طرز تهیه عدس پلو + برای عدس پلو چقدر عدس بریزیم؟

عدس پلو یک غذای خوشمزه و پرطرفدار است که در صورت رعایت دستور پخت صحیح و استفاده از چاشنی‌ها و ادویه‌های مناسب، تبدیل به یکی از پلوهای مخلوط بی‌رقیب خواهد شد.

آشپزهای حرفه‌ای خیلی خوب می‌دانند که باید برای عدس پلو چقدر عدس بریزیم؟ و چطور باید تعادل چاشنی‌ها و بقیه مواد این برنج مخلوط را حفظ کنیم تا به طعمی عالی برسیم.

حالا اگر شما هم دوست دارید در منزل، یک عدس پلوی حرفه‌ای طبخ کنید که طعم آن مدت‌ها در خاطر اعضای خانواده بماند، خواندن این مقاله ایده آل مگ را از دست ندهید.

طرز تهیه انواع عدس پلو

یکی از مزیت‌های پخت عدس پلو آن است که این غذا به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود و دست شما حسابی در این مورد باز است. برای مثال می‌توانید با طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ‌کرده، یک غذای مجلسی تمام‌عیار سرو کنید و اگر گوشت چرخ کرده در اختیار نداشتید، گوشت تکه ای یا مرغ را جایگزین کنید.

البته عدس پلو بدون گوشت هم خوشمزه است و اگر زیاد در بند آبکش کردن برنج نیستید، طبخ این برنج مخلوط به صورت کته‌ای هم طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

هر کدام از این رسپی‌ها، فوت و فن‌های خاص خود را دارند و ما اینجا هستیم تا تک تک این دستورها را به صورت گام به گام برایتان شرح دهیم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت چرخ کرده

عدس پلوی خوشمزه با گوشت چرخ کرده
طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده

در این روش، برنج باید آبکش شود و در نهایت، یک دیس برنج خوش‌رنگ مخلوط با دورچینی از پیاز سرخ‌کرده و کشمش و ته‌دیگ‌هایی برشته خواهید داشت که عطر دارچین و زعفران آن، واقعا اشتهاآور است. اگر خواهان چنین تجربه‌ای برای پذیرایی از مهمان‌ها هستید، مواد لازم در جدول زیر را تهیه کرده و زودتر دست به کار شوید:

مواد لازم برای تهیه عدس پلوی مجلسی با گوشت چرخ کرده

با مواد اولیه زیر می‌توانید برای 5 نفر یک عدس پلوی بی‌نظیر درست کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
عدس 2.5 پیمانه
برنج 3.5 پیمانه
گوشت چرخ کرده 300 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
کشمش پلویی 1 پیمانه
کره 100 گرم
زعفران دم کرده به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، ادویه کاری و دارچین به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده

برای تهیه این غذای لذیذ مجلسی، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

مرحله اول: عدس را خوب بشویید و از 2 ساعت قبل از شروع کار، با مقدار کافی آب و نمک بخیسانید. برنج هم باید از یک ساعت قبل با مقداری آب و نمک خیسانده شود.

مرحله دوم: پس از گذشت زمان لازم، آب عدس را دور ریخته و خود عدس را با مقداری آب در قابلمه‌ای مناسب نیم‌پز کنید.

مرحله سوم: یکی از پیازها را پس از شستن و پوست گرفتن، رنده کرده و در تابه‌ای مناسب با مقداری کره تفت دهید.

مرحله چهارم: پس از چند دقیقه، گوشت چرخ‌کرده را به پیاز افزوده و کمی هم روغن اضافه کنید.

مرحله پنجم: پس از اینکه گوشت و پیاز با هم تفت خوردند و بوی خامی گوشت گرفته شد، نمک، ادویه‌ها و نیمی از زعفران دم‌کرده را اضافه کنید و پس از اینکه مزه‌ها به خورد هم رفتند، زیر تابه را خاموش کرده و آن را کنار بگذارید.

مرحله ششم: حالا به سراغ تهیه برنج بروید. برای این منظور، مقداری آب و نمک در قابلمه‌ای مناسب ریخته و آن را روی حرارت زیاد بگذارید تا بجوشد.

مرحله هفتم: آب برنج را خالی کرده و خود برنج را داخل قابلمه بریزید و وقتی برنج نیم‌پز شد، آن را آبکش کنید.

