قرص لاکتوفم چیست و در درمان عفونت واژن چه تاثیری دارد؟

قرص لاکتوفم یک داروی پروبیوتیکی برای بانوان است که هم به صورت خوراکی و هم به صورت واژینال مصرف می‌شود. بیشترین مورد مصرف این دارو، درمان عفونت واژن است؛ با این حال، لاکتوفم برای درمان بسیاری دیگر از بیماری‌ها و یا کاهش علائم بیماری نیز به کار می‌رود. در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی کامل قرص لاکتوفم، نقش درمانی در بانوان، عوارض جانبی و طریقه مصرف آن بپردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید. 

لاکتوفم چیست؟

بیش از 50 گونه میکروارگانیسم یا میکروب داخل واژن زندگی می‌کنند. بسیاری از این میکروب‌ها نوعی باکتری به نام لاکتوباسیل هستند که به سالم ماندن واژن کمک می‌کنند و احتمال ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهند. کمبود لاکتوباسیل و رشد بیش از حد بعضی از میکروب‌ها می‌تواند تعادل واژن را از بین ببرد و احتمال ابتلا به عفونت واژن و حتی عفونت دستگاه ادراری (UTI) را افزایش دهد. عواملی که باعث بروز این مشکل می‌شوند عبارتند از: رابطه جنسی محافظت نشده، تغییرات هورمونی، خونریزی قاعدگی و رعایت نکردن بهداشت.

در حال حاضر، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ برای درمان عفونت واژن ضروری است؛ با این حال، بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که پروبیوتیک‌ها هم می‌توانند به رفع عفونت کمک کنند.

لاکتوفم چیست؟

همان‌طور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره شد، لاکتوفم یک قرص یا کپسول پروبیوتیکی است. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که به طور طبیعی در بعضی از غذاها و مکمل‌های غذایی یافت می‌شوند. به صورت کلی، محصولات پروبیوتیکی باعث می‌شوند باکتری‌های موجود در واژن به ایجاد بیماری منجر نشوند. بر این اساس، لاکتوفم را می‌توان دارویی دانست که از ایجاد عفونت واژن در زنان جلوگیری می‌کند. 

لاکتوفم یک فرمول سین‌بیوتیک (پروبیوتیک + پری‌بیوتیک) است که از 7 سویه باکتری مفید برای بدن تشکیل می‌شود. قرص یا کپسول لاکتوفم بعد از ورود به دستگاه گوارش، راه خود را به سمت محیط واژن پیدا کرده و وارد سیستم تولید مثل می‌شود. 

باکتری‌هایی که در لاکتوفم موجود هستند، عبارتند از: 

  •  لاکتوباسیلوس fermnetum
  • لاکتوباسیلوس پلانتاروم
  • لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس
  •  لاکتوباسیلوس گاسری

البته به این باکتری‌ها، باید فروکتولیگوساکاریدها (FOS) را نیز اضافه کرد که در لاکتوفم، نقش ماده پروبیوتیکی را ایفا می‌کند. 

قرص لاکتوفم برای چیست و چه کاربردی دارد؟

مصرف مواد پروبیوتیکی در هر زمانی مفید است. با این‌حال، قرص لاکتوفم، در شرایط زیر، تاثیرگذاری بیشتری دارد:

  • در زمان قرار گرفتن در معرض عفونت‌های دستگاه ادراری تناسلی و برای افزایش اثرات داروها (آنتی بیوتیک‌ها و ضد قارچ‌ها) و کمک به درمان.
  • در پایان دوره درمان برای برقراری مجدد تعادل فلور طبیعی و جلوگیری از عود عفونت‌های دستگاه ادراری.
  • کمک به پیشگیری و درمان عفونت‌های دستگاه ادراری (UTI) در بانوان 18 الی 55 سال.
  • کاهش علائم یائسگی مانند خشکی واژن، کمک به افزایش ترشحات واژن و پیشگیری از عفونت ادراری.
  • • در دوران بارداری و برای جلوگیری از دیابت بارداری و کاهش خطر آلرژی در نوزادان.

کاربرد کپسول لاکتوفم

در صورتی که با هر کدام از مشکلات بالا دست و پنجه نرم می‌کنید، مصرف قرص یا کپسول لاکتوفم، می‌تواند در روند بهبودی شما، تاثیر فراوانی داشته باشد. 

