علت بی خوابی نوزاد + درمان بی خوابی در نوزادان

در این مقاله، علت بی خوابی نوزاد و راه‌های درمان آن را بررسی خواهیم کرد. یکی از بزرگترین چالش‌ها پس از بچه‌دار شدن این است که نوزادتان را بخوابانید. این کار، آسان نیست زیرا ممکن است همیشه مشخص نباشد که چه چیزی می‌تواند به کودک شما کمک کند تا راحت‌تر بخوابد.

معمولا دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود نوزاد شما نتواند به راحتی به خواب برود. ممکن است فهمیدن علت بی‌خوابی، در ابتدای پدر و مادر شدن، بسیار دشوار به نظر برسد.

اما اطلاعاتی مانند این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ وجود دارد که به بهبود روند شما در خواباندن فرزندتان کمک می‌کند. پس حتما تا پایان با ما همراه باشید.

علت بی خوابی نوزاد چیست؟

در شش ماه اول پس از به دنیا آمدن نوزاد، طبیعی است که کودک شما به‌طور منظم در شب از خواب بیدار شود یا نتواند به‌درستی بخوابد.

چه عواملی باعث بی خوابی نوزاد می شوند

حتی زمانی‌که الگوهای خواب بعد از پایان شش ماهگی منظم‌تر می‌شوند روال خواب کودک شما همچنان می‌تواند بسیار متفاوت باشد. بنابراین بیایید ببینیم که چرا نوزاد نمی ‌خوابد؟

کودک شما نمی‌داند که شب است یا روز

برخی از نوزادان بر اساس این‌که شب است یا روز،‌ نمی‌خوابند. در واقع نوزاد نمی‌داند که الان شب است یا روز. بنابراین در طول روز خوب می‌خوابد اما شب‌ها بیدار و فعال است. البته این مورد ممکن است بسیار خسته‌کننده باشد اما موقتی است.

کودک شما گرسنه است

نوزاد تازه متولدشده شما در یک بار که به او غذا می‌دهید مقدار زیادی نمی‌خورد. از آن‌جا که تنها غذای معمول نوزادان، شیر است باید این را بدانید که شیر به سرعت هضم می‌شود.

این مورد در علت بی خوابی نوزاد، بدان معنا است که یک نوزاد ممکن است گرسنه از خواب بیدار شود و آماده باشد تا به او غذا بدهید و شکم خود را پر کند.

به‌طور کلی، گرسنگی یکی از دلایل رایج بیدار شدن نوزادان در طول شب است. نوزادان برای رشد، نیاز به غذا خوردن دارند. بنابراین تلاش برای تغییر این نیاز یا بی‌توجهی به آن برای آن‌ها سالم نیست.

حتی اگر می‌دانید که چند ساعت زودتر به نوزادتان شیر داده‌اید باز هم بررسی کنید که آیا غذا چیزی است که کودک شما به آن نیاز دارد یا خیر.

همچنین تشنگی نیز یکی دیگر از دلایل بیدار شدن نوزادان است. نوشیدنی شیر مادر یا شیر خشک می‌تواند تشنگی او را برطرف کند.

کودک شما احساس خوبی ندارد

تقریبا همیشه اتفاقاتی در بدن نوزاد شما اتفاق می‌افتد که بسیاری از آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی و در نهایت، عدم خوابیدن نوزاد شوند. کودک شما ممکن است:

  • سرماخوردگی یا آلرژی داشته باشد
  • گاز معده داشته باشد
  • یبوست داشته باشد (برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله یبوست در نوزادان را بخوانید.)

هر یک از این موارد باعث می‌شود که نوزاد، اغلب در طول شب از خواب بیدار شود. اگر شک دارید که علت بی‌خوابی فرزندتان، درد یا آلرژی است می‌توانید با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

همچنین اگر فکر می‌کنید مشکل او گاز معده است چند درمان طبیعی وجود دارد که می‌تواند در رفع این ناراحتی به شما کمک کند. مانند ماساژ دادن نوزاد برای تسکین گاز معده.

کودک شما به شما نیاز دارد

برخی از نوزادان آنقدر عاشق والدین خود هستند که نمی‌توانند وقت خود را برای خواب صرف کنند. این مورد می‌تواند علت بی خوابی نوزاد باشد.

