بهترین روش ها برای درمان خانگی نیش زنبور

آمار دقیقی در مورد گزیدگی‌های ناشی از نیش زنبور در ایران وجود ندارد، اما گفته می‌شود که در سطح جهانی، 80% مرگ‌ومیر در اثر نیش حشرات در فاصله یک ساعت بعد از نیش خوردن اتفاق می‌افتد.

در این میان، درمان‌های خانگی می‌توانند ناراحتی ناشی از گزیدگی زنبور را کاهش داده و روند بهبودی را تسریع کنند. اگر تورم از ناحیه نیش به بیرون گسترش یابد یا در سایر قسمت‌های بدن رخ دهد، نشان دهنده یک واکنش آلرژیک است که باید با نظرات پزشک درمان شود.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ، درمان خانگی نیش زنبور را شرح می‌دهیم که می‌توانند این درد را تسکین دهند. بنابراین لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

اقدامات اولیه برای درمان نیش زنبور

قبل از این‌که به سراغ یک درمان خانگی برای نیش زنبور بروید، بهتر است اقدامات زیر را به سرعت و در کمترین زمان ممکن انجام دهید:

آرامش خود را حفظ کنید

مهم است که در این وضعیت آرام بمانید. اگرچه بیشتر زنبورها معمولا فقط یک بار نیش می‌زنند، اما برخی از زنبورهای قرمز و هورنت‌ها می‌توانند دوباره نیش بزنند.

آرامش خود را در زمان گزیدگی توسط زنبور حفظ کنید

اگر توسط این حشرات نیش خورده‌اید، با آرامش از منطقه دور شوید تا از حملات اضافی جلوگیری کنید.

نیش را بردارید

اگر نیش در پوست شما باقی مانده است، آن را با خراشیدن توسط ناخن یا یک تکه سوزن استریل شده، بردارید. هرگز برای برداشتن نیش از موچین استفاده نکنید. فشردن آن باعث آزاد شدن سم بیشتری در پوست شما می‌شود.

محل نیش خوردگی را به خوبی بشویید

ابتدا برای کاهش تورم از یک کمپرس سرد استفاده کنید. با این حال، اگر تورم به قسمت‌های دیگر بدن شما مانند صورت یا گردن منتقل شد، فورا به اورژانس بروید، زیرا ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشید.

سایر علائم واکنش آلرژیک عبارتند از دشواری تنفس، حالت تهوع، کهیر یا سرگیجه که در صورت رویت می‌توانند خطرناک باشند.

داروهای مسکن بخورید

درمان خانگی نیش زنبور می‌تواند همراه با برخی داروهای مسکن انجام شود. نیش زنبور بسیار دردناک است. به همین خاطر مسکن‌هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. همیشه دستورالعمل‌های روی برچسب را دنبال کنید و از دوز صحیح استفاده کنید.

 اگرچه اکثر مردم واکنش‌های شدیدی به نیش زنبور عسل نشان نمی‌دهند، بهتر است در صورت بروز علائم جدی‌تر، مراقب افرادی که نیش خورده‌اند، باشید.

اگر متوجه علائم واکنش آلرژیک شدید، یا اگر شما یا شخصی که می‌شناسید چندین بار نیش خورده است (به خصوص اگر کودک باشد) فورا به پزشک مراجعه کنید.

درمان نیش زنبور با جوش شیرین

درمان نیش زنبور در خانه می‌تواند با جوش شیرین و به راحتی انجام شود. برای این کار باید استفاده از جوش شیرین را با مخلوط آب در نظر بگیرید؛ زیرا این خمیر می‌تواند به خنثی کردن زهر زنبور عسل برای کاهش درد، تورم و خارش کمک کند.

درمان نیش زنبور با جوش شیرین

پس از استفاده از یک لایه ضخیم از جوش شیرین، خمیر را با یک باند بپوشانید. این نوع از داروهای گیاهی برای درمان نیش زنبور را حداقل 15 دقیقه روی پوست خود بگذارید و سپس در صورت لزوم مقدار بیشتری از آن را دوباره بمالید.

هنگامی که زنبور عسل فردی را نیش می‌زند، مایع اسیدی را به بدن تزریق می‌کند که باعث درد و سوزش می‌شود؛ بنابراین، مالیدن یک پایه ملایم مانند محلول جوش شیرین روی ناحیه نیش زدگی باعث تسکین می‌شود، زیرا مایع اسیدی تزریق شده توسط زنبور را خنثی می‌کند.

