درمان آلرژی بهاری با ساده ترین روش های خانگی

صدای پای بهار نزدیک می‌شود، اما ممکن است ایستادن و بوییدن گل‌های زیبا به خاطر عطسه‌های مکرر، برای شما ممکن نباشد! این همان چیزی است که شما را به سمت درمان آلرژی بهاری می‌کشاند.

درمانی که اگرچه قطعی نیست، اما تسکین‌دهنده است و به شما کمک می‌کند که شرایط نامطلوب فعلی را به نحو بهتری مدیریت کنید.

به طور کلی، حساسیت، مشکل شایعی است و از هر 10 نفر، 3 یا 4 نفر به آن مبتلا هستند. حساسیت عده‌ای از افراد، فصلی است و با گذشتن از فصل مورد نظر، فروکش می‌کند، اما برخی افراد، در تمام طول سال حساسیت دارند.

در چنین شرایطی، شناخت عامل حساسیت‌زا، یک نکته کلیدی است که می‌تواند نقش مهمی در روند درمان داشته باشد.

به علاوه، برای تمام آلرژی‌ها؛ بخصوص آلرژی‌های شایع فصل بهار، درمان‌های خانگی و سنتی زیادی وجود دارد که توجه به آن‌ها، حال شما را بهتر می‌کند.

بنابراین، با ایده آل مگ همراه باشید تا با هم 20 روش درمان آلرژی بهاری در طب سنتی را با هم مرور کنیم.

حساسیت فصلی بهاری چیست ؟

بادهای بهاری در راهند و با خود، میلیون‌ها گرده را جابه‌جا می‌کنند. این گرده‌ها، تاثیر مستقیمی در حفظ چرخه تولید مثل گیاهان دارند؛ اما ممکن است ارمغان دیگری به نام حساسیت فصلی بهاری را هم به دنبال داشته باشند!

آلرژی و روش‌های سنتی درمان
آلرژی و روش‌های سنتی درمان

نفس کشیدن در هوای بهار، حجم زیادی از گرده‌ها را وارد سیستم تنفسی شما خواهد کرد. گرده‌هایی که ممکن است توسط سیستم ایمنی بدن، عاملی مزاحم و خطرناک تشخیص داده شوند.

در چنین حالتی، سلول‌های ایمنی بدن وارد عمل می‌شود و برای بیرون راندن مواد حساسیت‌زا، ماده‌ای به نام هیستامین در خون تولید می‌کنند. ترشح هیستامین، سیستم عصبی بدن را تحریک کرده و باعث بروز علائم آلرژی می‌شود.

علائم آلرژی چیست؟

توجه داشته باشید که علائم حساسیت بهاری، تا حد زیادی شبیه سرماخوردگی است. اما عامل ایجاد این دو حالت، کاملا متفاوت است. در سرماخوردگی، ویروس‌ها و عفونت‌ها دخیل‌اند؛ اما آلرژی حاصل واکنش بدن به مواد آلرژی‌زای خارجی است.

رایج‌ترین علائم آلرژی شامل موارد زیر هستند:

  • آبریزش بینی
  • التهاب و قرمزی چشم‌ها
  • گرفتگی گوش و حلق و بینی
  • عطسه‌های مکرر
  • سرفه
  • پف کردن چشم‌ها
  • خارش در اطراف چشم و دهان و بینی
  • التهاب پوست
  • سردرد و خس خس سینه
  • احساس کسالت و خستگی
  • اشک چشم
  • ایجاد تیرگی و هاله در اطراف چشم
  • سرگیجه
  • در موارد نادر، ایجاد کهیر روی پوست
  • در برخی موارد، تنگی نفس
شناخت علائم آلرژی
شناخت علائم آلرژی

اگرچه علائم حساسیت فصلی، ناراحت‌کننده و عذاب‌آور است، اما خستگی و بدن درد یک واکنش آلرژیک، خفیف‌تر از سرماخوردگی یا آنفولانزا است. در اغلب موارد، این علائم، حالاتی گذرا هستند که با تغییر شرایط آب و هوایی، به نحو قابل توجهی، تسکین می‌یابند. بنابراین، بهتر است شرایط پیش آمده را مدیریت کنید و ببینید چه درمانی برای شما موثرتر است.

