برخورد با افراد بی ادب چگونه باید باشد؟ {روش مقابله با بی ادبی}

گستاخی و بی‌ادبی همه جا هست. این‌طور نیست که همیشه از سوی غریبه‌ها آزرده خاطر شوید. گاهی اوقات، برخورد با افراد بی ادب در محیط‌های آشنا اتفاق می‌افتد.

شاید همکار یا همکلاسی‌تان با شما بدرفتاری کند یا یکی از نزدیک‌ترین اعضای خانوده‌ با شما رفتار توهین‌آمیزی داشته باشد.

مواجهه با افراد بی ادب می‌تواند سخت و حتی ترسناک باشد. بیشتر مردم وقتی مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند، مقابله به مثل می‌کنند؛ اما محققان دریافته‌اند که بی‌ادبی درست مثل سرماخوردگی گسترش می‌یابد و می‌تواند پیامدهای مخربی داشته باشد.

از این‌رو، آشنایی با روش‌های برخورد با افراد پررو و گستاخ از مهم‌ترین چیزهایی است که باید بیاموزید. با توجه به اهمیت این موضوع، مقاله امروز ایده آل مگ را به طرز رفتار با افراد بی ادب اختصاص داده‌ایم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

افراد بی ادب چه ویژگی‌هایی دارند؟

اگر می‌خواهید خود را برای برخورد با افراد بی ادب آماده کنید، ابتدا باید ویژگی‌های آن‌ها را بشناسید. در ادامه، به بعضی از مهم‌ترین نشانه های انسان بی ادب اشاره می‌کنیم.

برای مرزهای شما ارزش قائل نیستند

یکی از نشانه‌های واضح افراد بی‌ادب این است که از شما در مورد مرزهایتان سوال نمی‌کنند و حتی زمانی که از آن‌ها مطلع می‌شوند، آن‌ها را زیر پا می‌گذارند.

تعیین حد و مرز

این افراد فکر می‌کنند که می‌توانند وارد حریم شخصی شما شوند یا حق دارند به شما بگویند که چه کاری انجام دهید.

باعث می‌شوند که شما احساس پوچی کنید

ویژگی دیگر افراد بی‌ادب این است که باعث می‌شوند نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید. چه در محل کار و چه در زندگی شخصی، این افراد با توهین، تمسخر و اظهار نظرهای گستاخانه موجب رنجش شما می‌شوند. بی‌ادبی آن‌ها طاقت‌فرسا است، مانند ویروسی که سیستم ایمنی شما را مختل می‌کند.

نکته غم‌انگیز در مورد بی‌ادبی این است که واقعا تاثیر منفی روی عملکرد مخاطب دارد. افرادی که با گستاخی دیگران مواجه می‌شوند، انگیزه کمتری دارند و بیشتر احتمال دارد که محل کار خود را ترک کنند.

فقط به فکر خودشان هستند

نکته دیگر در مورد افراد بی‌ادب این است که آن‌ها به شدت خودخواه بوده و تمام اعمال و رفتارشان در جهت تامین منافع خودشان است. حتی زمانی که به نظر می‌رسد به خواسته‌ها و نیازهای شما توجه می‌کنند، در حقیقت به دنبال راهی برای برآورده کردن نیازهای خودشان می‌گردند.

شنوندگان خوبی نیستند

غالبا افراد بی‌ادب دوست دارند که صحبت کنند و حرف‌هایشان شنیده شود، اما چنین رفتاری با دیگران ندارند. وقتی شما در مورد افکارتان صحبت می‌کنند، ممکن است متوجه شوید که آن‌ها همیشه حواس‌شان پرت است؛ حتی گاهی اوقات عمدا به شما نشان می‌دهند که به حرف‌هایتان بی‌اعتنا هستند.

ویژگی افراد بی ادب

به عقاید دیگران بی‌احترامی کرده و آن‌ها را مسخره می‌کنند

یکی از بدترین خصوصیات افراد بی‌ادب این است که نسبت به عقاید دیگران واکنش توهین‌آمیزی دارند. افراد بی‌ادب در بدترین مکان‌ها و زمان‌ها ظاهر می‌شوند تا به شما بگویند که به خاطر اعتقادات، هویت یا فرهنگ‌تان، بی‌ارزش هستید. آن‌ها زندگی را سخت کرده و استرس کاملا غیر‌ضروری به همه وارد می‌کنند.

روی نقاط ضعف شما تمرکز می‌کنند

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد بی‌ادب این است که همیشه در تلاش برای پیدا کردن نقاط ضعف شما هستند. برای مثال، به طور آشکار و پنهان در مورد وزن شما اظهار نظر می‌کنند.

یا اگر بدانند در روابط شخصی‌تان مشکلات جدی دارید، با گستاخی در مورد آن صحبت می‌کنند یا وانمود می‌کنند که خودشان روابط خوبی دارند.

