تنظیم ساعت کاسیو | راهنمای تنظیم دکمه های مختلف ساعت کاسیو

تنظیم ساعت کاسیو از دیرباز از جمله دغدغه خریداران ساعت های برند کاسیو بوده است. در این مطلب سعی شده تمامی موارد مربوط به تنظیم ساعت مچی کاسیو را به شکلی که شما بتوانید حداکثر بازده را از ساعت خود دریافت کنید. همان طور که می دانید برند کاسیو یکی از برترین و جذاب ترین برند های ساعت سازی در سراسر جهان به شمار می رود.

طراحی های به کار برده شده در تولید این ساعت ها توانسته است توجه بسیاری از افراد در سراسر جهان را به خود جلب کند. تمامی ساعت های کاسیو از امکانات بسیار مفید و قابل توجهی برخوردارند. این برند مشهور ژاپنی با تولید طرح های بسیار متنوع، جذاب و لوکس، ساعت های بسیاری را روانه ی بازارهای جهانی کرده است.

چگونه تنظیم ساعت کاسیو را به شکل دیجیتال و دستی به درستی به انجام برسانیم؟

ساعت های تولید شده توسط این برند از ویژگی های بسیار خارق العاده و منحصر به فردی برخوردارند. از جمله این ویژگی ها می توان به مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر ضربه و امکانات بسیار بی نظیری که دارند اشاره کرد.

ساعت های مچی کاسیو با توجه به ویژگی های خاصی که دارند بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی هستند، به گونه ای که هیچ یک از مارک ها و برند های دیگر نمی توانند با آن ها به رقابت بپردازند. به جرات می توان گفت که همه ی مدل های برند کاسیو در مقایسه با سایر برند ها هیچ نقطه منفی ندارند. برای استفاده از امکانات این ساعت ها از منو ها و دکمه های مختلفی استفاده شده است. به همین دلیل ممکن است برخی از افراد در تنظیم کردن این گونه ساعت ها با مشکلاتی مواجه شوند. در این مقاله به بررسی نحوه تنظیم کردن این ساعت ها خواهیم پرداخت، از این رو توصیه می کنیم تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

تنظیم دکمه های ساعت کاسیو

به منظور استفاده از ساعت های برند کاسیو ابتدا باید با دکمه ها و عملکرد آن ها آشنا شد. تعداد دکمه های مدل های مختلف کاسیو با یکدیگر متفاوت است، اما هر یک از آن ها دارای عملکردی مشابه با یکدیگر هستند. هر یک از دکمه های قرار داده شده بر روی این ساعت ها به منظور تنظیم و کنترل قسمت های مختلفی از دستگاه مورد استفاده قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که دکمه های که در ادامه به آن ها اشاره شده است ممکن است در برخی از ساعت های کاسیو موجود نباشند. در بین ساعت های برند کاسیو، مدل جی شاک از امکانات بسیار بالاتری برخوردار هستند، به همین دلیل تنظیمات آن ها به مراتب سخت تر از سایر مدل ها خواهد بود. دکمه های نام برده شده بر روی ساعت های جی شاک وجود دارند. در ادامه به بررسی هر یک از این دکمه ها خواهیم پرداخت.

تنظیم ساعت کاسیو دکمه Adjust

این دکمه به عنوان دروازه ای برای وارد شدن به منوی تنظیمات شناخته می شود. این دکمه بر روی بسیاری از ساعت های کاسیو مانند ساعت های مچی جی شاک در قسمت بالا و سمت چپ قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که این دکمه یکی از مهم ترین و اساسی ترین دکمه های تنظیم کننده ساعت های کاسیو به شمار می رود. دکمه ی Adjust را می توان به منظور انجام تنظیمات دیگر این ساعت ها استفاده کرد. در واقع ذخیره تنظیمات این ساعت ها نیز با استفاده از همین دکمه انجام می شود.

تنظیم ساعت کاسیو دکمه Mode

این دکمه نیز از دیگر دکمه های مهمی است که بر روی برخی از ساعت های کاسیو قرار گرفته می شود. از دکمه ی Mode به منظور جا به جایی بین تنظیمات مختلف این ساعت ها استفاده می شود.

محل قرار گیری دکمه مود در انواع مختلف ساعت های کاسیو با یکدیگر متفاوت است، منتها در تمامی انواع ساعت های کاسیو عملکردی مشابه دارد. همان طور که پیش تر نیز بیان شد این دکمه تنها بر روی برخی از ساعت های کاسیو مانند جی شاک وجود دارد.