مرحله هشتم: در این مرحله از طرز تهیه عدس پلو، قابلمه برنج را شسته و دوباره آن را روی حرارت قرار دهید. سپس مقداری روغن کف قابلمه بریزید و ته‌دیگ دلخواه خود را بچینید.

مرحله نهم: حالا مخلوط گوشت را با عدس نیم پز شده مخلوط کرده و در ادامه، قابلمه را به صورت لایه لایه با برنج و این مخلوط پر کنید.

مرحله دهم: روی درب قابلمه، دمکنی بگذارید و اجازه دهید برای چند دقیقه اول، حرارت زیر قابلمه زیاد باشد تا برنج بخار کرده و ته‌دیگ برشته شود. در ادامه، حرارت را کم کنید و اجازه دهید عدس پلوی خوشمزه شما به آرامی دم بکشد.

مرحله یازدهم: چند دقیقه پیش از خاموش کردن زیر قابلمه، درب قابلمه را برداشته و 2 قاشق کره یا روغن حیوانی روی عدس پلو بریزید.

مرحله دوازدهم: یک عدد پیاز باقیمانده را شسته، پوست بگیرید و به صورت خلالی خرد کنید. سپس آن را در تابه‌ای مناسب تفت داده و ادویه‌های دلخواه خود را اضافه کنید.

مرحله سیزدهم: در ادامه، پیاز تفت‌خورده را از تابه خارج کرده و کشمش‌هایی را که قبلا چند دقیقه خیسانده و آبکش کرده اید، در تابه بریزید.

مرحله چهاردهم: دقت کنید که کشمش خیلی زود می‌سوزد. پس کمی بعد، پیاز خلالی‌شده و تفت‌خورده را دوباره روی کشمش‌ها بریزید و پس از مخلوط کردن آن‌ها با هم، تابه را از روی حرارت بردارید.

مرحله پانزدهم: خب، حالا دیگر عدس پلوی مجلسی و خوشمزه شما دم کشیده و آماده سرو است. آن را در دیسی مناسب کشیده و دور غذا را با مخلوط کشمش و پیاز تزئین کنید. نوش جان.

طرز تهیه عدس پلو با گوشت تکه‌ای

طرز تهیه عدس پلو با گوشت تکه ای
طرز تهیه عدس پلو با گوشت قیمه ای

پخت گوشت تکه‌ای زمان بیشتری می‌طلبد و بنابراین در این رسپی، نسبت به استفاده از گوشت چرخ‌کرده، زمان پخت غذا طولانی‌تر خواهد شد. کافی است مواد لازم را تهیه کرده و مراحل کار را مطابق دستورالعمل پیش ببرید:

مواد لازم برای تهیه عدس پلو با گوشت تکه‌ای

مواد اولیه شامل موارد زیر هستند. این توضیح را هم اضافه می‌کنیم که ادویه عدس پلو می‌تواند شامل ترکیبی از دارچین، هل، زیره، زعفران و تخم گشنیز باشد. با وجود این چاشنی‌ها، عدس پلوی شما عطر و طعمی جادویی پیدا می‌کند.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
عدس 1 پیمانه
برنج 2 پیمانه
گوشت قیمه ای 350 گرم
پیاز 2 عدد
سیر 1 تا 2 حبه
نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه عدس پلو به مقدار لازم
زعفران دم کرده به مقدار لازم
کشمش، زرشک و خرما به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل دستور پخت عدس پلو با گوشت قیمه‌ای

در این رسپی، مطابق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله اول: پیاز را به صورت نگینی یا خلالی خرد کرده و در قابلمه‌ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید.

مرحله دوم: وقتی پیاز سبک و طلایی شد، یکی دو حبه سیر رنده‌شده را به آن افزوده و کمی بعد، گوشت‌های تکه‌ای را اضافه کنید.

مرحله سوم: پس از اینکه سیر و پیاز و گوشت کمی با هم تفت خوردند و رنگ گوشت تغییر کرد، مقداری زردچوبه اضافه کرده و همه مواد را خوب با هم ترکیب کنید.

مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه عدس پلو با گوشت تکه‌ای، 3 لیوان آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید گوشت، چند ساعت با حرارت ملایم کاملا مغزپخت شود.

مرحله پنجم: در فاصله پخت گوشت، آب عدسی را که از قبل خیسانده بودید خالی کرده و با مقداری آب و نمک نیم‌‌پز کنید.

