نحوه تشخیص ضدآب بودن ساعت مچی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی اکثر ساعت‌های مچی، مقاوم در برابر رطوبت ساخته می‌شوند و به نوعی ضد آب هستند. البته این میزان مقاومت براساس درجه سختی که در ساختار ساعت به کار برده شده، تعیین خواهد شد. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که این موضوع برایتان اهمیت زیادی دارد، حتما پیش از انتخاب ساعت مچی موردنظر خود، میزان نفوذپذیری آب را در آن بررسی کنید. اصولا در ساعت‌های مچی ضد آب دور صفحه و قاب آن‌ها توسط یک واشر پلاستیکی پوشانده می‌شود تا رطوبت به قطعات داخلی نفوذ نکند. در ساعت‌های اورجینال ضد آب این کار به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. اما اگر یک ساعت های کپی با این مشخصه خریداری می‌کنید، حتما از این موضوع اطمینان حاصل نمایید. اما سوال اینجاست که نحوه تشخیص ضدآب بودن ساعت مچی چگونه است؟

در بسیاری از مدل‌های این محصول، روی قاب پشتی میزان مقاومت ساعت مشخص شده است اما اگر این پارامتر وجود نداشت یعنی ساعت ضد آب نیست. البته می‌توانید به یک ساعت ساز مراجعه کنید تا این قابلیت را برایتان تست کند.

تفاوت ساعت مچی ضد آب و مقاوم در آب

ساعت مچی مقاوم در برابر آب را نمی‌توان با مدل‌های ضد آب یکی دانست.  این ساعت‌ها در برابر مقدار مشخصی از آب مقاومند و بیشتر از این مقدار باعث ایجاد آسیب‌های جدی به ساعت خواهد شد. برخی از ساعت‌های مچی ضد آب حتی تا عمق ۱۰۰۰ متر هم مقاومت کافی را دارد و آبی به داخل آن نفوذ نمی‌کند. بنابراین برای غواصان نیز انتخاب خوبی خواهد بود.

چگونه مفاهیم ساعت ضد آب را تشخیص دهیم؟

ساعت ضد آب

ساعت مچی ضد آب با علامت WaterProof نمایش داده می‌شود. اما علامت  water Resistance میزان مقاومت ساعت در برابر آب را نشان می‌دهد. حتی در برخی از مدل‌ها در کنار این علامت فاکتورهای دیگری نیز دیده می‌شود:

  • 30M/3atm: مقاوم در برابر قطرات باران و تعریق
  • 50M/5atm: مقاوم در حمام و‌استخرهای کم عمق
  • 100M/10atm: مقاوم در استخرهای عمیق با تحمل فشار ۱۰ اتمسفر
  • 200M/20atm: مقاوم برای غواصی تا فشار ۲۰ اتمسفر
  • 500M/50atm: مناسب برای غواصی و خلبانی
  • 1000M/100atm: ساعتی تکنیکال و فوق حرفه‌ای

ویژگی های ساعت مچی ضد آب

ساعت مچی ضد آب باید چند مرحله را طی کند تا به این قابلیت برسد. در واقع یک ساعت برای ضدآب بودن به ویژگی‌هایی نیاز دارد. ویژگی های ساعت مچی ضد اب به این صورت است که بین بدنه و درب پشتی این محصول باید از واشرهای حلقه‌ای مناسب استفاده شود تا این دو قطعه در کنار یکدیگر محکم قرار گیرند و آب به داخل نفوذ نکند. البته چون این واشرها از جنس پلاستیک هستند، نباید در مجاورت حرارت قرار گیرند.

در هنگام نصب شیشه نیز، باید از واشرهای نگهدارنده مخصوص با موادی خاص استفاده کنند تا کاملا روی صفحه اصلی فیکس شود. کوک‌ها نیز اگر از داخل بدنه ساعت توسط پیچ‌های ریز محکم شوند، در برابر آب نفوذ پذیری کمتری پیدا خواهند کرد. در نهایت نیز بهتر است دسته‌های ساعت‌ از جنس استیل ضد زنگ انتخاب شوند تا نسبت به رطوبت مقاومت بهتری پیدا کنند. زیرا دسته‌های چرمی به سرعت پوسته پوسته شده و جدا می‌شوند.

چه ساعتی ضد آب است

عدم آسیب‌پذیری ساعت در برابر آب یا رطوبت می‌تواند یک آرامش خاطر را برای کاربران فراهم کند. به همین علت مدل‌هایی از ساعت‌های مچی ساخته شدند که در برابر رطوبت مقاومت بالاتری دارند.

البته قیمت ساعت ضد آب در برندهای معتبر که مناسب شنا و غواصی هستند به نسبت ساعت هایی که فقط در برابر پاشش آب مقاوم هستند بالاتر است.

در هر صورت اگر قصد خرید این نوع دستگاه‌ها را دارید، بهتر است به مشخصات حک شده روی قاب پشتی توجه نمایید. همچنین اگر در پشت شیشه‌ی ساعت قطرات آب جمع شد، حتما آن را به یک متخصص نشان دهید.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x