مناطق گردشگری میاندوآب ؛ شهری میان آب های خروشان

همانطور که از اسم میاندوآب برمی آید ، این شهر میان دو آب قرار گرفته است. اگر می خواهید بدانید که منظور از این دو آب چیست با ما همراه باشید.

مجله اینترنتی ایده آل مگ در ادامه ماجراجویی های خود این بار سری به میاندوآب زده تا شما را با جاذبه های گردشگری این شهر زیبا و مستعد در زمینه گردشگری بیشتر آشنا کند .

میاندوآب از شهرهای استان آذربایجان غربی محسوب می شود که به دلیل واقع شدن بین دو رود زرینه رود و سیمینه رود از جاذبه های منحصر به فرد گردشگری برخوردار است.

این منطقه یکی از مناطق حاصلخیز و جلگه ای استان آذربایجان غربی به شمار می رود که دارای آب و هوای معتدل و بسیار مطلوبی می باشد. میاندوآب به دلیل همین ویژگی که در طول تاریخ شهره بوده، به عنوان پایتخت زمستانی ایلخانیان انتخاب شد.

جاذبه های گردشگری میاندوآب

این شهر از قدمتی طولانی برخوردار است که کشف چندین اثر باستانی در اطراف میاندوآب نشانگر اسکان افراد در دوران های ثبت نشده تاریخ است. از طرف دیگر آثاری از حکومت مادها و اورارتور در روستای داش تپه میاندوآب موجود است که  گواه این قدمت طولانی می باشد. البته اسناد دیپری هم در این زمینه به دست آمده که نشانگر این نکته است که قدمت این شهر به هزاران سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد .

با هم چند نمونه از مناطق گردشگری میاندوآب را مرور کرده و از زیبایی های این شهر ، بیشتر لذت ببریم

قلعه هلاکوخان

قلعه هلاکوخان | میاندوآب

میاندوآب از جمله شهرهایی است که از قلعه های تاریخی، جذاب و دیدنی برخوردار می باشد. قلعه هلاکوخان از جمله این مکانهاست که سالانه میزبان گردشگران زیادی است.
این قلعه متعلق به دوران ساسانی است و تا قرن هشتم هجری قمری مورد استفاده قرار می گرفت. اکنون این قلعه فروریخته اما پایه ها، برج های مراقبت، دیده بانی و بخشی از دیوارها و سقف آن هنوز باقی مانده است.
دیدن بقایای این اثر تاریخی یکی از برنامه های گردشگرانی است که به این منطقه سفر می کنند. در این قلعه جوی هایی برای هدایت آب باران به داخل آب انبارها تعبیه شده است که منظره هایی دیدنی در این مکان خلق می کند.

قلعه هلاکوخان در یک جزیره مسکونی واقع در دریاچه ارومیه قرار دارد. جزیره ای که قبل از خشک شدن دریاچه ارومیه از زیبایی های منحصربه فردی برخوردار بوده است.روایت است که این قلعه محل به خاک سپردن سرداران مغول و همچنین هلاکوخان پادشاه مقتدر ایلخانی بوده است. با این حال جدا از درستی و نادرستی این روایت، این قلعه محل استراحت گاه تابستانه هلاکوخان بوده است . در فصول بهار و تابستان مناظر بی بدیلی در اطراف این قلعه شکل می گیرد که گردشگران را مجذوب خود می کند. در همین منطقه یعنی روستای میلان یک قلعه تاریخی دیگر نیز وجود دارد که بخدک یا بختک نامیده می شود.

مسجد طاق

مسجد طاق | میاندوآب

از دیگر آثار تاریخی این منطقه مسجد طاق است که در کوچه طاق واقع در خیابان 17 شهریور شهر میاندوآب قرار گرفته است. قدمت این مسجد به اواسط دوره قاجار می رسد و در فاصله سال های 1200 تا 1210 ه.ق ساخته شده است.
این مسجد قدیمی ترین مسجد میاندوآب است که از مهم ترین مناطق گردشگری میاندوآب به شمار می آید . در ساخت آن از سنگ، آجر و خشت رنگ استفاده شده که جلوه خاصی به این بنا بخشیده است. شبستان این بنا 9 ستون قطور آجری دارد و سقف آن پر از طاق های زیبا و بلند و ضربی است. گنبد این بنا به زیبایی بر روی ستون ها قرار گرفته است و سقف شبستان نیز مزین به 9 گنبد کوچک است. حیاط این مسجد در سال های اخیر مرمت و بازسازی شده است تا از آسیب دیدن این بنای تاریخی جلوگیری شود.

