وفاداری در رابطه چیست؟

هیچ کس یک شبه تصمیم به خیانت نمی‌گیرد. این امر از قلب و ذهن شروع شده و مدتی بعد اثرات بیرونی خود را نشان می‌دهد. به همین خاطر است که وفادار ماندن در زمان زناشویی مسئله بسیار مهمی است.

تا جایی که حتی گفته شده وفاداری قبل از ازدواج در زندگی انسان شروع می‌شود. در واقع اینکه ما به خودمان قول بدهیم شخصیت باوفایی داشته باشیم، حتما در ابعاد مختلف زندگی تاثیر خود را خواهد گذاشت.

به همین دلیل در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی ابعاد مختلف وفاداری در رابطه بپردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

وفاداری در یک رابطه چیست؟

بیشتر مردم بر این باورند که برای وفادار بودن در یک رابطه ارزش قائل هستند، اما ممکن است مشخص نباشد که وفادار ماندن در یک رابطه برای آنها چه معنایی دارد. خوب است بدانید که فرد وفادار حتما رفتارهای مشخص و اخلاقیات واضحی دارد؛ بنابراین درک جنبه‌های مختلف روابط وفادارانه بسیار مهم است.

وفاداری در یک رابطه چیست ؟

قبل از اینکه بدانیم چگونه در یک رابطه وفادار باشیم، بیایید ابتدا تعریف وفادار بودن را درک کنیم. وقتی مردم به وفادار بودن فکر می‌کنند، احتمالا این مهم را به عنوان تعهد کامل به شریک زندگی خود و عدم خیانت تعریف خواهند کرد. در حالی که بدون شک این تعریف تنها یک جنبه از وفادار ماندن را نشان می‌دهد. اما می‌توان جنبه‌های دیگری هم برای این مسئله در نظر گرفت.

وفادار بودن به کسی در یک رابطه، مستلزم پرهیز از خیانت و همچنین احتیاط در نحوه صحبت در مورد شریک زندگی خود با دیگران است.

به معنای دیگر، مثبت صحبت کردن در مورد شریک زندگی‌تان با دیگران نشان دهنده وفاداری شما به اوست. البته جنبه‌های دیگری از وفادار بودن در روابط وجود دارد و باید همه آنها را در نظر گرفت؛ زیرا این امر در پایداری یک رابطه زناشویی نقش مهمی دارد.

برای نمونه می‌توان معنای وفادار بودن را در این موارد جستجو کرد.

  • وفادار بودن یعنی راز شریک زندگی شما، با کسی به اشتراک گذاشته نشود.
  • در زمان ناراحتی‌ها کنار همسر خود بمانید.
  • وفادار بودن به این معناست که به شریک زندگی خود اطمینان دهید از نظر احساسی و جسمی در هر زمان که به شما نیاز داشته باشد، کنار او خواهید بود.
  • در مورد همسرتان با دیگران به طور تحقیرآمیز صحبت نکنید.
  • وقتی دیگران در مورد همسرتان نظر مثبتی ندارند، شما از همراهی با آنها خودداری ‌کنید.

مزایا و معایب وفاداری

پس از اینکه به طور کامل درک کردیم وفاداری چیست، بد نیست بدانیم که این مسئله در زندگی ما می‌تواند سکه دو رویی باید که هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه‌های منفی خواهد داشت. اجازه دهید این موارد را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

مزایای وفاداری

بر کسی پوشیده نیست که وفاداری می‌تواند روابط را تقویت کند؛ زیرا مردم وقتی می‌دانند طرف مقابل به آنها وفادار است در ادامه زندگی زناشویی خود صادق‌تر و صریح‌تر هستند. این امر همچنین باعث ایجاد اعتماد و صمیمیت در روابط خواهد شد.

مزایای وفاداری

البته مزایای وفادار بودن نه تنها در روابط زناشویی که در مورد روابط کاری و اجتماعی نیز صدق می‌کند؛ زیرا وقتی احساس می‌کنیم دیگران به ما وفادار هستند، می‌توانیم اصالت بیشتری داشته باشیم و فیلترهای اجتماعی که برای خود قرار داده‌ایم را از میان برمی‌داریم.