نیش زدگی با زنبورها می‌تواند سریع اتفاق بیفتد. به این ترتیب که همه بچه‌ها در یک روز گرم و بهاری بیرون از خانه و با آرامش بازی می‌کنند؛ اما یک دقیقه بعد یک فریاد نافذ نشان می‌دهد که یکی از آنها توسط یک زنبور نیش زده شده است.

برای کمک به کاهش هراس، مهم است که بدانید برای درمان نیش زنبور چه باید کرد و یا چه کاری انجام ندهید. پیشنهاد ما این است که در چنین وضعیتی ابتدا درمان خانگی نیش زنبور را در نظر بگیرید.

اما به طور کلی اولین کاری که باید انجام دهید این است که نیش را به سرعت خارج کنید. هر چه نیش بیشتر در پوست بماند، زهر بیشتری آزاد می‌کند و به درد و تورم فرد می‌افزاید. همچنین برای درمان نیش زنبور یا هورنت، نکات تایید شده توسط متخصصان پوست را در نظر بگیرید.

درمان نیش زنبور با خمیر دندان

اگرچه این راهکار ممکن است غیرعادی به نظر برسد، اما خمیر دندان در واقع یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای نیش زنبور عسل است.

درمان خانگی نیش زنبور با خمیر دندان

البته این مورد هرگز به لحاظ علمی ثابت نشده که خمیر دندان به کاهش درد نیش زنبور عسل کمک می‌کند. اما بسیاری از مردم ادعا می‌کنند خمیر دندان قلیایی بر خنثی کردن زهر زنبور عسل تاثیر دارد.

بنابراین، کافی است کمی روی ناحیه آسیب خمیر دندان بگذارید تا این درمان خانگی منحصر به فرد را امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که این روش فقط برای نیش زنبور عسل کار می‌کند و برای نیش زنبورهای قرمز و سایر گونه‌های زنبور عسل چاره ساز نیست.

تاثیر خمیر دندان بر کاهش درد و تورم

درمان خانگی نیش زنبور با این وسیله موجود در همه خانه‌ها، روشی سریع و قابل دسترس است. شما احتمالا از خمیر دندان برای مسواک زدن دندان‌های خود استفاده می‌کنید که یک استفاده کاملا معقول از مواد آن را لحاظ کرده‌اید.

تاثیر خمیر دندان بر کاهش تورم

اما آیا می‌دانستید که این محصول توانایی مدیریت تعدادی از چالش‌های کمک‌های اولیه و بهداشت شخصی در کشور را هم دارد؟

خمیر دندان را می‌توان برای درمان هرگونه تحریک پوستی ترشحی مانند نیش حشرات و حتی تاول استفاده کرد. این محصول یک ضد عفونی کننده و قارچ کش است.

خمیر دندان در صورت استفاده موضعی خارش را متوقف می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد. اگر قبل از خواب استفاده شود تاول‌ها را خشک می‌کند و در هنگام خواب درد شما را التیام می‌بخشد.

اگر سوختگی‌های جزئی را بلافاصله پس از ایجاد با خمیر دندان بپوشانید، خنک شده و تسکین پیدا می‌کنید. همچنین مقدار کمی از خمیر دندان که در طول شب روی آفتاب سوختگی مالیده شود، آن را کوچک و کم‌رنگ می‌کند.

دست‌های بدبو بعد از خرد کردن سیر هم با استفاده از کمی خمیر دندان به حالت اولیه بازمی‌گردند. بسیاری از مزایای خمیردندان ذکر شده در بالا در واقع فواید جوش شیرین، بی‌کربنات سدیم، یک ماده اولیه در خمیردندان سفید بدون ژل است.

اما خمیر دندان‌های تجاری حاوی بسیاری از مواد شیمیایی و افزودنی‌های دیگر هستند که بین «به آن‌ها نیاز ندارید» و «برای شما مضر هستند» قرار می‌گیرند. پس زمان انتخاب این درمان خانگی نیش زنبور تنها مقداری از آن را روی موضع مورد نظر قرار دهید.