پل تاتائو

پل تاتائو | میاندوآب

پل دیدنی تاتائو یا پل میرزا رسول یکی از تاریخی ترین پل های شهر میاندوآب است. این پل بر روی رودخانه زیبای سیمینه رود در همسایگی میاندوآب قرار گرفته است که در اصل تاتائو نامیده می شود.
این پل که متعلق به دوره صفویه است در دوره قاجار مرمت شد. پل تاتائو دارای 57 متر طول و هفت دهنه با طاق جناغی نسبتا بلند می باشد.معماری پل تاتائو از نقطه نظر مهندسی منحصر به فرد است و در عین سبک بودن دارای مقاومت و استحکام زیاد می باشد. یکی از ویژگی های دیگر این پل، معماری زیبای آن است که منظره زیبایی در این منطقه بوجود آورده است.

با اینکه این پل آجری دارای پایه های مستحکم سنگی است اما دو دهنه زیبای آن ، در گذر زمان تخریب شده اند. آب های خروشان سیمینه رود نیز چندبار خساراتی به این اثر تاریخی وارد کرد که بازسازی و مرمت شده است. این پل در 5 کیلومتری شهر میاندوآب و در مجاورت جاده پل واقع است.

بیشتر بخوانید: مناطق گردشگری پلدشت؛ شمال غربی‌ترین شهر ایران

داش تپه

منطقه داش تپه

تپه ها داستان ها و افسانه های زیادی با خود دارند. داش تپه یکی از این تپه هاست که از مناطق گردشگری میاندوآب محسوب می شود. افسانه این تپه به هزاران سال پیش از میلاد می رسد.از قدیم روایتی در میان مردم محلی وجود داشته که این تپه آرامگاه زرتشت پیامبر است در حالی که تحقیقات باستان شناسی حاکی از حضور اقوام مانا، که به زرتشت نبی نسبت داده می شوند، در این منطقه است. داش تپه، تپه ای تاریخی است که حدود 8 قرن پیش از میلاد قلعه ای بر روی آن قرار داشته است و حالا قلعه در گذر زمان تبدیل به تپه ای میان تهی شده است.
کشفیات این تپه چیزی در حدود چند تکه سفال بوده و بررسی بیشتری بر روی آن صورت نگرفته است. داش تپه در نزدیکی روستایی به همین نام در 21 کیلومتری میاندوآب واقع است.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی شاهین دژ؛ گنجینه تاریخی آذربایجان غربی

موزه میاندوآب

موزه میاندوآب

این موزه یکی از غنی ترین موزه های استان آذربایجان غربی است. موزه میاندوآب که در خیابان امام خمینی و در داخل پارک معلم قرار گرفته است در سال 1346 هجری شمسی تاسیس شده است.وقتی به میاندوآب سفر می کنید بازدید از این موزه را فراموش نکنید، چون اینجا شما با تاریخ و تمدن ایران باستان آشنا خواهید شد. در این موزه آثاری متنوع از هزاره های ششم پیش از میلاد تا اواخر دوران قاجار نگهداری می شود.

در موزه میاندوآب وسایلی دیگری مانند ابزار سنگی انسان های نخستین تا قلمدان های دوره قاجار به نمایش در آمده است. آثار سنگی، برنزی، استخوانی، فلزی و مفرغی، انواع ظروف سفالی از دوره های مختلف تاریخی، انواع سکه ها، انواع ظروف شیشه ای، کتب خطی و آثار مکشوفه در لرستان از دیگر آثار به نمایش در آمده در این موزه است.
در این موزه حدود 229 اثر تاریخی وجود دارد که متعلق به دوره های مختلف تاریخ ایران است.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x