در کنار این موارد وفادار بودن به ایجاد اعتماد به نفس بیشتر هم کمک می‌کند. این حس برای رفاه ذهنی، عاطفی و جسمی بسیار مهم است.

دانستن اینکه افرادی در زندگی‌تان هستند که از شما حمایت می‌کنند و در صورت نیاز در کنار شما خواهند بود، می‌تواند به شما احساس امنیت بدهد.

معایب وفاداری

این میان تکیه بیش از حد به این نوع نگرش می‌تواند آسیب‌زا هم باشد. در واقع افراط در هر امری برای ما مضر است و نتایج منفی را به همراه خواهد داشت.

ما نتیجه افراط در این امر را با نام «وفاداری کورکورانه» یا همان Blind loyalty می‌شناسیم. این امر شامل توجیه رفتار بد به نام حفظ وفادار بودن به دیگری (فرد، دیدگاه، برند و غیره) است.

همچنین به معنای مراقبت از کسی بدون توجه به کاری است که او انجام می‌دهد. فردی که دچار چنین وضعیتی است به قضاوت طرف مقابل اعتماد دارد؛ زیرا به او علاقه مند است.

اگر از چنین حسی رنج می‌برید، ممکن است در ابتدا محترمانه به نظر برسد، اما در نهایت برای شما خطرناک است؛ زیرا سکوت در برابر هر رفتاری، نوعی تبانی علیه خویشتن است.

ویژگی وفاداری در یک رابطه چیست؟

گاهی اوقات علت خیانت را عدم توجه طرفین به وفادار بودن اعلام می‌کنند. در واقع زندگی زوجین در این مرحله، ویژگی‌های یک زندگی وفادارانه را نداشته و در آستانه فروپاشی خواهد بود.

این ویژگی‌ها را می‌توان این‌گونه دسته بندی کرد:

1. صداقت در زندگی دیده می‌شود

افراد وفادار برای صداقت بیش از هر چیز دیگری ارزش قائل هستند و این ویژگی اولیه آنها است. این افراد همیشه حقیقت را به شما اطلاع می‌دهد حتی اگر نظر آنها با شما مطابقت نداشته باشد.

صداقت در رابطه

یک همسر وفادار همیشه بهترین‌ها را برای شما می‌خواهد، هرگز دروغ نمی‌گوید و وانمود نمی‌کند که حال شما را بهتر خواهد کرد.

2. موفقیت‌های زندگی را جشن می‌گیرند

حسادت و وفاداری در یک شخص دیده نمی‌شوند. اگر دوست یا شریک زندگی شما به شما وفادار باشد، در این صورت خواهید دید که او همیشه موفقیت شما را جشن می‌گیرد آن هم به شیوه‌ای که انگار موفقیت خودش را جشن گرفته است.

3. آنها دیدگاه مثبتی به زندگی دارند

به سختی می‌توان فردی را پیدا کرد که صرف نظر از اتفاقاتی که در زندگی می‌افتد همیشه دیدگاه مثبتی داشته باشد. با این حال، افراد وفادار معمولا نگاه مثبتی به زندگی خواهد داشت.

به گفته مشاوران خانواده، فردی با دید مثبت به زندگی، این نگرش را در روابط به کار خواهد گرفت؛ بنابراین، آنها در یک رابطه بیشتر راضی هستند و کمتر دچار انحراف می‌شوند.

4. روی رابطه خود سرمایه گذاری می‌کنند

یک همسر وفادار روی رابطه خود سرمایه گذاری می‌کند و تا جایی که می‌تواند سعی می‌کند آن را دست نخورده نگه دارد. اما این ضرب المثل را به یاد بسپارید که «برای رقص تانگو به دو نفر نیاز است».

روی رابطه خود سرمایه‌گذاری کنید

بنابراین، اگر می‌خواهید این رابطه تا آخر عمر ادامه داشته باشد، باید محبت و مراقبت از دوست یا شریک زندگی خود را متقابلا جبران کنید. اگر شما و همسرتان سال‌های زیادی را با وجود اختلاف نظرها، کنار هم گذرانده‌اید، نشانه‌های وفاداری به این رابطه را خواهید دید.

