ده چیزی که هرگز نباید روی صورت خود قرار دهید!

همه ما در آرزوی داشتن پوستی شفاف و صاف و بدون هیچ عیب و نقص هستیم. برای رسیدن به این خواسته نیز اغلب روتین پوستی خود را داریم و از پاک‌کننده‌ها، ماسک‌ها، سرم‌ها، آب‌رسان‌ها و… به‌طور دقیق و منظم استفاده می‌کنیم.

اما گاهی برای داشتن پوستی شاداب‌تر، پیشنهاداتی را امتحان می‌کنیم که نه‌تنها مفید نیستند بلکه مضرند و ما این را نمی‌دانیم.

برای پیشگیری از آسیب رسیدن به پوست شما، تصمیم گرفتیم لیستی از موادی که نباید روی صورت بگذارید را برای‌تان آماده کنیم. پس از همین ابتدا کار می‌گوییم که هرگز و به‌هیچ‌وجه «این چیزها را روی صورت خود قرار ندهید.»

چه موادی برای پوست صورت مضرند؟

چه موادی برای پوست صورت مضرند

در ابتدای کار و پیش از نام بردن از چیزهایی که نباید روی صورت خود بگذارید، بد نیست اشاره کلی به موادی که می‌توانند برای پوست شما مضر باشند و مشکلاتی را ایجاد کنند، داشته باشیم. دقت کنید که در روتین پوستی و مراقبت‌های پوستی خود هرگز این چیزها را روی صورت خود قرار ندهید:

مواد شیمیایی مضر

مواد شیمیایی مضری مانند فرمالدهید، پارابن، فتالات و سولفات می‌توانند به پوست آسیب برسانند. این مواد معمولا در محصولات آرایشی، مراقبت از پوست و مو یافت می‌شوند. بنابراین هنگام خرید محصولات مراقبتی خود به محتویات آن‌ها دقت کنید تا حاوی این مواد نباشند.

مواد تحریک کننده

مواد تحریک کننده مانند الکل، اسید و عطر می‌توانند پوست را خشک کرده و باعث التهاب شوند. این مواد نیز در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی موجودند و باید نسبت به انتخاب آن‌ها هنگام خرید دقیق باشید.

مواد آلرژی‌زا

مواد آلرژی‌زا می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک در پوست شوند. این مواد کمتر در محصولات بهداشتی دیده می‌شوند اما گاهی بعضی محصولات آرایشی ممکن است حاوی این محصولات باشد.

محصولات نامناسب برای نوع پوست شما

گاهی ممکن است بعضی از محصولات برای پوست چرب مناسب باشند اما برای پوست خشک، نه. درنتیجه محصولاتی که برای نوع پوست شما مناسب نیستند را هرگز استفاده نکنید. این مواد می‌توانند باعث خشکی، آکنه یا سایر مشکلات پوستی شوند.

اگر مطمئن نیستید که آیا چیزی را می‌توانید روی صورت خود قرار دهید یا خیر، بهتر است قبل از استفاده با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید.

این چیزها را روی صورت خود قرار ندهید

حالا نوبت به موادی می‌رسد که برای پوست همه ضرر دارند و نباید آن‌ها را به پوست صورت‌تان بزنید:

1. اسپری مو

هرگز اسپری مو را به صورت نزنید

اسپری مو، جزء جداناشدنی آرایش مو، به‌خصوص شینیون است؛ اما استفاده از این اسپری، همان‌قدر که روی مو مجاز است روی صورت ممنوع است، زیرا الکل و محتویات دیگر این اسپری پوست شما را خشک و کم‌آب می‌کند و باعث می‌شود که پوستی ملتهب و قرمز داشته باشید.

ممکن است بعضی بگویند که چرا باید اسپری مو را روی پوست بزنیم؟ اما یک توصیه اشتباه و رایج برای فیکس کرذن آرایش، استفاده از فیکساتور مو است. اما این بزرگترین اشتباه است، چرا که بعد از پاکسازی آرایش خود، پوست‌تان شدیدا تحریک شده و قرمز خواهد بود. بنابراین برای تثبیت آرایش از اسپری فیکساتور آرایش یا پودرهای مخصوص استفاده کنید.

2. دئودورانت

این چیزها را روی صورت خود قرار ندهید

دئودورانت یک ماده شیمیایی است که برای جلوگیری از بوی بد عرق زیر بغل استفاده می‌شود. دقت کنید که دئودورانت معمولا پوست زیر بغل را خشک کرده و شدت تعریق در این ناحیه را کنترل می‌کند. در نتیجه این ماده ممکن است باعث تحریک، خشکی، التهاب یا حساسیت سایر نقاط پوست شود.