مرحله ششم: در مراحل پایانی پخت گوشت، مقداری زعفران دم‌کرده و نمک به آن اضافه کرده و صبر کنید تا آب گوشت کاملا کشیده شود. سپس، گوشت پخته را در مقداری روغن تفت داده و کنار بگذارید.

مرحله هفتم: حالا با پیاز باقیمانده، مقداری پیاز داغ درست کرده و عدس نیم‌پز و گوشت سرخ‌شده را با آن مخلوط کنید. در نهایت، مقداری ادویه عدس پلو و در صورت نیاز، نمک اضافه کرده و مخلوط را کنار بگذارید.

مرحله هشتم: حالا برنج را آبکش کرده و ته‌دیگ دلخواه را کف قابلمه بگذارید. سپس قابلمه را به صورت لایه لایه با مخلوط گوشت و عدس و برنج پر کنید.

مرحله نهم: عدس پلو را دم بگذارید. این مرحله حدود 45 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. در این فاصله، خرما و کشمش و زرشک را به صورت جداگانه در مقداری کره یا روغن تفت دهید و به عنوان دورچین غذا از آن‌ها استفاده کنید.

  • نکته مهم: دقت داشته باشید که اضافه کردن کشمش و خرما برای تعادل طبع غذا نیز مفیدند و در کنار بقیه ادویه‌های گرم به کار رفته در این غذا، سردی عدس پلو را می‌گیرند.

طرز تهیه عدس پلو با مرغ

درست کردن عدس پلو با گوشت مرغ
استفاده از گوشت مرغ در طرز تهیه عدس پلو

گوشت مرغ، جایگزین خوبی برای گوشت قرمز در عدس پلو است و می‌تواند انتخابی مناسب برای کسانی باشد که محدودیت مصرف گوشت قرمز دارند. در ادامه، مواد لازم و مراحل دستور پخت این مدل عدس پلو را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه عدس پلو با مرغ

برای درست کردن عدس پلو با گوشت مرغ، مواد اولیه زیر را فراهم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 3 پیمانه
عدس 1.5 پیمانه
مرغ (ران یا سینه) 4 تکه
پیاز 2 عدد
کشمش پلویی 4 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده به مقدار لازم
نمک، فلفل، زردچوبه و پودر دارچین به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل دستور تهیه عدس پلو با گوشت مرغ

این رسپی شامل مراحل زیر است و لازم است پیش از شروع کار، عدس را با مقداری آب و نمک به مدت 2 ساعت و برنج را با آب و نمک به مدت یک ساعت بخیسانید.

مرحله اول: تکه‌های مرغ را با یک پیاز 4 قاچ‌شده، نمک، زردچوبه و فلفل در قابلمه‌ای مناسب ریخته و مقداری آب اضافه کنید. سپس قابلمه را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید مرغ کاملا بپزد.

مرحله دوم: در همین فاصله، عدسی را که قبلا خیسانده بودید هم با مقداری آب و نمک در قابلمه‌ای مناسب، نیم‌پز کنید.

مرحله سوم: حالا برنج را آبکش کنید و کف قابلمه ته‌دیگ مورد نظر خود را قرار دهید. در ادامه، کمی برنج در قابلمه ریخته و روی آن مقداری پودر دارچین بپاشید. سپس، یک لایه عدس بریزید و همین کار را تا تمام شدن مواد ادامه دهید و دقت کنید که آخرین لایه، برنج باشد.

مرحله چهارم: کمی روغن داغ روی عدس پلو ریخته و درب قابلمه را با دمکنی بپوشانید. حالا به سراغ آماده کردن مرغ بروید. برای این منظور، مرغ پخته شده را ریش‌ریش کرده و در تابه‌ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید.

مرحله پنجم: در ادامه، مقداری زعفران دم‌کرده و نمک و فلفل به مرغ اضافه کنید. چند دقیقه بعد، کشمش‌هایی را که قبلا خیسانده و آبکش کرده‌اید را هم در تابه بریزید و همه مواد را کاملا با هم مخلوط کنید.

مرحله ششم: پس از آن که عدس‌پلو دم کشید، آن را در دیسی مناسب کشیده و روی غذا را با مخلوط مرغ و کشمش تزئین کنید.

طرز تهیه عدس پلوی ساده کته‌ای بدون گوشت

طرز تهیه عدس پلوی ساده و خوشمزه
روش تهیه عدس پلو بدون گوشت

معمولا برای آبکش کردن برنج، حدود 2 تا 2.5 برابر مقدار پیمانه برنج، آب نیاز است؛ اما اگر بخواهید برنج را به صورت کته دم کنید، آب کمتری مورد نیاز است. با یک حساب سر انگشتی باید حدود یک بند انگشت آب روی برنج را بگیرد.