کودک شما به شما نیاز دارد

در واقع کودک شما می‌خواهد بداند که شما چه کار می‌کنید. او می‌خواهد حتی در نیمه‌های شب با شما بازی کند. گاهی اوقات هم ممکن است فقط بخواهد که در کنار شما باشد.

برخی از والدین متوجه می‌شوند که خوابیدن در اتاق نوزاد به نوزاد کمک می‌کند تا احساس نزدیکی به مادر کند و در عین حال به والدین اجازه می‌دهد تا کمی استراحت کنند.

محیط خواب نامناسب، علت بی خوابی نوزاد

ایجاد یک محیط عالی برای خواب نوزاد، بیش از آنچه که فکر کنید در خواب آن‌ها موثر است. نوزادان به سر و صدا، نور و سایر عوامل خارجی بسیار حساس هستند که ممکن است در ابتدای پدر و مادر شدن نتوانید متوجه آن‌ها شوید.

بهتر است تمام تلاش خود را برای بهینه‌سازی اتاق کودک (و خانه خود) برای استراحت بهتر و خواب شبانه انجام دهید. این تلاش شامل خاموش کردن صفحه‌نمایش‌ها مانند تلویزیون قبل از شروع روتین خوابتان می‌شود.

همچنین تنظیم دما و حذف هرگونه منبع نور روشن در اتاق هم از دیگر راه‌های بهینه‌سازی اتاق و خانه برای کودک است.

درمان بی خوابی نوزادان

درست مانند بزرگسالان، خواب نوزادان نیز به یک برنامه خواب معمولی و سالم نیاز دارد. بدیهی است که آن‌ها در مقایسه با بزرگسالان در ساعات متفاوتی بخوابند.

درمان بی خوابی نوزادان

اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید یک برنامه زمانی برای خواب کودک خود ایجاد کنید. در این قسمت، راهکارهایی برای درمان بی‌خوابی در نوزادان را بررسی خواهیم کرد تا بدانیم چگونه نوزاد را بخوابانیم.

زیاد خوابیدن در طول روز

زیاد خوابیدن در طول روز می‌تواند علت بی خوابی نوزاد در شب باشد. اگرچه نوزادان معمولا بیشتر از ما می‌خوابند اما مراقب باشید زیرا آن‌ها نباید بیش از حد بخوابند. خواب زیاد در طول روز می‌تواند باعث ایجاد بی‌خوابی در شب شود.

شاید شما به یک مهمانی دعوت شده باشید که با چرخه خواب معمولی کودک شما در شب، تداخل داشته باشد. این چیزها می‌توانند بر برنامه ظریف خواب کودک تأثیر بگذارند.

همچنین به یاد داشته باشید که چرت زدن، همیشه یک اولویت است. بهتر است بگذارید نوزادتان کمی چرت بزند اما مطمئن شوید که زیاد نمی‌خوابد.

فضایی آرام ایجاد کنید

والدین می‌توانند با به حداقل رساندن صدا و نورهای کم، به ایجاد فضایی آرام برای فرزندان خود کمک کنند. اگرچه گفته شده است که موسیقی ملایم نیز به بی‌خوابی نوزاد کمک می‌کند اما ممکن است در این صورت، نوزاد به موسیقی عادت کند.

فضایی آرام برای خواب نوزاد ایجاد کنید

عادت دادن کودک به یک روال مشخص قبل از خواب ممکن است باعث شود که کودک شما دیگر نتواند بدون موسیقی بخوابد. در این صورت نیز باید سعی کنید او را از این عادت ترک دهید که این موضوع هم کمی دشوار خواهد بود.

زمان تغذیه منظم

غذا دادن به نوزاد در زمان‌های مشابه در هر روز می‌تواند به ایجاد یک زمان خواب منظم کمک کند تا شاهد بیدار شدن آن‌ها از گرسنگی نباشید.

اگرچه هر نوزادی متفاوت است اما بیشتر کودکان با روتین آشنا هستند و به آن عادت می‌کنند. هنگام غذا دادن به نوزادان بهتر است که از شیر مادر استفاده کنید و شیرخشک یا خوراکی‌هایی که افزودنی دارند به آن‌ها ندهید. زیرا همین مورد می‌تواند علت بی خوابی نوزاد باشد و باعث ناراحتی معده او شود.