اهمیت تریکلوزان در خمیر دندان

تریکلوزان یک عنصر رایج در خمیر دندان و همچنین محصولات مراقبت از پوست آکنه است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که فرمول‌های خاص با تریکلوزان می‌توانند پروپیونی باکتریا، باکتری ایجاد کننده آکنه را از بین ببرند.

اهمیت خمیر دندان در نیش زنبور

تریکلوزان به طور موثر باکتری‌ها را از بین می‌برد. با این حال، در حکم نهایی خود در سال 2017، سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده از تریکلوزان را در صابون‌های دستی و شستشوی بدن بدون بررسی قبل از بازار ممنوع کرد.

این تصمیم به دلیل نگرانی در مورد ایمنی طولانی مدت آن و فقدان شواهدی مبنی بر اینکه صابون‌های ضد باکتری حاوی تریکلوزان مزایای واضحی را ارائه می‌دهند، در نظر بود.

حتی اگر استفاده از آنها ممکن است به مقاومت ضد میکروبی کمک کند. استفاده از تریکلوزان هنوز در خمیر دندان مجاز است، زیرا نشان داده شده است که در کاهش پلاک و التهاب لثه موثر است.

به یاد بسپارید که تاثیر این ماده بر کاهش التهاب آن را به گزینه مناسب برای رفع درد و تورم پس از نیش خوردگی تبدیل کرده است.

سرکه سیب برای درمان خانگی نیش زنبور

درمان نیش زنبور در خانه با سرکه سیب هم امکان پذیر است. مقداری از این ماده را در یک کاسه بریزید، سپس یک بانداژ را خیس کرده و به عنوان کمپرس استفاده کنید.

سرکه سیب برای درمان نیش زنبور

سرکه سیب از نظر توانایی در بیرون کشیدن زهر زنبور از بدن مانند خاک رس بنتونیت عمل می‌کند. این درمان خانگی نیش زنبور همچنین درد و تورم را کاهش می‌دهد.

اگر این روش برای شما در دسترس نیست، سعی کنید از جوش شیرین (که قبلا به آن اشاره شد) استفاده کنید؛ زیرا همان اثر را دارد.

سرکه سیب یک ضد التهاب قوی است؛ بنابراین می‌تواند به کاهش درد مرتبط با یک بیماری التهابی مانند انواع مختلف آرتریت یا گزیدگی با نیش حشرات کمک کند.

همچنین از تجمع اسید لاکتیک در ماهیچه‌ها جلوگیری می‌کند که نه تنها انرژی را بالا نگه می‌دارد بلکه درد در عضلات را نیز کاهش می‌دهد.

چرا استفاده از سرکه سیب را پیشنهاد می‌کنیم؟

این ماده می‌تواند به کشتن باکتری‌های مضر کمک کند. مردم به طور سنتی از سرکه برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن، درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل، عفونت گوش و گزش نیش زنبور استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که بقراط، پدر طب مدرن، بیش از 2000 سال پیش از سرکه برای تمیز کردن زخم‌ها استفاده می‌کرده است.

چرا استفاده از سرکه سیب را پیشنهاد می کنیم ؟

سرکه همچنین یک نگهدارنده مواد غذایی است. مطالعات نشان می‌دهد که باکتری‌هایی مانند E. coli از رشد و فاسد شدن غذا جلوگیری می‌کند.

اگر به دنبال راهی طبیعی برای حفظ مواد غذایی خود و  همچنین درمان تورم حاصل از گزیدگی هستید، سرکه سیب می‌تواند به شما کمک کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سرکه سیب رقیق شده می‌تواند به درمان آکنه، جای جوش و درد پس از نیش خوردگی به عنوان درمان خانگی نیش زنبور کمک کند؛ اما به نظر نمی‌رسد که هیچ تحقیق قوی برای تأیید این موضوع وجود ندارد و این موارد همه از تجربیات انسانی نشات گرفته‌اند.