تنظیم ساعت کاسیو دکمه Forward و Reverse

از دو دکمه ی ریورس و فوروارد به منظور تنظیم زمان و عقربه های برخی از ساعت های کاسیو استفاده می شود. علاوه بر این از این دکمه ها برای تنظیمات آلارم و همچنین تغییر زمان از AM به PM و همچنین تغییر زمان کشور نیز استفاده می کنند.
در ساعت های جی شاک و برخی دیگر از انواع ساعت کاسیو، از دکمه ی ریورس برای نور پشت صفحه نیز استفاده می کنند. این دکمه در قسمت بالا و سمت راست قرار گرفته است. با هر بار فشار دادن این دکمه، ساعت اندکی به عقب بر می گردد.
دکمه ی فوروارد دقیقا برعکس دکمه ی ریورس کار می کند. با فشار دادن این دکمه ساعت اندکی به جلو می رود. در ساعت های جی شاک از این دکمه برای شروع و پایان تایم کرنومتر نیز استفاده می کنند.

تنظیم ساعت کاسیو دکمه Light

از این دکمه همان طور که از نامش پیداست برای روشن و خاموش کردن چراغ صفحه استفاده می شود. در شب با نگه داشتن این دکمه برای چند ثانیه، صفحه نمایش روشن شده و به راحتی می توانید عقربه های ساعت و دیگر مواردی که بر روی صفحه وجود دارند را مشاهده کنید.

دکمه ی Light این امکان را به شما می دهد تا در تاریکی مطلق نیز بتوانید صفحه ساعت دیجیتال خود را ببینید.
لازم به ذکر است که دکمه لایت در بسیاری از ساعت های کاسیو از جمله جی شاک وجود دارد، اما برخی از مدل ها مانند مدل اورینت فاقد این دکمه هستند. ساعت های اورینت در واقع ساعت های کلاسیک و مدرن بوده و اصل آن ها از قیمت بالاتری نسبت به مدل جی شاک برخوردار است.

تنظیم دکمه Start و Stop

از این دو دکمه به منظور تنظیم فرمت ساعت ها استفاده می شود. با استفاده از این دکمه ها می توان ساعت ها را به صورت بیست و چهار ساعته و یا دوازده ساعته تنظیم کرد. دکمه های Start و Stop در برخی از انواع ساعت های کاسیو موجود است.

تنظیم ساعت کاسیو به شکل دستی و اتوماتیک

به طور کلی ساعت های کاسیو در سه حالت عقربه ای، دیجیتال سه دکمه و دیجیتال چهار دکمه ای طراحی و تولید می شوند. تنظیم این ساعت به دو صورت دستی و اتوماتیک استفاده می شود. همان طور که مشخص است تنظیم این ساعت ها به مدل آن ها بستگی دارد.

اگر ساعت عقربه ای باشد برای تنظیم آن باید از دسته کوکی که بر روی آن قرار گرفته شده است استفاده کرد. لازم به ذکر است که تنظیم کردن ساعت های عقربه ای کاری بسیار آسان و بدون دردسر است. این ساعت ها اغلب با توجه به مدلی که دارند دارای دو دکمه در قسمت های پایین و بالای خود هستند.

بر روی این ساعت ها یک دسته کوک دایره ای قرار داده شده است. برای تنظیم کردن این مدل از ساعت ها تنها کافی است که اندکی دسته ی کوک را پیچانده و از جای خود خارج سازید. با پیچاندن و بیرون کشیدن دسته کوک می توانید به راحتی زمان را متناسب با زمان مورد نظر خود تغییر دهید. برای ثابت نگه داشتن زمان مورد نظر باید دسته کوک را به جای اولیه خود باز گردانید و مجددا آن را بچرخانید تا در جای خود محکم و ثابت شود.

در ساعت های عقربه ای برای تنظیم ساعت نیز باید از دسته ی کوک استفاده کرد. برای این کار نیز تنها کافیست که دسته کوک را به صورت یک مرحله ای به سمت بیرون کشیده و آن را بچرخانید. در ادامه تنظیم تاریخ در ساعت های دیجیتال کاسیو نیز بررسی شده است. اگر از ساعت دیجیتال استفاده می کنید نیز تنها کافیست از دکمه هایی که در دو طرف ساعت قرار دارند بهره ببرید. در ادامه به بررسی تنظیم ساعت های کاسیو به دو صورت دستی و اتوماتیک می پردازیم.