چگونه در یک رابطه وفاداری ایجاد کنیم؟

بیشتر کسانی که می‌دانند وفاداری چیست، این مفهوم را بیشتر در لغت معنا کرده و در عمل برای تحقق آن ایده‌ای ندارند. اجازه دهید چند راهکار مناسب را برای ایجاد یک رابطه وفادارانه با هم مرور کنیم.

قدردانی خود را نشان دهید

یکی از روش‌های کلیدی برای وفادار ماندن و نشان دادن این حس به طرف مقابل، قدردانی از وجود و زحمات فرد است. لازم است که علاوه بر ذکر لفظی این مهم، آن را به صورت عملی نیز نشان دهید. برای نمونه به وعده‌های خود عمل کنید تا شخص مقابل مطمئن باشد که شما به او وفادار هستید.

قدردانی خود را در رابطه نشان دهید

در واقع اگر همسرتان وظیفه‌ای را بر عهده شما قرار داده، انجام صحیح آن می‌تواند نوعی نشان اعتماد در رابطه باشد. به همین راحتی می‌توان حس تعهد و وفادار بودن را القا کرد.

حامی باشید

همه افراد دوست دارند یک حامی قدرتمند در زندگی داشته باشند. برای تبدیل شدن به چنین فردی نیاز نیست عضلات قوی یا دیدگاه عجیبی داشته باشید. کافی است به آرزوها و اهداف فرد مقابل احترام گذاشته و در مسیر رسیدن به این تمایلات او را همراهی کنید.

شما می‌توانید با تشویق و خرید هدیه‌های کوچک، با ارسال پیام‌های انرژی بخش و حتی یک لبخند محبت‌آمیز به شریک زندگی خود نشان بدهید، کنار او هستید تا به اهدافش دست پیدا کند. معنای وفاداری چیزی بیش از این نخواهد بود.

اعتماد به نفس آنها را حفظ کنید

ایجاد حس اعتماد به نفس در فرد مقابل حتما بر تقویت رابطه تاثیر مثبتی خواهد داشت. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، استفاده از کلمات و توصیف‌های مثبت در مورد شخص مقابل می‌تواند بر اعتماد به نفس او اضافه کرده و رابطه شما را قوی کند.

اعتماد به نفس در رابطه

این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که ما تفاوت‌های همدیگر را درک کرده و به آنها احترام بگذاریم. برای حفظ رابطه وفادارانه، پذیرش و احترام به تفاوت‌ها بسیار مهم است.

جایی برای قضاوت بیهوده نگذارید. ممکن است برخی از صفات را به شریک زندگی خود ربط دهید یا حتی برخی رفتارهای او را درک نکنید؛ اما سعی کنید بفهمید این موارد از کجا می‌آیند و بپذیرید که ممکن است دیدگاه متفاوتی میان شما وجود داشته باشد.

به وعده‌های خود عمل کنید

پایبندی به وعده‌های خود و حذف نکردن آنها، بخش مهمی از وفادار بودن به زندگی دو طرفه است. انجام هر کاری که می‌تواند به این مسئله مهم خدشه وارد کند را کنار بگذارید.

در عین حال توجه مداوم به عهدهای دو نفره می‌تواند رابطه شما را تقویت کرده و هر دوی شما را به اهدافتان نزدیک‌تر کند. با این حال، مطمئن شوید که قول‌هایی که می‌دهید واقع بینانه هستند تا بتوانید تعهد و وفاداری خود را ثابت کنید.

اگر سخن از مسئله‌ای به میان آمده است که نمی‌توانید به آن دست یابید، شهامت داشته باشید و از خودتان دفاع کنید. بپذیرید که نمی‌توانید آن را انجام دهید تا شریک زندگی‌تان صداقت شما را ببیند و متوجه شود که شما با او رو راست هستید.

خیانت نکنید و وفادار بمانید

خیانت برای همه انسان‌ها دردناک است. حتی اگر به این نتیجه رسیده‌اید که دیگر نمی‌توان زندگی مشترک را ادامه داد، ابتدا این رابطه را پایان داده و سپس به دنبال شروع یک رابطه جدید باشید. خیانت در زندگی زناشویی می‌تواند شخصیت فرد مقابل را تخریب کرده و تا سال‌های سال تاثیر منفی بر او بگذارد.