از شما کمک می‌گیرند، اما به شما کمک نمی‌کنند

یکی از غم‌انگیزترین ویژگی‌های افراد بی‌ادب، خودخواهی آن‌ها است. این افراد معمولا وارد دوستی‌های یک‌طرفه می‌شوند، یعنی از شما انتظار حمایت دارند، اما خودشان هرگز به شما کمک نمی‌کنند.

سعی می‌کنند زندگی شما را کنترل کنند

ناامید‌کننده‌ترین چیز در مورد بعضی از افراد بی‌ادب این است که فکر می کنند رئیس شما هستند؛ در نتیجه، سعی می‌کنند شما و زندگی‌تان را تحت کنترل خود درآورند.

از دیگران بدگویی می‌کنند

وقتی کسی نزد شما در مورد دیگران بدگویی می‌کند، ممکن است فکر کنید که موضوع مهمی نیست؛ اما در حقیقت این کار او نشان می‌دهد که احتمالا در مورد شما هم بدگویی می‌کند.

بدگویی کردن از دیگران

همیشه دیر به جلسات می‌آیند

وقت یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های انسان است. وقتی کسی همیشه دیر به جلسات می‌آید، به این معنی است که به وقت و اولویت‌های شما احترام نمی‌گذارد.

معمولا این افراد فقط به خودشان و آنچه که به آن‌ها مربوط می‌شود فکر می‌کنند و از دیگران انتظار دارند که با آن‌ها کنار بیایند.

موفقیت‌های شما را بی‌ارزش جلوه می‌دهند

گاهی اوقات، دوست دارید درباره دستاوردهای خود با اطرافیان‌تان صحبت کنید. در این مواقع، افراد بی‌ادب همه تلاش خود را می‌کنند که شما و دیگران را متقاعد کنند که لیاقت این موفقیت را ندارید. آن‌ها ممکن است ادعا کنند که شما فقط از روی خوش‌شانسی یا ارتباطاتی که داشته‌اید، به این موفقیت رسیده‌اید.

احتمالا علت این واکنش این است که آن‌ها به پیروزی‌های شما حسادت می‌کنند یا از دستاوردهای شما احساس خطر می‌کنند. در هر صورت، آن‌ها برد شما را به عنوان باخت خود در نظر می‌گیرند که اصلا نباید این‌طور باشد.

عذرخواهی نمی‌کنند

هیچ انسانی وجود ندارد که کامل باشد. همه ما در طول زندگی خود مرتکب اشتباه می‌شویم؛ اما افراد پررو و بی‌ادب معمولا این واقعیت را نادیده می‌گیرند و به دلیل تکبر و غرورشان عذرخواهی نمی‌کنند.

آن‌ها سعی می‎‌کنند به جای اعتراف به واقعیت، اعمال خود را با بهانه‌های مختلف توجیه کنند؛ حتی ممکن است تا آنجا پیش بروند که شما را مقصر جلوه دهند.

برخورد با افراد بی ادب در محل کار

محیط‌های کاری مملو از افراد مختلف است. حتی در بهترین محیط‌ها هم گاهی اوقات ممکن است با افراد بی‌ادب روبرو شوید.

برخورد با افراد بی ادب در محل کار

بی‌ادبی در محیط کار پیامدهای مخرب زیادی دارد، به طوری که تحقیقات نشان می‌دهد باعث کاهش عملکرد کارکنان و افزایش نرخ جابه‌جایی آن‌ها می‌شود. نتایج یک مطالعه بیانگر آن است که 12 درصد مردم شغل خود را به دلیل وجود افراد گستاخ و بی‌ادب ترک می‌کنند.

رفتارهای گستاخانه در محل کار حتی می‌تواند روی سلامت جسم و روان افراد و همچنین روابط شخصی آن‌ها در خارج از سازمان تاثیر بگذارد.

بدتر از آن، بی‌ادبی مسری است. کارمندانی که در محل کار با بی‌ادبی دیگران مواجه می‌شوند، ممکن است با همان شیوه نسبت به طرف مقابل واکنش نشان دهند که این امر به ایجاد یک محیط مسموم منجر می‌شود.

اگرچه ممکن است تعداد افراد گستاخی که در محل کار با آن‌ها برخورد می‌کنید اندک باشد، اما این موضوع می‌تواند بخش زیادی از وقت و انرژی شما را هدر بدهد. خوشبختانه، راهکارهای زیادی برای برخورد با افراد بی ادب در محل کار وجود دارد، به عنوان مثال:

بی‌ادبی را با بی‌ادبی پاسخ ندهید

شاید بتوانید گستاخی دیگران را به همان روش پاسخ بدهید، اما یادتان باشید که این کار باعث تسلیم شدن او نمی‌شود، بلکه ممکن است اوضاع را بدتر کرده و تنش بین شما را به یک درگیری آشکار تبدیل کند.

