مزایای مثبت اندیشی در مقابل اثرات افکار منفی

 

حتما برایتان پیش آمده است که کسی به شما گفته باشد «نیمه پر لیوان را ببین» یا «به آینده امیدوار باش». چه این توصیه را قبول کرده باشید یا نه، عاقلانه است که سعی کنید با وجود موانع یا مشکلات حس خوش‌بینی خود را حفظ کنید؛ چون مزایای مثبت اندیشی بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

مثبت اندیشی بهترین هدیه‌ای است که می‌توانید به خود بدهید. یافته‌های علمی نشان می‌دهد که افراد مثبت اندیش نه تنها سالم‌تر هستند و با استرس کمتری روبرو می‌شوند، بلکه شانس بیشتری برای موفقیت دارند.

بحث درباره مزایای مثبت اندیشی مدت‌ها است که ادامه دارد و همین امر به انجام تحقیقات متعددی منجر شده است. با توجه به اهمیت این موضوع این مقاله از ایده آل مگ را به فواید مثبت اندیشی و راه‌های ایجاد تفکر مثبت اختصاص داده‌ایم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

مزایای مثبت اندیشی چیست؟

اگر در حال حاضر انسان مثبت اندیشی نیستید، دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد بهتر است تفکر مثبت را یاد بگیرید و خودگویی منفی را به حداقل برسانید. از مهم‌ترین فواید مثبت اندیشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زندگی شادتر

همه انسان‌ها در زندگی خود چیزهای ارزشمندی دارند که با توجه به آن‌ها می‌توانند زندگی بهتر و شادتری را تجربه کنند. فقط کافی است دیدگاه خود را تغییر دهید و با دقت بیشتری به اطرافتان نگاه کنید. اگر خوش‌بین باشید، زیبایی‌های زندگی را بهتر درک می‌کنید.

فکر کردن به لحظات شادی که در کنار خانواده و دوستان‌تان داشته‌اید و موفقیت‌هایی که در زندگی کسب کرده‌اید، باعث می‌شود زندگی شادتری داشته باشید.

کاهش استرس

همه ما هر از گاهی با موقعیت‌های استرس‌زا روبرو می‌شویم. از دست دادن شغل، مشکلات خانوادگی و درگیری با همکاران نمونه‌هایی از موقعیت‌های استرس‌زا هستند که یک فرد ممکن است با آن‌ها مواجه شود.

هر چقدر هم که استرس در زندگی شما وجود داشته باشد، نحوه برخورد شما با آن مهم است.

کاهش استرس از مزایای مثبت اندیشی

افراد مثبت اندیش در مقایسه با انسان‌های بدبین از شیوه‌های موثرتری برای مقابله با این افکار و احساسات استفاده می‌کنند. یکی از شیوه‌های آنها، غلبه بر استرس و افکار منفی با مثبت اندیشی است. آن‌ها به‌ جای تمرکز بر سرخوردگی‌ها یا چیزهایی که نمی‌توانند تغییر دهند، برنامه‌‌ریزی می‌کنند و از دیگران کمک و مشاوره می‌خواهند؛ اما افراد بدبین اغلب اوقات تصور می‌کنند که اوضاع از کنترل آن‌ها خارج است و هیچ کاری نمی‌توانند برای تغییر آن انجام دهند.

کاهش احتمال افسردگی

مثبت اندیشان در مقایسه با افراد بدبین کمتر دچار مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب می‌شوند. اگرچه تفکر مثبت به تنهایی در درمان افسردگی موثر نیست، اما در درازمدت به داشتن ذهن سالم کمک می‌کند. وقتی یاد بگیرید با نگرش مثبت به زندگی خود نگاه کنید و به وقایع به شیوه‌ای سازنده بپردازید، مقابله با سختی‌ها برای شما آسان‌تر می‌شود.

پیشرفت و موفقیت بیشتر

به جرات می‌توان گفت که امید، موفقیت و کسب درآمد بیشتر یکی از مهم‌ترین مزایای مثبت اندیشی است. در یک مطالعه‌ روی فروشندگان بیمه مشخص شد که میزان فروش افراد خوش‌بین در مقایسه با افراد بدبین ۸۸ درصد بیشتر است.