چه کسانی به بهار آلرژی دارند؟

محققان هنوز به درستی نمی‌دانند که دلیل اصلی بروز آلرژی چیست، در واقع، بدن افراد مبتلا به آلرژی، سیستم ایمنی بیش‌فعالی دارد که حتی مواد بی‌خطر و بی‌ضرری مانند گرده گل‌ها را هم مزاحم تشخیص می‌دهد.

به نظر می‌رسد عواملی مانند ژنتیک، سن، هورمون‌ها و قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های محیطی می‌توانند این حالت ناخوشایند را تشدید کنند. برای مثال، به این موارد توجه کنید:

ژنتیک

تحقیقات نشان می‌دهد که اگر یکی از والدین، به ماده خاصی آلرژی داشته باشد، 48 درصد احتمال دارد که این حالت به شما هم منتقل شود. در صورتی که هر دوی والدین به ماده‌ای آلرژی داشته باشند، شانس ابتلای شما 70 درصد خواهد شد.

سن

اگر در سنین کودکی، در معرض ارتباط با مواد حساسیت‌زا قرار گیرید، احتمال ابتلا به آلرژی نسبت به آن ماده خاص، بیشتر خواهد بود. در حالی که ممکن است این مواجهه با مواد آلرژیک در سنین بالاتر، تاثیر چندانی روی شما نداشته باشد.

توجه داشته باشید که گاهی ممکن است ایجاد حساسیت به مواد آلرژیک در سنین کودکی، تا پایان عمر همراه شما بماند. در مجموع، حساسیت ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد، اما شایع‌ترین سنین برای ابتلا به آلرژی، دوران کودکی و اوایل نوجوانی است.

عوامل موثر در بروز حساسیت
عوامل موثر در بروز حساسیت

عوامل محیطی

همان‌طور که گفتیم، گرده افشانی گل‌ها و درختان، مسئول اصلی ایجاد حساسیت بهاری است. با این حال، گاهی حساسیت، مربوط به فصل خاصی نیست و می‌تواند ناشی از فضولات حیوانات، آلودگی هوا، مواد آرایشی بهداشتی و حتی نیش حشرات باشد.

سبک زندگی

به نظر می‌رسد که تغذیه با مواد غذایی خاص و سبک زندگی مدرن هم در افزایش استعداد ابتلا به آلرژی بی‌تاثیر نیستند. به علاوه، قرار گرفتن در معرض دود سیگار، زندگی در خانواده‌ای کم جمعیت و استفاده زودهنگام از داروهای آنتی بیوتیکی هم می‌توانند زمینه مساعدی برای ابتلا به آلرژی ایجاد کنند.

محرک‌ های حساسیت بهاری

در فصل بهار، گرده درختان و گل‌ها و علف‌های هرز، بیشترین میزان تحریک آلرژی را ایجاد می‌کنند و در صورت وزش باد، زمینه این تحریکات، بیشتر خواهد شد.

آشنایی با مواد آلرژی‌زای بهار
آشنایی با مواد آلرژی‌زای بهار

مهم‌ترین درختان حساسیت‌زای بهاری عبارتند از:

  • توسکا
  • کاج
  • بید
  • گردی گرمسیری
  • افرای جعبه‌ای
  • سنوبر
  • سرو کوهی
  • راش
  • افرا
  • توت
  • نخل
  • بلوط
  • زیتون
  • زبان گنجشک
  • سدر
  • نارون

به علاوه، برخی علف‌های هرز، مانند جانسون، تیموتی، چاودار چند ساله و برمودا هم می‌توانند باعث ایجاد آلرژی شوند.

همان‌طور که می‌دانید گرده بعضی گیاهان، توسط حشرات جا به جا می‌شوند. این گرده‌ها، بسیار سنگین هستند و ماندگاری زیادی در هوا ندارند. بنابراین، احتمال ایجاد آلرژی توسط آن‌ها، کمتر است.

درمان خانگی آلرژی بهاری

علائم آلرژی چیزی نیست که بتوانید به راحتی با آن کنار بیایید. در چنین مواردی، بسیاری از افراد، به قرص‌های آنتی هیستامین پناه می‌برند.

