خواص انواع میوه های تابستانی را بیشتر بشناسید!

تحمل روزهای گرم تابستان، بدون میوه‌های رنگارنگ و خوش‌مزه‌ای که این فصل به ما هدیه می‌دهد، واقعا سخت است! در این 3 ماه، طبیعت یک پالت رنگی زیبا عرضه می‌کند؛ با میوه‌هایی که علاوه بر طعم و رنگ دل‌پذیر، از خواص زیادی هم برخوردار هستند.

تابستان که از راه می‌رسد، دهان ما از دیدن میوه‌های متنوع فصلی آب می‌افتد! خوردن یک قاچ هندوانه یا خربزه در روزهای داغ مرداد، وسوسه شیرین و لذیذی است که انصافا مقاومت کردن در برابر آن، کار هر کسی نیست.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی خواص انواع میوه های تابستانی بپردازیم. اگر می‌خواهید از فواید این میوه‌های جذاب برای سلامتی خود مطلع شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

چرا خوردن میوه‌های فصلی مهم است؟

در دنیای امروزی و به لطف پیشرفت صنایع غذایی و روش‌های نگهداری، بیشتر میوه‌ها در تمام طول سال، در دسترس هستند. اما میوه‌های فصلی معمولا تازه‌تر، لذیذتر و مغذی‌تر هستند. به همین دلیل است که بهتر است میوه‌ها را در فصل رسیدنشان میل کنید!

خوردن میوه های فصلی

به عبارتی دیگر، اجازه دهید طبیعت برای شما تصمیم بگیرید که چه زمانی، چه میوه‌ای بخورید! خوش‌بختانه کشور عزیزمان به 4 فصل بودن مشهور است؛ یعنی در هر فصل، میوه‌های مخصوص به همان فصل را به ما عرضه می‌کند.

خوردن هلو حتی در فصل زمستان هم می‌تواند یک تجربه جذاب باشد؛ اما هرگز به لذت‌بخشی گاز زدن یک هلوی تازه در تابستان نیست! از طرفی دیگر، ماندن طولانی مدت میوه‌ها، از خاصیت آن‌ها می‌کاهد.

وقتی که طبیعت به ما اعلام می‌کند که یک میوه رسیده است، یعنی این‌که آن میوه سرشار از مواد مغذی بوده و باید بلافاصله مصرف شود. هرچقدر که با طبیعت هماهنگ‌تر باشید، سلامتی خود را بیشتر تضمین خواهید کرد!

از طرفی دیگر، میوه‌ها در فصل رسیدن، ارزان‌تر هستند و از نظر اقتصادی هم مصرف آن‌ها به صرفه خواهد بود. زیرا نیازی به هزینه‌های اضافی برای نگه‌داری آنان نیست. به عنوان مثال، هندوانه در فصل تابستان، به صورت مستقیم، از تولید به مصرف می‌رسد.

انواع میوه‌های تابستانی و خواص آن‌ها

توت سفید و شیرین بهاری، انار ملس پاییزی، خرمالوی زمستانی و … را فعلا کنار بگذارید! امروز نوبت تابستان است. تابستان یعنی شستن یک ظرف توت فرنگی یا برش زدن یک هندوانه آب‌دار. احتمالا خوشحال می‌شوید اگر بدانید این میوه‌های تابستانی، علاوه بر مزه لذیذ، از خواص فراوانی هم برخوردار هستند.

خواص انواع میوه های تابستانی موضوعی است که قصد داریم در ادامه این مقاله به آن بپردازیم. البته ممکن است برخی از میوه‌هایی که معرفی می‌کنیم، هنوز به خوبی در کشورمان جا نیفتاده باشند؛ اما بهرحال آن‌ها هم لذیذ هستند و هم مقوی!

گیلاس

گیلاس یکی از میوه‌هایی است که در تابستان دهان ما را آب می‌اندازد. این میوه‌های کوچک و بسیار خوش‌مزه، از خواص فراوانی برای سلامتی قلب و کبد برخوردار هستند.