همچنین احتمال کمتری وجود دارد که افراد مثبت شغل خود را رها کنند یا در هنگام مواجهه با مشکلات محیط کار تسلیم شوند؛ چراکه معمولا این افراد آینده امیدوارکننده‌ای را درباره شغل خود توصیف می‌کنند.

هدفمندی و قرار گرفتن در مسیر اهداف

افراد مثبت اندیش به نتیجه کار امیدوار هستند و به جای آنکه دست روی دست بگذارند، برای رسیدن به اهدافشان برنامه‌ریزی می‌کنند. این افراد می‌دانند که با غم و اندوه نمی‌توان مشکلات را برطرف کرد؛ بنابراین، منتظر معجزه نمی‌مانند و با گام‌های کوچک به سمت هدف حرکت می‌کنند.

لذت بیشتر از زندگی

یکی از تاثیرات مثبت اندیشی در زندگی ایجاد لذت بیشتر از زندگی خود است. افراد منفی‌ نگر مداوم به مشکلات خود فکر می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توانند از زندگی لذت ببرند؛ اما انسان‌های مثبت اندیش حتی با دیدن دلخوشی‌های ساده زندگی خوشحال می‌شوند. مثبت اندیشی به انسان یادآوری می‌کند که زندگی علیرغم وجود تمام سختی‌ها مملو از نکات مثبتی است که با توجه کردن به آن‌ها می‌توان به زندگی خود نشاط بخشید.

زندگی لذت‌بخش از مزایای مثبت اندیشی

افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن

در سال‌های اخیر، محققان دریافته‌اند که ذهن شما می‌تواند تاثیر قدرتمندی روی بدنتان داشته باشد. سیستم ایمنی یکی از بخش‌هایی است که افکار و نگرش‌های شما آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یک مطالعه درباره مزایای مثبت اندیشی نشان داد که فعال شدن نواحی مرتبط با احساسات منفی در مغز اثربخشی واکسن آنفولانزا را کاهش می‌دهد. گروهی از محققان متوجه شده‌اند که افرادی که نسبت به بخش خاصی از زندگی خود مانند عملکردشان در مدرسه خوش‌بین هستند، نسبت به افرادی که دیدگاه منفی‌تری نسبت به آن موقعیت دارند، پاسخ ایمنی قوی‌تری از خود نشان می‌دهند.

افزایش طول عمر

تفکر مثبت نه تنها می‌تواند روی سیستم ایمنی و توانایی شما برای مقابله با استرس تاثیر بگذارد، بلکه بر سلامت عمومی‌تان هم اثر دارد. نتایج تحقیقات درباره مزایای مثبت اندیشی نشان می‌دهد که این نوع تفکر خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی-عروقی را کاهش داده و باعث افزایش طول عمر می‌شود.

محققان در مورد اینکه چرا تفکر مثبت برای سلامتی مفید است، مطمئن نیستند؛ اما بعضی از آن‌ها بر این باورند که افراد مثبت اندیش احتمالا سبک زندگی سالم‌تری دارند؛ همچنین به علت مواجهه بهتر با استرس و اجتناب از رفتارهای ناسالم می‌توانند سلامت خود را بهبود بخشند.

افزایش صبر

صبر و تا‌ب‌آوری به توانایی انسان در کنار آمدن با مشکلات اشاره دارد. افراد تاب‌آور می‌توانند با قدرت و اراده با یک بحران یا آسیب مواجه شوند. آن‌ها در هنگام مواجهه با چنین استرسی به جای از هم پاشیدن توانایی ادامه دادن و غلبه بر ناملایمات را دارند.

تاب‌آوری و صبر

جای تعجب نیست که تفکر مثبت نقش مهمی در صبر و شکیبایی داشته باشد. هنگام بروز یک چالش، معمولا افراد خوش‌بین به آنچه که می‌توانند برای رفع مشکل انجام دهند فکر می‌کنند. آن‌ها به جای اینکه امید خود را از دست بدهند، امکانات خود را به کار می‌گیرند و مایلند از دیگران کمک بخواهند.

