان می‌دهد. شرکت کنندگان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) دوزهای 500 میلی گرمی بابونه درجه دارویی را سه بار در روز در یک کارآزمایی تصادفی شده دوسوکور مصرف کردند.

محققان دریافتند که بابونه به طور قابل توجهی علائم GAD از جمله عصبی بودن، افسردگی، افزایش ضربان قلب، مشکلات گوارشی و بی خوابی را کاهش می‌دهد.

همچنین افراد مبتلا به GAD ممکن است مقدار کمتری از گیرنده‌های GABA داشته باشند. بابونه نه تنها به گیرنده‌های موجود متصل می‌شود؛ بلکه باعث می‌شود آنها کارآمدتر عمل کنند.

استفاده از چای بابونه یا دمنوش این گیاه یک استراتژی کم خطر با سود بالا است. به همین دلیل استفاده هفتگی آن به اکثر افراد توصیه شده است.

نحوه تهیه دمنوش بابونه

رفع استرس با دمنوش مسئله‌ای تضمین شده است. البته فراموش نشود که مزیت این گیاه تنها به همین یک مورد خلاصه نمی‌شود. نوشیدن منظم دمنوش بابونه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تیروئید را هم کاهش دهد.

مصرف معمول باید یک تا سه فنجان در روز باشد و اگر بتوانید یک شاخه نعناع باغی به آن اضافه کنید، چیزی شبیه آن است که حواس درونی خود را جوان‌تر می‌کنید.

نحوه تهیه دمنوش بابونه

می‌توانید این دمنوش برای رفع استرس را با 1 مشت گل بابونه تازه (برای چای قوی‌تر، مقدار گلبرگ را افزایش دهید)، 8 لیوان آب جوش، 2 برگ نعناع به صورت اختیاری، آماده کنید.

  1. گل‌های بابونه را در آب گرم بشویید و خشک کنید.
  2. آب را در یک کتری مخصوص چای و دمنوش روی اجاق بجوشانید. کتری‌های مخصوص چای، بهترین گزینه برای دمنوش‌های گل تازه به حساب می‌آیند؛ زیرا دارای دستگاه‌های داخلی برای جدا نگه داشتن گلبرگ‌ها هستند.
  3. گلبرگ‌های گل را در قسمت مخصوص دم‌دهی قرار دهید و بگذارید چای به مدت 5 دقیقه در کتری دم بکشد.
  4. گلبرگ‌های گل و برگ‌های اختیاری نعنا را قبل از ریختن در فنجان چای بردارید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

عوارض جانبی

احتمال دارد افرادی که به گیاهانی مانند ابروسیا، گل داوودی و گل همیشه بهار حساسیت دارند، واکنش‌های آلرژیک به بابونه را هم تجربه کنند.

تداخل بین بابونه و سیکلوسپورین (دارویی که برای جلوگیری از رد پیوند اعضا استفاده می‌شود) و وارفارین (رقیق کننده خون) گزارش شده است. دلایل علمی هم وجود دارد که گمان می‌کنیم بابونه ممکن است با سایر داروها نیز تداخل داشته باشد.

رفع استرس با دمنوش ریحان مقدس

ریحان مقدس، یک آداپتوژن گیاهی ساده است؛ اما به رفع بیماری‌های زیادی کمک می‌کند. به همین دلیل توصیه شده که در وهله اول آن را به عنوان یک دمنوش برای رفع استرس در نظر بگیریم.

دمنوش ریحان مقدس برای رفع استرس

این گیاه می‌تواند یک اثر آرام بخش برای ذهن مضطرب ایجاد کرده و تمایل به ادامه پاسخ‌دهی استرس را کاهش دهد. همچنین می‌تواند آزاد شدن کورتیزول را کند کرده و هنگام آزاد شدن این ماده، گیرنده‌های کورتیزول را مسدود کند تا میزان آسیب وارد شده به بدن را کاهش دهد.

این دمنوش برای کم شدن استرس آن‌قدر مفید بوده که توصیه می‌شود مصرف آن را دو بار در روز برنامه ریزی کنید. مطالعات نشان می‌دهد که ریحان مقدس حاوی سه ترکیب فیتوشیمیایی است.

دو مورد اول، اوسیموموزیدهای A و B، به عنوان ترکیبات ضد استرس شناخته شده‌اند. ممکن است کورتیکوسترون خون (یکی دیگر از هورمون‌های استرس) را نیز کاهش دهند تا تغییرات مثبتی در سطوح انتقال دهنده‌های عصبی در مغز ایجاد کنند.

نحوه تهیه دمنوش ریحان مقدس

برای تهیه این دمنوش مفید و خوش طعم می‌توانید از برگ‌های خشک شده و یا گیاه تازه آن استفاده کنید. برای تهیه دمنوش با برگ‌های تازه چیده شده، مراحل زیر را اجرا کنید.

  1. برگ‌ها را کاملا تمیز کرده و سپس با چاقوی آشپزخانه درشت خرد کنید.
  2. به میزان دو تا سه قاشق چایخوری از آنها را با آب داغ ترکیب کنید و اجازه دهید حدود پنج دقیقه روی حرارت بماند.
  3. برگ‌ها را از دمنوش جدا کرده و نوش جان کنید.