برخورد با همکار بی ادب

سعی کنید عقل و منطق شما بر احساسات‌تان غلبه کند. تا حد امکان گستاخی‌ها را نادیده بگیرید و ملاقات‌های خود را با آن فرد به حداقل برسانید. اگر مجبور شدید پاسخ طرف مقابل را بدهید، رفتار دوستانه و در عین حال قاطعانه داشته باشید.

توضیح دهید که دیگر رفتار بی‌ادبانه او را تحمل نخواهید کرد و از او بخواهید که از بی‌احترامی کردن به شما دست بردارد. با حفظ خونسردی و اتخاذ رویکرد محترمانه، شانس بیشتری برای حل و فصل مشکل دارید.

فردی که می‌تواند احساسات خود را کنترل کند، همیشه مورد احترام دیگران است. حتی شاید بتواند با آرامش خود نحوه صحبت و رفتار طرف مقابل را تغییر دهد. برای اینکه آرام‌تر باشید، بهتر است چند نفس عمیق بکشید.

با همکارانی که دوست‌شان دارید وقت بگذرانید

روابط حرفه‌ای مثبت می‌تواند مستقیما اثرات گستاخی‌ها را خنثی کرده و روحیه شما را تقویت کند. بر اساس مطالعه‌ای که توسط محققان فرانسوی انجام شد، روابط منفی چهار تا هفت برابر بیشتر از روابط مثبت روی سلامت کارکنان تاثیر می‌گذارد.

شما باید برای جبران اثرات منفی گستاخی‌ها در محل کار راهکار موثری داشته باشید. افرادی که در محل کار از شما حمایت می‌کنند چه کسانی هستند؟ با آن‌ها وقت بگذرانید، حتی اگر به اندازه خوردن یک فنجان قهوه باشد.

تا حد امکان رابطه خود را با فرد گستاخ محدود کنید

اگر بی ادبی یک همکار روی شما تاثیر منفی می‌گذارد، می توانید تا حد امکان از او دوری کنید. این توصیه ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد، چون شما به احتمال زیاد در نزدیکی یکدیگر مشغول به کار هستید.

بی ادبی در محل کار

اگر مجبور به صحبت با چنین فردی شدید، مستقیم به سر اصل مطلب بروید و از ارتباط غیرضروری خودداری کنید تا احساسات منفی شما به حداقل برسد.

به صحبت کردن با همکار بی‌ادب خود فکر کنید

فاصله گرفتن از فرد گستاخ همیشه آسان نیست. شاید نادیده گرفتن شخصی که هر چند وقت یکبار با او در ارتباط هستید، راحت باشد؛ اما اگر مجبور باشید هر روز با آن شخص روبرو شوید، این کار امکان‌پذیر نیست.

اگر تصمیم گرفتید که با همکار گستاخ خود صحبت کنید، برای این کار زمان و محیط مناسبی را انتخاب کنید که هر دو در آن احساس راحتی داشته باشید.

به این فکر کنید که آیا حضور سایر افراد به عنوان شاهد یا میانجی کمکی به حل این مشکل می‌کند یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت است، آن‌ها را دعوت کنید.

هنگام گفتگو روی مسائل و مشکلات تمرکز کنید، نه خود فرد. در مورد این موضوع صحبت کنید که چگونه رفتار خاص همکارتان می‌تواند به روابط حرفه‌ای شما آسیب برساند. هدف این است که شما دو نفر هنجارهای آینده را شناسایی کرده و در مورد آن‌ها به توافق برسید تا بتوانید با هم کار کنید.

همان‌طور که صحبت می‌کنید، روی درک دیدگاه او متمرکز بمانید. آیا همکار بی‌ادب شما احساس می‌کند که مورد بدرفتاری یا بی‌احترامی قرار می‌گیرد؟ او چقدر از رفتار خود و تاثیر آن آگاه است؟ آیا چیزی در خارج از محل کار وجود دارد که روی روحیه و نحوه رفتار او تاثیر می‌گذارد؟

مراقب باشید که کلمات و ارتباطات غیرکلامی خود را خنثی نگه دارید و سعی کنید به همان اندازه که صحبت می‌کنید، گوش کنید.

نظر دیگران را جویا شوید

همان‌طور که خود را برای برخورد با افراد بی ادب در محل کار آماده می‌کنید، نظر سایر همکاران خود را درباره این موضوع بپرسید. کمی همفکری کردن با سایر کارمندان، به ویژه آن‌هایی که خودشان بی‌ادبی در محل کار را تجربه کرده‌اند، می‌تواند به کشف راه‌ حل‌های خلاقانه‌ای منجر شود که شاید هرگز به ذهن خودتان نرسیده باشد.

مشورت کردن در مورد برخورد با افراد پررو

همچنین بررسی کنید که آیا دیگران هم متوجه بی‌ادبی فرد مورد نظر شده‌اند یا خیر. اگر متوجه شدید که این فقط شما هستید که مورد بی‌احترامی قرار گرفته‌اید، این را در نظر بگیرید که ممکن است بیش از حد حساس باشید یا رفتار طرف مقابل را اشتباه تعبیر کرده باشید.