تنظیم ساعت کاسیو به صورت دستی (H- Set)

به منظور تنظیم ساعت های کاسیو به صورت دستی بر اساس مراحلی که در ادامه به ذکر آن ها پرداخته ایم عمل کنید:

  1. دکمه ی Adjust را به مدت 5 ثانیه نگه داشته و تا شنیدن صدای دوم بوق آن را نگه دارید. اولین بوقی که شنیده می شود به تنظیمات اصلی ساعت و بوق دوم به تنظیمات دستی و یا به عبارتی H- Set مربوط می شود.
  2. پس از شنیدن صدای بوق دوم، دکمه ی Mode را بفشارید. فشردن این دکمه در ساعت های کاسیو به ویژه ساعت های آنالوگ، به شما امکان تنظیم عقربه های ساعت را می دهد.
  3. با توجه به زمانی که مد نظر دارید از دکمه های Forward و Reverse استفاده کنید. به منظور جلو بردن ساعت از فوروارد و برای به عقب کشیدن عقربه های ساعت از ریورس استفاده کنید.
  4. بعد از تنظیم کردن دقیق عقربه های ساعت شمار، دقیقه شمار و ثانیه شمار، مجددا دکمه ی Adjudt را فشار دهید. با فشردن این دکمه می توانید زمان انتخابی خود را به صورت ثابت نگه دارید.

تنظیم ساعت کاسیو به شکل دستی

تنظیم ساعت کاسیو به صورت اتوماتیک

برای تنظیم کردن ساعت های دیجیتال کاسیو به صورت اتوماتیک باید به صورت زیر عمل کرد:

  1. دکمه ی Mode را فشرده و آن را بر روی حالت Time Keeping (تایم کیپینگ) قرار دهید. تایم کیپینگ حالتی است که روز های هفته (Sat- Sun) را نشان می دهد. با نگه داشتن دکمه ی Adjust برای 3 ثانیه، وارد قسمت تنظیمات ساعت می شوید.
  2. پس از ورود به تنظیمات اولیه ساعت، تنها کافیست که دکمه ی Forward را چندین بار فشار دهید تا شهر مورد نظر خود را (به عنوان مثال تهران) را پیدا کنید. شهر تهران در این ساعت ها با عنوان THR مشخص شده است. علاوه بر این شما می توانید شهر تهران را به عنوان مرجع کنترل رادیویی قرار بدهید.
  3. بعد از انتخاب شهر مورد نظر، مجددا دکمه ی Mode را بفشارید. در صورتی که در 6 ماهه ی اول سال قرار دارید DST ساعت را روشن کنید. هنگامی که دس اس تی روشن است بر روی صفحه نمایش ساعت به صورت ON نمایش داده می شود. در صورتی که در 6 ماهه ی دوم سال هستید، DST باید خاموش و یا به عبارتی OFF باشد.
  4. پس از طی مراحل بالا به صورت صحیح، حال نوبت به ثابت کردن تنظیمات است. برای این کار از دکمه ی Adjust استفاده کنید. در صورت انجام درست مراحل بالا، با فشردن این دکمه عقربه های ساعت به صورت اتوماتیک به حرکت در می آیند. در ساعت های دیجیتالی کاسیو مانند ساعت های جی شاک، ساعت با استفاده از امواج رادیویی به وقت تهران تنظیم خواهد شد.

 

تنظیم Word Time (WT ) در ساعت های کاسیو

بسیاری از ساعت های کاسیو دارای ساعت جهانی و یا به عبارتی ساعت دوم هستند. برای استفاده از این ساعت باید به گونه ی زیر عمل کرد.

  1. چندین بار دکمه ی Mode را فشار دهید تا کلمه ی WT که مخفف World Time و به معنای ساعت جهانی و یا ساعت دوم است نشان داده شود.
  2. در این قسمت با استفاده از دکمه های Forward و Reverse می توانید شهر مورد نظر خود را پیدا کنید. از دکمه فروارد برای رفتن به شهر بعدی و از دکمه ریورس برای برگشتن به شهر قبلی استفاده کنید.
  3. پس از انتخاب شهر دوم مورد نظر خود دکمه ی Adjust را فشار دهید تا تنظیمات ساعت دوم ثابت شود.

