علت فاصله گرفتن مرد از زن و روش حل آن

کارشناسان بر این باورند که زنان راحت‌تر از مردان می‌توانند نیازهای خود را بیان کرده و از خواسته‌هایشان حرف بزنند. در این میان، مردان تمایل بیشتری به سکوت دارند که می‌تواند درک آنها را سخت کند.

در برخی موارد این عدم درک، زندگی مشترک را به بن بست رسانده و باعث جدایی زوجین می‌شود؛ بنابراین حل ریشه‌ای این مشکل، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به همین خاطر در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ سعی داریم تا با بررسی برخی موارد مهم، بدانیم که علت فاصله گرفتن مرد از زن چیست، چه راه‌حلی دارد و وقتی مردی از شما فاصله می‌گیرد، باید چه کار کنید.

ممکن است مشکل خاصی در میان نباشد

یادگیری چگونگی ایجاد یک طرز تفکر در انسان آسان است. پس از امروز تمرین کنید تا زندگی را سخت نگرفته و تمامی رفتارهای طرف مقابل را روی ترازو قرار ندهید.

ممکن است مشکل خاصی در میان نباشد

در بیشتر موارد اصلا مشکلی پیش روی افراد نیست و تنها حساسیت‌های بیش از حد است که طرفین را از هم جدا می‌کند.

این مسئله را باور کنید که هر فردی متفاوت است. بسته به دلایل فاصله به وجود آمده میان شما، ممکن است مردها به رویکردهای مختلف بهتر پاسخ دهند. آنها را بشناسید تا بهتر بتوانید پیش بینی کنید که چه چیزی باعث ناراحت شدنشان می‌شود.

همان‌طور که دوستان قدیمی و خانواده را خوب می‌شناسیم، پیدا کردن نقاط ضعف و قوت همسر نیز (نه برای سوءاستفاده بلکه برای ایجاد همدلی) بسیار مهم است. این مسئله را وظیفه خودتان بدانید و برای دستیابی به آن تلاش کنید.

مهم‌ترین علل فاصله گرفتن مرد از زن

خب اکنون قصد داریم وارد بخش اصلی مقاله یعنی بررسی مهم‌ترین علت‌های فاصله گرفتن مرد از زن شویم. لطفا در ادامه با ما همراه باشید:

مرد ممکن است میل به تنهایی داشته باشد

همان‌طور که زنان از تنهایی خوششان می‌آید، این مسئله برای مردها نیز اتفاق می‌افتد. اگر همسر شما یک درون‌گراست و از انجام فعالیت‌های خود به صورت منفرد لذت می‌برد، فضای کافی را برای او فراهم کنید. البته این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از خجالتی بودن یک مرد نیز باشد.

مرد ممکن است میل به تنهایی داشته باشد

در نتیجه بسیار مهم است که در ابتدای امر علت فاصله گرفتن مرد از زن را با شخصیت شاسی طرفین بررسی کنیم. بدیهی است که افراد خجالتی معمولا در ملاقات با افراد دیگر مشکل دارند.

وقتی یک مرد خجالتی از شما خوشش می‌آید، سناریوهای زیادی باید در ذهنش نقش بسته باشد. او قبلا گزینه‌های زیادی را در نظر گرفته است و دلایلی را برای خود آورده است که شاید مورد پسند نباشد؛ بنابراین خودش را متقاعد می‌کند که نیازهایش را به شما در میان نگذارد.

او احساس می‌کند شما قصد عوض کردن شخصیتش را دارید

زمانی که یک فرد به این باور برسد که شما خود واقعی او را نمی‌خواهید، به تدریج کنار رفته و دنیای خودش را دنبال خواهد کرد.

شما به باور خودتان سختگیرانه رفتار نمی‌کنید، اما مردان می‌تواند پتانسیل شما را حس کنند. بد نیست که با صحبت و تمرین کنار گذاشتن ایراداتی که روی آنها تمرکز کرده‌اید، فاصله به وجود آمده را از میان بردارید.

شما حتما همسرتان را دوست دارید، اما ایراد گرفتن بیش از حد و سعی برای تغییر او، راه چاره نیست. علاوه بر اینکه تفاوت‌های همدیگر را درک می‌کنید باید در مورد هرآنچه شما را آزار می‌دهد، حرف بزنید. مکالمه موثر بهترین راه برای رفع سوءتفاهم‌های میان زوجین است.

استرس دارد یا افسرده است

در بدترین حالت ممکن، همسر شما دچار استرس‌ ناشی از کار زیاد و یا شکست در رابطه قبلی است. مسائلی از این دست می‌توانند ترس از تعهد، ترس از شکست دوباره، عدم توانایی مدیریت رابطه جدید و غیره را به همراه داشته باشند.

