کار متخصص چاقی چیست؟ + معرفی بهترین پزشک برای افزایش وزن

تنوع بالای روش‌های چاقی موجب شده که همیشه این ابهام برای افراد لاغر و حتی چاق وجود داشته باشد که کدام روش یا رژیم برای آن‌ها مناسب است و برای افزایش وزن و رسیدن به اندام ایده آل خود بایستی به کدام متخصص چاقی مراجعه کنند.

برخی افراد پس از تلاش‌های بسیار با رژیم‌های غذایی پر هزینه مجدد به همان وزن سابق خود باز می‌گردند و برخی دیگر ترس و اضطراب و حتی عوارض زیاد قرص‌های چاقی را به جان می‌خرند، اما به جز مواجه شدن با یک دردسر بزرگتر (بیماری) چیز زیادی عایدشان نمی‌شود.

اما نکته مهم اینجاست که این افراد نیز مانند افراد چاق، به مرور زمان با بیماری‌هایی همچون ضعف سیستم ایمنی، پوکی استخوان و… دست و پنجه نرم خواهند کرد. پس افراد لاغر چگونه می‌توانند وزن خود را بالا ببرند و در عین حال نگران بازگشت به وزن سابق خود نباشند؟

آیا بودن در کنار یک متخصص کاربلد و خبره می‌تواند به آن‌ها کمک کند؟!

در ادامه با وظایف متخصص چاقی و ویژگی‌های بهترین متخصص تغذیه در زمینه چاقی آشنا خواهید شد.

متخصص افزایش وزن

شاخص توده بدنی (BMI) چیست و برای افراد لاغر چقدر است؟

شاخص توده بدنی یا BMI یکی از پارامترهای بسیار مهم در تعیین کمبود و یا میزان اضافه وزن است که براساس وارد کردن سن، وزن، قد و جنسیت افراد محاسبه می‌شود و به متخصصان تغذیه در دادن رژیم غذایی مناسب کمک می‌کند. این شاخص یک درک کلی به پزشک متخصص می‌دهد و به او می‌گوید که فرد مورد نظر چاق یا لاغر است.

علاوه براین، شاخص توده بدنی، افراد را به چهار دسته لاغر، نرمال، دارای اضافه وزن و چاق تقسیم می‌کند که مقدار آن در افراد لاغر زیر 5/18است.

البته این نکته را به خاطر داشته باشید که شاخص توده بدنی بین چربی‌های بدن و توده عضلانی تفاوتی قائل نمی‌شود. به همین خاطر، تشخیص دقیق چاقی یا لاغری افراد بایستی توسط پزشک متخصص تغذیه انجام گیرد.

متخصص چاقی کیست؟

در حقیقت، متخصص چاقی یا لاغری به پزشکی گفته می‌شود که آگاهی و تخصص لازم را در مورد تغییرات وزنی، کالری انواع غذاها، رژیم‌های غذایی، شاخص‌های بدنی افراد مختلف و.. دارد و به افرادی که دچار نوسان وزنی هستند کمک می‌کند تا به اندام ایده آل خود برسند.

او با بررسی وزن فعلی و بیماری‌هایی که سبب کاهش وزنتان شده، به شما پیشنهاداتی ارائه می‌دهد تا روشی ایمن و سالم را در مسیر افزایش وزن طی کنید.

به بیان ساده‌تر، یک متخصص تغذیه با تجربه مسیر چالش برانگیز، افراد چاق و لاغر را درک می‌کند و تا جایی که می‌تواند با دادن رژیم غذایی اصولی به افراد مختلف آن‌ها را از مواجه شدن با چالش‌ها و عوارض رژیم دور می‌نماید.

یک متخصص چاقی چگونه به افزایش وزن کمک می‌کند؟

در ابتدای کار، متخصص چاقی پس از بررسیِ کمبود وزن شما از طریق شاخص BMI و گرفتن شرح حال، علت اصلی کمبود وزنتان را بررسی می‌نماید. اینکه چرا به اندازه کافی غذا نمی‌خورید؟ چرا دچار کمبود اشتها هستید؟ لازم است چه غذاهایی را برای افزایش اشتها و وزن گیری به سبد غذایی خود اضافه کنید و اصلا چرا بازگشت وزنی و لاغری مجدد را تجربه می‌نمایید؟!

او تمامی این عوامل را یک به یک بررسی کرده و براساس شاخص بدنیتان به شما میزان غذاهای سالم و کالری دریافتی را در یک برنامه گسترده، اصولی و منسجم ارائه می‌کند.

چرا برای افزایش وزن خود بایستی به متخصص چاقی مراجعه کنیم؟

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که چاق شدن از لاغر شدن آسان‌تر است و با پرخوری می‌توانند به وزن دلخواه خود برسند. اما این تصور کاملا اشتباه است!

همان‌طور که بسیاری از افراد چاق در صحبت‌های خود موضوع پرخوری بیش از اندازه را عنوان می‌کنند، افراد لاغر هم از حالت تهوع مداوم و کم اشتهایی زیاد در وعده‌های غذایی خود رنج می‌برند. به همین خاطر، این افراد با پرخوری افزایش وزن را تجربه نخواهند کرد.