بررسی خواص گیلاس

مصرف گیلاس برای افرادی که دیابت دارند، بسیار مفید است؛ زیرا حاوی نوع قند مفید به نام لئوولوز است. از طرفی دیگر، کسانی که به دنبال لاغری هستند هم می‌توانند با خیال راحت، این میوه را نوش جان کنند؛ زیرا علی‌‌رغم این‌که کالری کمی دارد، باعث ایجاد احساس سیری می‌شود.

150 گرم گیلاس شیرین و بدون هسته، دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری پروتئین کربوهیدرات فیبر ویتامین C پتاسیم مس منگنز
97 2 گرم 25 گرم 3 گرم 18 درصد 10 درصد 5 درصد 5 درصد

تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجود در گیلاس، ممکن است به تسکین درد، آسیب و التهاب عضلانی ناشی از ورزش کمک کند.

از طرف دیگر، مصرف گیلاس برای سلامت قلب هم بسیار مهم است؛ زیرا سرشار از آنتی اکسیدان، پتاسیم و پلی فنل است که همه آن‌ها، تاثیر زیادی روی بهبود عملکرد قلب می‌گذارند.

توت فرنگی 

توت فرنگی‌های قرمز و خوشمزه، از مواد مغذی فراوانی از جمله فسفر، آهن، فیبر، کلسیم و ویتامین‌های A، B1، B2 و C برخوردار است. از طرفی دیگر، توت فرنگی کالری کمی دارد و باعث می‌شود زودتر احساس سیری کنید.

خواص توت فرنگی

100 گرم توت فرنگی تازه و رسیده، از ارزش غذایی زیر برخوردار است:

کالری پروتئین کربوهیدرات فیبر آب چربی قند
32 0.7 گرم 7.7 گرم 2 گرم 91 درصد 0.3 گرم 4.9 گرم

توت فرنگی یک منبع عالی برای ویتامین C است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین حفظ سلامتی پوست، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این میوه خوش‌مزه سرشار از فولات (ویتامین B9) است. این ماده برای رشد طبیعی بافت و عملکرد سلولی بسیار مهم است. زنان باردار و افراد مسن، نیاز بیشتری به فولات دارند و به همین دلیل، مصرف توت فرنگی، به این افراد توصیه می‌شود.

تعدادی از مطالعات نشان می‌دهند که توت‌ فرنگی ممکن است از طریق توانایی خود در مبارزه با استرس اکسیداتیو، به پیشگیری از چندین نوع سرطان کمک کند.

ملون 

در ادامه بررسی خواص انواع میوه های تابستانی به ملون می‌رسیم. یک میوه خوش‌مزه که بیش از 90 درصد آن را آب تشکیل داده و سرشار از پتاسیم است. به همین دلیل، مصرف ملون برای آب‌رسانی مجدد به بدن و تغذیه ماهیچه‌ها، بسیار مفید است.

ملون

جالب است بدانید که حتی رنگ نارنجی ملون هم می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد. این رنگ از وجود یک ماده مفید به نام بتاکاروتن ناشی می‌شود که سلول‌های پوست را تحریک کرده و برنزه شدن را افزایش می‌دهد.

180 گرم ملون، از ارزش غذایی زیر برخوردار است:

کالری پروتئین کربوهیدرات فولات ویتامین C چربی فیبر
64 1 گرم 16 گرم 8 درصد 53 درصد 0 گرم 1.4 گرم

از آن‌جایی که ملون یک میوه با سدیم کم و پتاسیم زیاد است، می‌تواند به شما در حفظ سطح نرمال فشار خون کمک کند. همچنین این میوه حاوی چندین ماده مغذی از جمله فولات، ویتامین K و منیزیم است که برای ترمیم و حفظ استخوان‌های قوی، حیاتی هستند.

هندوانه 

خوردن یک تکه کوچک هندوانه، مانند نوشیدن یک لیوان آب است. این میوه حدود 92 درصد آب دارد و همچنین حاوی پتاسیم و منیزیم است که احساس خستگی را تسکین می‌دهد.

