9 فایده ویتامین C برای پوست + نحوه استفاده از سرم ویتامین C

ویتامین سی یکی از مواد مغذی مهم و مورد نیاز بدن است که تأثیر قابل توجهی بر سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی دارد. این ویتامین همچنین به دلیل داشتن اثر آنتی اکسیدان در سلامت پوست نیز بسیار مفید است و می‌تواند موجب افزایش روشنایی و شفافیت پوست و از بین رفتن لکه‌های تیره گردد. در مقاله پیش رو قصد داریم تا به بیان 9 مورد از موارد اصلی و مهم فواید ویتامین سی برای پوست و صورت و همچنین نحوه استفاده از سرم ویتامین سی بپردازیم. با ما همراه باشید.

فواید ویتامین سی برای پوست

ویتامین سی که اغلب به عنوان یک عنصر شگفت‌انگیز از آن یاد می‌شود، فواید قابل توجهی برای پوست دارد. این ماده مغذی ضروری نه تنها در سلامت کلی بدن موثر است، بلکه نقش مهمی در حفظ جوانی و درخشندگی پوست دارد. فواید ویتامین سی برای پوست و صورت، بسیار پرشمار است که خواص آنتی‌اکسیدانی قوی و تحریک سنتز کلاژن از جمله مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. در ادامه 9 مورد از مهم‌ترین فواید ویتامین سی برای صورت و پوست معرفی خواهد شد.

فواید ویتامین سی برای پوست

1. مفید در حفظ رطوبت

ویتامین C به خودی خود یک مرطوب‌کننده برای پوست نیست و نقش اصلی آن به عنوان یک عنصر آنتی‌اکسیدانی و تقویت‌کننده کلاژن است. با این وجود، ویتامین سی می‌تواند با حفظ رطوبت، به آبرسانی کلی پوست کمک کند اما نمی‌توان آن را به تنهایی به عنوان یک آبرسان قلمداد کرد. برای اطمینان از مرطوب شدن کافی و کامل پوست توصیه می‌شود از یک مرطوب‌کننده جداگانه همراه با ویتامین C استفاده کنید. در این صورت هم می‌توانید سطح آبرسانی پوست خود را بالا ببرید و هم از فواید ویتامین سی برای صورت و پوست بهره‌مند شوید.

2. باعث تولید کلاژن می‌شود

ویتامین سی تولید کلاژن در پوست را تحریک می‌کند و این موضوع یکی از مهم‌ترین فواید ویتامین سی برای صورت و پوست به شمار می‌رود. کلاژن برای فعال شدن آنزیم‌های دخیل در سنتز ضروری است. ویتامین سی از هیدروکسیلاسیون اسیدهای آمینه لازم برای تشکیل کلاژن پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این، ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان از فیبرهای کلاژن در برابر تخریب توسط رادیکال های آزاد محافظت می‌نماید. استفاده منظم از ویتامین C در مراقبت از پوست می‌تواند به بهبود استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست و کاهش خطوط ریز و چین و چروک صورت کمک کند. با این حال، اثربخشی ویتامین سی در تولید کلاژن ممکن است بر اساس فرمول و غلظت محصول مورد استفاده متفاوت باشد.

3. روشن‌ کننده مناسبی به شمار می‌رود

ویتامین C یک عامل روشن کننده موثر برای پوست است. این ویتامین با مهار و کنترل تولید ملانین، لکه‌های تیره را محو می‌کند و موجب یک‌دست شدن پوست می‌شود. از طرفی ویتامین C به دلیل افزایش تولید کلاژن نیز در کاهش تیرگی پوست موثر است. توجه داشته باشید که انتخاب فرمول‌های پایدار و استفاده مداوم از ویتامین C در طول زمان برای مشاهده نتایج روشن کنندگی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ویتامین سی با کنترل تولید ملانین، لکه‌های تیره را محو می‌کند و موجب یک‌دست شدن پوست می‌شود. از طرف دیگر، به دلیل افزایش تولید کلاژن در کاهش تیرگی پوست نیز موثر است.

4. به یکنواخت شدن پوست کمک می‌کند

ویتامین سی به دلیل کنترل تولید ملانین، در یک‌دست شدن رنگ پوست تأثیر مثبتی می‌گذارد. این ویتامین به مهار بیماری هیپرپیگمانتاسیون (لکه‌های تیره پوستی) کمک می‌کند و در روشن شدن پوست مفید و موثر است. همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی این ویتامین موجب حفاظت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از تغییر رنگ زیاد پوست می‌شود. دقت داشته باشید که استفاده مداوم از محصولات ویتامین C برای حصول بهبودهای قابل توجه در رنگ پوست کلیدی است.

5. حلقه‌های زیر چشم را کاهش می‌دهد

سیاهی زیر چشم اغلب به دلیل عواملی مانند ژنتیک، نازک شدن پوست یا بیماری هیپرپیگمانتاسیون ایجاد می‌شود. یکی از فواید ویتامین سی برای پوست و صورت، تأثیر مثبت آن در کاهش سیاهی‌ها و حلقه‌های زیر چشم است. این ویتامین به دلیل برخورداری از  خواص آنتی‌اکسیدانی، می‌تواند سلامت و روشنایی پوست را بهبود بخشد. با این حال، ویتامین C به تنهایی برای رفع سیاهی دور چشم کافی نیست و باید در کنار آن از محصولاتی مثل کرم‌های دور چشم استفاده کرد.