تنظیم ساعت جهانی کاسیو

تنظیم تایمر شمارش معکوس

برخی از ساعت های کاسیو مانند ساعت های جی شاک دارای قابلیت شمارش معکوس هستند. این قابلیت با استفاده از دو حرف انگلیسی TR نشان داده می شود. برای تنظیم این قابلیت باید به صورت زیر عمل کرد:

  1. ابتدا چند بار دکمه ی Mode را فشار دهید تا ساعت بر روی حالت شمارش معکوس و یا به عبارتی TR قرار گیرد. در ساعت های جی شاک با فشردن دکمه ای که در سمت پایین و راست قرار دارد، شمارش معکوس آغاز می شود. به منظور متوقف ساختن شمارش معکوس باید مجددا این دکمه را فشار داد.
  2. برای شروع مجدد شمارش معکوس باید از دکمه ی ریورس (Reverse) استفاده کرد.

 

نحوه تنظیم آلارم در ساعت های کاسیو

تقریبا تمامی ساعت های طراحی شده توسط برند کاسیو از قابلیت تنظیم آلارم و یا به عبارتی زنگ هشدار برخوردار هستند. به منظور تنظیم آلارم در این ساعت ها باید مطابق با مراحل زیر پیش رفت:

  1. برای این کار ابتدا دکمه ی Mode را بر روی حالت AL قرار دهید. در این حالت می توانید 5 آلارم را برای ساعت خود تنظیم کنید.
  2. در برخی از ساعت ها مانند ساعت های جی شاک با فشردن دکمه ی پایین سمت راست، می توانید آلارام را عوض کنید. همچنین با نگه داشتن دکمه ی Adjust ساعت و دقیقه ی مورد نظر برای به صدا در آمدن زنگ هشدار مطابق با نیاز خود تنظیم می شود.
  3. به منظور قطع کردن زنگ هشدار در ساعت های کاسیو، مجددا وارد قسمت AL شده و سپس با استفاده از دکمه ی Forward آن را بر روی حالت OFF قرار دهید.

 

تنظیم تقویم در ساعت مچی کاسیو

تقویمی که بر روی ساعت های کاسیو قرار داده شده است به صورت میلادی است. تقویم اغلب این ساعت ها به صورت خودکار بر روی تاریخ میلادی تنظیم می شود. به منظور تنظیم تقویم این ساعت ها باید به صورت زیر عمل کنید:

  1. برای تنظیم تقویم ابتدا باید دکمه ی Adjust را به مدت چند ثانیه نگه دارید.
  2. سپس با چندین بار فشردن دکمه ی Mode وارد قسمت تنظیمات تقویم خواهید شد.
  3. با استفاده از دکمه های Forward و Reverse می توانید روز، ماه و سال را متناسب با زمان مورد نظر خود تنظیم کنید.
  4. در استفاده از تقویم باید توجه داشته باشید که روزهای هفته تنها در صورتی نمایش داده خواهند شد که تقویم میلادی شما به درستی تنظیم شده باشد.

تنظیم تقویم ساعت کاسیو

تنظیم ساعت کاسیو برای به عقب و جلو کشیدن

همان طور که می دانید ساعت های کاسیو دارای زمان بندی متناسب با نیمه های سال هستند. با تنظیم DST می توانید این ساعت ها را مطابق با 6 ماهه ی اول و دوم سال تنظیم کنید.

در 6 ماهه ی اول سال باید DST را روشن و در 6 ماهه ی دوم باید آن را خاموش کنید. برای روشن و خاموش کردن این قابلیت باید به گونه ی زیر عمل کرد:

  1. ابتدا دکمه ی Mode را فشرده و تنظیمات ساعت را به حالت اولیه باز گردانید. لازم به ذکر است که در این تنظیمات تاریخ و روز نمایان هستند.
  2. با مشاهده صفحه اولیه ساعت سپس دکمه ی Adjust را به مدت 3 الی 5 ثانیه فشرده و نگه دارید. با این کار صفحه نمایش ساعت شروع به چشمک زدن خواهد کرد؛ که این حالت نشان دهنده آماده بودن برای تغییر است.
  3. پس از این مرحله مجددا دکمه ی Mode را فشار داده تا حالت DST نشان داده شود.
  4. پس از یک بار فشردن دکمه ی پایین سمت راست می توانید ساعت تابستانه را روشن و یا خاموش نمایید.
  5. در آخر پس از خاموش کردن این حالت مشاهده می کنید که ساعت متناسب با زمان نیمه ی اول و یا دوم ماه تنظیم می شود. با فشردن دکمه ی Adjust می توانید از این حالت خارج شوید.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x