معرفی ببر + تفاوت شیر و ببر {شیر قویتر است یا ببر؟}

ببرها در کنار شیرها به عنوان دو گونه از قوی‌ترین و وحشی‌ترین حیوانات روی خشکی، همواره مورد توجه انسان بوده‌اند. این دو گربه زیبا و بی‌نهایت قوی، البته در کنار شباهت‌ها، اختلافات زیادی هم دارند. به نظر شما مهم‌ترین تفاوت شیر و ببر در چیست؟

احتمالا درست حدس زدید؛ مهم‌ترین اختلاف این دو گربه، در ظاهر آن‌ها است. به عبارتی دیگر، اگر کسی فقط یکبار این دو حیوان را دیده باشد، به احتمال زیاد، هرگز آن‌ها را اشتباه نخواهد گرفت!

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به سراغ بررسی تفاوت ببر و شیر رفته‌ایم. البته به سوال محبوب شما هم پاسخ خواهیم داد: بالاخره شیر قویتر است یا ببر؟ لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

ببرها را بیشتر بشناسید

ببر حیوانی وحشی با بدنی عضلانی است که از دندان‌های بسیار قدرتمندی برخوردار است. جالب است بدانید که ببر به عنوان حیوان ملی هند، کره جنوبی، بنگلادش و مالزی شناخته می‌شود.

ببرها با پوست خز نارنجی مایل به قهوه‌ای که نوارهای عمودی تیره روی آن قرار دارند، شناخته می‌شوند. ببرها در دو رنگ طلایی و سفید یافت می‌شوند.

ببرها می‌توانند در انواع جنگل‌ها از قبیل برگریز خشک و مرطوب، خاردار، جنگل‌های همیشه سبز و نیمه همیشه سبز زندگی کنند. نام علمی این گربه سان، Panthera Tigris است.

ببر بین 10 تا 15 سال عمر می‌کند؛ البته رکورد پیرترین ببر، به 26 سال هم رسیده است. انواع گونه‌های مختلف ببر عبارتند از:

  • ببر بنگال (Bengal)
  • ببر خزر (Caspian)
  • ببر سیبری (Siberian)
  • ببر چین جنوبی (South China)
  • ببر هندوچین (Indochinese)
  • ببر مالایا (Malayan)
  • ببر سوماترایی (Sumatran)

ببرهای بنگال و سیبری، بلندترین و سنگین‌ترین انواع ببر محسوب می‌شوند که وزن آن‌ها، گاهی تا 300 کیلوگرم هم می‌رسد. ببرهای نر و ماده از همه جنبه‌ها، از ظاهر گرفته تا رفتار، با هم متفاوت هستند. بعضی از انواع ببرهای بنگال که به رنگ سفید در طبیعت هستند، به عنوان زیباترین حیوانات جهان نیز شناخته می شوند.

این گربه سان به طور معمول پستانداران متوسط و بزرگ را شکار می‌کند و در راس زنجیره غذایی طبیعت قرار می‌گیرد؛ به این معنی که هیچ جانوری نمی‌تواند او را شکار کرده و بخورد!

زنجیره غذایی ببرها

ببرها شناگران بسیار ماهری هستند و گاهی می‌توانند تا 30 کیلومتر هم بدون هیچ مشکلی شنا کنند. از طرفی دیگر، بدن عضلانی، به آن‌ها قدرت فوق‌العاده‌ای بخشیده است.

سرعت پایین در مقایسه با سایر گربه سان‌ها را می‌توان تنها نقطه ضعف ببر دانست. این حیوان قدرتمند، در بهترین حالت می‌تواند با سرعت 48 تا 64 کیلومتر بدود.

با شیرها بیشتر آشنا شوید

شیر که به عنوان نماد قدرت و سلطنت هم شناخته می‌شود، حیوان وحشی با پوست زرد کم رنگ است و البته سر کوتاه، گوش‌های گرد و بدن فوق‌العاده عضلانی.