علت رفتار گستاخانه را پیدا کنید

هنگام برخورد با فرد بی ادب سعی کنید بفهمید که چه چیزی باعث رفتار گستاخانه او می‌شود. ممکن است متوجه شوید که یک مشکل کاری دارد که او را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا حتی ممکن است اتفاقی در زندگی شخصی او رخ داده باشد که پیامدهای آن به محل کار کشیده شده است.

اگر همکارتان در شرایط استرس‌زا قرار دارد، در صورت امکان راهکار موثری به او توصیه کنید. درک موقعیت طرف مقابل به شما کمک می‌کند که با او همدلی کرده و از او حمایت کنید.

با مدیر خود صحبت کنید

اگر هیچ راهکاری برای برخورد با افراد بی ادب موثر نبود، باید این مشکل را به مدیر خود گزارش دهید. به او اطمینان بدهید که سعی کرده‌اید به تنهایی با این مشکل مقابله کنید، اما موفق نبوده‌اید. به مدیرتان بگویید که این تعاملات بر کار شما تاثیر منفی می‌گذارد و در محل کار، استرس غیرضروری ایجاد می‌کند.

مشورت کردن با مدیر

وقتی با مدیر در مورد یک همکار بی‌ادب صحبت می‌کنید، خیلی احساساتی نشوید، حرفه‌ای و آرام باشید. وضعیت را با جزئیات توضیح دهید.

این کار ممکن است سخت و اعصاب خردکن باشد. شما نمی‌خواهید شبیه کودکی به نظر برسید که شکایت می‌کند یا مدیر را با مشکلات پیش پا افتاده، آزار می‌دهد.

همه این نگرانی‌ها را فراموش کنید! شما حق دارید که از خود دفاع کنید. پس از تشریح موضوع، مدیر شما باید اقدامات لازم را برای کنترل این وضعیت انجام دهد. یک مدیر کاردان باید بتواند راهی برای تنش‌زدایی و بازگرداندن اوضاع به مسیر درست پیدا کند.

به یاد داشته باشید که نمی‌توانید هر بار که از کسی بدرفتاری دیدید، از این گزینه استفاده کنید. شکایت مکرر باعث می‌شود تصور اشتباهی در مورد شما ایجاد شود.

این موضوع نشان می‌دهد که شما قادر به مدیریت امور نیستید؛ بنابراین، وقتی هیچ گزینه دیگری برای برخورد با فرد بی ادب پیدا نکردید، از مدیر خود کمک بگیرید.

بدانید که چه زمانی وقت رفتن است

این آخرین مرحله برای برخورد با افراد بی ادب در محیط‌های کاری است. اگر بی‌ادبی در محل کار شما قاعده است و استثنا نیست، محل کار خود را تغییر دهید.

استعفا به دلیل وجود افراد گستاخ

بعضی از شرکت‌ها علاقه‌ای به فراهم کردن شرایط کاری مناسب ندارند. به جرات می‌توان گفت که این شرکت‌ها ارزش وقت شما را ندارند و بهتر است که همکاری خود را با آن‌ها قطع کنید.

قبل از تغییر محل کار خود، ابتدا به سوالات زیر پاسخ داده و در مورد آن‌ها با کسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید:

  • آیا می‌توانم به راحتی به محل کار بهتری بروم؟
  • اگر اینجا را ترک کنم، چه چیزی به دست می‌آوردم یا از دست می‌دهم؟
  • ترک محل کار فعلی چه تاثیری روی شغل من خواهد داشت؟
  • آیا بی‌ادبی در محل کار روی زندگی من تاثیر منفی دارد؟
  • آیا بی‌ادبی باعث استرس من می‌شود؟

برخورد با افراد بی ادب در مدرسه

اگر به مدرسه یا دانشگاه می‌روید، احتمالا با همکلاسی‌هایی برخورد داشته‌اید که بی‌ادب و گستاخ بوده‌اند. استفاده از راهکارهای زیر می‌تواند به شما در برخورد با افراد بی ادب در محیط‌های آموزشی کمک کند:

همکلاسی خود را نادیده بگیرید

یک راه آسان برای برخورد با افراد بی ادب این است که آن‌ها را به طور کامل نادیده بگیرید. وقتی به همکلاسی بی‌ادب خود توجه نکنید، می‌توانید او را خلع سلاح کنید.

با یک معلم یا یک دوست صحبت کنید

گاهی اوقات گستاخی یک همکلاسی به حدی می‌رسد که ممکن است نیاز به مداخله داشته باشید. اگر قبلا به همکلاسی بی‌ادب خود گفته‌اید که رفتارش را تغییر دهد اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است، ممکن است لازم باشد که از یک معلم یا دوست کمک بخواهید. این کار همکلاسی شما را وارد می‌کند دست از بدرفتاری بردارد.