خیانت نکنید و وفادار بمانید

وفادار بودن باید بار عاطفی داشته باشد. به این معنا که نمی‌توانید با توجیه «عشق در یک نگاه» یا مواردی از این دست، فرد دیگری را وارد زندگی خود کنید.

به یاد داشته باشید که خیانت یک انتخاب است و یک انتخاب آگاهانه برای شکستن اعتماد در رابطه اثر منفی بر زندگی خواهد گذاشت.

صادق باشید

ممکن است با انتخاب‌هایی که همسرتان انجام داده، موافق نباشید. با این حال، نباید این مسئله را آن‌قدر بزرگ کنید که به رابطه شما ضربه وارد شود.

این کار می‌تواند باعث بدبینی بین طرفین شود. خوب است که با صداقت کامل سخن گفته و انتظارات خود را بیان کنید. به آنها اجازه دهید نظرات صادقانه شما را بدانند تا متوجه شوند که اگرچه ممکن است با اعمال آنها موافق نباشید، اما همچنان با وفاداری به آنها اعتماد دارید.

به نفع آنها رفتار کنید و بخشنده باشید

بخشش یکی از مهم‌ترین بخش‌های وفادار بودن در یک رابطه است. بهتر است بدانید که همه ما اشتباه می‌کنیم، و ضروری است که دیگران را ببخشیم و در اسرع وقت از خطای به وجود آمده، عبور کنیم.

اگر کینه را در سینه خود حفظ کنید، فقط به رابطه زناشویی‌تان آسیب می‌رسانید. هیچ وقت این اصل را فراموش نکنید: «رها کن و عذرخواهی را بپذیر».

مشکلات درون رابطه را برطرف کنید

روابط ما همیشه عالی نیستند. پس زمانی که با مشکلاتی روبرو می‌شوید، قبل از اینکه از دیگران راه حل بخواهید، با شریک زندگی خود صحبت کنید.

این نوع رفتار همیشه محترمانه و وفادارانه است. پس ابتدا مسائل را با یکدیگر در میان بگذارید؛ زیرا این شما هستید که بار سکوت و سنگینی در رابطه را به دوش خواهید کشید.

با آنها منصفانه رفتار کنید

منصف بودن می‌تواند شخصیت والایی به شما بدهد. از همسر خود توقعات بی جا و یا خارج از توانایی او نداشته باشید. در این صورت او را وادار می‌کنید تا خود واقعی‌اش را کنار گذاشته و به آنچه که شما علاقه دارید تبدیل شود.

در رابطه منصفانه رفتار کنید

اگر چنین وضعیتی ادامه پیدا کند، رابطه شما به چالش کشیده شده و فرد مقابل از نقش بازی کردن برای خودش خسته خواهد شد. وفاداری به رابطه را با احترام به توانایی‌های همسر خود نشان دهید.

به تفاوت‌های یکدیگر احترام بگذارید

ما با این ضرب المثل آشنا هستیم که «پنج انگشت با هم برابر نیستند» پس توقع نداشته باشید که همسرتان هم شبیه به شما باشد.

فراموش نکنید که همسر شما، انتخاب شماست نه گزینه‌ای برای ایجاد تغییراتی که دوست دارید. پس مهم است که به شخصیت او احترام گذاشته و تفاوت‌های موجود را پذیرا باشید.

چگونه در یک رابطه وفادار باشیم؟

برای وفادار بودن در یک رابطه می‌توانید گزینه‌های زیر را در نظر بگیرید.

  • مسائل محرمانه زندگی خود را حفظ کنید.
  • به همسر خود بگویید که در مورد مسائل مختلف چه حس دارید.
  • باور کنید شخص دیگری نمی‌تواند برای شما خوشبختی بیاورد.
  • کاری کنید که همسرتان بداند به او نیاز دارید.
  • رابطه زناشویی خود را در اولویت قرار دهید.
  • هنگام انجام برنامه‌های بزرگ ابتدا با شریک زندگی خود مشورت کنید.
  • از حضور شریک خود قدردانی کنید و برای او ارزش قائل باشید.

