خواص کدو سبز برای سلامتی را بیشتر بشناسید!

کدو سبز را آفتاب پرست دنیای آشپزی می‌دانند؛ زیرا با انواع مختلف دستورالعمل‌های غذایی سازگار است! خواص کدو سبز در کنار کالری کم آن، باعث شده تا این سبزی بیش از پیش در میان خانواده‌های مختلف، به محبوبیت دست پیدا کند.

کدو سبز از کربوهیدرات بسیار کمی برخوردار است و همین موضوع، اهمیت مصرف آن را دو چندان کرده است! از طرف دیگر، تنوع بالای کدو سبز باعث می‌شود تا بتوانید آن را با غذاهای مختلف ترکیب کنید.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی خواص کدو سبز برای سلامتی بپردازیم. اگر دوست دارید با این قهرمان کم کربوهیدرات بیشتر آشنا شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

کدو سبز سبزی است یا میوه؟

در حالی که بسیاری از مردم کدو سبز را یک سبزی می‌دانند؛ حقیقت این است که کدو سبز، میوه محسوب می‌شود! به عبارتی دیگر، این میوه را در فصل تابستان و در حالی که هنوز به صورت کامل نرسیده است، برداشت می‌کنند!

کدو سبز سبزی است یا میوه ؟

برداشت زودتر از موعد کدو سبز، باعث می‌شود این میوه با سایر انواع کدو حلوایی متمایز باشد. کدو بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است؛ اما قرن‌هاست که در انواع دستور پخت‌های بین‌المللی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در اوایل قرن 16 بود که کدو حلوایی وارد ایتالیا شد و از این طریق، رسما به جهان معرفی شد. با این‌حال، کدو سبز در اوایل قرن 19 بود که به عنوان یک ماده غذایی مجزا از کدو حلوایی، وارد غذاهای مختلف شد.

طول درخت‌چه کدو سبز به بیش از 1 متر می‌رسد. میوه کدو سبز در حالی که هنوز کاملا بالغ نشده است و زمانی که 15 سانتی‌متر طول دارد، برداشت می‌شود. رنگ این میوه از زرد تیره تا سبز تیره، متغیر است.

ارزش غذایی کدو سبز

همان‌طور که اشاره شد، کدو سبز قرن‌هاست که وارد رژیم‌های غذایی مختلف شده است. امروزه از این میوه در انواع غذاها، دسرها، سالادها و … استفاده می‌شود. با این حال، ارزش غذایی کدو سبز، هنوز برای بسیاری از افراد، ناشناخته باقی مانده است.

ارزش غذایی کدو سبز

یک پیمانه کدو سبز پخته شده، از ارزش غذایی زیر برخوردار است:

کالری پروتئین چربی کربوهیدرات قند فیبر سدیم
28 1 گرم 0 گرم 7 گرم 3 گرم 3 گرم 5 میلی‌گرم

برای پی بردن به ارزش غذایی کدو سبز، کافیست آن را با یک فنجان اسپاگتی مقایسه کنید که 220 کالری و 43 گرم کربوهیدرات دارد!

کدو سبز سرشار از ویتامین C، پتاسیم، منیزیم و فولات است. علاوه بر همه آن ویتامین‌ها و مواد معدنی فوق‌العاده، کدو سبز از ترکیبات سالمی به نام کاروتنوئیدها (به‌ویژه لوتئین و زآگزانتین) هم برخوردار است. 

خواص کدو سبز برای سلامتی

همان‌طور که گفته شد، کدو سبز سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و … است. علاوه بر این، کالری کمی دارد و یک منبع عالی برای فیبر (که به هضم غذا و کاهش مشکلات گوارشی کمک می‌کند) محسوب می‌شود.

با توجه به نکات مطرح شده، مشخص است که خواص کدو سبز برای سلامتی، بسیار زیاد هستند. ما در ادامه، به مهم‌ترین فواید این میوه اشاره خواهیم کرد:

کدو سبز سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان‌ها ترکیبات گیاهی مفیدی هستند که به محافظت از بدن شما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد، کمک می‌کنند. خوشبختانه کدو سبز، سرشار از این آنتی اکسیدان‌ها است.

کدو سرشار از آنتی اکسیدان است

از جمله آنتی اکسیدان‌های موجود در کدو سبز، می‌توان به لوتئین، زآگزانتین و بتاکاروتن اشاره کرد. این ترکیب‌ها به سلامت چشم، پوست و قلب شما کمک می‌کنند و احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها از جمله پروستات را کاهش می‌دهند.

تحقیقات نشان می‌دهند که پوست کدو سبز، دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان است. بنابراین در زمان مصرف این میوه، سعی کنید پوست آن را جدا نکنید!

کدو سبز به هضم سالم کمک می‌کند

یکی دیگر از خواص کدو سبز به کمک کردن آن به هضم آسان غذا مربوط می‌شود. این میوه سرشار از آب است و همین موضوع باعث می‌شود به نرم شدن مدفوع، دفع آسان و جلوگیری از یبوست کمک کند.

از طرفی دیگر، کدو سبز سرشار از فیبر محلول و نامحلول است. فیبر نامحلول حجم مدفوع را افزایش داده و حرکت آن را در روده‌ها، آسان‌تر می‌کند. از طرف دیگر، فیبر محلول می‌تواند باعث رشد باکتری‌های مفید روده شود.

علاوه بر این، مصرف کدو سبز به کاهش التهاب و علائم برخی از اختلالات روده مانند سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS)، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو کمک کند.