برخورد با افراد بی ادب در مدرسه

با قاطعیت صحبت کنید، نه با عصبانیت

طبیعی است که وقتی همکلاسی‌تان به شما توهین می‌کند، موجی از خشم تمام وجودتان را فرامی‌گیرد. اگر تسلیم خشم خود شوید و با عصبانیت رفتار او را تلافی کنید، بی‌ادبی طرف مقابل بیشتر شده و مشاجره شما شدت می‌گیرد.

در مقابل همکلاسی بی‌ادب خود متحد شوید

اگر فرد گستاخ با سایر همکلاسی‌های شما هم رفتار توهین‌آمیز دارد، از این فرصت استفاده کرده و با سایر همکلاسی‌هایتان که قربانی بی‌ادبی این شخص شده‌اند، یک تیم تشکیل دهید. حمایت شما از یکدیگر این هشدار را به  همکلاسی گستاخ‌تان می‌دهد که برای تنها نماندن رفتار خود را اصلاح کند.

سعی کنید با همکلاسی خود دوست شوید

بعضی افراد از گستاخی و بی‌ادبی برای پنهان کردن احساسات آشفته خود استفاده می‌کند. تصور نکنید که همکلاسی شما صرفا به دلیل بی‌ادب بودن فرد بدی است.

سعی کنید عمیق‌تر به زندگی شخصی او بپردازید. آیا مشکلی وجود دارد که او برای حلش تلاش می‌کند؟ آیا می‌توانید به هر نحوی به او کمک کنید؟ برای مقابله با بی‌ادبی همکلاسی خود سعی کنید با او دوست شوید.

بخندید

شوخ‌طبعی یکی از تکنیک‌هایی است که می‌توانید از آن برای برخورد با افراد بی ادب و خنثی کردن تاثیر رفتار توهین‌آمیز آن‌ها استفاده کنید.

خندیدن به افراد بی ادب

دفعه بعد که همکلاسی‌تان با شما بدرفتاری کرد، بخندید یا شوخی کنید. این کار همکلاسی شما را غافلگیر می‌کند، به طوری که نمی‌داند چگونه واکنش نشان دهد.

چگونه با بی ادبی‌ها در خانواده برخورد کنیم؟

گاهی اوقات، در محیط خانواده و از سوی نزدیک‌ترین اطرافیان خود مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرید. در این شرایط هم می‌توانید از راهکارهای مختلفی برای برخورد با افراد بی ادب و پررو استفاده کنید.

نحوه رفتار با فرزندان گستاخ

بی ادبی فرزندان، به خصوص در دوران بلوغ، مشکلی است که بسیاری از والدین با آن روبرو هستند. شما اولین نفری نیستید که می‌پرسید «چرا فرزند نوجوان من این قدر گستاخ و بدرفتار است؟»

دلایل زیادی برای چنین رفتاری وجود دارد. نوجوانان همسالان موفق‌تر خود را می‌بینند و به این نتیجه می‌رسند که شیوه فرزندپروری شما باعث عقب ماندن آن‌ها شده است.

دلیل دیگر این است که چون نمی‌خواهند مسئولیت کارهایشان را به عهده بگیرند، شما را سرزنش می‌کنند. گاهی اوقات هم به این دلیل که نحوه غلبه بر چالش‌ها را نمی‌دانند، شروع به پرخاشگری می‌کنند.

راهکارهای زیر به شما می‌کنند که در مقابل فرزندان گستاخ خود واکنش بهتری نشان دهید:

عصبانی نشوید

بی‌ادبی کودک ممکن است شما را خشمگین کند، به طوری که فریاد بزنید یا او را تنبیه کنید. با این روش به ندرت می‌توان رفتار درست را به کودک آموزش داد. شما باید الگوی خوبی باشید. به کودک خود نشان دهید که حتی در موقعیت‌های ناراحت‌کننده می‌توانید خونسردی خود را حفظ کنید.

نحوه رفتار با فرزندان گستاخ

کودکانی که نمی‌توانند خشم خود را کنترل کنند برای انجام این کار به کمک بزرگ‌ترها نیاز دارند. اگر نمی‌توانید در موقعیت‌های سخت آرام بمانید، چگونه از کودک کم سن و سال خود چنین انتظاری دارید.

اگر در حفظ خونسردی خود مشکل دارید، نفس آهسته، عمیق و آگاهانه بکشید. وقتی خشم شما فروکش کرد و همه آرام بودند، می‌توانید احترام گذاشتن را به کودک یاد بدهید.

مطمئن شوید که همه در امنیت هستند

اگر کودک شما خشونت فیزیکی نشان می‌دهد، مطمئن شوید که هم او در امنیت کامل به‌سر می‌برد و هم دیگران، به ویژه سایر بچه‌ها، از او فاصله دارند.

اگر کودک چیزی را پرتاب می‌کند، برای حفظ ایمنی باید او را کنترل کنید. فرزندتان را محکم در آغوش بگیرید و بگویید «متاسفم. احتمالا در حال حاضر نمی‌خواهی تو را در آغوش بگیرم، اما من برای حفظ ایمنی تو و دیگران باید این کار را انجام دهم. من باید به تو کمک کنم که آرام شوی. یک نفس آرام و عمیق بکش.»