از طرفی، ممکن است متابولیسم و سوخت و ساز افراد لاغر به دلیل مشکل زمینه‌ای خاص که از آن بی اطلاع هستند بالاتر از حد نرمال باشد.

در این شرایط، آن‌ها بخش زیادی از کالری دریافتی خودشان را از دست داده و وزنشان بالا نمی‌آید. بنابراین، بودن یک پزشک متخصص چاقی به آن‌ها نحوه مصرف غذاها و میزان کالری مورد نیاز را در رژیم آموزش داده و به این افراد کمک می‌کند تا با کمترین حجم غذا بیشترین کالری را دریافت کنند.

کمبود وزن چه عوارضی را به همراه دارد؟

همان‌طور که چاقی با بروز انواع بیماری‌ها ارتباط مستقیم دارد، لاغری بیش از حد و کمبود وزن نیز می‌تواند به سلامتی شما آسیب وارد کند. وقتی بدن نتواند مواد مغذی و انواع ویتامین‌ها را از طریق مواد غذایی دریافت کند، فرد به مرور زمان دچار عوارض و بیماری‌هایی خواهد شد که در ادامه به طور خلاصه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • سوء تغذیه
  • کم‌خونی یا فقر شدید آهن
  • پوکی استخوان به دلیل کمبود ویتامین D و کلسیم
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن
  • مشکلات ناباروری به دلیل نامنظم بودن سیکل‌های قاعدگی در خانم‌ها
  • بالا رفتن خطر جراحی
  • به خطر افتادن رشد و تکامل ذهنی به ویژه در کودکان و نوجوانان
  • ریزش موی شدید
  • مشکلات پوستی
  • مواجه شدن بدن با انواع سرطان‌ها

نکات مهمی که بایستی در زمان پیدا کردن یک متخصص چاقی در نظر داشت

اگر دچار کمبود وزن مداوم هستید و از طرفی از کم اشتهایی بیش از اندازه رنج می‌برید و نمی‌توانید افزایش وزن داشته باشید، بایستی در انتخاب پزشک و رژیم غذایی خود دقت کافی به خرج دهید.

یک متخصص تغذیه خبره بایستی در مسیر افزایش و یا کاهش وزن تغییرات را احساس کند و با تمام چالش‌هایی که ممکن است افراد با آن روبرو شوند آشنایی کامل داشته باشد.

او باید بتواند برنامه‌ای را به شما پیشنهاد دهد که دچار خستگی و کسالت نشوید و پرقدرت مسیر افزایش وزن را ادامه دهید.

از طرفی، محدودیت غذایی در رژیم غذایی بسیار پر اهمیت است و متخصص تغذیه بایستی به این نکته توجه ویژه داشته باشد. چرا که همین مسئله به ظاهر ساده پایبندی شما را به رژیم غذایی کم می‌کند.

معرفی بهترین متخصص چاقی و تغذیه

یکی از بهترین متخصصان حوزه تغذیه که خودش به دلیل افزایش وزن بالا، مسیر رژیم غذایی را پیموده و با چالش‌های افراد چاق و لاغر کاملا آشناست دکتر محمد صادق کرمانی است. ایشان سال‌ها وقت و انرژی خود را وقف طراحی و ارائه یک برنامه غذایی اصولی و استاندارد کرده تا تمام طیف‌های سنی از سراسر کشور و حتی خارج از آن بتوانند از نعمت سلامتی بهره مند شده و به اندام ایده آل خودشان برسند.

دکتر محمد صادق کرمانی 27 سال سابقه رژیم‌دهی اصولی و استاندارد را در پرونده پزشکی خود ثبت کرده است. ایشان از نزدیک در همایش‌ها درد و دل و مشکلات افرادی که خواهان گرفتن رژیم غذایی هستند را شنیده و با هدف ارتقا و گسترش سلامتی، در برنامه‌های غذایی خود عموم مردم را به سالم خوری و ترک عادت‌های ناسالم ترغیب می‌نماید.

دکتر محمد صادق کرمانی، متخصص وزن

ویژگی‌های رژیم افزایش وزن دکتر کرمانی

رژیم افزایش وزن دکتر کرمانی متخصص چاقی و تغذیه مزیت‌های مهم زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از یک طیف گسترده غذایی متنوع و نداشتن محدودیت غذایی
  • هم‌سفرگی با خانواده
  • افزایش وزن سالم (نه پرخوری و بی برنامگی)
  • تمرکز کردن روی غذاهایی که حجم پایین و کالری سالم بالایی دارند
  • پشتیبان و مشاورین تغذیه آموزش دیده
  • عدم استفاده از دمنوش و قرص‌های چاقی خطرناک در برنامه غذایی
  • توجه به افزایش توده عضلانی افراد لاغر با محوریت قرار دادن غذاهای پروتئینی
  • بالا بردن اعتماد به نفس و آموزش عادت‌های سالم غذایی
  • بررسی علت کمبود وزن و ارائه راهکار به افراد لاغر

در پایان، توصیه می‌شود که اگر از کمبود وزن رنج می‌برید، قبل از اقدام به مصرف قرص‌های چاقی با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید و برای سلامتی خود ارزش قائل شوید.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x