خاصیت های هندوانه برای سلامتی

رنگ قرمز هندوانه هم برای سلامتی شما مفید است. زیرا این رنگ به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌هایی به نام‌های لیکوپن و سیترولین است که از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید، محافظت می‌کنند.

150 گرم از هندوانه، دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری قند کربوهیدرات پروتئین ویتامین C چربی فیبر
46 9.4 گرم 11.5 گرم 0.9 گرم 14 درصد 0.2 گرم 0.6 گرم

جالب است بدانید که چندین ترکیب گیاهی موجود در هندوانه از جمله لیکوپن و کوکوربیتاسین E، اثرات ضد سرطانی دارند. مصرف لیکوپن می‌تواند احتمال ابتلا به برخی از انواع سرطان، مانند سرطان پروستات و روده بزرگ را کاهش دهد.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف هندوانه ممکن است به کاهش کلسترول و سطح فشار خون کمک کند. علاوه بر این، این میوه می‌تواند آسیب اکسیداتیو ناشی از سطح کلسترول بالا را از بین ببرد.

هلو 

در ادامه بررسی خواص انواع میوه های تابستانی به هلو می‌رسیم. این میوه سرشار از آب، پتاسیم، سدیم، آهن، کلسیم، فیبر، فسفر و ویتامین A و C است. هلو به ویژه برای ورزشکاران بسیار مفید است؛ زیرا نمک‌های معدنی از دست رفته در طول تمرین را دوباره جمع آوری می‌کند.

خواص هلو برای سلامتی

هلو سرشار از آنتی اکسیدان است (هر چقدر که رسیده‌تر باشد، آنتی اکسیدان‌های آن بیشتر است). ترکیبات گیاهی مفید این میوه، به محافظت از بدن شما در برابر پیری و بیماری، کمک می‌کنند.

150 گرم هلوی تازه و رسیده، دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری چربی کربوهیدرات پروتئین ویتامین C ویتامین A فیبر
58 کمتر از 1 گرم 14 گرم 1 گرم 17 درصد 10 درصد 2 گرم

هلو از مقدار مناسبی فیبر نامحلول برخوردار است. این ماده به حرکت غذا در روده کمک کرده و احتمال یبوست را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، فیبر محلول موجود در این میوه، به تولید باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند.

بر اساس برخی مطالعات صورت گرفته، مصرف هلو می‌تواند عوامل خطر بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا و همچنین سطح کلسترول را کاهش دهد.

ترکیبات موجود در این میوه تابستانی باعث می‌شوند پوست شما بتواند رطوبت خود را حفظ کند. این موضوع در نهایت سبب می‌شود بافت پوست بهبود پیدا کند.

انبه 

انبه بومی هند و آسیای جنوب شرقی است و بیش از 4 هزار سال است که مردم آن را کشت می‌کنند. صدها نوع انبه وجود دارد که هر کدام طعم، شکل، اندازه و رنگ خاص خود را دارند. اما همه آن‌ها از خواص متعددی برای سلامتی برخوردار هستند.

انبه

مصرف انبه برای افزایش سطح ایمنی بدن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید است. برخی از پلی فنول‌های موجود در این میوه، حتی ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را هم کاهش دهند.

165 گرم انبه تازه، از ارزش غذایی زیر برخوردار است:

کالری چربی کربوهیدرات پروتئین ویتامین C ویتامین A فیبر
99 0.6 گرم 24.7 گرم 1.4 گرم 67 درصد 10 درصد 2.6 گرم

مصرف 150 گرم انبه در طول شبانه‌روز، می‌تواند 10 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین کند. این ویتامین نقش مهمی را در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. همچنین کمبود ویتامین A می‌تواند احتمال ابتلا به انواع عفونت‌ها را افزایش دهد.

انبه سرشار از منیزیم و پتاسیم است. این املاح معدنی، با کمک به بهبود جریان خون در رگ‌ها، باعث کاهش فشار خون و افزایش سلامت قلب می‌شوند.

