راهنمای تاریخ گردی؛ معرفی بهترین مقاصد برای تاریخ گردی

تاریخ‌گردی و بازدید از جاذبه‌های تاریخی نقاط مختلف کشور باعث می‌شود تا با تاریخ کهن و پربار ایرانی آشنا شویم و اطلاعات جدید و مفیدی به دست آوریم. اگر شما هم از علاقه‌مندان به آثار تاریخی و جاذبه‌های قدیمی و کهن هستید، در ادامه همراه ما باشید؛ چراکه به معرفی مقاصد مناسب برای تاریخ‌گردی و بهترین زمان سفر به این مقاصد خواهیم پرداخت.

معرفی برترین مقاصد برای تاریخ گردی در ایران

معرفی مقصد مناسب برای تاریخ‌گردی کار چندان آسانی نیست؛ زیرا در اکثر شهرهای ایران آثار تاریخی جذابی وجود دارد و در هر منطقه از این کشور کهن می‌توان نشانه‌هایی از تاریخ این مرز و بوم را مشاهده کرد. در ادامه تعدادی از معروف‌ترین مقاصد تاریخ‌گردی داخلی معرفی شده است.

  • اصفهان: وجود آثار تاریخی و کهن فراوانی مثل میدان نقش جهان، پل خواجو، کلیسای وانک، چهارباغ عباسی، کاخ هشت بهشت، منار جنبان، آتشگاه اصفهان، مسجد حکیم، سی‌وسه پل، کلیسای بیت‌اللحم، کاخ چهل ستون و… در شهر اصفهان گواهی بر تاریخی بودن این شهر است. با سفر به اصفهان زیبا علاوه‌بر موارد ذکر شده جاذبه‌های تاریخی و گردشگری زیاد دیگری نیز مشاهده خواهید کرد. برای سفر به اصفهان می‌توانید به‌صورت جاده‌ای یا ریلی اقدام کنید یا اینکه با خرید آنلاین بلیط هواپیما به‌صورت هوایی سفر خود را انجام دهید.
  • شیراز: دیگر شهر تاریخی ایران که آثار قدیمی و کهن بسیاری در خود جای داده، شهر شیراز است. از جمله آثار تاریخی این شهر زیبا می‌توان تخت جمشید، ارگ کریم خان، دروازه قرآن، بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل، سرای مشیر و… را نام برد.
  • تبریز: یکی از شهرهای تاریخی شمال‌غرب کشور شهر تبریز است که وجود آثار باستانی مختلف و نشانه‌های باستان‌شناختی متعدد بیانگر این موضوع هستند. از آثار تاریخی و مهم این شهر می‌توان مسجد کبود، ارگ علی‌شاه، مسجد جامع تبریز، ربع رشیدی، کلیساهای مختلف مثل کلیسای کاتولیک‌ها، آودنتیست‌ها و…، بازار تبریز، ائل گلی، بقعه صاحب‌الامر، مقبره‌الشعرا، آرامگاه دو کمال و… را برشمرد. برای سفر به تبریز می‌توانید خرید اینترنتی بلیط قطار انجام داده یا اینکه سفر جاده‌ای و هوایی را در اولویت قرار دهید.
  • همدان: یکی دیگر از شهرهای تاریخی ایران که جاذبه‌های کهن فراوانی دارد، شهر همدان است. در سفر به این شهر زیبا می‌توانید از آثاری مثل گنبد علویان، آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، حمام قلعه همدان، مسجد جامع همدان، مجموعه تاریخی هگمتانه، مجسمه شیرسنگی، برج قربان، کاروانسرای تاج‌آباد، آرامگاه استر و مردخای، خانه لطفعلیان و… بازدید کنید. شما می‌توانید با خودرو شخصی، خرید بلیط اتوبوس، هواپیما یا قطار خود را به شهر تاریخی همدان برسانید.

علاوه‌بر مقاصدی که نام برده شد شهرهایی مثل شوش، کاشان، شوشتر، کرمان، یزد، اردبیل، تهران، اهواز و… نیز آثار تاریخی متنوعی در خود جای داده‌اند که قدمت تاریخ و اصالت ایرانی را به دوش می‌کشند.

بهترین زمان برای تاریخ گردی

بهترین زمان برای سفر

حال که با مقاصد مناسب تاریخ‌گردی آشنا شدیم، شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که چه موقع از سال برای سفر به این شهرها و بازدید از آثار تاریخی آنها مناسب است. در ادامه پاسخ این سوال را برای مقاصد مختلف بررسی خواهیم کرد.