اگر می‌پرسید برای عدس پلو چقدر عدس بریزیم باید بگوییم که این مقدار معمولا نصف اندازه برنج است و تا نیم پیمانه کمتر هم می‌توان در نظر گرفت. برای مثال، به‌ازای 4 پیمانه برنج، 2 یا 1.5 پیمانه عدس، مناسب است. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه یک عدس پلوی کته‌ای ساده و خوشمزه را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه عدس پلوی ساده

با مقدار مواد اولیه زیر می‌توان برای 4 نفر یک عدس پلوی خوشمزه تهیه کرد:

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج 2 پیمانه
عدس 1 پیمانه
پیاز بزرگ 2 عدد
کشمش نصف پیمانه
خرما 10 عدد
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، دارچین و زیره به مقدار لازم
کره 50 گرم
روغن به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه عدس پلوی ساده

تهیه عدس پلو بدون گوشت، بسیار ساده است و کافی است مراحل زیر را انجام دهید. البته فراموش نکنید که مثل دستورهای قبل، عدس و برنج را از یکی دو ساعت قبل بخیسانید.

مرحله اول: عدس را نیم‌پز کرده و کنار بگذارید. سپس پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و در تابه‌ای مناسب با مقداری روغن سرخ کنید.

مرحله دوم: در دقایق پایانی تفت خوردن پیاز، کره، زعفران دم‌کرده و ادویه‌ها را هم به پیاز افزوده و خوب همه مواد را مخلوط کنید.

مرحله سوم: حالا برنجی را که از قبل خیسانده بودید، به شکل کته بپزید. برای این منظور باید آب کمتری بریزید و مقدار کافی نمک اضافه کنید.

مرحله چهارم: وقتی بیشتر آب برنج کشیده شد، مخلوط عدس و پیاز داغ را به آن افزوده و آهسته هم بزنید تا به طور یکدست در تمام برنج پخش شود.

مرحله پنجم: در نهایت، مقداری دارچین و پودر زیره هم اضافه کرده و صبر کنید تا آب برنج کاملا کشیده شود.

مرحله ششم: حالا عدس پلو را دم بگذارید و در این فاصله، کشمش و خرما را به صورت جداگانه در تابه‌ای با کره تفت دهید و به‌عنوان دورچین از آن‌ها استفاده کنید.

  • نکته: احتمالا روغن پیازداغ برای این غذا کافی خواهد بود، اما در صورت نیاز، می‌توانید مقداری روغن یا کره هم به عدس پلو اضافه کنید.
  • نکته: استفاده از پودر زیره در این غذا اختیاری است؛ اما پیشنهاد می‌کنیم که آن را حذف نکنید تا عطر و بوی عدس پلوی خوشمزه شما چند برابر شود.

طرز تهیه عدس پلوی نذری برای 200 نفر

برای تهیه عدس پلوی نذری باید فضای مناسبی داشته باشید. امکاناتی مثل گاز شعله‌دار 4 پایه، دیگ و آبکش‌های بزرگ و چند نفر نیروی کمکی هم لازم است.

در دستور زیر برای تزئین غذا، از کشمش استفاده شده است، اما شما می‌توانید با توجه به امکانات خود از مواد دیگری مثل خلال بادام و پسته و خرما هم استفاده کنید. در صورت استفاده از خرما، باید به اندازه 2 تا 3 برابر تعداد افراد، خرما تهیه کنید. در ادامه، مواد لازم و مراحل دستور کار را با هم می‌خوانیم:

مواد اولیه برای تهیه عدس پلوی نذری برای 200 نفر

اگر می خواهید برای 200 نفر عدس پلوی نذری بپزید، مقادیر زیر را در نظر داشته باشید. واضح است که با نصف یا دو برابر کردن این مواد اولیه می‌توانید به ترتیب یک عدس پلوی نذری 100 نفره یا یک عدس پلوی نذری برای 400 نفر داشته باشید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 32 کیلوگرم
عدس 16 کیلوگرم
گوشت چرخ کرده 8 کیلوگرم
زعفران دم کرده به مقدار لازم
پیاز سرخ شده 1600 گرم
روغن جامد 6 کیلوگرم
کشمش پلویی 6 کیلوگرم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم

مراحل دستور پخت عدس پلوی نذری برای 200 نفر

تهیه عدس پلو در حجم زیاد نیازمند مهارت است و دستورالعمل زیر در این مورد به شما کمک خواهد کرد:

مرحله اول: برنج را از شب قبل در مقداری آب و نمک بخیسانید و عدس را از چند ساعت قبل در مقداری آب قرار دهید تا آماده پخت شود.