محققان دریافته‌اند که در پی بروز یک بحران، مانند یک حمله تروریستی یا بلایای طبیعی، افکار و احساسات مثبت باعث رشد و شکوفایی می‌شوند و از ابتلا به افسردگی جلوگیری می‌کنند. خوشبختانه کارشناسان معتقدند که می‌توان چنین مثبت‌گرایی و تاب‌آوری را پرورش داد.

افزایش اراده

افکار مثبت شما را تشویق می‌کند که به دنبال فرصت‌ها بروید و تا زمانی که به هدف خود نرسیده‌اید، تسلیم نشوید. انسان‌های مثبت اندیش بعد از هر شکست نه تنها ناامید نمی‌شوند، بلکه بر تلاش خود ‌می‌افزایند.

افزایش اعتماد به نفس

یکی از مهم‌ترین مزایای مثبت اندیشی، افزایش اعتماد به نفس است که کسب موفقیت را آسان‌تر می‌کند. اعتماد به نفس به این معنی است که شما به توانایی‌های خود ایمان دارید. به عبارت دیگر، از آنچه که هستید راضی بوده و سعی نمی‌کنید به فرد دیگری تبدیل شوید.

غالبا افراد مثبت اندیش خود را باور دارند و به همین دلیل از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار هستند. خوش‌بین بودن به بهبود سطح اعتماد به نفس شما کمک می‌کند.

داشتن روابط بهتر با سایر افراد

به افرادی که معمولا می‌خواهید با آن‌ها در ارتباط باشید، فکر کنید. آیا آن‌ها انسان‌های منفی‌نگری هستند، همیشه شاکی هستند یا غالبا خلق و خوی نامناسبی دارند؟ با اطمینان می‌توان گفت که این‌طور نیست. طبیعی است که بخواهید در کنار افرادی باشید که شاد و خوش‌بین هستند؛ بنابراین، افرادی که زیاد می‌خندند و به رویدادها با دید مثبت نگاه می‌کنند، احتمالا دوستان بیشتری خواهند داشت.

نحوه ارتباط با دیگران

تاثیرگذاری مثبت روی سایر افراد

همان‌طور که خود شما جذب انسان‌های مثبت اندیش می‌شوید، دیگران هم تحت تاثیر افکار شما قرار می‌گیرند. به مرور که ذهنیت مثبت را در خود تقویت می‌کنید، متوجه می‌شوید که افراد مثبت اندیش وارد زندگی شما می‌شوند. مثبت اندیشی روابط شما را با دیگران بهبود می‌بخشد و احتمال ایجاد سوء تفاهم را به حداقل می‌رساند.

داشتن موقعیت‌های شغلی بهتر

معمولا افراد مثبت اندیش ریسک‌پذیر ودارای اعتماد به نفس بالا هستند؛ در نتیجه، از فرصت‌هایی شغلی که در اختیار آ‌ن‌ها قرار می‎گیرد، بیشترین استفاده را می‌برند. افراد مثبت اندیش مطمئن هستند که دانش و توانایی مقابله با چالش‌های محل کار را دارند.

چطور تبدیل به فردی مثبت اندیش شویم؟

اگر خود را مثبت اندیش نمی‌بینید، لازم نیست نگران باشید. غلبه بر افکار منفی و بهره‌مندی از مزایای مثبت اندیشی کار سختی نیست.

راه‌های مثبت اندیشی

شما می‌توانید با کمک راهکارهای زیر از مزایای مثبت اندیشی استفاده کنید:

  • بخندید: اگر می‌خواهید استرس خود را کاهش دهید، سیستم ایمنی‌تان را تقویت کنید و سروتونین مغز را افزایش دهید، بخندید.
  • سپاسگزار باشید: به موفقیت‌های خود و چیزهایی که در زندگی به خاطر آن‌ها سپاسگزار هستید، فکر کنید. این کار طرز فکر شما را بهبود می‌بخشد و عزت نفس‌تان را افزایش می‌دهد.
  • به تعطیلات بروید: تعطیلات به حفظ سلامت روان شما کمک می‌کند و انعطاف‌پذیری مغزتان را افزایش دهد.
  • با دوستان خود در تماس باشید: ارتباط با دوستان به شما در کنترل بهتر استرس کمک می‌کند.
  • مراقب خود باشید: بدن سالم برای داشتن ذهن سالم ضروری است. هشت ساعت خواب در شب به بهبود عملکرد و پیروی از رژیم غذایی سالم به افزایش سطح انرژی کمک می‌کند.
  • از فعالیت‌های تقویت‌کننده خلق و خو غافل نشوید: برای فعالیت‌هایی که استرس را از بین می‌برند مانند مدیتیشن و یوگا وقت بگذارید.
  • با افراد مثبت اندیش ارتباط برقرار کنید: افکار مثبت دیگران خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد.
  • اشتباهات خود را بپذیرید: همه انسان‌ها ممکن است اشتباه کنند؛ پس سعی کنید به جای تمرکز بیش از حد روی اشتباهات خود به آن‌ها به عنوان فرصت یادگیری نگاه کنید.
  • به دنبال چیزهای خوب باشید: تمرکز روی جنبه‌های خوب زندگی مثل محبت خانواده و دوستان، حمایت همکاران و زیبایی‌های طبیعت می‌تواند احساس مثبت‌تری در شما ایجاد کند.

کلام آخر

همواره این احتمال وجود دارد که در زندگی‌تان اتفاقات بدی بیفتد. گاهی اوقات از کارهای دیگران ناامید می‌شوید یا صدمه می‌بینید. این موضوع به این معنی نیست که دنیا با شما سر ناسازگاری دارد یا همه مردم شما را ناامید خواهند کرد.

به جای تمرکز روی اتفاقات ناخوشایند به جنبه‌های مثبت زندگی و نعمت‌هایی که در اختیارتان قرار گرفته، فکر کنید. به موقعیت‌ها واقع‌بینانه نگاه کنید، به دنبال راه حل برای بهبود شرایط باشید و سعی کنید از تجربیات خود بیاموزید.

سوالات متداول

مثبت اندیشی چیست؟

مثبت اندیشی به شیوه برخورد با وقایع زندگی اشاره دارد. افراد مثبت اندیش می‌دانند که زندگی چالش‌‌برانگیز است، اما به جای ناامید شدن با قاطعیت با چالش‌ها برخورد می‌کنند. آن‌ها مصمم به جلو حرکت می‌کنند و در صورت نیاز از دیگران کمک می‌گیرند. انسان‌های مثبت‌اندیش مطمئن هستند که می‌توانند بر هر مانعی که سر راهشان قرار می‌گیرد، غلبه کنند.

فواید مثبت اندیشی کدامند؟

کاهش خطر حمله قلبی، پرفشاری خون و افسردگی و همچنین افزایش طول عمر از جمله مهم‌ترین مزایای مثبت اندیشی هستند. انسان‌های مثبت اندیش خلق و خوی بهتری دارند و کمتر از سایرین دچار استرس می‌شوند. به همین دلیل، از زندگی خود بیشتر لذت می‌برند.

مثبت اندیشی چه تاثیری روی مغز دارد؟

وقتی مثبت فکر می‌کنید، سروتونین در مغز ترشح می‌شود. سروتونین یا هورمون شادی خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد و باعث کاهش میزان کورتیزول می‌شود. افزایش بیش از حد کورتیزول به کندتر شدن عملکرد مغز و حتی ایجاد افسردگی منجر می‌شود.

آیا مثبت اندیشی همیشه خوب است؟

اگرچه مزایای مثبت اندیشی بسیار زیاد است، اما تفکر مثبت همیشه برای شما مفید نیست. افرادی که بیش از حد خوش‌بین هستند ممکن است توانایی‌های خود را فراتر از واقعیت ارزیابی کنند؛ در نتیجه، بیش از توان خود مسئولیت به عهده بگیرند و در نهایت به استرس و اضطراب بیشتری دچار شوند.
به جای نادیده گرفتن واقعیت، روانشناسان پیشنهاد می‌کنند که مثبت اندیشی بر مواردی مانند باور به توانایی‌های خود، رویکرد مثبت نسبت به چالش‌ها و تلاش برای استفاده حداکثری از موقعیت‌های بد متمرکز شود.

2 | (1)
منبع verywellmind stillnessproject indeed
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x