علت عصبانیت کودک را بپرسید

وقتی سوال می‌پرسید، به فرزندتان یاد می‌دهید که به جای توهین کردن احساساتش را و آنچه را که تجربه می‌کند، بیان کند. کودکان با یادگیری مهارت‌های ارتباطی می‌توانند هیجان خود را کنترل کنند و روش قابل قبولی برای ابراز احساسات‌شان بیابند.

بررسی علت عصبانیت کودک

به فرزندتان بگویید که باید چه کاری انجام بدهد

به جای اینکه به فرزندتان بگویید چه کاری نمی‌تواند انجام دهد، به او نشان دهید که چگونه می‌تواند از شما امتیاز بگیرد. با این کار به  او اطلاع می‌دهید که بعد از تغییر رفتارش چه اتفاقی می‌افتد.

برای مثال، به جای اینکه بگویید: «اگر همین الان اسباب‌بازی‌هایت را جمع نکنی، نمی‌توانی برای بازی بیرون بروی» بگویید «به محض اینکه اسباب‌بازی‌هایت را جمع کردی، می‌توانی بیرون بازی کنی». با این کار به فرزندتان این فرصت را می‌دهید که رفتار خود را تغییر دهد و او یاد می‌گیرد که رفتار مودبانه نتایج مثبتی به همراه دارد.

از فرزندتان بخواهید که رفتارش را جبران کند

اگر فرزندتان رفتار غیرمحترمانه‌ای داشت، برای جلوگیری از تکرار آن یک راه جبران در نظر بگیرید؛ یعنی باید برای فردی که با او بدرفتاری کرده، کاری انجام دهد.

اگر فرزندتان خواهر یا برادرش را کتک زد، از او بخواهید که وظایف روزانه خواهر و برادرش را انجام دهد یا اگر نوجوان شما از روی عصبانیت چیزی را شکست، باید آن را تعمیر کند یا هزینه تعمیر آن را بپردازد.

به فرزندتان بیاموزید که گفتن «متاسفم» همیشه مشکل را حل نمی‌کند. جبران کردن به او یاد می‌دهد که مسئولیت رفتارهای خود را بر عهده بگیرد و در عین حال برای ترمیم رابطه تلاش کند.

بی‌احترامی‌ها را نادیده نگیرید

وقتی فرزند نوجوان شما از شما انتقاد می‌کند، از چیزی شکایت دارد یا مدام با شما جر و بحث می‌کند، از خود بپرسید که اگر کسی غیر از فرزندتان با شما چنین رفتاری داشته باشد، چه می‌کنید.

نوجوان بی ادب

تعجبی ندارد که نوجوان شما بخواهد مستقل باشد. او می‌خواهد کاری را که دوست دارد انجام دهد، حتی اگر آن کار برای خودش یا دیگران عواقبی به همراه داشته باشد؛ حتی ممکن است اشتباهات شما را یادآوری کند تا به آنچه که می‌خواهد برسد. هیچ‌کدام از این‌ها به این معنی نیست که شما حق ندارید او را به خاطر رفتارهای گستاخانه‌اش مورد بازخواست قرار دهید.

پیامدهای رفتار فرزندتان را در دنیای واقعی مشخص کنید

اینجا است که می‌توانید مشخص کنید که اگر فرزند نوجوان یا جوان شما به به رفتار توهین‌آمیز خود ادامه دهد، با چه عواقبی روبرو خواهد شد. بسته به سطح استقلال فرزندتان، این عواقب می‌توانند به شرح زیر باشند:

  • از دست دادن امتیاز رانندگی (اگر از وسیله نقلیه شما استفاده می‌کند)
  • از دست دادن امتیاز اینترنت (می‌توانید او را از دسترسی به wifi خانه محروم کنید)
  • خودداری از رساندن او به مدرسه، دانشگاه یا محل کار (اگر در این زمینه به شما متکی است)

البته فرزندتان شما را آزمایش خواهد کرد تا ببینند که آیا به حرف خود عمل می‌کنید یا خیر. اگر به حرف‌تان پایبند باشید، او هم سعی می‌کند رفتار شما را تلافی کند؛ اما باید بدانید که گاهی اوقات این برخوردها لازم است. آینده فرزندتان به آنچه که از این موضوع می‌آموزد، بستگی دارد.

مرزهای مشخصی را تعیین کرده و از فرزندتان بخواهید که به آن‌ها احترام بگذارد

مطمئن شوید که فرزند نوجوان شما درک روشنی از مرزهای شما دارد. برایش توضیح دهید که شما هم به مرزهای او احترام می‌گذارید. اگر در گذشته این مرزها را نادیده گرفته‌اید، او باید عذرخواهی شما را بشنود.