استر س دارد یا افسرده است

اگر علت فاصله گرفتن مرد از زن روابط گذشته زخم‌ها عاطفی او باشند، باید بدانید که دردهای جا مانده از گذشته باعث می‌شوند مرد قبل از اینکه قلبش را به زندگی با شما متعهد کند، ابتدا از خودش فاصله بگیرد و سپس این فاصله را در رابطه با شما گسترش دهد.

تجربه یک زندگی جدید برای این دست از افراد حتما استرس‌زاست و چه بسا که آنها را به سمت افسردگی نیز سوق دهد.

البته مسائل مالی، مانند ورشکستگی نیز می‌توانند از جمله دلایل استرس و ناراحتی مردان باشد. از این رو مهم است که با ریشه یابی این مسئله برای رفع آن تلاش کنید.

همچنین بخوانید: وفاداری در رابطه چیست؟

وارد بحران میانسالی شده است

هر سن و سالی بحران خاص خودش را دارد. همان‌طور که فرد در نوجوانی با مسائل مختلف دست و پنجه نرم می‌کند، میانسالی هم شرایط خاص خود را داشته و چالش‌هایی را به همراه دارد.

بحران میانسالی در مردان

ناآشنایی مرد با شرایط جسمی و روحی خودش می‌تواند او را دچار مشکلات بیشتری کرده و از زندگی عادی دور کند.

بحران میانسالی معمولا با عصبانیت و استرس همراه است؛ زیرا فرد گمان می‌کند قوای دوران جوانی خود را از دست داده و حالا به پیری نزدیک شده است. در نتیجه به «غار مردانه» خود پناه برده و حوصله چندانی برای برقراری ارتباط ندارد.

مشکلات یا دردسر خاصی در محیط کار دارد

وقتی کسی را دوست داریم انتظار داریم تمام توجه او به ما باشد و این بزرگ‌ترین خطای ما است. علت فاصله گرفتن مرد از زن می‌تواند به درگیری‌های محل کاری مربوط بوده و با عدم توجه خانم، بیشتر شود.

برخی از خانم‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط کاری همسر خود، توقع دارند او را همیشه با لبخند و در حال مدح و ستایش ببینند. باید به این دست از زنان گفته شود «شوهر شما ماشین نیست، احساسات او را جدی بگیرید.».

این نکته را هم به یاد داشته باشید که برخی از مردها به کار کردن زیاد، اعتیاد دارند. در این شرایط مسائل کاری برای آنها مهم بوده و اولویتشان تمرکز روی زندگی عاشقانه نیست.

این به معنا دوست نداشتن شما نخواهد بود. مسئله تغییر تعریف اولویت بندی برای این شخص است که می‌توان آن را با گفتگو حل کرد.

با کس دیگری در ارتباط است

خیانت آخرین خانه‌ای است که می‌توانید درب آن را باز کنید. ما حتی زمانی که در یک رابطه متعهد هستیم، نمی‌توانیم از تعهد همسرانمان اطمینان کامل داشته باشیم. این احتمال وجود دارد که وقتی مردی از شما فاصله می گیرد، دلیلش حضور شخص سوم باشد.

گاهی ممکن است که چنین روابط خارج از عرف تنها چند روز و ماه ادامه داشته باشند و گاهی به طور کامل زندگی زوجین را بر هم می‌زنند. در هر صورت نباید این مساله را از یاد ببریم که قبل از رجوع به این مورد، موارد قبلی را بررسی کرده و به دنبال راه چاره بگردیم.

زمانی که از این فاصله باید احساس خطر کنید

علت فاصله گرفتن مرد از زن را می‌تواند در موارد دیگر هم جستجو کرد. توجه داشته باشید که اگر این مسئله بیش از حد طول کشیده و ادامه پیدا کند، حتما زنگ خطری برای رابطه شما به صدا درآمده است. این میان دو نکته زیر را حتما به یاد بسپارید.

روابط بین شما ناسالم است

روابط ناسالم، فقط در خیانت زوجین خلاصه نمی‌شود. اینکه همسرتان با الفاظ بد در مورد شما صحبت کند، دشنام دهد، بحث شما به کتک کاری ختم شود و غیره نیز نشان می‌دهد که رابطه شما سالم نیست.

روابط بین شما ناسالم است

با بروز چنین مسائلی حتما اتاق خواب زوجین نیز جدا شده و اگر فرزندی این میان باشد، در معرض آسیب خواهد بود.

احساس می‌کند شما به او علاقه ندارید

عدم ابراز علاقه شما نیز می‌تواند دلیلی بر به وجود آمدن فاصله باشد. اما اینکه همسرتان به این باور برسد، کنار زدن آن نگرش اشتباه بسیار سخت است.