اگر دئودورانت را روی صورت خود بزنید، این عوارض به‌دلیل حساسیت زیاد پوست صورت، قطعا برای شما ایجاد می‌شود. علاوه بر این، دئودورانت ممکن است باعث سد شدن منافذ پوست و جوش زدن شود. به همین دلیل، توصیه نمی‌شود که دئودورانت را به هیچ منظوری روی صورت خود استفاده کنید.

اگر قصد دارید تعریق صورت خود را کنترل کرده، مانع از براق شدن پوست‌تان به‌دلیل تعریق و چرب شدن آن شوید، دئودورانت را در لیست «این چیزها را روی صورت خود قرار ندهید» گذاشته، از پودرهای بیک یا پنکیک استفاده کنید. این گونه، نتیجه بهتری دریافت کرده و به پوست خود نیز آسیب نمی‌زنید.

3. رنگ مو

این چیزها را روی صورت خود قرار ندهید

تماس رنگ مو با پوست صورت می‌تواند باعث تحریک، خشکی یا حتی آلرژی شود. پوست صورت بسیار حساس است و رنگ مو حاوی مواد شیمیایی مانند پراکسید است که می‌توانند به آن آسیب برسانند.

ممکن است بخواهید رنگ ابروهای خود را با رنگ موهای‌تان هماهنگ کنید. اما هرگز از رنگ موی خود روی ابروها نزنید. بهتر است رنگ مخصوص ابرو که همرنگ با رنگ موی‌تان است را تهیه کرده، ابروهای‌تان را با آن رنگ کنید. رنگ مخصوص ابرو مواد مضر کمتری دارد.

بیشتر بخوانید: برای جوانسازی پوست صورت چکار کنیم؟

پیشنهاد بهتر، استفاده از ژل یا ریمل ابرویی است که به رنگ موهایتان نزدیک باشد. سایه ابرو یا مداد ابرو نیز گزینه‌های مناسبی‌اند.

در هر حال، به این نکته دقت کنید که ابروها در نزدیکی پوست حساس چشمند و باید در استفاده از مواد آرایشی یا حتی مراقبتی در این ناحیه بسیار دقیق بود.

4. لوسیون بدن

لوسین بدن را روی پوست صورت نزنید

در ادامه لیست «این چیزها را روی صورت خود قرار ندهید»، به لوسیون بدن می‌رسیم. لوسیون بدن یک محصول مراقبت از پوست است که برای نرم کردن و ترمیم پوست خشک و آسیب‌دیده طراحی شده است.

این محصول معمولا دارای مرطوب‌کننده و آبرسان، عصاره‌های گیاهی و عطرهای ملایم است که به پوست احساس لطافت و تازگی می‌دهند. اما آیا لوسیون بدن را می‌توان روی صورت استفاده کرد؟

بیشتر بخوانید: 10 ماسک صورت برای داشتن پوستی درخشان

به طور کلی، لوسیون‌های بدن فرمولاسیون‌ سنگین‌تر و چرب‌تری نسبت به محصولات پوستی دارند و ممکن است منافذ پوست صورت را مسدود کنند و باعث آکنه شوند. به همین دلیل، توصیه می شود که از لوسیون‌ خاص صورت استفاده کنید که برای نیازهای پوست صورت طراحی شده‌اند. این لوسیون‌ها معمولا سبک‌تر، فاقد چربی و حاوی ضد آفتابند.

5. کرم ترک پا

کرم ترک پا را روی صورت نزنید

کرم ترک پا یک محصول مراقبت از پوست است که برای درمان خشکی و ترک خوردگی پوست پا طراحی شده است. این کرم حاوی مواد مرطوب کننده، نرم کننده و التیام بخش است که باعث بهبود وضعیت پوست پا می‌شود. اما اگر مرطوب کننده صورت‌تان تمام شده، ترغیب نشوید که از این کرم برای صورت خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسکراب صورت در خانه + فرمولاسیون ویژه برای پوست‌های مختلف

این کرم‌ها معمولا فوق‌العاده چرب و سنگین و حتی چسبنده‌اند. آنها برای ترمیم ترک‌های عمیق و خشکی شدید کف پا طراحی شده‌اند و اغلب حاوی لایه‌بردارهای شیمیایی در درصدهای بالایی هستند، درصدهایی که هرگز برای صورت مناسب نیست.

6. لاک ناخن

این چیزها را روی صورت خود قرار ندهید

حتی اگر در خاص‌ترین و اضطراری‌ترین شرایط برای رنگ کردن صورت خود بودید، از لاک ناخن برای این کار استفاده نکنید. لاک ناخن حاوی رنگ اکریلیک است که برای پوست صورت می‌تواند بسیار مضر باشد.