تعیین حد و مرز برای والدین و فرزندان

از سوی دیگر، حق ندارد که به دلیل اشتباهات گذشته به شما بی‌احترامی کند. برای اشتباهات گذشته خود یک بار صمیمانه از او عذرخواهی کنید و از او هم انتظار داشته باشید که همین کار را انجام دهد. بعد از آن دیگر به سراغ گذشته نروید. برای فرزندتان روشن کنید که از آن به بعد هر دوی شما به خاطر رعایت نکردن این مرزها نسبت به هم پاسخگو خواهید بود.

با همسرتان هماهنگ باشید

اطمینان حاصل کنید که شما و همسرتان درباره نحوه واکنش به رفتار گستاخانه فرزندتان با هم هماهنگ بوده و از روش واحدی استفاده می‌کنید. وقتی فرزندتان سعی می‌کند رابطه شما را شکرآب کند، از یکدیگر حمایت کنید.

از مشاور خانواده کمک بگیرید

کمک گرفتن از یک مشاور خانواده حرفه‌ای برای حل مشکلات شما و فرزندتان خجالت‌آور نیست. وقتی هیچ راهکاری به نتیجه نمی‌رسد، باید به یک مشاور آموزش دیده مراجعه کنید.

نحوه رفتار با سایر اعضای گستاخ خانواده

گستاخی و بی‌ادبی فقط به کودکان و نوجوانان محدود نمی‌شود، بلکه گاهی اوقات رفتار سایر اعضای خانواده یا بستگان نزدیک هم آزاردهنده است. برای برخورد با افراد بی ادب در خانواده می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

حد و مرز خود را مشخص کنید

فرد گستاخ باید بداند که رفتار قابل قبول و غیرقابل قبول با شما چیست. به او بگویید که چه کاری می‌تواند انجام دهد و باید از انجام چه کاری خودداری کند؛ همچنین در مورد عواقب زیر پا گذاشتن این مرزها صحبت کنید.

برخورد با افراد بی ادب در خانواده

رفتار بی‌ادبانه را به خودتان نگیرید

سخت است که بی‌ادبی دیگران را به خودتان نگیرید، به خصوص زمانی که این رفتار از سوی یکی از اعضای خانواده باشد؛ با این حال، به یاد داشته باشید که رفتار توهین‌آمیز او به شما یا کاری که انجام داده‌اید، ربطی ندارد.

اگر او با سایر اعضای خانواده هم بدرفتاری می‌کند یا در خانواده به عنوان یک فرد بی‌ادب شناخته می‌شود، این‌ها علائمی هستند که نشان می‌دهند شما نباید موضوع را شخصی کنید. شخصی نکردن رفتار گستاخانه مقابله با آن را آسان‌تر نمی‌کند، اما به شما کمک می‌کند که از احساسات منفی رها شوید.

بی‌ادبی را با مهربانی پاسخ دهید

اکثر مردم به طور طبیعی در مقابل کسی که به آن‌ها بی‌احترامی می‌کند، حالت تدافعی یا تهاجمی می‌گیرند؛ با این حال، بهترین کاری که می‌توانید برای برخورد با افراد بی ادب در محیط خانواده انجام دهید این است که با آن‌ها مهربان باشید و حتی همدلی کنید. این کار جلوی بدتر شدن اوضاع را می‌گیرد و به شما کمک می‌کند که چیزی نگویید که بعدا پشیمان شوید.

چیزی را که باعث گستاخی او می‌شود، کشف کنید

غالبا هیچ‌کس همیشه بی‌ادب نیست. در بیشتر موارد چیزی وجود دارد که باعث بی‌ادبی فرد می‌شود. ممکن است یک حرف، رفتار یا هر چیز دیگری باعث شود که او به این شکل واکنش نشان دهد. هر چه که هست، سعی کنید آن را شناسایی کنید تا در آینده جلوی این نوع محرک‌ها را بگیرید.

کشف علت گستاخی‌ها

ارتباط خود را تا حد امکان کم کنید

وقتی در مهمانی‌ها و مراسم‌های خانوادگی با عضو گستاخ خانواده روبرو می‌شوید، سعی کنید گفتگو و مراوده با او را به حداقل برسانید. شما مجبور نیستید با کسی که بی‌احترامی می‌کند برای مدت طولانی صحبت کنید؛ یک سلام و احوال‌پرسی ساده و دست دادن کافی است.

با او صحبت کنید

راه دیگر برای برخورد با افراد بی ادب در خانواده این است که زمان و مکان مناسبی را برای گفتگو انتخاب کرده و با لحن آرام اما قاطعانه به آن‌ها بگویید که رفتارشان چه تاثیری شما و دیگران دارد.

مهم است که آرامش خود را حفظ کنید و اجازه ندهید که گفتگو به مشاجره تبدیل شود. نمی‌توان واکنش عضو بی‌ادب خانواده را پیش‌بینی کرد یا تغییر رفتار او را تضمین نمود، اما مطمئنا این گفتگو او را وادار می‌کند که درباره نحوه صحبت کردنش با شما فکر کند.