کدو سبز قند خون را کاهش می‌دهد

کدو سبز ممکن است به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند. این میوه در هر 200 گرم، تنها 3 گرم کربوهیدرات دارد و همان‌طور که می‌دانید، رژیم های کم کربوهیدرات، می‌توانند به میزان قابل توجهی سطح قند خون و انسولین را کاهش دهند.

کدو سبز قند خون را کاهش می دهد

علاوه بر این، فیبر موجود در کدو سبز به تثبیت قند خون کمک کرده و از افزایش سطح آن بعد از غذا، جلوگیری می‌کند. رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر، برای افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، به شدت توصیه می‌شوند.

فیبر موجود در کدو سبز همچنین ممکن است به افزایش حساسیت به انسولین و در نهایت تثبیت قند خون هم کمک کند. در سال‌های اخیر، تحقیقات مختلفی توانسته‌اند تاثیر عصاره پوست کدو سبز بر کاهش قند خون را اثبات کنند.

کدو سبز به افزایش سلامت قلب کمک می‌کند

یکی دیگر از خواص کدو سبز به افزایش سلامت قلب مربوط می‌شود. کارشناسان این موضوع را به فیبر موجود در این میوه نسبت می‌دهند. بر اساس تحقیقات، مصرف فیبر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

پکتین یکی از انواع فیبرهای محلول موجود در کدو سبز است که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کل و کلسترول بد (LDL) کمک کند.

در بررسی 67 مطالعه، مصرف کمتر از 2 تا 10 گرم فیبر محلول در روز برای حدود 1 تا 2 ماه، به طور متوسط ​​کلسترول کل را 1.7 میلی‌گرم در دسی‌لیتر و کلسترول بد LDL را 2.2 میلی‌گرم در دسی‌لیتر کاهش داد.

علاوه بر این، کدو سبز سرشار از پتاسیم است که ممکن است با گشاد کردن عروق خونی، به کاهش فشار خون بالا کمک کند. کاملا واضح است که فشار خون نرمال، می‌تواند سلامت قلب را تضمین کند.

کدو سبز بینایی شما را تقویت می‌کند

کدو سبز سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن است؛ دو ماده‌ای که برای افزایش سلامت چشم، از اهمیت زیادی برخوردار هستند. کدو سبز همچنین حاوی آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین است. تحقیقات نشان می‌دهند که این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در شبکیه چشم انباشته شده و بینایی را بهبود بخشند.

کدو سبز بینایی شما را تقویت می کند

علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از لوتئین و زآگزانتین، ممکن است احتمال ابتلا به آب مروارید (تیرگی عدسی که می‌تواند منجر به ضعف بینایی شود.) را کاهش دهند.

کدو سبز به کاهش وزن کمک می‌کند

در صورتی که این میوه را به صورت منظم مصرف کنید، می‌توانید از یکی دیگر از خواص کدو سبز یعنی کمک به کاهش وزن برخوردار شوید. کدو سبز سرشار از آب است و کالری کمی دارد که این دو خاصیت، باعث ایجاد احساس سیری در شما خواهد شد.

از طرفی دیگر، کدو سبز سرشار از فیبر است. فیبر می‌تواند اشتهای شما را کاهش داده و احساس گرسنگی را رفع کند. از آن‌جایی که کدو یک میوه غیر نشاسته‌ای به شمار می‌رود، تاثیر زیادی بر کاهش وزن و چربی‌سوزی دارد.

سایر خواص کدو سبز 

علاوه بر مواردی که در قسمت‌های قبل مطرح کردیم، کدو سبز از خواص و فواید دیگری هم برای سلامتی برخوردار است:

  • به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.
  • اثر ضد سرطانی دارد.
  • به سلامت پروستات کمک می‌کند.
  • عملکرد تیروئید را بهبود می‌بخشد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اضافه کردن کدو سبز به رژیم غذایی، می‌تواند سلامتی تمامی بخش‌های بدن شما را بهبود دهد. بنابراین اگر به فکر یک ماده غذایی برای بهبود وضعیت جسمی خود هستید، کدو سبز را در صدر انتخاب‌های خود قرار دهید.

روش‌های مصرف کدو سبز

کدو سبز یک میوه همه کاره است؛ به این معنی که می‌توانید با انواع روش‌ها و در کنار غذاهای مختلف، آن را مصرف کنید. کدو سبز را می‌توانید به صورت پخته یا خام و به روش‌های زیر، میل نمایید:

  • آن را به صورت خام به سالاد اضافه کنید.
  • داخل آن را با برنج، عدس و … پر کرده و آن را بپزید.
  • کدو سبز را در روغن زیتون سرخ کرده و تفت دهید.
  • آن را بجوشانید و به سوپ اضافه کنید.
  • کدو سبز را کباب کرده و در کنار سیر و روغن، میل کنید.
  • آن را به صورت نان و سرخ شده امتحان کنید.

روش های مصرف کدو سبز

دست شما برای مصرف کدو سبز و استفاده از خاصیت‌های فراوان آن، کاملا باز است. می‌توانید آن را به صورت خام میل کنید، آن را سرخ کنید، بپزید، به نان اضافه کنید و …

کلام آخر

کدو سبز یکی از مواد غذایی مفید است که می‌‌تواند به صورت‌های مختلف و در کنار انواع غذاها مصرف شود. این میوه از خاصیت‌های زیادی برای سلامتی برخوردار است و می‌تواند وضعیت جسمی شما را به شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود ببخشد.

در این مقاله به بررسی انواع خواص کدو سبز برای سلامتی پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline ncbi eatingwell
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x