عوارض جانبی

مانند سایر گیاهان مقوی، این دمنوش برای رفع استرس با ریحان مقدس در استفاده طولانی مدت بی خطر است. تداخل آن با سایر داروها مشخص نیست.

ما هیچ عارضه جانبی از ریحان مقدس ندیده‌ایم و هیچ مشکلی از آزمایش‌های انسانی هم گزارش نشده است. البته مصرف آن در دوران بارداری یا برای نوزادان و کودکان بسیار خردسال، توصیه نمی‌شود.

دمنوش رازیانه یک دمنوش برای رفع استرس

در نهایت دمنوش برای کم شدن استرس با رازیانه را در لیست خود قرار دهید. نوشیدن هر نوع چای گیاهی به شما فرصت می‌دهد تا بنشینید، استراحت کرده و عطرهای تسکین دهنده آن را استشمام کنید. دمنوش رازیانه هم از این قاعده جدا نیست.

دمنوش رازیانه یک دمنوش برای رفع استرس

رازیانه به طور سنتی برای کمک به کاهش احساس استرس و اضطراب برای قرن‌های متمادی مورد استفاده بوده است. چند مطالعه همچنین نشان داده‌اند که رازیانه یک عامل ضد اضطراب و ضد استرس است.

پس توصیه می‌کنیم دفعه بعد که احساس نگرانی یا احساس ناراحتی کردید، یک فنجان دمنوش رازیانه تازه بنوشید تا ببینید آیا می‌تواند برای رفع این احساسات منفی به شما کمک کند یا خیر.

همچنین زمانی که با استرس زیاد دچار بی خوابی شده‌اید، این دمنوش را فراموش نکنید. از آنجایی که رازیانه می‌تواند ماهیچه‌های بدن را شل کند (از جمله ماهیچه‌های گوارشی).

ممکن است بعد از نوشیدن آن احساس آمادگی بیشتری برای خواب داشته باشید. درمان‌های باستانی استفاده از رازیانه برای رفع بی‌خوابی را ضروری می‌دانستند.

نحوه تهیه دمنوش رازیانه

طرز تهیه این دمنوش برای رفع استرس به این ترتیب است که:

  • 1-2 قاشق چایخوری دانه رازیانه را در هاون خرد کنید.
  • از یک قوری یا صافی چای استفاده کنید تا دانه رازیانه را به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب جوش غوطه‌ور کنید.
  • دمنوش را با شیرینی دلخواه ترکیب و نوش جان کنید.

عوارض جانبی

اگر به رازیانه حساسیت دارید یا به مواردی مانند سرطان سینه، تخمدان یا رحم در گذشته یا در حال حاضر و سابقه اندومتریوز یا فیبروم رحم مبتلا هستید، نباید از این محصول استفاده کنید.

رازیانه گیاهی نسبتا ملایم در نظر گرفته می‌شود؛ اما ممکن است برخی از افراد به آن حساسیت داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهند رازیانه اثر استروژنی دارد، یعنی که رفتار استروژن را تقلید می‌کند. پس مهم است که حد اعتدال را در مصرف آن رعایت کنید.

چنانچه زمان مصرف یا گیاه با عوارض زیر روبرو شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • مشکل در تنفس
  • سفتی قفسه سینه / گلو
  • درد قفسه سینه
  • حالت تهوع
  • کهیر
  • خارش یا تورم پوست

کلام آخر

ممکن است تمایل داشته باشید که عسل، شکر یا شاید حتی شیر را هم به دمنوش‌های خود اضافه کنید. این موارد مفید هستند، فقط مطمئن شوید که در مورد مقدار آنها محتاطانه عمل می‌کنید.

در حالی که آب معمولا نوشیدنی توصیه شده برای بزرگسالان در تقویت هیدراتاسیون است؛ اما مزایای دمنوش گیاهی مانند آنتی‌ اکسیدان‌ها و مواد مغذی باعث می‌شود ارزش گنجاندن در رژیم غذایی ما را داشته باشند.

اگر میان موارد ذکر شده به عنوان دمنوش برای رفع استرس گزینه‌ای جامانده است یا تجربه شخصی متفاوتی در این زمینه دارید، آن را در قسمت کامنت‌ها درج کنید.

سوالات متداول

آیا نوشیدن روزانه دمنوش‌ها بی خطر است؟

اکثر دمنوش‌ها به طور طبیعی بدون کافئین هستند؛ بنابراین می‌توانید با خیال راحت 3 تا 5 فنجان در روز بدون نگرانی در مورد عوارض جانبی کافئین بنوشید. مگر اینکه به خود گیاه استفاده شده در دمنوش حساسیت داشته باشید.

آیا کودکان می‌توانند دمنوش رازیانه بنوشند؟

برخی افراد می‌گویند که دمنوش رازیانه برای نوزادان می‌تواند به تسکین قولنج کمک کند، اما شواهد کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد؛ بنابراین بهتر است در این مورد احتیاط کنید.

عوارض نوشیدن بیش از حد دمنوش گیاهی چیست؟

اگرچه مصرف متوسط همه دمنوش‌ها برای اکثر افراد مفید است؛ اما استفاده بیش از حد می‌تواند منجر به عوارض جانبی منفی مانند اضطراب، سردرد، مشکلات گوارشی و اختلال در الگوی خواب شود.

5 | (1)
منبع bettersleep ncbi mykoreankitchen
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x