آیا قرص لاکتوفم برای عفونت واژن تجویز می شود؟

یکی از مهم‌ترین موارد مصرف قرص لاکتوفم، درمان عفونت واژن است. حال سوال اینجاست که از کجا می‌توانیم به وجود عفونت در واژن، پی ببریم؟

عفونت واژن چیست؟

عفونت منبع بسیاری از بیماری‌ها است. این ماده به قدری خطرناک است که می‌تواند یک فرد مبتلا به یک بیماری ساده را به سمت مرگ سوق دهد. زمانی که سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود، سر و کله عفونت نیز سبز می‌شود . این عفونت می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن انسان بروز کند و نوع درمان آن هم بسته به همین مکان انتشار، متفاوت است.

عفونت واژن چیست ؟

یکی از عفونت‌هایی که بسیار خطرناک و در عین حال رایج است، عفونت واژن است که در بین بانوان رخ می‌دهد و در بسیاری از مواقع به شدت کلافه کننده‌ای خود را نشان می‌دهد.

عفونت واژن یک عفونت قارچی است که باعث تحریک، خارش و سوزش شدید واژن و بافت‌های دهانه آن می‌شود. این عفونت که کاندیدیازیس واژن نیز نامیده می‌شود، از هر 4 خانم، 3 نفر را در دوره‌های مختلف زندگی‌شان، تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

عفونت واژن، یک عفونت مقاربتی محسوب نمی‌شود؛ اما احتمال ابتلا به آن، در اولین رابطه جنسی، افزایش می‌یابد. داروهای زیادی می‌توانند روی درمان این عفونت اثرگذار باشند که لاکتوفم، یکی از آن‌ها است. 

قرص‌ها و داروهای زیادی برای رفع عفونت واژن وجود دارند که پس از نمونه‌برداری و تشخیص نوع عفونت، توسط پزشک تجویز می‌شوند. لازم به ذکر است که بدون تشخیص پزشک نمی‌توان دارویی را مصرف کرد، چرا که مصرف بسیاری از داروهای رفع عفونت با هم تداخل دارویی ایجاد می‌کنند 

توجه: در صورتی که به عفونت مکرر واژن (بیش از چهار بار در یک سال) مبتلا باشید، ممکن است دوره درمان شما طولانی‌تر باشد. 

بیشتر بخوانید: قرص برای عفونت واژن؛ معرفی داروهای موثر

علائم عفونت واژن

واژن از طریق تولید ترشحاتی که معمولا شفاف یا کمی کدر هستند به پاکسازی خود کمک می‌کند. ترشحات واژن بو ندارد و باعث خارش نمی‌شود، اما مقدار و ظاهر آن‌ در طول چرخه قاعدگی تغییر می‌کند. به عنوان مثال، ممکن در بعضی از روزها بسیار رقیق و آبکی باشد و در زمان‌ دیگری از چرخه قاعدگی غلیظ‌تر به نظر برسد که همه این‌ها طبیعی تلقی می‌شوند.

هنگامی که واژن دچار سوزش یا خارش می‌شود یا ترشحات آن بوی بسیار قابل توجهی دارد، احتمالا به عفونت مبتلا شده‌اید. در این صورت ممکن است در هر زمانی از روز احساس سوزش کنید، اما این علامت اغلب در شب آزاردهنده‌تر است یا در اثر رابطه جنسی تشدید می‌شود. به طور کلی، از رایج‌ترین علائم عفونت واژن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش و تحریک در واژن و مجرا
  • احساس سوزش به ویژه هنگام مقاربت یا دفع ادرار 
  • قرمزی و تورم دهانه واژن
  • احساس درد در واژن
  • ترشحات آبکی واژن
  • ترشحات غلیظ، سفید و بدبو در واژن

زنی که دو دست خود را روی واژن گذاشته است

در صورت مشاهده هرکدام از علائم بالا، سریعا با یک پزشک متخصص بانوان تماس گرفته و مشکل خود را مطرح کنید. پزشک با سوالاتی که در مورد سابقه پزشکی و سبک زندگی شما می‌پرسد، معاینه لگن، آزمایش ادرار و نمونه‌برداری از ترشحات واژن یا دهانه رحم می‌تواند عفونت واژن و بیماری‌های مقاربتی را تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید: انواع ترشحات واژن + علائم، عوامل و درمان هر کدام از آن‌ها

قرص لاکتوفم چگونه به بهبود عفونت واژن کمک می‌کند؟

در دستگاه تناسلی زنان، باکتری‌های مفیدی وجود دارند که باعث می‌شوند عفونت و باکتری‌های مضر در بدن رشد نکنند. این باکتری‌ها شامل 50 نوع می‌شوند. در بعضی مواقع دلایلی نظیر مقاربت جنسی، استفاده مکرر از استخر، پوشیدن لباس‌های تنگ از جنس پلاستیک و… باعث می‌شود این باکتری‌های مفید از بین بروند و بدن مقاومتش را در مقابل عوامل بیماری زا از دست بدهد.