با پزشک اطفال خود در مورد علت بی خوابی نوزاد صحبت کنید

اگر کودک شما همچنان در طول شبانه‌روز، بیقرار است بهتر است فورا با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

همچنین در اینجا چند راهکار دیگر وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا به کودک خود کمک کنید یاد بگیرد که روز برای بازی و شب برای استراحت است:

  • آن‌ها را در طول هر دوره بیداری در طول روز، کمی بیشتر بیدار نگه دارید. این کار به افزایش نیاز به خواب در شب کمک می‌کند. برخی از متخصصان خواب توصیه می‌کنند که پس از شیر دادن به جای اینکه اجازه دهید کودکتان بخوابد چند دقیقه بعد از شیر خوردن با او بازی کنید.
  • کودک خود را بیرون و زیر نور خورشید نگه دارید (البته مطمئن شوید که بدن او آفتاب‌سوخته نمی‌شود). نور طبیعی به تنظیم مجدد ساعت بدن آن‌ها کمک می‌کند. اگر نمی‌توانید بیرون بروید گهواره یا تخت کودک خود را نزدیک پنجره‌ای قرار دهید که نور ثابت و روشنی دارد.
  • در صورت امکان در طول روز از فعالیت‌های خواب‌آور خودداری کنید. بهتر است که با نیاز کودکتان به خواب مبارزه نکنید. اما اگر بتوانید آن‌ها را برای مدتی از خوابیدن، دور نگه دارید به خوابیدن نوزاد در شب کمک خواهید کرد.
  • چراغ‌ها را کم‌نور نگه دارید یا شب‌ها در نزدیکی محل خواب نوزاد، آن‌ها را خاموش کنید. محیط اطراف نوزاد شما برای خوابیدن او باید بدون اختلال باشد.
  • حرکت کردن دست و پای نوزاد در طول خواب می‌تواند علت بی خوابی نوزاد باشد. علاوه‌بر آن می‌توانید نوزاد خود را در شب، قنداق کنید تا دست‌ها و پاهای او حرکت نکنند. همچنین می‌توانید آن‌ها را در یک تخت کوچک بخوابانید تا احساس راحتی و امنیت کنند.

لازم به ذکر است که بررسی پوشک کودک نیز می‌تواند به خواب راحت‌تر کند. در برخی موارد، کودک شما فقط از ناراحتی به‌دلیل ادرار یا مدفوع کردن رنج می‌برد.

آیا بی خوابی نوزاد خطرناک است؟

برخی از کودکان به‌طور منظم در به خواب رفتن، خواب ماندن یا عدم خوابیدن مجدد در صورت بیدار شدن، دچار مشکل می‌شوند. اگر مشکلی معمولی مانند گرسنگی یا… داشته باشند ممکن است فقط دچار بی‌خوابی شوند.

آیا بی خوابی نوزاد خطرناک است ؟

بی‌خوابی در کودکان معمولا یک مشکل جدی نیست. با این حال اگر کودک در روز بعد خسته و تحریک‌پذیر باشد ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی از جمله بد اخلاقی، نق زدن و… در نوزاد شود.

همچنین اگر فرزندتان را با روتین خواب آشنا نکنید ممکن است باعث ایجاد بی‌خوابی شود. به‌عنوان مثال اگر یک شب کودک خود را بخوابانید اما شب بعد، بیدار بماند و بازی کند باعث می‌شود که روتین خواب او به هم بریزد و در این صورت کودک نمی‌تواند تشخیص دهد که الان شب است یا روز. بنابراین نمی‌تواند بخوابد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ممکن است ندانید که کودک شما فقط دچار بی‌خوابی شده است یا از مشکلی رنج می‌برد. در این صورت ممکن است در مراجعه به پزشک، تردید داشته باشید.

اما با مشاهده علائم زیر بهتر است که در اولین فرصت اقدام کرده و برای رفع علت بی خوابی نوزاد به پزشک مراجعه کنید.