6. به جلوگیری از افتادگی پوست کمک می‌‌کند

ویتامین C در جلوگیری از افتادگی پوست، اثر خوبی دارد. این ویتامین با افزایش تولید کلاژن و محافظت از فیبرهای کلاژن موجود به جلوگیری از افتادگی پوست و حفظ استحکام و قابلیت ارتجاعی آن کمک می‌کند. علاوه بر این، خواص آنتی‌اکسیدانی ویتامین سی نیز به دلیل مراقبت از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد، در جلوگیری از پیری زودرس و افتادگی پوست موثر است. معمولاً استفاده از فرمولاسیون‌های پایدار و مرغوب ویتامین C در حصول بهترین نتایج آن اهمیت زیادی دارد.

7. به صاف کردن چین و چروک پوست کمک می‌کند

این ویتامین به دلیل تقویت سنتز کلاژن، بافت و قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد و به صاف شدن چین و چروک‌های پوستی کمک می‌کند. از طرفی ویتامین سی به علت اثر مثبت در آبرسانی پوست، موجب حجیم شدن پوست و به حداقل رساندن ظاهر خطوط ریز می‌شود.

8. از آسیب در برابر خورشید محافظت می‌کند

ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می‌تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه UV یا فرابنفش نور خورشید کمک کند. این ویتامین، رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه فرابنفش را خنثی کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد که در جلوگیری از پیری زودرس و بهبود صدمات آفتاب موثر است. با این حال، سطح حفاظتی ویتامین C در برابر نور خورشید محدود است و نباید به آن به عنوان تنها محافظ در برابر آفتاب اعتماد کرد. برای محافظت کافی از پوست در برابر اثرات مضر خورشید، استفاده از کرم ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی یا SPF بالا ضروری است. بسیاری از داروسازان و فعالان حوزه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی از ویتامین سی در فرمولاسیون کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنند.

فواید ویتامین سی برای پوست

9. زخم را زودتر خوب می‌کند

نقش حیاتی در روند ترمیم زخم روی پوست دارد و این موضوع شاید یکی از مهم‌ترین فواید ویتامین سی برای پوست و صورت باشد. ویتامین سی به دلیل تأثیر در سنتز کلاژن، می‌تواند در کاهش ظاهر اِسکار یا جای زخم و کمک به بهبود زخم‌ها موثر واقع شود. رادیکال‌های آزاد می‌توانند روند بهبود زخم را مختل کنند و ویتامین سی به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدان می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و از این بابت هم به بهبود زخم کمک کند. توجه داشته باشید که تأثیر ویتامین سی در بهبود جای زخم یا اسکار، به شدت و اندازه اسکار بستگی دارد. معمولاً برای اسکارهای بزرگ، استفاده از محصولات درمانی دیگر نتایج بهتری را به ارمغان می‌آورد.

نحوه استفاده از سرم ویتامین سی روی پوست

استفاده صحیح از سرم ویتامین سی روی پوست در گرفتن حداکثر نتیجه مثبت از این ویتامین بسیار موثر است. در ادامه به بیان مراحل استفاده از سرم ویتامین سی به منظور بهبود سلامت پوست می‌پردازیم.

پوست خود را تمیز کنید: با شستشوی پوست با یک پاک کننده ملایم، صورت و پوست خود را کاملاً تمیز کنید به طوری که عاری از آلودگی، چربی و سایر ناخالصی‌ها باشد.

سرم ویتامین سی را روی پوست بمالید: چند قطره از سرم ویتامین C را روی نوک انگشتان یا کف دست خود بریزید و به آرامی آن را روی صورت خود ماساژ دهید. روی مناطفی از پوست که نیاز به توجه بیشتری دارند مثل خطوط ریز و هیپرپیگمانتاسیون، سرم را با دقت بیشتری بمالید. از نزدیک شدن بیش از حد سرم به چشم خودداری کنید زیرا می‌تواند سلامت چشم شما را به خطر بیندازد.

صبر برای جذب سرم: چند دقیقه به سرم زمان دهید تا کاملا جذب پوست شود. در چنین شرایطی با کامل شدن نفوذ ویتامین سی در پوست، تأثیر فواید آن بیشتر خواهد بود.

از مرطوب کننده و ضد آفتاب در کنار سرم استفاده کنید: پس از جذب سرم ویتامین C، از مرطوب‌کننده معمولی استفاده کنید تا آبرسانی پوست بیشتر باشد و فواید سرم نیز حفظ شود. اگر قصد استفاده از سرم ویتامین سی را در طول روز دارید، همیشه بعد از آن از ضد آفتاب استفاده کنید تا از پوست خود در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کرده باشید.