قبل از نیاز به چنین درمانی

جلوگیری از برخورد با نیش حشرات بهترین روشی است که می‌توان در پیش گرفت. در واقع برای کاهش احتمال نیش حشرات در خارج از منزل، موارد زیر را امتحان کنید:

  • از استفاده از عطرها، محصولات مو و سایر مواد معطر خودداری کنید.
  • از پوشیدن لباس‌ با رنگ روشن خودداری کنید.
  • پابرهنه بیرون نروید. از پوشیدن صندل در چمن خودداری کنید.
  • از مواد دافع حشرات استفاده کنید.
  • از مکان‌هایی که کندو و لانه وجود دارد اجتناب کنید. لانه‌ها را با کمک افراد حرفه‌ای جدا کنید.
  • اگر حشره‌ای نزدیک شد، آرام باشید و به تندی دور شوید.

همچنین اگر آلرژی شناخته شده یا مشکوک به نیش زنبور دارید، باید:

  • همیشه یک کیت نیش زنبور (مانند EpiPen) همراه داشته باشید و بدانید که چگونه از آن استفاده کنید. این محصولات با نسخه در دسترس هستند.
  • از یک دستبند یا گردنبند هشدار پزشکی با اطلاعات آلرژی خود استفاده کنید.
  • در بیرون از منزل از پیراهن‌های آستین بلند و شلوارهای بلند استفاده کنید.
  • با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی در مورد مراجعه به متخصص آلرژی برای آزمایش و درمان آلرژی صحبت کنید.

درمان نیش زنبور با لوسیون کالامین

در کنار درمان خانگی نیش زنبور می‌توانید از برخی محصولات و داروهای شیمیایی هم استفاده کرده و همین نتیجه را به دست آورید.

درمان نیش زنبور با لوسیون کالامین

لوسیون کالامین یک داروی بدون نسخه (OTC) است که برای درمان خارش خفیف، استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند به خشک کردن تحریکات ناشی از ترشحات پوستی هم کمک کند.

این لوسیون تسکین دهنده می‌تواند به آرام کردن بیماری‌های پوستی زیر کمک کند:

  • واکنش به گیاهان سمی مانند بلوط سمی، پیچک سمی و سماق سمی
  • نیش حشرات
  • ابله مرغان
  • زونا
  • خارش شناگر
  • گال
  • نیش چیگر
  • سوختگی‌های جزئی

برای رسیدگی به واکنش‌های خفیف به نیش زنبور و دیگر حشرات، کلینیک مایو پیشنهاد می‌کند روزانه چندین بار از لوسیون کالامین در ناحیه مورد نظر استفاده کنید. این کار را تا زمانی که علائم نیش خوردگی از بین نرفته می‌توان انجام داد.

به عنوان جایگزین برای لوسیون کالامین، می‌توانید از روش‌های درمان نیش زنبور در طب سنتی، خمیر دندان، جوش شیرین یا کرم هیدروکورتیزون 0.5 تا 1 درصد استفاده کنید. اگر درمان‌های موضعی موثر نیستند، مصرف آنتی هیستامین‌های خوراکی مانند بنادریل را هم در نظر بگیرید.

نکته مهم در مورد این درمان خانگی نیش زنبور

اما در صورتی که همین روش را انتخاب کردید باید به خاطر بسپارید که لوسیون کالامین یک درمان محبوب برای نیش خفیف حشرات به شمار می‌رود. به این معنا که تنها علائمی مانند قرمزی پس از نیش زدگی، خارش و ورم را از بین می‌برد.

نکته مهم درباره درمان خانگی نیش زنبور

در نتیجه اگر علائمی بیش از این موارد دارید، نه تنها درمان خانگی نیش زنبور چاره ساز نیست، بلکه باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

این مسئله را فراموش نکنید که لوسیون کالامین درمان کافی برای نیش‌های شدید یا سمی که می‌توانند منجر به بیماری شوند، نیست.

به عنوان مثال، لوسیون کالامین از ابتلای فرد به بیماری لایم پس از نیش کنه جلوگیری نمی‌کند؛ بنابراین مهم است که در مورد هرگونه نیش حشره‌ای که می‌تواند از گونه‌های سمی یا ناقل بیماری باشد، اطلاعات پزشکی به دست آورید.

برخی افراد به نیش حشراتی مانند نیش زنبور آلرژی دارند. در صورتی که فرد پس از گزش یا نیش دچار علائم زیر شود، کمک اضطراری به او ضروری است:

  • خارش شدید و کهیر
  • گلوی متورم
  • مشکل در تنفس
  • سرگیجه
  • گرفتگی معده
  • اسهال
  • از دست دادن هوشیاری

در تمامی موارد ذکر شده استفاده از لوسیون کالامین چاره ساز نخواهد بود.