در واقع، رنگ اکریلیک برای پوست دست و سایر نقاط بدن نیز ضرر دارد، اما پوست صورت حساسیت بیشتری داشته و این عوارض در این بخش تشدید می‌شود.

بیشتر بخوانید: 9 فایده ویتامین C برای پوست + نحوه استفاده از سرم ویتامین C

برای رنگ کردن صورت در جشن هالووین یا در استادیوم ورزشی، گچ‌ها و رنگ‌های مخصوص صورت گزینه مناسبی هستند. اما بعد از استفاده از این رنگ‌ها نیز صورت را با شوینده مناسب شسته، با تونر یا محصول پاک‌کننده عمیق تمیز کنید.

7. سرکه

چه چیزهایی را به پوست صورت نزنیم

اسیدهای استیک با نام مستعار سرکه. بله، احتمالا تاکنون سرکه را به‌عنوان یک پاک کننده قوی پوست شناخته‌اید و توصیه استفاده از آن در ماسک‌های مختلف را دیده‌اید.

در واقع سرکه یک ماده طبیعی است که برای مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرکه دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد التهابی است که می‌تواند به پاکسازی، ترمیم و تقویت پوست کمک کند.

اما دقت کنید که سرکه طبیعی و موجود در آشپزخانه شما، ممکن است غلظت بالایی داشته باشد و به پوست شما آسیب بزند.

بیشتر بخوانید: بهترین آبرسان طبیعی پوست + روش ساخت در خانه

به‌همین دلیل همواره توصیه می‌شود سرکه را با آب رقیق کرده و آن را با یک ماده آبرسان مانند خیار ترکیب کنید و بعد به پوست بزنید. ضمن اینکه بعد از پاک کردن انواع ماسک سرکه، حتما از آب‌رسان عمیق کمک بگیرید تا خشکی پوست را جبران کند.

توصیه بهتر برای بهره بردن از فواید سرکه برای پوست، استفاده از تونر حاوی سرکه است. استفاده مستقیم از سرکه موجب تحریک شدید، خشکی و ایجاد حساسیت و سوزش زیاد پوست صورت شما می‌شود.

8. سس مایونز

چه چیزهایی را به پوست صورت نزنیم

این ماده در بسیاری از ماسک های مو وجود دارد زیرا به موهای شما آبرسانی می‌کند. اما این ایده خوبی نیست که آن را روی پوست خود قرار دهید، زیرا بیش از حد اسیدی و انسدادی است، به این معنی که به پوست شما اجازه تنفس نمی‌دهد و می‌تواند منافذ پوست صورت شما را مسدود کند. در نتیجه اگر در مواد تشکیل دهنده یک ماسک صورت مایونز دیدید، آن را کنار گذاشته و ماسک دیگری را جایگزین کنید.

9. سرم مو

چه چیزهایی را به پوست صورت نزنیم

فقط به این دلیل که روی بسته‌بندی این محصول عبارت «سرم» نوشته شده، نمی‌توان آن را روی پوست صورت زد.

سرم‌های مو حاوی مواد مغزی برای ساقه مو هستند که معمولا برای پوست مناسب نیستند. به علاوه، بسیاری از آنها حاوی عطرهایی هستند که می‌توانند پوست صورت شما را به شدت تحریک کنند.

پوست صورت بسیار حساس‌تر از پوست سر است، چرا که پوست صورت لایه‌های محافظ نازک‌تری دارد که از آن در برابر عوامل مضر محافظت می‌کند. در نتیجه، مواد شیمیایی سرم مو می‌توانند باعث تحریک، خشکی یا حتی آلرژی پوست شوند. پس سرم مو نیز در لیست «این چیزها را روی صورت خود قرار ندهید» قرار می‌گیرد.

10. خمیر دندان

آیا می شود خمیردندان را به پوست صورت زد

خمیر دندان ماده‌ای است که برای تمیز کردن دندان‌ها و حفظ بهداشت دهان و دندان استفاده می‌شود. برخی از افراد معتقدند که خمیر دندان می‌تواند جوش‌ها را خشک، لک‌ها را روشن و پوست را نرم و صاف کند. بعضی نیز استفاده از آن را در ماسک‌های برطرف‌کننده جوش‌های سرسیاه توصیه می‌کنند.

اما هیچگاه متخصصان پوست واقعی توصیه نمی‌کنند که خمیر دندان را روی صورت بمالید، چرا که خمیر دندان شامل مواد شیمیایی است که ممکن است باعث تحریک، التهاب، خارش، سوزش، قرمزی و حساسیت پوست شوند. بعضی از خمیر دندان‌ها هم حاوی ساینده‌هایی هستند که می‌توانند به پوست آسیب بزنند.