چکار کنیم بی ادب به نظر نرسیم؟

اگر می‌خواهید رفتار مودبانه‌ای داشته باشید و دیگران به شما احترام بگذارند، نکات زیر را رعایت کنید:

  • همدلی کردن را یاد بگیرید: با همدلی کردن می‌توانید خودتان را جای دیگران بگذارید و احساس آن‌ها را درک کنید.
  • به جنبه‌های مثبت زندگی خود فکر کنید: این کار به شما کمک می‌کند که در صورت لزوم شخصیت خود را تغییر دهید. وقتی دیدگاه شما نسبت به همه چیز مثبت باشد، با دیگران مهربان‌تر خواهید بود.
  • شبکه اجتماعی خود را گسترش دهید: دنیا پر از افرادی است که از جهات مختلف با هم تفاوت دارند. آشنایی با این افراد به شما کمک می‌کند که نحوه ارتباط صحیح با آن‌ها را بیاموزید.
  • به حریم دیگران احترام بگذارید: خود شما هم حریمی دارید که دوست دارید دیگران به آن احترام بگذارند؛ بنابراین، احتمالا می‌دانید که زیر پا گذاشتن آن‌ها چقدر می‌تواند آزاردهنده باشد.
راه‌های مودب بودن
  • شوخ‌طبع باشید، اما توهین نکنید: شوخ‌طبعی ابزار بسیار قدرتمندی برای دوست‌یابی است، اما زیاده‌روی در این کار باعث آزار دیگران می‌شود.
  • مراقب زبان بدن خود باشید: زبان بدن شما نشان‌دهنده چیزی است که احساس و فکر می‌کنید. وقتی با دیگران صحبت می‌کنید به چشم‌‌های آن‌ها نگاه کنید، اما زل نزنید.
  • وقتی کسی در حال صحبت کردن است، با دقت گوش کنید: وقتی کسی با شما صحبت می‌کند، کمی به جلو خم شوید، تماس چشمی برقرار کنید و هر وقت که لازم است برای تایید سرتان را تکان دهید.
  • از صحبت بیش از اندازه در مورد خودتان بپرهیزید: این کار باعث می‌شود که خودمحور و بی‌ادب به نظر برسید. به طرف مقابل هم فرصت بدهید که افکار و نظرات خود را بیان کند.
  • در تمجید از دیگران مراقب باشید: وقتی می‌خواهید از کسی تعریف و تمجید کنید، به جای ظاهر او به مهارت‌ها، دستاوردها و شخصیتش اشاره کنید. اگر طرف مقابل همسر یا دوست صمیمی شما نباشد، ممکن است تعریف از ظاهر او بی‌ادبی تلقی شود.
  • بیش از حد کنجکاوی نکنید: اگر مدت زیادی نیست که کسی را می‌شناسید، در زندگی خصوصی او تجسس نکنید.
  • قبل از مشاوره دادن اجازه بگیرید: در صورتی دیگران را راهنمایی کنید که به صراحت از شما کمک بخواهند.
  • به وقت دیگران احترام بگذارید: همیشه به موقع سر قرار حاضر شوید. اگر به هر دلیلی دیر می‌رسید، تماس گرفته یا پیام بدهید.

کلام پایانی

تمام راهکارهایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانند در برخورد با افراد گستاخ و بی‌ادب کارساز باشند. وقتی با یک فرد بی‌ادب روبرو می‌شوید، آرامش خود را حفظ کرده و وضعیت موجود را ارزیابی کنید تا بتوانید بهترین رویکرد را برای حل این مشکل پیدا کنید.

به غیر از مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، شما چه راهکارهای دیگری برای برخورد با افراد بی ادب می‌شناسید؟ خوشحال می‌شویم که در بخش نظرات همین مقاله تجربیات خود را با ما و مخاطبان ایده آل مگ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

افراد بی‌ادب چه خصوصیاتی دارند؟

خودمحور و خودخواه هستند، به حریم دیگران احترام نمی‌گذارند، وقت‌شناس نیستند، عذرخواهی نمی‌کنند، به دنبال سوء استفاده از نقاط ضعف دیگران هستند و…

با افراد بی ادب چگونه برخورد کنیم ؟

برای برخورد با افراد بی ادب می‌توانید رابطه خود را با آن‌ها به حداقل برسانید، قاطعانه از آن‌ها بخواهید که رفتارشان را تغییر دهند، به مشاور مراجعه کنید یا اگر در محل کار با چنین افرادی روبرو شدید، با مدیر خود صحبت کنید.

چگونه رفتار مودبانه‌ای داشته باشیم؟

برای اینکه به عنوان یک فرد باادب شناخته شوید، به حریم دیگران احترام بگذارید، مراقب زبان بدن خود باشید، به موقع سر قرار حاضر شوید و در مورد زندگی خصوصی دیگران کنجکاوی نکنید.

5 | (1)
منبع ideas.ted magforwomen liveboldandbloom
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x