اگرچه این قرص‌ها، علائم شما را تا حدی تسکین می‌دهند، اما مصرف مکرر آن‌ها، عوارضی را هم به دنبال خواهد داشت که ساده‌ترین آن‌ها، احساس خواب آلودگی است.

بنابراین، اگر نمی‌خواهید از دیدار طبیعت زیبای بهار بی‌نصیب بمانید، درمان آلرژی بهاری خود را به طبیعت بسپارید. روش‌ها و درمان‌های طبیعی زیادی وجود دارند که عوارض داروهای شیمیایی را ندارند و حال شما را بهتر می‌کنند.

برای مثال، به این راهکارها توجه کنید:

1)درمان آلرژی بهاری با استفاده از چای گیاه سایبان

این گیاه به نام بابا آدم جنگلی هم معروف است. قرص گیاه سایبان در عطاری‌ها به فروش می‌رسد، اما تهیه یک چای آرام‌بخش با این گیاه هم خالی از لطف نیست.

این گیاه، بدون آنکه شما را دچار خواب آلودگی کند، اثری شبیه آنتی هیستامین دارد و می‌تواند تورم و انسداد مسیرهای بینی را کاهش دهد و سردرد و تب شما را به خوبی کنترل کند.

2) عسل یک درمان معجزه آسا برای آلرژی

اگر سابقه آلرژی بهاری دارید، پیش از رسیدن فصل بهار، مصرف عسل را شروع کنید. این ماده طبیعی و پرفایده، تاثیر محسوسی در کاهش علائم آلرژی دارد و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نسبت به دانه‌های گرده‌های گل، بی‌حس کند.

به علاوه، عسل، ماده‌ای ضد باکتری و ضد التهاب است. بنابراین، در صورت بروز علائم حساسیت هم می‌تواند التهاب مجاری تنفسی را تسکین دهد.

عسل؛ درمانی موثر برای حساسیت بهاری
عسل؛ درمانی موثر برای حساسیت بهاری

فراموش نکنید که حتما از عسل‌های محلی و خالص استفاده کنید. شما می‌توانید عسل را به تنهایی و یا همراه با مقداری لیموترش تازه و آب، به صورت شربت عسل و لیموترش استفاده کنید و از خواص بی‌نظیر آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش واکنش‌های آلرژیک، بهره‌مند شوید.

3) درمان حساسیت فصلی در بهار با دوش آب گرم

یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های خانگی، دوش گرفتن با آب گرم است. این کار، نه تنها گرده‌های نشسته روی بدن را می‌شوید، بلکه استنشاق در بخار آب گرم باعث پاکسازی سینوس‌ها می‌شود و بعد از حمام، حس راحتی و آرامش فوق‌العاده‌ای خواهید داشت.

البته فراموش نکنید که این روش هم مانند بسیای دیگر از روش‌های خانگی درمان آلرژی، تاثیری موقت دارد و با قرار گرفتن دوباره در معرض گرده‌ها، دوباره علائم آلرژی هم برمی‌گردند.

4) جوشانده گل بنفشه و شکر تیغال برای درمان آلرژی

اگر آلرژی باعث گلودرد و خارش گلویتان شده است، از جوشانده گل بنفشه و شکر تیغال استفاده کنید.

برای این منظور، 1 قاشق غذاخوری گل بنفشه و 1 قاشق غذاخوری شکر تیغال را با هم ترکیب کرده و با 2 لیوان آب بجوشانید تا حدود 1 لیوان از آب تبخیر شود. جوشانده را از صافی عبور دهید و روزی 2 بار میل کنید تا خارش گلو برطرف شود.

5) برگ گزنه، درمانی موثر برای آلرژی

گزنه گیاهی ادرار آور و سم‌زدا است که می‌تواند در درمان حساسیت بهاری موثر باشد. بعضی تحقیقات نشان داده‌اند که گیاه گزنه، جلوی تولید هیستامین در بدن را می‌گیرد و از این طریق، علائم آلرژی مانند التهاب و خارش را کاهش می‌دهد.

شما می‌توانید از برگ‌های گزنه، دمنوش تهیه کنید و یا آن را به صورت کپسول آماده مصرف کنید.