پس اجازه ندهید که سوءتفاهم‌هایی از این دست، زندگی و آرامش شما را به هم بزنند. اگر همسرتان منتظر دیدن نشانه‌های عاطفی بیشتر از سمت شماست، این هدیه را به او بدهید.

راه‌های غلبه بر فاصله عاطفی

پیشنهاد ما این است که برای از میان برداشتن این فاصله، راهکارهای زیر را در نظر بگیرید.

به او فضا بدهید

فضا دادن و ایجاد وضعیتی که همسرتان بتواند به آرامش دست پیدا کند، به معنای رها کردن او نیست. توجه داشته باشید که وسواس و تعقیب کردن رفتار او به وضوح، کارساز نیست؛ بنابراین باید به او فضا بدهید.

به او فضا بدهید

شاید علت فاصله گرفتن مرد از زن، نبود فضای کافی برای تفکر است. اگر فضای مورد نیازش را در اختیار داشته باشد، می‌تواند درباره همه مسائل فکر کند.

ذهن خود را از درگیری‌های بیش از حد پاک کرده و آرام شود. ایجاد فضا و وضعیت مناسب در خانه به او نشان می‌دهد که می‌توانید در صورت نیاز از شما کمک بخواهد.

به یاد بسپارید که این زمان نباید خیلی طولانی شود؛ زیرا این پیام را منتقل می‌کند که شما از نبود همسرتان اذیت نشده‌اید. این مورد حتما فاصله شما را بیشتر کرده و او را می‌رهاند.

او را مجبور کنید مسائل خانه را دنبال کند

با دادن فضا به او، زمان استراحت و فکر کردن به مسائل را به وضوح خواهد داشت. حالا وقت آن است که به زندگی روتین برگردد.

بد نیست او را مجبور کنید برخی از امور خانه (مثلا مدرسه بچه‌ها) را دنبال کند. با نشان دادن اینکه به او نیاز دارید و نمی‌خواهید تنهایی زندگی کنید، حضورش را پررنگ‌تر خواهید کرد.

با همسرتان در مورد مسائل پیش آمده صحبت کنید.

وقتی متوجه فاصله ناگهانی بین خودتان و همسرتان شدید، برای یک جلسه گفتگوی راهبردی وقت بگذارید. تحقیقات به ما نشان می‌دهند که ارتباطات کلیدی برای تقویت تمام جنبه‌های یک رابطه، مهم است.

با همسرتان در مورد مسائل پیش آمده صحبت کنید

به او بگویید که اخیرا چالش‌هایی را در زندگی زناشویی خود مشاهده کرده‌اید و از او بخواهید دلیل آن را به شما بگوید. همچنین می‌توانید به مدت زمانی که به تنهایی گذرانده هم اشاره کنید. آیا این فاصله برای او مناسب بوده یا خیر؟

علت فاصله گرفتن مرد از زن هر چه باشد، معمولا با صحبت کردن برطرف می‌شود. مهم است زمانی که در مورد مسائل به وجود آمده با شما حرف می‌زند، خوب گوش کرده و او را قضاوت نکنید. دلیل او برای رفتار دور و عجیب و غریب هرچه که باشد، ذهنی باز داشته باشید و دیدگاه او را درک کنید.

شرایط اعتمادسازی را فراهم کنید

مردان معمولا زمانی که از احساسات خود یا شما مطمئن نیستند، کمی فاصله می‌گیرند. وقتی متوجه تغییر ناگهانی در رفتار او شدید، تسلیم نشوید.

در عوض، با اطمینان دادن به او در مورد عشقی که در این رابطه وجود دارد، حرف بزنید. بگذارید او مطمئن باشد که دوستش دارید.

به او اجازه دهید بداند که برای این رابطه ارزش قائل هستید و امیدوار باشید که زندگی را با هم می‌سازید. کاری کنید که او در کنار شما احساس راحتی و امنیت کند.

اگر او این شانس را داشته باشد که شما را بهتر بشناسد و ببیند که می‌تواند به شما اعتماد کند، فاصله‌ها از میان رفته و زندگی زناشویی شما به روال عادی برمی‌گردد.

رازدار زندگی‌تان باشید

اگر همسر شما به دیدار با دوستان خانواده مشتاق نیست، او را مجبور نکنید. در عوض زمانی که با خانواده هستید هم در مورد این نوع رفتار همسرتان برای همه توضیح ندهید.

رازدار زندگی مشترک خود باشید

همین توضیح کوتاه که «درگیر پروژه‌هایش‌ بود» و یا «قرار کاری داشت» کافی است. لازم نیست همه اطرافیان بدانند در خانه و زندگی شما چه خبر است. این نوع رفتار شما می‌تواند اعتماد بیشتر را به ارمغان آورد.