تعداد دفعات استفاده را کنترل کنید: سرم‌های ویتامین C با توجه به غلظت سرم و حساسیت پوست، معمولاً یک یا دو بار در روز استفاده می‌شوند. در دستورالعمال نحوه استفاده از سرم ویتامین سی توصیه می‌شود که با غلظت کم شروع کنید و در صورت افزایش تحمل به تدریج استفاده را افزایش دهید.

فواید ویتامین سی برای پوست

بهترین زمان استفاده از سرم ویتامین سی

بهترین زمان برای استفاده از سرم ویتامین سی صبح است، زیرا  این ویتامین به دلیل برخورداری از خاصیت آنتی‌اکسیدان موجب محافظت از پوست در مقابل خطرات محیطی و تابش فرابنفش نور خورشید می‌گردد. استفاده از سرم ویتامین سی قبل از ضد آفتاب به افزایش اثربخشی محافظت پوست در برابر آفتاب و محافظت در برابر آسیب اشعه فرابنفش کمک می‌کند. با این حال، برخی از افراد ممکن است، بعد از ظهر و عصر را برای استفاده از سرم ویتامین سی ترجیح دهند تا فرایند جوانسازی پوستشان در طول شب به حداکثر میزان ممکن برسد. توجه داشته باشید که انتخاب زمان مناسب برای استفاده از سرم ویتامین C باید کاملاً مطابق با روتین مراقب از پوست شما باشد.

استفاده از سرم ویتامین سی در شب

استفاده از سرم ویتامین C در شب می‌تواند برای برخی افراد مفید باشد. همان‌طور که قبلا بیان شد، ویتامین C معمولاً در صبح به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و اثر حفاظتی در برابر آفتاب استفاده می‌شود، اما بهره‌گیری از آن در شب نیز می‌تواند فواید پوستی مهمی را به همراه داشته باشد. در طول شب، پوست تحت یک فرآیند طبیعی ترمیم و بازسازی قرار می‌گیرد. استفاده از سرم ویتامین C قبل از خواب، می تواند به افزایش تولید کلاژن، روشن شدن پوست و جوانسازی کلی پوست کمک کند. با این حال، به منظور استفاده از سرم ویتامین سی در شب، باید فاکتورهایی همچون نوع پوست، حساسیت و فرمولاسیون محصول را مدنظر قرار داد.

عوارض جانبی استفاده از ویتامین C برای پوست

فواید ویتامین سی برای صورت و پوست بسیار فراوان و قابل توجه است اما این ویتامین عوارضی نیز دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تحریک پوست
  • سرخ شدن پوست
  • خارش
  • احساس سوزش
  • واکنش‌های آلرژیکی یا حساسیتی (احتمال اندک)
  • کهیر
  • تورم
  • افزایش حساسیت به نور خورشید
  • آفتاب سوختگی (در برخی موارد)

توجه داشته باشید که این عوارض جانبی در همه افراد به وجود نمی‌آید و با توجه به حساسیت پوست، غلظت ویتامین C مورد استفاده و فرمول محصول می تواند در هر شخص متفاوت باشد.

فواید ویتامین سی برای پوست

سخن پایانی

در این مقاله مهم‌ترین فواید ویتامین سی برای صورت و پوست و نحوه استفاده از سرم ویتامین سی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سرم‌های مختلف پوست معمولاً بر اساس فرمولاسیون  و فواید مورد نظر در روال مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اکثر این سرم‌ها پاکسازی پوست قبل از به کار بردن سرم، رعایت تعداد دفعات استفاده و شناسایی مناطق آسیب دیده پوستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زمان استفاده از این سرم‌ها نیز با توجه به فایده و کارایی مورد نظر متفاوت بوده اما عمدتاً در صبح زود و یا شب است.

سوالات متداول

آیا بعد از سرم ویتامین C باید از مرطوب کننده استفاده کنم؟

بله، معمولاً توصیه می‌شود که بعد از سرم ویتامین سی از مرطوب کننده استفاده کنید زیرا موجب تقویت آبرسانی به پوست می‌شود.

چه مدت طول می کشد تا سرم ویتامین C نتیجه دهد؟

مدت زمان عمل سرم ویتامین سی با توجه به عواملی مانند فرمولاسیون، غلظت و نوع پوست شخص متفاوت است. این مدت زمان می‌تواند از چند هفته تا چند ماه باشد. بعد از این بازه زمانی، فواید ویتامین سی برای صورت و پوست مثل افزایش روشنایی و یکنواخت شدن پوست آشکار خواهد شد.

آیا ویتامین C ضدپیری است؟

بله این ویتامین به دلیل اثر آنتی اکسیدان و کمک به تولید کلاژن، اثر ضدپیری برای پوست دارد.

چه کسانی نباید از ویتامین c استفاده کنند؟

افراد مبتلا به حساسیت یا آلرژی به ویتامین C یا مشتقات آن باید از مصرف محصولات ویتامین C خودداری کنند. علاوه بر این، افرادی که دارای پوست بسیار حساس یا بیماری های پوستی خاص مانند اگزما هستند، ممکن است لازم باشد قبل از وارد کردن ویتامین C به روتین مراقبت از پوست خود، احتیاط کرده و با یک متخصص مشورت کنند.

5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x