6) آلرژی و استفاده موضعی از روغن بنفشه

یکی از درمان‌های سنتی و موثر برای آلرژی، استفاده از روغن بنفشه است. برای این منظور، چند قطره روغن بنفشه، در بینی خود بچکانید و یا اینکه صورت و پیشانی خود را با مقداری روغن بنفشه، چرب کنید. به زودی خواهید دید که علائم آزاردهنده آلرژی، به نحو محسوسی، فروکش می‌کنند.

تاثیر روغن گل بنفشه در درمان آلرژی بهاره
تاثیر روغن گل بنفشه در درمان آلرژی بهاره

7) درمان آلرژی فصلی در بهار با آویشن

یکی از قوی‌ترین داروهای سنتی برای درمان آلرژی بهاری، آویشن است. آویشن، منبعی غنی از انواع آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد میکروبی است و می‌تواند عفونت‌های سینوسی، سرفه و گرفتگی بینی را برطرف کند.

مصرف روزانه یک فنجان دمنوش آویشن برای کاهش علائم آلرژی کافیست و نباید بیش از این مقدار، مصرف کرد. به علاوه، استفاده از شربت دارویی آویشن و یا استفاده از پودر آویشن در غذاها هم روش‌های دیگر استفاده از این گیاه مفید است.

هشدار مهم: در صورت وجود سابقه آلرژی نسبت به گیاهان تیره نعناع، مانند آویشن، از مصرف دمنوش آویشن یا دمنوش نعناع برای حساسیت خودداری کنید و روش‌های دیگر را به کار بندید.

8) درمان آلرژی فصلی در بهار با سرکه سیب

سرکه سیب حاوی ترکیبات ضد ویروسی و ضد التهابی است و یک آنتی‌هیستامین طبیعی محسوب می‌شود و علاوه بر آلرژی برای درمان ناراحتی‌های تنفسی ناشی از سرماخوردگی هم می‌توانید روی آن حساب کنید.

تاثیر شگفت‌انگیز سرکه سیب در درمان آلرژی بهاری
تاثیر شگفت‌انگیز سرکه سیب در درمان آلرژی بهاری

برای درمان خانگی آلرژی، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص، یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه و نصف قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب بریزید و خوب ترکیب کنید.

این نوشیدنی را 3 بار در روز و تا زمان برطرف شدن علائم آلرژی نوش جان کنید. به شکلی ساده‌تر می‌توانید یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب ترکیب کرده و 2 تا 3 بار در طول روز، میل کنید.

9) روغن اوکالیپتوس و درمان آلرژی بهاری

روغن اوکالیپتوس، خواص ضد‌عفونی‌کننده و ضد میکروب دارد. به علاوه، این روغن، حاوی ترکیباتی مانند اکالیپتول و سیترونلال است که اثرات ضد التهابی دارند و می‌توانند به تعادل فعالیت سیستم ایمنی بدن، کمک کنند.

به عبارت دیگر، استفاده از این روغن، پاسخ سیستم ایمنی بدن در تماس با مواد آلرژن را تغییر می‌دهد و علائم آلرژی را فرو می‌نشاند. توجه کنید که روغن اوکالیپتوس، یک ترکیب سمی و غیر‌خوراکی است و برای درمان آلرژی باید آن را استشمام کنید.

برای این منظور، مقداری روغن اوکالیپتوس را در دستگاه بخور بریزید و یا چند قطره روغن را به ظرف آب در حال جوش اضافه کنید و اجازه دهید عطر اوکالیپتوس، فضای خانه را پر کند. یک روش ساده‌تر این است که چند قطره روغن را روی یک دستمال تمیز ریخته و دستمال را نزدیک بینی خود نگهدارید.

10) چای نعناع و درمان آلرژی بهاری

رزمارینیک اسید موجود در نعناع، علائم آلرژی مانند آبریزش بینی، خارش چشم و گرفتگی بینی را برطرف می‌کند. مصرف چای یا دمنوش نعناع بسیار فرح‌بخش است و باعث کاهش خلط، تسکین سرفه و تقویت دستگاه تنفسی می‌شود. البته مصرف نعناع به صورت خام هم برای درمان آلرژی موثر است.