گاهی علت فاصله گرفتن مرد از زن اعتماد اشتباه به دیگران است. باور کنید کسی دلسوزتر از شما برای زندگی‌تان نخواهد بود. هر کس نظر خود را می‌دهد و می‌رود.

این شما هستید که باید زندگی زناشویی‌تان را نجات دهید. پس با دریافت مشاوره از همه اهل فامیل، کمک نخواهید و تنها با همسر خود وارد مکالمه شوید.

روی رفتار خودتان تمرکز کنید

همان‌طور که در ابتدای متن هم اشاره کردیم، در بیشتر موارد، وقتی مردی از شما فاصله می گیرد، اتفاق خاصی نیفتاده است؛ اما زنان با وسواس بیش از اندازه و خرده‌گیری، فاصله میان خود و همسرانشان را بیشتر می‌کنند.

در نتیجه مهم است که کمی هم به رفتار خودمان متمرکز شویم. زمانی که همسرمان از فضا و سکوت به وجود آمده استفاده می‌کند، ما نیز به تغییر برخی رفتارهای خود فکر کنیم.

حتما کناره گیری کردن مرد از زندگی می‌تواند عزت نفس زن را نیز تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین، تمرکز خود را به روی مسائل دیگر قرار داده و اجازه دهید زمان بگذرد. کارهای روزمره خود را متوقف نکنید و از اینکه توجه را به خودتان متمرکز کرده‌اید، احساس گناه نکنید.

از ناراحتی خود حرف بزنید؛ اما گستاخ نباشید

وقتی او نزد شما برگشت، گستاخ و بسته نباشید. شما خواسته‌اید که او به زندگی برگردد؛ بنابراین، باید به او حس امنیت داده و ارتباط موثری برقرار کنید.

از ناراحتی خود حرف بزنید

علت فاصله گرفتن مرد از زن هر چه که بود، ناراحتی خود را به زبان آورید؛ اما این کار را با گستاخی و بی‌احترامی انجام ندهید.

به او بگویید که عقب نشینی او چه احساسی در شما ایجاد کرده و اگر توضیح داد، درک کنید که چرا این کار را انجام داده است. با این کار به او فهمانده‌اید که نباید فاصله گرفتن را جزو از عادات خود محسوب کند.

به او اجازه دهید تا در مورد احساسات و افکارش با شما صحبت کند. با این اطلاعات، ترس‌های او را درک می‌کنید و می‌بینید که چه چیزی او را عصبانی کرده است.

به این ترتیب، می‌توانید از تکرار این اتفاق جلوگیری کنید. از این زمان برای کشف مجدد آنچه او دوست دارد، استفاده کنید. به سرگرمی‌های دو نفره بپردازید و وقت خود را با خانواده بگذرانید.

کلام آخر

فراموش نکنید که فشارهای مختلف در زندگی زناشویی می‌تواند طرفین را خسته کند. درک متقابل، این مسائل را آسان کرده و پایه‌های زندگی را محکم می‌کند.

می‌توانید با برداشتن گام‌هایی مانند برقراری ارتباط با شوهرتان، دادن فضای کافی به او، ایجاد حس اعتماد و ایجاد تنوع در رابطه‌تان، فاصله‌ها را از میان بردارید.

در نهایت اخذ مشاوره از کارشناسان خانواده نیز راه حل مناسبی است. چنانچه تجربه‌ای در این زمینه دارید در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید تا راهنمای علت فاصله گرفتن مرد از زن تکمیل شود.

سوالات متداول

چگونه بفهمیم همسرمان از بودن با ما می‌ترسد؟

با توجه به این نکته که ترس در رابطه میان انسان‌ها متفاوت است، باید بدانیم که همسرمان تا چه میزان از عقاید خود صحبت کرده و تا چه حد خودش را مخفی می‌کند. این موارد می‌توانند نشانه فاصله او با شما باشند.

چرا مردها با وجود علاقه به همسرشان از او فاصله می‌گیرند؟

زنانی که بیش از حد همسر خود را کنترل می‌کنند، فضای خانه را متشنج کرده و بر رفتار همسر خود وسواس بیش از حد دارند، باعث دور شدن مرد از زندگی می‌شوند.

زمان کافی برای تنهایی مردها چقدر است؟

این مسئله به روحیات او بستگی دارد. این مدت زمان ممکن است چند روز یا یک هفته باشد؛ اما در هر صورت شما باید تمام این دوره زمانی را تا محو شدن کامل فاصله، صبور باشید.

4 | (3)
منبع womenshealthmag marriage aconsciousrethink
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x