طریقه مصرف قرص لاکتوفم

با مصرف لاکتوفم علاوه بر اینکه باکتری‌های مفید شما بازیابی می‌شوند، عفونت‌های رشد کرده در قسمت واژن نیز از بین خواهند رفت. کپسول لاکتوفم با اسیدی کردن محیط ، میکروارگانسیم‌های بیماری‌زا را ازبین می‌برد.

لازم به ذکر است که قرص لاکتوفم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و در عین کاهش التهاب دستگاه تناسلی، باعث افزایش ترشحات طبیعی واژن می‌گردد. اگر لاکتوفم به صورت خوراکی مصرف شود، از راه روده ها و از طریق دیواره‌های مقعد به محیط واژن تزریق می‌شود .

این دارو تاثیرات موجود در آنتی بیوتیک و ضد قارچ‌ها را برای درمان عفونت‌های قارچی در واژن افزایش می‌دهد. همچنین باعث ایجاد ترشح بیشتر برای کمک به بیمارانی می‌شود که از مقاربت و یا از دوران یائسگی رنج می‌برند.

عوارض قرص لاکتوفم

بسیار بعید است که محصولات پروبیوتیکی، عوارض خطرناکی به همراه داشته باشند. در مورد لاکتوفم نیز این قضیه کاملا صادق است. این قرص عوارض بسیار محدودی دارد که در اکثر مواقع، خطر چندانی برای بدن ندارند. 

در روزهای اولیه مصرف، قرص لاکتوفم باعث ایجاد نفخ می‌شود که پس از چند هفته از بین خواهد رفت. البته فراموش نکنید که در صورت داشتن علائم تنگی نفس همراه با خارش شدید، به پزشک خود مراجعه کنید.

اطلاعات دارویی لاکتوفم

حال که با ماهیت، کاربرد و عوارض قرص لاکتوفم بیشتر آشنا شدیم، زمان آن است که بررسی اطلاعات دارویی آن نیز بپردازیم:

زمان مصرف

بهترین زمان برای مصرف قرص لاکتوفم، بعد از وعده‌های غذایی است. البته اجباری در این قضیه وجود ندارد و شما می‌توانید در هر زمانی از شبانه روز، این دارو را مصرف کنید. 

روش مصرف کپسول لاکتوفم

طریقه مصرف

شما می توانید بدون نیاز به نسخه لاکتوفم را که شامل 30 کپسول 500 میلی گرمی است، از داروخانه ها تهیه کنید. بهتر است کپسول لاکتوفم روزانه بین 1 تا 2 عدد و به مدت 2 ماه مصرف شود.

معمولا توصیه می‌شود که کپسول لاکتوفم را در طول یک دوره سی روزه مصرف کنید. البته از آنجایی که هیچ نگرانی در خصوص عوارض لاکتوفم وجود ندارد، در صورتی که بعد از یک ماه عفونت همچنان در ناحیه تناسلی شما باقی مانده باشد، می‌توانید باز هم به مصرف کپسول لاکتوفم ادامه دهید.

موارد منع مصرف

در شرایط زیر، بهتر است قبل از مصرف لاکتوفم، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • داشتن برخی شرایط خاص مانند نقص ایمنی و ایدز
  • مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمن یا شیمی درمانی
  • داشتن بیماری دریچه قلب
  • کولیت اولسراتیو فعال
  • سندرم روده کوتاه
  • سابقه آلرژی دارویی یا غذایی

موارد احتیاط و هشدار

در صورت داشتن لوزالمعده حاد یا سابقه آلرژی به هر یک از اجزای تشکیل دهنده لاکتوفم، از مصرف محصول خودداری کنید.

قیمت قرص لاکتوفم

در حال حاضر می‌توانید این دارو را از داروخانه‌های مجاز و با قیمت تقریبی 35 هزار تومان برای هر بسته 30 عددی، خریداری کنید. 

