چطور در سریع‌ترین زمان اقدام به ثبت برند کنیم؟

جهت قانونی کردن ارائه محصولات و خدمات خود، ثبت برند الزامی است. ثبت برند باعث می‌شود علامت تجاری و نام شما منحصر به فرد شود و رقبا محصولات و خدمات خود را با نام برند شما ارائه ندهند.

جهت ثبت برند باید مراحلی را طی کرد که نیاز به زمان دارد. در صورتی که هر یک از مراحل را اشتباه انجام دهید یا به طور کامل آن‌ها را طی نکنید، ثبت برند انجام نخواهد شد و باید از اول مراحل را طی کنید، حتی ممکن است که هرگز نتوانید برندی با نام مورد نظر خود ثبت کنید.

اگر می‌خواهید بدانید چطور در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به ثبت برند کنید و مزایا و مدارک ثبت برند چیست، این مقاله را تا انتها بخوانید. همچنین برای ثبت برند تجاری در سامانه آگاه ثبت، می توانید از این صفحه اقدام نمایید.

 

برند چیست؟

برند (Brand به انگلیسی)، در واقع همان نام قانونی نشان تجاری می‌باشد که با یک نام، عبارت، طرح و یا نماد نشان داده می‌شود. برند نشان دهنده ارائه خدمات با فروش محصول خاص و ویژهٔ شما است. با ثبت برند، می‌توان محصول و خدمات یک کسب و کار را از سایر محصولات مشابه متمایز نمود. می‌توان گفت ثبت برند با هدف قانونی شدن و محافظت از کسب و کارتان انجام می‌شود.

ثبت برند و یا علامت تجاری شامل لوگو و یا نام شرکتی است که پس از اینکه کسب و کاری آن را ثبت کند، شخص دیگری نمی‌تواند کسب و کار خود را با همان نام ثبت نماید.

اعتبار یک برند ثبت شده 10 سال می‌باشد؛ که امکان تمدید آن پس از گذشت این دوره ده ساله وجود دارد. امروزه برندها در 45 طبقه مختلف ثبت می‌شوند؛ هر کسب و کاری باید بسته به فعالیت خود، هنگام ثبت برند باید یک یا چند طبقه را انتخاب و معرفی کند.

 

مزایای ثبت برند

مراحل ثبت برند

امروزه مزیت‌های بسیاری پس از ثبت کردن برند حاصل خواهد شد. در این بخش به مزایای ثبت برند اشاره شده است. این مزایا عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از کپی شدن برند و سوء استفاده از اعتبار آن
  • برند مانند ویترین کسب و کارها، مشتری‌ها را به خود جذب می‌کند و باعث سودآوری می‌شود
  • به راحتی می‌توان با داشتن یک برند، کسب و کار را تبلیغ کرد
  • پس از ثبت برند می‌توان از مؤسسات مالی و اعتباری و حتی بانک‌ها وام دریافت کرد
  • متمایز کردن محصولات یک کسب و کار از کسب و کار رقبا
  • امکان ایجاد نمایندگی و شعب مختلف در سراسر دنیا پس از ثبت برند
  • تأثیر نذاشتن تحریم‌ها بر روی برند ثبت شده

 

 

طبقات برند تجاری

برای ثبت برند کسب و کار خود باید از طبقه کسب و کار خود مطلع باشید. این طبقات در حقیقت بر اساس نوع محصول یا خدماتی که یک برند ارائه می‌دهد، تنظیم شده‌اند. هدف از طبقه‌بندی کسب و کارها، ارائه بهتر خدمات است که با این کار حوزه فعالیت هر علامت تجاری بر اساس نوع کالا و محصول تعیین می‌شود. جهت ثبت برند تجاری خود، باید طبق قوانین مالکیت معنوی، کالا یا خدمات مورد نظرتان در لیست طبقات برند تجاری وجود داشته باشد.

مفهوم برند در 4 دسته انفرادی، فامیلی، شرکتی و ترکیبی از هر سه مورد قرار می‌گیرد که طبقات ثبت علامت تجاری در 4 بخش طبقه بندی محصولات غذایی، لوازم خانگی، آرایشی بهداشتی و سایر طبقات تقسیم می‌شود، این طبقات خود در 45 ردیف متفاوت با کاربردهای مختلف قرار می‌گیرند.

