خواص کلم بروکلی برای سلامتی | 11 خاصیت مهم بروکلی

خواص کلم بروکلی برای سلامتی، روز به روز بیشتر آشکار می‌شوند! این روزها همه بروکلی را به عنوان یک ماده غذایی فوق‌العاده، با کالری بسیار کم و مواد مغذی زیاد می‌شناسند. این سبزی خوش‌مزه سرشار از آنتی اکسیدان است و از هر جنبه‌ای، می‌تواند سلامتی شما را بهبود بخشد.

کلم بروکلی را به عنوان یک نیروگاه تغذیه‌ای می‌شناسند! یک سبزی از خانواده Brassica oleracea که ارتباط نزدیکی با گل کلم، کلم‌پیچ و … دارد. بروکلی یک منبع غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و … محسوب می‌شود.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی مهم‌ترین خواص کلم بروکلی برای سلامتی بپردازیم. اگر هنوز برای قرار دادن این سبزی معجزه‌گر در رژیم غذایی خود قانع نشده‌اید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

ارزش غذایی کلم بروکلی

یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت کلم بروکلی، ارزش غذایی بسیار بالای آن است. همان‌طور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، این سبزی سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و … است.

ارزش غذایی کلم بروکلی

ارزش غذایی 90 گرم کلم بروکلی خام را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

کربوهیدارت پروتئین چربی فیبر ویتامین C ویتامین A ویتامین K ویتامین B9 پتاسیم فسفر
6 گرم 2.6 گرم 0.6 گرم 2.4 گرم 135 درصد 11 درصد 116 درصد 14 درصد 8 درصد 6 درصد

منظور از درصد در جدول بالا، مقدار نیاز روزانه بدن انسان است. به عنوان مثال، مصرف 90 گرم کلم بروکلی، 14 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین B9 را تامین خواهد کرد.

کلم بروکلی را می‌توانید به صورت خام یا پخته مصرف کنید. با این وجود، باید توجه کنید که روش‌های مختلف پخت این سبزی از قبیل بخارپز کردن، سرخ کردن، آب‌پز کردن و … باعث کاهش مقدار برخی از مواد مغذی (به ویژه ویتامین C) این سبزی می‌شوند.

خواص کلم بروکلی برای سلامتی

با توجه به ارزش غذایی بالایی که این سبزی دارد، خواص کلم بروکلی برای سلامتی، کاملا بدیهی به نظر می‌رسند. ما در ادامه سعی می‌کنیم به بررسی 11 خاصیت بروکلی بپردازیم:

سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است

خاصیت آنتی اکسیدانی کلم بروکلی، ممکن است اصلی‌ترین خاصیت و فایده آن برای سلامتی باشد. آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد را مهار یا خنثی می‌کنند. این اثر می‌تواند منجر به کاهش التهاب و کمک به حفظ سلامتی کلی بدن شود.

سرشار از آنتی اکسیدان است

بروکلی دارای سطوح بالایی از گلوکورافانین است. این ترکیب در طی فرایند هضم، به یک آنتی اکسیدان قوی به نام سولفورافان تبدیل می‌شود.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می‌دهند که سولفورافان ممکن است فواید متعددی از جمله کاهش قند خون، کاهش سطح کلسترول، کم کردن استرس اکسیداتیو و جلوگیری از ایجاد بیماری‌های مزمن داشته باشد.

کلم بروکلی همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین است. این آنتی اکسیدان‌ها ممکن است از استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی در چشم شما جلوگیری کنند.

به کاهش التهاب کمک می‌کند

یکی دیگر از خواص کلم بروکلی به اثر ضد التهابی آن مربوط می‌شود. بروکلی حاوی ترکیبات زیست فعال مختلفی است که می‌توانند التهاب را در بافت‌های بدن شما کاهش دهند.

کامفرول یک فلاونوئید موجود در کلم بروکلی است که بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی، اثر ضد التهابی قدرتمندی را از خود نشان داده است. یک مطالعه کوچک انسانی در افراد سیگاری هم نشان داد که خوردن کلم بروکلی، منجر به کاهش قابل توجه نشانگرهای التهاب در این افراد می‌شود

اگر در سال‌های اخیر تحقیقات درباره اثر ضد التهابی کلم بروکلی، نتایج امیدوار کننده‌ای به همراه داشته‌اند، با این‌حال، در رابطه با چگونگی این تاثیر، به مطالعات بیشتری نیاز است.

احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد

کلم بروکلی یک سبزی چلیپایی است. تحقیقات نشان داده‌اند که این سبزی‌ها حاوی برخی ترکیبات زیست محیطی فعال هستند که ممکن است آسیب سلولی ناشی از برخی بیماری‌های مزمن را کاهش دهند.

کلم بروکلی احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

بر اساس چندین مطالعه، به نظر می‌رسد مصرف کلم بروکلی و سایر سبزیجات چلیپایی، ممکن است از شما در برابر سرطان‌های زیر، محافظت کند:

  •  سرطان سینه
  • سرطان پروستات
  • سرطان معده
  • سرطان کولورکتال
  • سرطان کلیه
  • سرطان مثانه

اگرچه این داده‌ها امیدوار کننده هستند، اما آن‌قدر قوی نیستند که بتوان بر اساس آن‌ها با قاطعیت، در مورد نقش کلم بروکلی در درمان یا پیشگیری از سرطان صحبت کرد. به نظر می‌رسد در این زمینه، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند

یکی دیگر از خواص کلم بروکلی به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت مربوط می‌شود. اگرچه مکانیزم دقیق این تاثیر هنوز مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد به محتوای آنتی اکسیدانی بروکلی ربط داشته باشد.

یک مطالعه انسانی نشان داد که مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به مدت یک ماه، روزانه جوانه کلم بروکلی مصرف می‌کردند، کاهش قابل‌توجهی را نشان داد.

بروکلی همچنین منبع خوبی از فیبر است. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف بیشتر فیبر، با کاهش قند خون و بهبود کنترل دیابت، مرتبط است.

به افزایش سلامت قلب کمک می‌کند

مطالعات مختلف نشان می‌دهند که مصرف کلم بروکلی، می‌تواند به روش‌های مختلف، به افزایش سلامت قلب کمک کند. افزایش سطح کلسترول و تری گلیسیرید به عنوان عوامل خطر اصلی برای بیماری قلبی شناخته شده است. خبر خوب این‌که بروکلی می‌تواند از بروز این اتفاق، جلوگیری کند.

کمک به افزایش سلامت قلب

یک مطالعه روی افرادی که تحت درمان با جوانه کلم بروکلی قرار گرفته بودند، به خوبی کاهش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و همچنین افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) را نشان داد.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که برخی از آنتی اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی، می‌توانند خطر حمله‌های قلبی را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. همچنین به نظر می‌رسد مصرف غذاهای غنی از فیبر مانند بروکلی، با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

باعث هضم سالم و کاهش یبوست می‌شود

از آن‌جایی که کلم بروکلی سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است، مصرف آن ممکن است به عملکرد سالم روده و افزایش سلامتی دستگاه گوارش کمک کند.

منظم بودن عملکرد روده و وجود باکتری‌های مفید در این ناحیه از بدن، دو رکن اصلی در تضمین سلامت دستگاه گوارش هستند. خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند کلم بروکلی، می‌تواند این دو عامل مهم را در بدن شما تقویت کند.

یک مطالعه نشان داد که موش‌هایی که در رژیم غذایی خود کلم بروکلی داشتند، با کاهش سطح التهاب در روده بزرگ و همچنین تغییرات مطلوب در باکتری‌های روده مواجه شدند.

همچنین یک مطالعه انسانی نشان داد که افرادی که کلم بروکلی را در رژیم غذایی خد قرار داده بودند، نسبت به سایرین، دفع مدفوع راحت‌تری داشتند.

باعث کند شدن زوال ذهن می‌شود

یکی دیگر از خواص کلم بروکلی به جلوگیری از زواب ذهن مربوط می‌شود. برخی از مواد مغذی و ترکیبات زیست فعال موجود در بروکلی ممکن است زوال ذهنی را کاهش داده و باعث عملکرد سالم مغز و بافت عصبی شوند.

کلم بروکلی باعث کند شدن زوال ذهن می شود

مطالعه‌ای روی 960 فرد مسن نشان داد که مصرف یک وعده سبزیجات سبز تیره مانند بروکلی در روز، ممکن است به مقاومت در برابر زوال ذهنی مرتبط با پیری، کمک کند.

علاوه بر این، یک مطالعه حیوانی نشان داد که موش‌های تحت درمان با کامفرول (ترکیبی در کلم بروکلی) با کاهش آسیب مغزی و التهاب بافت عصبی پس از سکته مغزی مواجه شدند.