علائمی که نشان می‌دهد زوجین در یک رابطه به هم وفادار هستند

فرقی ندارد که با نگاه دینی به وفاداری نگاه کنیم یا با نگاه انسان‌شناسانه آن را بررسی کنیم. در هر صورت وفادار بودن به زندگی زناشویی از جمله وظایف ما است که می‌تواند علائم زیادی را به همراه داشته باشد. دو مورد از مهم‌ترین این موارد به این شرح هستند.

زندگی شما در روال عادی خود جریان دارد

متخصصان روانشناسی برای زوج‌ها، توضیح داده‌اند که اعتماد و تعهد در روابط منجر به افزایش احساس خوشبختی و ارتقای رفاه در زندگی زناشویی می‌شود.

روال عادی زندگی

زوج‌هایی که به وفادار بودن اهمیت می‌دهند، حتما در کنار هم سختی‌های زندگی را پشت سر گذاشته و برای داشتن یک رابطه سالم تلاش می‌کنند؛ بنابراین، باید انتظار داشته باشید که در روابط و زندگی خود رضایت بیشتری هم داشته باشند.

اعتماد و تعهد به زندگی در زوجین دیده می‌شود

همه می‌خواهند شریکی داشته باشند که آنها را در بالاترین حد اعتماد به نفس قرار داده و همراه مادام‌العمرشان باشد. ما به عنوان انسان، می‌خواهیم احساس کنیم که شرکای زندگی‌مان بدون قید و شرط ما را دوست دارند و همیشه ما را در اولویت خود قرار می‌دهند. داشتن احساس باوفایی در یک رابطه به پرورش دیگر احساسات مثبت هم کمک می‌کند.

همچنین مهم است به یاد داشته باشید که شما سزاوار این هستید به عنوان یک فرد معتقد به وفاداری شناخته شوید. چنانچه همسر شما احساس کند شریکی در زندگی دارد که به او اهمیت می‌دهد، زندگی را شادتر و سالم‌تر درک خواهید کرد.

نداشتن حس وفا در رابطه‌تان می‌تواند باعث ناامیدی شده و احساس استرس را هم در شخص شما و هم در ذهن شریکتان به وجود آورد.

کلام آخر

وفادار بودن به معنای تعهد به زندگی زناشویی، حمایت و محافظت از طرف مقابل در یک رابطه است. این تعهد شامل احترام گذاشتن به احساسات، آسایش جسمی و ایمنی طرف مقابل می‌شود. فراموش نکنید که این مهم یک پروژه فعال است و در طول زمان با توسعه روابط تکامل یافته و تغییر خواهد کرد.

شما می‌توانید با ارائه حمایت عاطفی مستمر، تمرین بخشش و برقراری ارتباط آشکار، وفاداری در یک رابطه را ایجاد کنید. چنانچه گمان می‌کنید مورد در بررسی این مسئله جا مانده است، با درج آن در قسمت کامنت‌ها ما را آگاه کنید.

سوالات متداول

مصداق وفاداری چیست؟

وقتی یک مرد یا زن به طور کامل به همسر خود احترام می‌گذارد، اعتماد به نفس او را بالا برده و خوشبختی را در کنار او احساس می‌کند، زندگی شاد و وفادارانه‌ای دارد.

تفاوت بین سرسپردگی و وفادار بودن چیست؟

سرسپردگی از پیگیری و ابراز نگرانی‌های برای افراد دیگر سخن می‌گوید که گاهی می‌تواند علاقه‌مندی کورکورانه را به همراه داشته باشد. اما وفاداری، رضایت از پایبندی به اصول و تعهدات از پیش موجود را می‌طلبد.

اصول مهم برای وفادار ماندن در زندگی مشترک کدام‌اند؟

صداقت، احترام متقابل و تعهد می‌توانند اصول مهمی باشند تا ما وفادار بودن خود به زندگی مشترکمان را اثبات کنیم.

2.3 | (3)
منبع verywellmind theanguillian
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x