درمان آلرژی با چای نعناع
درمان آلرژی با چای نعناع

11) آب نمک، درمانی موثر و ساده برای حساسیت فصلی بهار

شاید تعجب کنید اگر بدانید که استفاده از آب نمک به شکل اصولی و مداوم، یکی از موثرترین روش‌ها برای تسکین علائم حساسیت است.

برای این منظور، نصف قاشق چایخوری نمک را با 2 فنجان آب گرم ترکیب کرده و فضای بینی خود را با این محلول، شستشو دهید.

این کار، مخاط و موکوس جمع شده در فضای بینی را رقیق کرده و خارج می‌کند. علاوه بر این، غرغره کردن با آب نمک هم تاثیر فوق‌العاده‌‌ای در بهبود گلودرد دارد. کافیست یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و چند بار در روز با این محلول، غرغره کنید.

12) درمان خانگی آلرژی در بهار با چای بابونه

اگر برای درمان خانگی آلرژی به دنبال یک ماده ضد حساسیت طبیعی هستید، چای بابونه، انتخاب هوشمندانه‌ای است. البته پیش از آن مطمئن شوید که سابقه حساسیت به گیاه رگ وید (Ragweed) را نداشته باشید. در این صورت، نوشیدن 2 تا 3 فنجان از چای بابونه همراه با عسل، علائم آلرژی شما را تسکین خواهد داد.

استفاده از دمنوش‌های طبیعی برای درمان آلرژی در فصل بهار
استفاده از دمنوش‌های طبیعی برای درمان آلرژی در فصل بهار

13) استفاده از پیاز برای درمان آلرژی بهاری

یکی از درمان‌های خانگی ساده برای حساسیت بهاری، استفاده از پیاز است. پیاز، حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی مانند کوئرستین است که خواص ضد التهابی دارند.

این سبزی آشنا، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و علائم آزاردهنده آلرژی، مانند آبریزش بینی، گلودرد و سرفه را تسکین می‌دهد. برای استفاده از آن می‌توانید برش‌های تازه پیاز خام را به آرامی بجوید.

اگر دچار سرفه و گلودرد هستید، نصف قاشق چایخوری از آب پیاز را با یک قاشق چایخوری عسل ترکیب کرده و این مخلوط را به مدت چند روز و روزی دوبار میل کنید تا بهبودی حاصل شود.

به علاوه، غرغره کرده با ترکیب یک لیوان آب داغ و 3 تا 4 قاشق غذاخوری آب پیاز هم می‌تواند علائم آلرژی فصلی را بهبود بخشد.

14) دمنوش زنجبیل برای درمان حساسیت فصلی در بهار

زنجبیل حاوی ترکیبات ضد التهاب است و به عنوان یک آنتی‌هیستامین طبیعی، گرفتگی بینی ناشی از حساسیت را برطرف می‌کند. کافیست مقداری از ریشه تازه و پوست گرفته زنجبیل را با مقداری آب جوش ترکیب کرده و 5 تا 10 دقیقه، مانند چای دم کنید. شیرین کردن این دمنوش مقوی با عسل، بر خواص درمانی آن می‌افزاید.

دمنوش زنجبیل؛ ترکیبی موثر برای کنترل آلرژی فصلی بهار
دمنوش زنجبیل؛ ترکیبی موثر برای کنترل آلرژی فصلی بهار

15) درمان آلرژی با بخور

اگر دستگاه بخور در اختیار ندارید، مقداری آب را در ظرفی با دهانه بزرگ ریخته و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. حالا چشم‌ها را ببندید و صورت خود را روی ظرف بگیرید و سر خود را با یک پتو یا حوله نسبتا بزرگ بپوشانید.

حدود 10 دقیقه با تمرکز نفس بکشید و سپس، ترشحات بینی را خالی کنید و این کار را 3 تا 4 بار در طول روز ادامه دهید تا علائم آزاردهنده آلرژی کمتر شوند.

برای تاثیر بیشتر می‌توانید مقداری تخم گشنیز یا روغن اوکالیپتوس یا مقداری بلور منتول و یا جوهر نعناع به آب جوش اضافه کنید.