پاپایا

یکی دیگر از میوه‌های عالی که می‌توانید در تابستان بخورید، پاپایا است. این میوه را می‌توانید به صورت خشک، رسیده یا نارس مصرف کنید. پاپایا حاوی مواد مغذی مانند ویتامین A و C، فولات و مواد شیمیایی گیاهی مختلف است.

خواص پاپایا

پاپایا همچنین حاوی پاپائین ( ترکیبی که برای سلامت دستگاه گوارش شما مفید است) است. این ماده همچنین به درمان سوء هاضمه و نفخ (چیزی که در تابستان رایج است.) کمک می‌کند.

150 گرم پاپایا، دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری فولات کربوهیدرات پروتئین ویتامین C ویتامین A فیبر
59 14 درصد 15 گرم 1 گرم 157 درصد 33 درصد 3 گرم

مطالعات نشان می‌دهند که پاپایای تخمیر شده می‌تواند استرس اکسیداتیو را در افراد مسن و افراد مبتلا به پیش دیابت، کم کاری تیروئید خفیف و بیماری کبد، کاهش دهد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند که لیکوپن موجود در پاپایا، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که میوه‌های سرشار از لیکوپن و ویتامین C، ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کنند.

انگور 

بررسی خواص انواع میوه های تابستانی بدون انگور، تکمیل نمی‌شود. انواع مختلف انگور در فصل گرما در دسترس قرار دارند و همه آن‌ها، سرشار از آنتی اکسیدان بوده و منبع غنی پتاسیم هستند.

خواص میوه انگور

مصرف انگور برای استحکام زانوها مفید است. این میوه خوش‌مزه، سلامت مغز را تضمین کرده و به کاهش سطح قند خون هم کمک می‌کند. انگور همچنین از بسیاری از عفونت‌های ویروسی جلوگیری می‌کند.

151 گرم انگور تازه، از ارزش غذایی زیر برخوردار است:

کالری چربی کربوهیدرات پروتئین ویتامین C ویتامین K فیبر
104 0.2 گرم 27.3 گرم 1.1 گرم 27 درصد 28 درصد 1.4 گرم

انگور دارای تعدادی ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی است. جالب است بدانید که بیش از 1600 ترکیب گیاهی مفید، در این میوه شناسایی شده است.

ترکیبات گیاهی انگور، می‌توانند از شما در برابر انواع خاصی از سرطان‌ها، محافظت کنند. یکی از ترکیبات موجود در این میوه به نام رسوراترول، از نظر پیشگیری و درمان سرطان، به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است.

لیچی (سرخالو)

لیچی که در ایران با نام سرخالو هم شناخته می‌شود، یک میوه تابستانی شیرین و آبدار است. این میوه محبوب، منبع خوبی از پتاسیم، پلی فنول‌ها و ویتامین‌ها محسوب می‌شود.

خواص میوه لیچی

لیچی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. جالب است بدانید که این میوه تابستانی، از خاصیت ضد سرطانی و ضد التهابی هم برخوردار است.

100 گرم لیچی تازه و رسیده، دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری چربی کربوهیدرات پروتئین قند ویتامین K فیبر
66 0.4 گرم 16.5 گرم 0.8 گرم 15.2 گرم 28 درصد 1.3 گرم

لیچی حاوی چندین ماده معدنی، ویتامین و آنتی اکسیدان‌های سالم مانند پتاسیم، مس، ویتامین C، اپی کاتچین و روتین است. به همین دلیل، مصرف این میوه، می‌تواند به محافظت در برابر بیماری قلبی، سرطان و دیابت کمک کند.

کلام آخر

میوه‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم، تنها چند مورد از تنوع بی‌نظیر میوه‌های فصل تابستان محسوب می‌شوند. اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید، حتما حساب ویژه‌ای روی خوردن میوه‌ها در ماه‌های گرم سال حساب کنید.

در این مقاله به بررسی خواص انواع میوه های تابستانی پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline magtheweekly enjoyfoodwine
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x