با شیرها بیشتر آشنا شوید

شیرها برای زندگی، بوته‌زارها و حنگل‌های خاردار مختلط را ترجیح می‌دهند. دمای محل زندگی آن‌ها در تابستان نباید بیشتر از 45 درجه سانتی‌گراد باشد و در زمستان‌ها هم، کمتر از 5 درجه سانتی‌گرا را تحمل نمی‌کنند.

به طول معمول یک شیر در طبیعت، بین 10 الی 14 سال عمر می‌کند. البته رکورد پیرترین شیر تاریخ، تا 29 سال هم به ثبت رسیده است. جالب است بدانید که غرش یک شیر، از 8 کیلومتری به گوش می‌رسد.

شیرها در گونه‌های مختلفی یافت می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • شیر کاتانگا (Katanga)
  • شیر کنگو (Congo)
  • شیر ترانسول (Transvaal)
  • شیر بربر (Barbary)
  • شیر آسیایی (Asiatic)
  • شیر آفریقای غربی (West African)

بد نیست بدانید که شیرها از تنبل‌ترین حیوانات روی خشکی هم به حساب می‌آیند؛ زیرا روزی 16 تا 20 ساعت می‌خوابند! بیشترین جمعیت این گربه سان در هند یافت می‌شود که به نظر می‌رسد 2400 شیر در آن‌جا ساکن هستند.

شیرها از حیواناتی مانند آنتلوپ، گورخر، کروکودیل، بچه اسب آبی و فیل تغذیه می‌کنند. شیر برخلاف سایر گربه‌سان‌ها به صورت اجتماعی زندگی می‌کند و گونه نر و ماده آن، به راحتی قابل تشخیص است.

تفاوت شیر نر و شیر ماده

شیر نر روی گردن خود، یال‌های بسیار برجسته‌ای دارد که به عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی این حیوان شناخته می‌شود. از طرفی دیگر، شیر ماده پوست هموارتری دارد و رنگ آن، بیشتر به سفیدی می‌زند.

شیرها دوندگان سریعی هستند و سرعت آن‌ها در هنگام دویدن، گاه به 72 تا 80 کیلومتر بر ساعت هم می‌رسد. البته همچنان یوزپلنگ به عنوان سریع‌ترین گربه سان و همچنین سریعترین حیوان جهان شناخته می‌شود.

این گربه سان شناگر خوبی نیست و این مورد را می‌توان بزرگ‌ترین نقطه ضعف شیر به شمار آورد. البته قدرت ضربه آن‌ها هم در مقایسه با گربه‌هایی مانند ببر کمتر است.

تفاوت شیر و ببر در چیست ؟

خب اکنون که به صورت اجمالی این دو گربه زیبا و قدرتمند را معرفی کردیم، نوبت به موضوع اصلی مقاله یعنی بررسی تفاوت شیر و ببر است. در ادامه با ما همراه باشید:

تفاوت های فیزیکی شیر و ببر 

ببرها معمولا بزرگتر و سنگین‌تر از شیرها هستند. جالب است بدانید که یک ببر نر بالغ می‌تواند تا 250 کیلوگرم وزن داشته باشد. این در حالیست که یک شیر در بهترین حالت، تنها 180 کیلوگرم وزن دارد. البته هیچ کدام از این دو گربه، در لیست سنگین ترین حیوانات جهان قرار نمی‌گیرند.

تفاوت های فیزیکی شیر و ببر

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، مهم‌ترین وجه تمایز این دو گربه سان، در ظاهر آن‌ها قرار دارد. جایی که ببر با پوست خز درخشان نارنجی و سفید با راه‌راه‌های مشکی، ما را یاد گربه‌های خانگی می‌اندازد!