چگونه از این روش درمانی استفاده کنیم؟

افرادی که مایل به استفاده از لوسیون کالامین برای گزش‌های کوچک یا ضایعات آکنه هستند، می‌توانند مقدار کمی از لوسیون را روی یک پد پنبه‌ای بمالند و آن را روی ناحیه آسیب ‌دیده فشار دهند.

چگونه از لوسیون کالامین استفاده کنیم

آنها باید لوسیون را قبل از شستن دست‌ها به آرامی استفاده کنند. مهم است که از مصرف این ماده بر روی غشاهای مخاطی و نواحی شکننده پوست مانند دهان و اندام تناسلی خودداری کنید.

فرد مبتلا به درد پس از گزش می‌تواند قبل از رفتن به رختخواب از این درمان خانگی نیش زنبور استفاده کند تا در هنگام خواب درد و تورم ناشی از گزیدگی را بهبود بخشد.

با این حال، افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است بخواهند از انجام این کار اجتناب کنند، زیرا ممکن است پوست آنها بیش از حد خشک شود.

اگرچه لوسیون کالامین به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای خارش و التهاب موثر است، اما علل زمینه‌ای را درمان نمی‌کند. اگر گزش شما پر درد و دارای علائم شدید است، باید با یک متخصص قرار ملاقات بگذارد تا در مورد گزینه‌های درمانی بهتر صحبت کند.

عسل برای درمان خانگی نیش زنبور

در کنار داروهای گیاهی برای درمان نیش زنبور، عسل هم می‌تواند درمان موثر دیگری به شمار آید. عسل یک درمان نیش زنبور باستانی است که نسل‌ به نسل‌ منتقل شده است تا همین امروز هم بتوان از آن استفاده کرد.

درمان خانگی نیش زنبور با عسل

این ماده ممکن است به بهبود زخم ناشی از گزش هم کمک کند. مشخص شده است که عسل درد و خارش ناشی از نیش زنبور را کاهش می‌دهد.

به سادگی مقدار کمی عسل را روی ناحیه آسیب دیده بمالید، محل نیش را با یک باند شل پوشانده و بگذارید بانداژ تا یک ساعت روی محل باقی بماند.

مطالعات تایید می‌کنند که عسل دارای اجزای متعددی است که سلامت بدن را تقویت می‌کند. در اینجا مروری بر خواص درمانی آن و اینکه چرا عسل به عنوان یک درمان خانگی نیش زنبور مورد استفاده است را با هم مرور می‌کنیم.

خواص ضد التهابی دارد 

عسل زمانی که به صورت موضعی استفاده شود دارای اثر ضد التهابی قوی است و برای انواع بیماری‌های التهابی پوست از جمله اگزما، پسوریازیس و درماتیت آتوپیک و گزش مفید است.

خواص ضد میکروبی و باکتریایی دارد

عسل به دلیل خواص ضد میکروبی، ضد باکتریایی و ضد قارچی قوی، توانایی مبارزه با عفونت‌های پوستی را دارد.

بهبودی و بازسازی سلولی را تقویت می‌کند

به دلیل توانایی منحصر به فرد عسل در ترویج بهبود و بازسازی سلولی، به طور گسترده توسط متخصصان پزشکی برای مراقبت از زخم و سوختگی استفاده می‌شود. عسل همچنین یک درمان موثر برای ترک خوردگی پوست و یا برطرف کردن جای نیش زنبور است.

مرطوب کننده و مرطوب کننده طبیعی است

عسل یک مرطوب کننده و آبرسان طبیعی است. رطوبت را به عمق پوست فرستاده و برای خشکی پوست تلاش مناسبی دارد. در نهایت با خواص ضد پیری مفید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد مغذی مفیدی دارد

عسل حاوی اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد و بهبود سلامت کلی پوست مفید است.

 با توجه به تمام خواص ذکر شده خوب است که نیش زنبور عسل را با عسل درمان کنید. هر چقدر هم این درمان خانگی نیش زنبور عجیب به نظر برسد، اما بسیار موثر است.