لاکتوفم در بارداری و شیردهی

لاکتوفم در زمان بارداری و شیردهی هیچ عوارضی برای مادر و فرزند ندارد؛ اما در مواردی مانند نقص ایمنی، قبل از جراحی‌های شکمی، سندروم روده کوتاه و ریسک ایسکمی مزانتر باید در مصرف پروبیوتیک‌ها بیشتر احتیاط کنید.

زنی که در حال خوردن قرص است و یک لیوان آب در دست دارد

مصرف لاکتوفم باعث کاهش ابتلا به بیماری دیابت در زمان بارداری می‌شود و آلرژی‌های اولیه در کودکان را کاهش می‌دهد. ممکن است پزشک همراه با قرص لاکتوفم، برای شما آنتی‌بیوتیک نیز تجویز کرده باشد.

به دلیل اینکه مصرف همزمان پروبیوتیک‌ها همراه با آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند باعث کاهش اثر آن‌ها شود، بهتر است بین 2 تا 4 ساعت بین مصرف آنتی‌بیوتیک و پروبیوتیک فاصله ایجاد کنید.

سایر موارد مصرف قرص لاکتوفم

این دارو علاوه بر مسائل مربوط به عفونت واژن در موارد دیگری هم برای بیماران تجویز می شود که مهم‌ترین آن ها عبارتند از :

  • درمان بیماری‌های روده‌ای نظیر اسهال و یبوست
  • کاهش علائم سندروم روده تحریک‌پذیر
  • کاهش جذب کلسترول
  • کاهش فشار خون
  • کمک به تولید ویتامین‌های گروه A و B در بدن
  • کاهش علائم بیماری‌های التهابی روده (کولیت و کرون)
  • کاهش میزان کلونیزاسیون هلیکوباکترپیلوری و کاهش زخم‌های گوارشی
  • بهبود علائم آلرژی‌های تنفسی، پوستی و غذایی؛ مخصوصا در کودکان
  • کاهش احتمال عود عفونت و کاهش دوره نقاهت بیماری‌های عفونی
  • کاهش مقاومت به انسولین، کاهش میزان ابتلا به دیابت نوع دوم و دیابت بارداری
  • کمک به هضم و جذب مواد غذایی و املاح ضروری مانند آهن، کلسیم، منیزیم و…

کلام پایانی 

هرچند که محصولات پروبیوتیکی مانند لاکتوفم، در حالت عادی برای شما خطری به همراه ندارند؛ با این‌حال توصیه می‌کنیم که قبل از مصرف این دارو، با پزشک متخصص مشورت کنید. 

اگر در رابطه با قرص لاکتوفم سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله مطرح نمایید تا در اولین فرصت، پاسخگوی شما عزیزان باشیم. 

سوالات متداول در رابطه با لاکتوفم

آیا قرص لاکتوفم باعث عقب افتادن پریود می‌شود؟

این اتفاق به ندرت در میان بانوانی که قرص لاکتوفم را مصرف می‌کنند، دیده شده است. با این‌حال، حتی اگر با این مورد مواجه شدید، بازهم جای نگرانی وجود ندارد. 

عوارض مصرف لاکتوفم کدامند؟

عوارض این دارو معمولا به صورت خفیف ظاهر شده و بعد از مدت کوتاهی از بین خواهند رفت. با اینحال در صورتی که تنگی نفس و یا خارش شدید پوست را در زمان مصرف لاکتوفم تجربه کردید، بهتر است به پزشک خود اطلاع داده و وی را در جریان قرار دهید.

آیا کودکان هم می‌توانند از قرص لاکتوفم استفاده کنند؟

در این مورد باید با احتیاط زیادی عمل کنید. در صورتی که دختر بچه شما از عفونت یا ترشحات واژن رنج می‌برد، به هیچ عنوان به صورت خودسر به او قرص یا کپسول لاکتوفم ندهید. در این رابطه حتما باید با پزشکان زنان مشورت کرده و نظر وی را جویا شوید.

آیا قرص لاکتوفم چاق کننده است؟

محصولات پربیوتیکی در موارد معدودی می‌توانند منجر به اضافه وزن شوند؛ البته این چاقی به هیچ عنوان دائمی نبوده و به مرور زمان، از بین خواهد رفت. 

 

3.9 | (109)
منبع pubmed
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

57 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
57
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x