استفاده از بخوردرمانی، باعث می‌شود که موکوس مجاری تنفسی رقیق شده و خارج شوند. به علاوه، این روش، در کاهش سردرد ناشی از حساسیت هم موثر است.

16) تاثیر چای سبز در درمان خانگی آلرژی

کرستین و کاتچین، دو ترکیب آنتی اکسیدانی در چای سبز هستند که تولید هیستامین در بدن را کاهش می‌دهند. بنابراین، با مصرف چای سبز، یک آنتی هیستامین طبیعی به بدن خود رسانده‌اید که به خوبی با علائم آلرژی مقابله می‌کند.

مصرف این چای برای کاهش وزن هم مفید است و برای تهیه آن کافیست یک قاشق غذاخوری چای سبز را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و 10 دقیقه زمان دهید، تا چای سبز، دم بکشد. به محض شروع علائم آلرژی، مقداری از این چای گیاهی مفید را بنوشید تا اثرات بی‌نظیر آن را ببینید.

چای سبز و درمان آلرژی بهاری
چای سبز و درمان آلرژی بهاری

17) درمان حساسیت فصلی در بهار با چای ریبوس

چای ریبوس یا چای قرمز آفریقایی هم یک آنتی‌هیستامین طبیعی دیگر است که برای مقابله با علائم آلرژی، به کمک شما می‌آید. کافیست، یک چای کیسه‌ای ریبوس را چند دقیقه داخل یک لیوان آب جوش قرار دهید و سپس آن را جرعه جرعه، میل کنید.

دقت کنید که چای ریبوس، ترکیبی خواب‌آور است. بنابراین، از مصرف آن پیش از فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند، خودداری کنید.

18) درمان آلرژی بهاری با جوشانده یونجه

یک لیوان آب را با 1 تا 2 قاشق غذاخوری یونجه ترکیب کرده و آن را روی حرارت بگذارید تا چند دقیقه بجوشد. حالا حرارت را خاموش کنید و پس از چند دقیقه استراحت، جوشانده را از صافی عبور داده و روزی یکبار مصرف کنید.

این جوشانده، سوزش چشم‌ها را تسکین می‌دهد و با خارج کردن مخاط جمع شده در بینی، نفس کشیدن را برای شما راحت‌تر می‌کند.

گیاه یونجه؛ موثر در درمان آلرژی‌های فصلی بهار
گیاه یونجه؛ موثر در درمان آلرژی‌های فصلی بهار

19) ماست، درمانی ساده و ارزان برای آلرژی بهاری

اگر به گیاهان دارویی دسترسی ندارید، نصف لیوان ماست طبیعی را با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کنید و این ترکیب را یک بار در طول روز میل کنید تا اثر شگفت‌انگیز آن در کاهش علائم آلرژی را ببینید.

20) استفاده از سیر برای درمان سنتی آلرژی بهاری

اگر به دنبال یک درمان آسان و در دسترس برای آلرژی بهاری خود هستید، سیر را از قلم نیندازید. این آنتی بیوتیک طبیعی، ضد میکروب و ضد التهاب است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

برای استفاده از آن می‌توانید سیر را به غذاهای خود اضافه کنید و یا در روشی دیگر، 5 حبه سیر خام را در یک لیوان آب ریخته و پس از چند دقیقه، این ترکیب را بنوشید. نوشیدن این ترکیب، یکبار در روز کافیست.

خواص درمانی سیر برای آلرژی
خواص درمانی سیر برای آلرژی

چند اقدام ساده و موثر برای کنترل علائم آلرژی در بهار

در کنار تمام روش‌های خانگی درمان آلرژی، چند اقدام ساده هم وجود دارند که با رعایت آن‌ها، شرایط بهتری خواهید داشت. برای مثال، به این موارد توجه کنید:

  • بهتر است در روزهای بادی و طوفانی در منزل بمانید. میزان گرده‌افشانی درختان و گل‌ها، در چنین شرایطی، چند برابر روزهای عادی خواهد بود.
  • سعی کنید تا حد امکان در محیط‌های پر گل و پر درخت، رفت و آمد نکنید.
  • خانه تکانی را فراموش نکنید و با این کار، زمینه حضور مواد آلرژن موجود در گرد و غبار منزل خود را به حداقل برسانید.
اقدامات ساده برای مدیریت بهتر آلرژی فصل بهار
اقدامات ساده برای مدیریت بهتر آلرژی فصل بهار
  • به حالات خود در منزل و محل کار توجه کنید و مواد آلرژی‌زای اطراف خود را شناسایی کنید. ممکن است سال‌ها به یکی از گیاهان آپارتمانی منزل خود حساسیت داشته باشید و خودتان هم ندانید!
  • هنگام خروج از منزل، از ماسک استفاده کنید. گرده‌های گل‌ها، دانه‌های درشتی دارند و نمی‌توانند از سد ماسک عبور کنند.
  • هر شب دوش بگیرید تا خواب آسوده‌تری داشته باشید.
  • توجه داشته باشید که مواد آلرژی‌زا، بیشتر در ابتدا و انتهای روز، بروز می‌کنند. بنابراین، انجام فعالیت‌های مهم خود را به اواسط روز، موکول کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض دود تنباکو دوری کنید تا علائم آلرژی شما تشدید نشود.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم ؟

گاهی علائم آلرژی با دور شدن از محیط نامساعد یا درمان‌های خانگی، بهتر می‌شود. اما توجه داشته باشید که بعضی اوقات، آلرژی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و حتی باعث مرگ شود! برای مثال؛ در صورت سابقه داشتن بیماری‌های تنفسی؛ مانند آسم یا عفونت‌های مزمن سینوسی، باید به پزشک مراجعه کنید.

مشورت با پزشک برای درمان آلرژی
مشورت با پزشک برای درمان آلرژی

در چنین شرایطی، پزشک برای تشخیص ماده آلرژن، آزمایش پوستی یا آزمایش خون را تجویز می‌کند و با شناخت ماده حساسیت‌زا، درباره ادامه اقدامات درمانی تصمیم می‌گیرد.

ممکن است در موارد حاد، تزریق آمپول ضد حساسیت توسط پزشک تجویز شود. دقت کنید که تصمیم‌گیری در این مورد را به عهده پزشک متخصص بگذارید و از اصرار برای تزریق آمپول ضد حساسیت خودداری کنید.

کلام آخر

همان طور که دیدید، روش‌های خانگی متنوعی برای مقابله با علائم آلرژی وجود دارد. اما دقت داشته باشید که در مصرف گیاهان دارویی، زیاده‌روی نکنید تا دچار عوارض جانبی مصرف بی‌رویه آن‌ها نشوید.

به علاوه، سعی کنید ذهن خود را رها و آرام نگه دارید تا توان بدن شما در مواجهه با شرایط نامطلوب حساسیت، بهتر شود. اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه درمان خانگی آلرژی بهاری دارید، خوشحال می‌شویم که تجربیات خود را با خوانندگان خوب ایده آل مگ در میان بگذارید. شاد و تندرست باشید.

سوالات متداول

استفاده از چه دمنوش‌هایی برای مقابله با علائم آلرژی موثر است؟

دمنوش ریبوس، دمنوش بابونه، دمنوش بابا آدم جنگلی، دمنوش آویشن و دمنوش نعناع؛ البته افرادی که سابقه حساسیت به گیاهان تیره نعناع را دارند، باید از مصرف دمنوش نعناع و آویشن، اجتناب کنند.

چه عواملی می‌توانند در شکل‌گیری آلرژی موثر باشند؟

وجود سابقه خانوادگی و عامل وراثت، سن، میزان قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی‌زا، سبک زندگی و فضولات حیوانی

تفاوت علائم حساسیت و سرماخوردگی در چیست؟

عامل ایجاد‌کننده سرماخوردگی، عفونت‌ها و ویروس‌ها هستند، اما در مورد حساسیت، بر اثر گرده‌افشانی گیاهان به وجود می‌آید. معمولا سرماخوردگی، یک بازه زمانی 7 تا 10 روزه دارد، ولی حساسیت تا زمان مواجهه با مواد آلرژن، ادامه خواهد داشت. به علاوه، معمولا سردرد و کسالت ناشی از حساسیت، خفیف‌تر ازسرماخوردگی است.

5 | (5)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x