عسل از عفونت‌ها جلوگیری می‌کند، زخم‌ها را التیام می‌بخشد، التهاب را فرو می‌نشاند، درد را کنترل کرده و خارش را کاهش می‌دهد.

درمان نیش زنبور با کمپرس آب سرد

درمان نیش زنبور در طب سنتی با آب سرد و کمپرس یخ هم توصیه شده است. در واقع یخ اساسی‌ترین درمان نیش زنبور عسل است. به سادگی کیسه یخ را روی محل نیش بمالید.

درمان نیش زنبور با کمپرس آب سرد

این کار به کاهش التهاب، جذب سم و کنترل خارش کمک می‌کند. همچنین، احساس سوزش را تسکین می‌دهد. یخ خون را به محل نیش می‌کشد و به بهبودی سریع درد و التهاب ناشی از گزش کمک می‌کند.

قبلا هم اشاره کردیم که اگر زنبور عسل شما را نیش زد، باید بلافاصله با استفاده از لبه ناخن به آرامی نیش را بردارید. این کار به کاهش میزان سمومی که در پوست شما ترشح می‌شود، کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که زنبورهای عسل تنها نوع زنبوری هستند که پس از نیش زدن خواهند مرد. در حالی که دیگر زنبورها عمر و حتی سایر مواد خاص نیش خود را از دست نمی‌دهند و می‌توانند چندین بار یک فرد را نیش بزنند.

پس از شستن محل گزش با آب و صابون، کمپرس سرد را به سرعت روی محل قرار دهید تا به کاهش درد و تورم کمک کند. سرمازدگی محل نیش، موثرترین راه برای کاهش اثر زهر است.

انواع درمان خانگی نیش زنبور ذکر شده در بالا در برابر نیش زنبور مؤثر هستند و معمولا علائم را ظرف یک ساعت یا بیشتر از بین می‌برند. اگر از داروهای خانگی استفاده نمی‌کنید، استفاده از داروهای ضد التهاب برای کاهش علائم نیش زنبور عسل کافی است.

اما اگر علائم ادامه یافت، قرمزی یا تورم افزایش پیدا کرد یا سایر واکنش‌های آلرژیک ذکر شده در متن را تجربه کردید، توصیه می‌شود فورا با پزشک مشورت کنید؛ زیرا واکنش‌های آلرژیک شدید به نیش زنبور می‌تواند تهدید کننده زندگی شما باشند.

کلام آخر

نیش زنبور معمولا علائم خفیفی ایجاد می‌کند که نیازی به کمک پزشکی حرفه‌ای ندارد. آنها را می‌توان با داروهای خانگی درمان کرد.

البته هیچ تحقیق علمی خاصی برای حمایت از این درمان‌ها وجود ندارد، آنها درمان‌های آزمایش شده و تجربی هستند که به نسل‌های مختلف منتقل شده و موثر بودن آنها طی سالیان طولانی ثابت شده است.

فراموش نکنید که اگر علائمی شدید به نیش زنبور عسل دارید، باید از کمک‌های اضطراری استفاده کنید. همچنین اگر علائم نیش زنبور شما پس از چند روز بهبود نیافت، باید با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

در صورتی که روش درمانی دیگری را برای این نوع مسائل می‌شناسید در قسمت کامنت‌ها برای ما بنویسید.

سوالات متداول

کدام یک از انواع درمان خانگی نیش زنبور موثرتر است؟

بسته به نوع زنبوری که شما را گزیده و میزان نفوذ زهر او به پوست شما، درمان خانگی نیش زنبور نیز متفاوت خواهد بود. به طور معمول در ابتدای گزش کمپرس یخ و لوسیون کالامین گزینه‌های بهتری هستند.

چرا عسل نوعی درمان نیش زنبور محسوب می‌شود؟

عسل همیشه با خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی شناخته شده است. در این مورد خاص نیز با همین ویژگی‌ها بر ناحیه گزیده شده تاثیر می‌گذارد. فراموش نکنید که قبل از استفاده عسل باید نیش را بیرون بیاورید.

چگونه از جوش شیرین برای درمان گزیدگی استفاده کنیم؟

با تهیه یک خمیر نسبتا سفت، و اعمال آن روی پوست می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید. این خمیر از ترکیب جوش شیرین و آب ولرم تهیه می‌شود.

1 | (1)
منبع aad backpacker verywellhealth
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x