زمانی‌ که علت بی خوابی نوزاد برطرف نشود

گاهی اوقات، خواب بد شبانه می‌تواند دلیل عدم رفع مشکل باشد. کودک شما با احساس بدخلقی از خواب بیدار می‌شود و برای جبران آن نیاز دارد که در طول روز بخوابد. با این حال این موضوع ممکن است یک علت زمینه‌ای داشته باشد که باید شناسایی و درمان شود.

زمانی‌ که شما ندانید چه کار دیگری انجام دهید

گاهی اوقات تنها چیزی که برای حل مشکل خواب کودک لازم است تغییر روال قبل از خواب یا تغییر در محیط خواب است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

با این حال، شناسایی و اجرای تغییراتی که نیاز دارید غیرممکن به نظر می‌رسد. مخصوصا زمانی‌که به خاطر فرزندتان نخوابیده باشید. بنابراین از مراجعه به پزشک در صورت نیاز نترسید.

زمانی‌که نگران کودک خود باشید

این احساس مادرانه که ممکن است فرزند شما مشکلی داشته باشد را نادیده نگیرید. حتی اگر متخصص تنفس کودکان به شما بگوید که جای نگرانی نیست حداقل ذهن شما را آرام می‌کند.

کلام آخر

در بیشتر موارد، نوزاد شما در طول ماه‌های اولیه زندگی، شب‌ها بیدار است و دچار بی‌خوابی می‌شود. این مورد زمانی‌که شما خسته هستید می‌تواند به اندازه یک عمر طول بکشد. اما بی‌خوابی در نوزادان، اغلب فقط چند روز یا چند هفته طول می‌کشد.

همچنین این احتمال وجود دارد که بیشتر دلایل بیدار شدن کودک شما موقتی باشد و هیچ مورد اضطراری برای نگرانی وجود نداشته باشد.

اگر فکر می‌کنید که فرزندتان یک بیماری یا آلرژی تشخیص داده نشده را تجربه می‌کند حتما این علت بی خوابی نوزاد را با پزشک اطفال در میان بگذارید و او را تشویق کنید تا نگرانی‌های شما را جدی بگیرد.

این مورد می‌تواند کلیدی برای استراحت شما و کودکتان باشد. در واقع بی‌خوابی نوزاد می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد و خواب را برای کودک شما بسیار ناراحت‌کننده کند. اما شما می‌توانید با در میان گذاشتن این موضوع با پزشک اطفال به رفع این مشکل کمک کنید.

همان‌طور که گفتیم یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش بی‌خوابی نوزاد این است که مطمئن شوید اتاق نوزادتان راحت، آرام و مساعد برای خواب خوب است.

همچنین اگر هنوز مطمئن نیستید که چگونه به نوزاد خود کمک کنید تا استراحت بیشتری داشته باشد یا کاملاً مطمئن نیستید که نوزاد شما به چه علت بیدار شده است می‌توانید از پزشک اطفال برای کمک به خوابیدن کودک خود توصیه‌هایی را دریافت کنید.

به‌طور کلی این را بدانید که اگر اقدامات احتیاطی درست را انجام دهید و توصیه‌هایی که در این مقاله گفته شد را به کار ببرید به استراحت بهتر خود و نوزادتان کمک خواهید کرد.

سوالات متداول 

آیا ماده غذایی برای درمان بی‌خوابی نوزاد وجود دارد؟

ممکن است چندین شیوه رفتاری برای درمان بی‌خوابی نوزاد وجود داشته باشد اما نمی‌توان به‌طور قطع گفت که خوراکی خاصی به رفع این مشکل کمک می‌کند.

آیا بی‌خوابی نوزاد تا بزرگسالی هم روی او می‌ماند؟

خیر! بی‌خوابی نوزاد ممکن است از ۳ تا ۴ ماهگی و نهایتا تا ۶ ماهگی ادامه داشته باشد. اما اگر پس از آن متوجه علت بی خوابی نوزاد خود شدید بهتر است که به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد.

نوزادان در طول شبانه‌روز به چند ساعت خواب احتیاج دارند؟

نوزادان ۰ تا ۶ ماه معمولا به ۱۲ تا ۱۸ ساعت خواب در طول شبانه‌روز احتیاج دارند. البته در ۶ ماهگی، ۱۵ ساعت خوابیدن برای آن‌ها کافی است.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x