  • بهترین زمان سفر به اصفهان: اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به اصفهان از لحاظ مساعد بودن شرایط آب‌وهوایی را نام ببریم، می‌توان به فصل بهار و پاییز اشاره کرد. در واقع از اواخر اسفند ماه که از سردی هوا کاسته می‌شود تا اوایل خرداد و از اواخر تابستان تا اوایل آبان زمان‌های مناسبی برای سفر به اصفهان هستند.
  • بهترین زمان سفر به شیراز: سرسبزی و پرگل بودن اکثر جاهای دیدنی شیراز در ترکیب با آب‌وهوای ملایم و معتدل و عطر بهارنارنج‌ پیچیده در هوا در دو ماه اول بهار یعنی فروردین و اردیبهشت در دسترس است. پس اگر می‎‌خواهید از بازدید از آثار تاریخی شیراز در چنین شرایط عالی بهره‌مند شوید، سفر خود را برای بهار برنامه‌ریزی کنید.
  • بهترین زمان سفر به تبریز: تبریز از جمله شهرهای سردسیر کشور است که زمستان‌های پربارشی دارد؛ به‌همین‌خاطر برای سفر در زمستان شاید از لحاظ آب‌وهوایی چندان مناسب نباشد، اما فصل بهار و تابستان زمان‎های مناسبی برای سفر به تبریز محسوب می‌شوند. البته فصل پاییز نیز تا حدودی برای سفر به تبریز مناسب است.
  • بهترین زمان سفر به همدان: بهترین زمان سفر به همدان از نظر شرایط آب‌وهوایی را می‌توان متعلق به فصل تابستان دانست؛ چراکه در این موقع از سال شب‌ها هوا خنک و روزها همراه با تابش ملایم آفتاب است.

توجه داشته باشید که زمان‎های برشمرده برای هر مقصد دلالت بر مناسب بودن شرایط آب‌وهوایی دارد و شما می‌توانید متناسب با هدف سفر خود هر کدام از فصل‌های سال را به سفر به هر کدام از مقاصد مدنظر خود اختصاص دهید. در واقع هیچ باید و اجباری برای تعیین زمان سفر وجود ندارد!

فوت و فن خرید بلیط و رزرو هتل برای تاریخ گردی

مقاصد مناسب برای تاریخ گردی

مقاصد مناسب برای تاریخ‌گردی معمولا مقاصد بسیار پرطرفداری هستند و میزان تقاضا برای سفر به این مقاصد در طول سال زیاد است. بهترین زمان سفر به اکثر مقاصد تاریخ‌گردی نیز فصل‌های بهار و تابستان بوده و این دو فصل جزو ایام پیک سفر در کشور محسوب می‌شوند. از همین‌رو زمانی‌که این مقاصد را برای سفر انتخاب کردید باید به سرعت کارهای مربوط به خرید بلیط و رزرو هتل را انجام دهید تا با مواردی مثل تکمیل ظرفیت مواجه نشوید.

در اوایل فصل بهار که زمان شروع تعطیلات نوروزی است، میزان مسافر بسیار افزایش می‌یابد و شما باید برای سفر در این موقع از سال بلیط خود را چند هفته قبل از آغاز تعطیلات خریداری کنید و همچنین کارهای رزرو هتل را نیز همزمان با خرید بلیط انجام دهید.

معمولا در مقاصد تاریخ‌گردی هتل‌های متنوعی برای اقامت مسافران وجود دارد، اما اگر هتل معروفی مدنظر دارید بهتر است قبل از شروع سفر به‌صورت اینترنتی شرایط کلی هتل را بررسی کنید و رزرواسیون خود را انجام دهید. برای رزرو هتل ارزان یا لاکچری در مقاصد تاریخی می‌توانید هتل‌هایی که به نوعی خودشان نیز آثار تاریخی محسوب می‌شوند را برای اقامت انتخاب کنید. به عنوان مثال هتل عباسی در اصفهان یک هتل کهن و قدیمی است که علاوه‌بر امکانات عالی دسترسی خوبی نیز به مناطق مختلف شهر دارد.

در حالت کلی بهتر است در سایت‌های معتبر جستجوهای لازم را انجام دهید و در نهایت بلیط مناسب بخرید و هتل باکیفیت رزرو کنید.

3 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x