در مقایسه با ببر، شیرها پوست یک دست و صافی دارند و هیچ راه راهی روی آن دیده نمی‌شود. از طرف دیگر، شیر نر، روی گردن خود دارای یال است که این ویژگی، در ببرها دیده نمی‌شود.

اگرچه شیر از ببر بلندتر است، اما ببر پاهای قوی‌تری دارد و نسبت به شیر، بسیار چابک‌تر است. ببر به طور کلی تهاجمی‌تر است؛ در حالی که شیر تنبل است و تا وقتی که مجبور نباشد، حمله نمی‌کند!

بین شیر نر و ماده، یک تمایز بزرگ وجود دارد و آن‌ هم، وجود یال‌های گردن در شیرهای نر است. در حالی که ببرهای نر و ماده، فقط از این لحاظ تفاوت دارند که ماده‌ها، خیلی کوچک‌تر از نرها هستند.

تفاوت شیر و ببر در زیستگاه 

زیستگاه اصلی شیرها، دشت‌های وسیع آفریقا است. در حال حاضر، بیشترین جمعیت این گربه سان در شرق و جنوب آفریقا و به ویژه کشورهای تانزانیا، نامیبیا، کنیا، بوتسوانا و آفریقای جنوبی قرار دارد.

زیستگاه شیر کجاست

با این حال، شیر می‌تواند با سایر زیستگاه‌ها از قبیل جنگل‌های بوته‌ای و حتی کوهستان هم سازگار شود. گفته می‌شود برخی از شیرها، در ارتفاعات بلند کلیمانجارو هم دیده شده‌اند!

اگرچه شیرها در خارج از آفریقا عملا منقرض شده‌اند، با این‌حال، همچنان بیش از 500 شیر در مناطق حفاظت شده هندوستان، یافت می‌شوند.

زیستگاه ببر کجاست

از سویی دیگر، ببرها منحصرا در مناطق اوراسیا زندگی می‌کنند. این گربه سان، جنگل‌های انبوه بارانی و همچنین جنگل‌های باز را ترجیح می‌دهد و برای زیست و تولید مثل، به این مناطق نیاز دارد.

تفاوت رفتار شیر و ببر 

ویژگی اصلی رفتاری شیرها که آن‌ها را سایر گربه سان‌ها متمایز می‌کند، این است که آن‌ها به صورت دسته‌ای و گروهی زندگی می‌کنند. شیرهای ماده وظیفه شکار را بر عهده دارند و این کار را به صورت گروهی انجام می‌دهند.

زندگی دسته جمعی شیرها

همکاری شیرهای ماده در هنگام مراقبت از توله‌های خود، واقعا حیرت‌انگیز است. آن‌ها سعی می‌کنند به صورت همزمان زاد و ولد کنند و به این صورت، امکان مراقبت دسته جمعی از توله‌ها، فراهم می‌شود.

از طرفی دیگر، ببرها حیوانات تنهایی هستند و به صورت تک نفره شکار و زندگی می‌کنند. این گربه سان‌ها در تمامی موارد، رفتارهای کاملا انفرادی از خود نشان می‌دهند.

زندگی انفرادی ببرها

ببرها در شکار از پنهان کاری، استتار و سرعت زیاد خود در حمله به طعمه استفاده می‌کنند. علاوه بر این، ببرها در مقایسه با گربه‌های دیگر، شناگران بسیار خوبی هستند و می‌توانند برای غافلگیری در رودخانه ها شیرجه بزنند و در نتیجه، طعمه خود را در آب شکار کنند.

تفاوت ببر و شیر از نظر درجه حفاظتی 

طبق داده‌های فعلی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، شیرها در وضعیت آسیب‌پذیر (VU) قرار دارند. با این حال، ببرها نگرانی بیشتری در مورد حفاظت از خود دارند؛ زیرا وضعیت آنها در خطر انقراض است (EN)

بزرگترین تهدیدی که ببرها با آن مواجه هستند، تخریب زیستگاه و شکار توسط انسان است. ببر به صورت طبیعی و توسط حیوانات دیگر مورد شکار قرار نمی‌گیرد؛ زیرا خود در راس هرم شکار قرار دارد!