همچنین، خمیر دندان اثرات درمانی چندانی برای جوش‌ها و لک‌های پوست ندارد و ممکن است وضعیت را بدتر کند. بنابراین، بهتر است از خمیر دندان فقط برای مقصود اصلی آن یعنی شستشوی دندان‌ها استفاده کرد و برای مراقبت از پوست صورت از محصولات مناسب و تایید شده توسط پزشک بهره برد.

چه لوازم آرایشی را نباید روی صورت استفاده کرد؟

چه لوازم آرایشی را نباید روی صورت استفاده کرد

لوازم آرایشی از محصولات و موادی هستند که ما همواره روی پوست صورت استفاده می‌کنیم، درنتیجه حساسیت نسبت به آن‌ها باید بیشتر باشد. در اینجا چند نمونه خاص از مواد آرایشی که نباید روی صورت قرار دهید، آورده شده است:

مواد آرایشی تاریخ مصرف گذشته

مواد آرایشی تاریخ مصرف گذشته می‌توانند حاوی باکتری‌ها و قارچ‌هایی باشند که باعث عفونت پوست می‌شوند، منافذ پوست را می‌بندند و روی پوست ایجاد لک می‌کنند.

لوازم آرایشی که به درستی نگهداری نمی‌شوند

لوازم آرایشی که در معرض نور مستقیم خورشید، گرما یا رطوبت قرار می‌گیرند، می‌توانند خراب شوند و به پوست آسیب برسانند. در نتیجه، تنها تاریخ مصرف مهم نیست، بلکه باید به نحوه نگهداری نیز دقت کرد.

مواد آرایشی که به خوبی پاک نمی‌شوند

عدم پاک کردن کامل مواد آرایشی قبل از خواب می‌تواند باعث مسدود شدن منافذ و بروز مشکلات پوستی شود. توجه داشته باشید پیش از خواب حتی کرم ضد آفتاب خود را نیز پاک کنید، ضمن اینکه از محصولات آرایشی ماندگار و به‌اصطلاح زمان‌دار (۲۴ ساعته) استفاده نکنید. این محصولات برای پوست شما بسیار مضرند و در صدر لیست «این چیزها را روی صورت خود قرار ندهید» قرار می‌گیرند.

همچنین اگر پوست صورت شما حساس است، بهتر است از مواد آرایشی مخصوص پوست حساس استفاده کنید و قبل از استفاده از هرگونه ماده آرایشی جدید، آن را روی یک قسمت کوچک از پوست خود تست کرده تا از بروز واکنش‌های آلرژیک جلوگیری کنید.

نکات زیر را پیش از خرید محصولات آرایشی و بهداشتی رعایت کنید:

  • قبل از خرید محصولات آرایشی و مراقبت از پوست، برچسب ها را به دقت بخوانید. از خرید محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی مضر، مواد تحریک کننده یا مواد آلرژی‌زا هستند، خودداری کنید.
  • به تاریخ انقضای محصولات آرایشی توجه کنید. مواد آرایشی تاریخ گذشته را دور بریزید.
  • لوازم آرایشی خود را در مکانی خنک و خشک نگهداری و از قرار دادن آنها در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • قبل از خواب، تمام مواد آرایشی را با پاک‌کننده های ملایم و بدون الکل از روی صورت پاک کنید.

همچنین اگر پس از استفاده از مواد آرایشی دچار هرگونه تحریک، خشکی یا واکنش آلرژیک شدید، استفاده از آن را متوقف کرده و با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید. با رعایت این نکات ساده و دقت به لیست «این چیزها را روی صورت خود قرار ندهید»، می‌توانید از پوست صورت‌تان در برابر آسیب محافظت کنید.

چه موادی برای پوست صورت مضرند

در نهایت، باز هم این چیزها را روی صورت خود قرار ندهید

اگر با عنوان «این چیزها را روی صورت خود قرار ندهید» تحقیق کنید، احتمالا با موارد دیگری مانند نمک، شکر، عسل، آب خیلی داغ، روغن نارگیل، آب لیمو، چسب مایع و جامد (چسب ماتیکی)، بیکینگ پودر، جوش شیرین، شامپو بدن و شامپوی سر و وکس بدن نیز مواجه می‌شوید.

هرکدام از این مواد نیز می‌توانند عوارضی زودگذر یا جدی برای پوست شما داشته باشند، مثلا استفاده مستمر از صابون بدن یا صابون دست برای شستشوی صورت، پوست شما را خشک و آسیب‌پذیر می‌کند. بنابراین در استفاده از حتی مواد طبیعی و به‌ظاهر ساده در روتین پوستی خود بسیار دقیق باشید.

امیدواریم این مقاله از ایده آل مگ برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

4 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x