سولفورافان یکی دیگر از ترکیبات زیست فعال موجود در کلم بروکلی است که باعث حفظ عملکرد طبیعی مغز در صورت کاهش میزان اکسیژن می‌شود.

با این وجود، اکثر تحقیقات فعلی که تاثیر ترکیبات زیست فعال موجود در کلم بروکلی را بر سلامت مغز ارزیابی می‌کنند، به مطالعات حیوانی محدود شده است. برای اثبات این تاثیر در حوزه انسانی، به مطالعات بیشتری نیاز است.

ممکن است به کند شدن روند پیری کمک کند

پیر شدن انسان تا حد زیادی به استرس اکسیداتیو و کاهش عملکرد متابولیک در طول عمر، نسبت داده می‌شود. اگرچه پیری یک فرایند طبیعی اجتناب ناپذیر است، اما رژیم غذایی می‌تواند در به تاخیر افتادن آن، نقش داشته باشد.

کلم بروکلی باعث کند شدن روند پیری می شود

اگر می‌خواهید دیرتر پیر شوید، کلم بروکلی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که سولفورافان (یک ترکیب فعال زیستی کلیدی در بروکلی) ممکن است توانایی کند کردن روند بیوشیمیایی پیری را با افزایش ژن‌های آنتی‌اکسیدانی، داشته باشد.

باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

سیستم ایمنی بدن انسان پیچیده است و برای عملکرد صحیح، به مواد مغذی زیادی نیاز دارد. قطعا ویتامین C ضروری‌ترین ماده برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و خوشبختانه، کلم بروکلی، سرشار از این ویتامین است.

تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین C هم در پیشگیری و هم در درمان بیماری‌های مختلف نقش دارد. به نظر می‌رسد مصرف روزانه 100 تا 200 میلی‌گرم ویتامین C، برای جلوگیری از برخی عفونت‌ها کافی باشد.

به طور کلی همه ما پرتقال و توت فرنگی را به عنوان منابع اصلی ویتامین C می‌شناسیم. با این‌حال، کلم بروکلی هم قطعا یکی از منابع غنی این ویتامین به شمار می‌رود. نصف فنجان از این سبزی، می‌تواند 84 درصد از نیاز روزانه ما به ویتامین C را تامین کند.

به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند

کلم بروکلی حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی است که برخی از آن‌ها، می‌توانند به بهبود عملکرد دهان و دندان کمک کنند. بروکلی سرشار از ویتامین C و کلسیم است؛ دو ماده‌ای به صورت مستقیم بر کاهش بیماری‌های حوزه دهان و دندان تاثیر دارند.

علاوه بر این، تحقیقات بیشتر نشان می‌دهند که سولفورافان موجود در بروکلی ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌های دهان را کاهش دهد.

برخی منابع ادعا می‌کنند که خوردن کلم بروکلی خام، می‌تواند به از بین بردن پلاک به صورت دستی و سفید شدن دندان‌ها کمک کند. با این حال، هیچ داده علمی دقیقی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

باعث تقویت استخوان‌ها و مفاصل می‌شود

آخرین مورد از خواص کلم بروکلی که در این مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت، به نقش آن در تقویت استخوان‌ها و مفاصل مربوط می‌شود. بسیاری از مواد مغذی شناخته شده در این سبزی، در تقویت استخوان‌ها، نقشی مهم و اساسی ایفا می‌کنند.

کلم بروکلی باعث تقویت استخوان می شود

بروکلی منبع خوبی از ویتامین K و کلسیم است. این دو ماده مغذی، برای حفظ استخوان‌های قوی و سالم، کاملا حیاتی هستند. علاوه بر این، بروکلی حاوی روی و ویتامین‌های A و C است که برای سلامت استخوان‌ها، ضروری هستند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که سولفورافان موجود در بروکلی، ممکن است به پیشگیری از آرتروز کمک کند. با این وجود، برای اثبات این ادعا، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

کلام پایانی

بروکلی یکی از سبزیجاتی است که در سالیان اخیر، بیش از گذشته مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. این سبزی خوشمزه و بسیار مفید، می‌تواند وضعیت سلامتی شما را به شکل قابل توجهی، بهبود ببخشد.

در این مقاله به بررسی خواص کلم بروکلی پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline medicalnewstoday timesofindia
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x