امروزه اکثر ببرهای روی کره زمین، در مناطق محافظت شده زندگی می‌کنند. بر اساس آخرین آمارها، به نظر می‌رسد فقط 4 هزار ببر هنور در طبیعت و زیستگاه خود باقی مانده‌اند!

جدول مقایسه ببر و شیر

علاوه بر مواردی که در بالا به آن‌ها پرداختیم، می‌توانید تفاوت‌های دیگر شیر و ببر را در جدول زیر مشاهده کنید:

مشخصه شیر ببر
نام علمی Panthera Leo Panthera Tigris
وزن میانگین 180 کیلوگرم میانگین 230 کیلوگرم
یال شیر نر یال دارد ببر فاقد یال است
خز خز قهوه‌ای با دم برنزه خز نارنجی با نوارهای قهوه‌ای مایل به سیاه
زیستگاه علفزارهای باز یا ساوانا جنگل‌های مختلف
سبک زندگی گروه و همراه با خانواده تنها
خلق و خو کمتر تهاجمی هستند کاملا تهاجمی هستند
استراتژی جنگی اول حمله می‌کنند به ندرت حرکت اول را انجام می‌دهند
طول عمر بین 15 تا 20 سال بین 10 تا 15 سال

همان‌طور که تا اینجای مقاله متوجه شدیم، شیر و ببر اگرچه هر دو گربه سان هستند؛ اما در بسیاری از ویژگی‌ها، تفاوت‌های فاحشی دارند.

شیر قویتر است یا ببر؟

قبل از این‌که به این سوال پاسخ دهیم، باید به این موضوع اشاره کنیم که زیستگاه این دو گربه کاملا متفاوت است و به همین دلیل، به ندرت ممکن است در طبیعت با هم درگیر شوند. با این‌حال، برفرض یک جنگ تن به تن، شیر برنده خواهد شد یا ببر؟

برای جواب دادن به این سوال، باید فاکتورهای زیادی را مدنظر قرار دهیم. اول این‌که ببر هم لحاظ فیزیکی سنگین‌تر است و هم بدن عضلانی‌تری دارد. بنابراین، از نظر توان فیزیکی، نسبت به شیر برتری دارد.

البته شواهد تاریخی هم نشان از برتری ببر در مقابل شیر دارند. در دوران روم باستان، درگیری این دو گربه سان در قفس، اتفاق غیرمعمولی نبود. تصاویری که از آن دوران برجا مانده نشان می‌دهد که ببر معمولا پیروز نبرد بوده است.

از طرفی دیگر، در سال 2011 در آنکارا پایتخت ترکیه، ببری در باغ وحش، یک شیر را تنها با یک ضربه پنجه کشت! البته نبرد در طبیعت، کاملا متفاوت خواهد بود:

اگرچه در نبرد تن به تن ببر قطعا شیر را شکست خواهد داد؛ اما شیرها معمولی گروهی مبارزه می‌کنند. بنابراین یک گله شیر قطعا شانس بیشتری نسبت به یک ببر تنها خواهند داشت.

با تمام تفاسیر به نظر می‌رسد که ببر از هر جنبه، نسبت به شیر حیوان قوی‌تر و تهاجمی‌تری است. جالب است بدانید که ببر در لیست قوی‌ ترین حیوانات جهان هم قرار می‌گیرد؛ در حالی که شیر در این لیست جایی ندارد.

کلام آخر

شیر و ببر هر دو از بزرگترین و قوی‌ترین گربه سان‌های موجود در طبیعت هستند. البته این دو زیبای قوی، دارای شباهت‌ها و تفاوت‌های متعددی هستند.

در این مقاله به بررسی تفاوت شیر و ببر پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4.3 | (119)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

81 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
81
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x