 

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند

مدارک لازم برای ثبت برند

جهت ثبت برند به مدارکی نیاز است. این مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند به تفکیک اشخاص حقوقی و حقیقی در ادامه ذکر شده است:

 

مدارک برای برند اشخاص حقیقی

  • ارائه کپی شناسنامه متقاضی
  • ارائه کپی کارت ملی متقاضی
  • ارائه کارت بازرگانی (در صورتی که برند دارای حروف انگلیسی باشد)
  • ارائه مجوزهای مورد نیاز از سازمان‌های نظارتی و دولتی

 

 مدارک برای برند اشخاص حقوقی

  • ارائه کپی شناسنامه
  • ارائه کپی کارت ملی
  • ارائه کپی روزنامه ثبت و آخرین تغییرات در شرکت
  • ارائه کپی مجوزهای مورد نیاز از سازمان‌های نظارتی و دولتی
  • ارائه کارت بازرگانی (در صورتی که برند دارای حروف انگلیسی باشد)

 

هزینه‌های ثبت برند

ثبت برند دارای هزینه‌هایی است که در مراحل مختلفی باید آن‌ها را پرداخت و در صورت عدم پرداخت هزینه‌ها، ثبت برند کامل نخواهد شد. لازم به ذکر است جهت ثبت یک برند نمی‌توان هزینه دقیقی را اعلام کرد. عواملی که بر هزینه ثبت برند تأثیر دارند، در ادامه ذکر شده‌اند.

  • هزینه ثبت برند بر اساس نوع کسب و کار و تعداد انتخاب‌های شما از طبقات برند، بستگی دارد.
  • دریاقت کارت بازرگانی درصورتی که برند شما دارای حروف انگلیسی باشد، الزامی است که بری دریافت آن باید هزینه ای را پرداخت کنید.
  • اینکه می‌خواهید ثبت برند حقیقی انجام دهید یا حقوقی، هزینه‌ها متفاوت هستند.
  • یکی از مراحل ثبت برند، ثبت اظهارنامه و چاپ دو آگهی در روزنامه رسمی است که آن نیز بسته به تعداد کلمات و حجم فضایی که از صفحه روزنامه را اشغال می‌کند، تعیین می‌شود.

 

مدت زمان مورد نیاز برای ثبت برند

به طور کلی مدت زمان مورد نیاز برای ثبت برند در ایران 30 الی 60 روز طول می‌کشد. بررسی درخواست توسط کارشناسان، تشکیل پرونده حضوری، چاپ روزنامه رسمی و سی روز زمان جهت اعتراض به ثبت برند، چاپ روزنامه رسمی ثانویه و مراجعه حضوری برای دریافت سند مالکیت برند ثبت شده، همه و همه نیازمند زمان است.

یکی از ترفندهایی که برای ثبت برند در کمترین زمان ممکن به کار برده می‌شود، این است که از نام برند خود استعلام بگیرید. با این کار زمان کمتری جهت طی کردن روند ثبت برند و لوگو صرف خواهید کرد، زیرا اگر نام پیشنهادی تکراری باشد، مرکز مالکیت معنوی درخواست متقاضی را رد خواهد کرد و باید از اول، مراحل را طی کرد.

ثبت برند در کمترین زمان با کمک سامانه آگاه ثبت

استفاده از مؤسسات حقوقی کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن برند خود را به ثبت برسانید و در انجام مراحل آن اشتباه نکنید. اگر در کمترین زمان ممکن، قصد ثبت برند خود را دارید، پس باید به یک مؤسسه حقوقی ثبت برند که در این زمینه مهارت و تجربه دارند، مراجعه کنید.

با آماده کردن مدارک مورد نیاز و ارسال آن‌ها به مؤسسات حقوقی، از صفر تا صد مراحل سخت برند، به امری آسان تبدیل می‌گردد. علاوه بر این مزایا هزینه و زمان اضافی را صرف نخواهید کرد.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x