مرحله دوم: آب عدس را دور ریخته و خود عدس را با مقداری آب در قابلمه‌ای مناسب بپزید. دقت کنید که عدس باید شکل ظاهری خود را حفظ کند و مقدار آب به اندازه‌ای باشد که روی عدس‌ها را بپوشاند.

مرحله سوم: حالا عدس‌ها را آبکش کرده و کمی نمک روی آن‌ها بپاشید.

مرحله چهارم: دیگ مناسبی را تا نیمه از آب پر کرده و روی شعله گاز قرار دهید تا بجوشد. سپس، آب برنج را خالی کرده و برنج را داخل دیگ بریزید.

مرحله پنجم: وقتی روی دانه‌های برنج حالت ترک‌خورده ایجاد شد، برنج را آبکش کنید. سپس، دیگ را دوباره روی شعله قرار داده و کف آن، مقداری روغن ریخته و چند نان لواش قرار دهید.

مرحله ششم: دیگ را به صورت لایه لایه با برنج و عدس پر کرده و در نهایت برنج را به سمت وسط دیگ جمع کرده و به شکل تپه‌ای درآورید.

مرحله هفتم: حالا با انتهای کفگیر در قسمت‌های مختلف برنج چند سوراخ ایجاد کنید. این کار کمک می‌کند تا بخار برنج به تمام قسمت‌های آن رسیده و عدس پلو به صورت یکنواخت دم بکشد.

مرحله هشتم: در این مرحله، ابتدا پیازداغ را تهیه کرده و در اواخر تفت خوردن، گوشت چرخ‌کرده را به آن اضافه کنید و پس از آن ادویه‌های لازم را در تابه بریزید.

مرحله نهم: کشمشی را هم که قبلا خیسانده و آبکش کرده‌اید، به صورت جداگانه با حرارت ملایم تفت داده و کنار بگذارید.

مرحله دهم: بعد از دم کشیدن برنج، مقداری از آن را با زعفران دم‌کرده مخلوط کرده و کنار دست خود بگذارید.

مرحله یازدهم: حالا غذا را در ظرف‌های نذری بکشید و روی هر کدام را با مقداری برنج زعفرانی، مایع گوشتی و کشمش تفت‌خورده تزئین کنید. البته یک تکه ته‌دیگ برشته هم فراموش نشود.

چند روش دیگر برای پخت عدس پلو

برای تهیه عدس پلو، روش‌های دیگری هم وجود دارد که در ادامه، 2 روش مرسوم را به طور مختصر شرح می‌دهیم:

طرز تهیه عدس پلو با کوفته قلقلی

برای تهیه عدس پلو می‌توان از کوفته قلقلی استفاده کرد. برای این منظور، عدس پلوی ساده را به صورت کته‌ای یا آبکش تهیه کرده و مقداری کوفته قلقلی را همراه با سایر مخلفات مثل خرما و کشمش تفت داده شده، روی برنج بریزید.

برای تهیه کوفته قلقلی‌ها هم باید از ترکیب پیاز رنده‌شده با گوشت چرخ‌کرده، نمک و ادویه‌جات دلخواه استفاده کنید و فراموش نکنید که آب پیاز رنده‌شده را بگیرید تا کوفته قلقلی‌ها موقع سرخ کردن، وا نروند.

رسپی عدس پلو
طرز تهیه عدس پلو مجلسی به روش های مختلف

طرز تهیه عدس پلو با سویا

یک روش دیگر برای تهیه عدس پلو هم استفاده از سویا به‌جای گوشت است. این روش، تفاوتی با طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ‌کرده ندارد و فقط کافی است سویا را جایگزین گوشت کنید.

این نکته را هم فراموش نکنید که حتما باید از چند ساعت قبل سویا را در آب خیسانده و سپس آبکش کنید. سپس آن‌ها را کاملا با دست فشار دهید تا آب اضافه آن‌ها خارج شده و آماده طبخ شوند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا روش‌های مختلف طرز تهیه عدس پلو را برایتان به صورت گام به گام شرح دهیم. نکته‌ای که باید اضافه کنیم این است که عدس، منبعی غنی از فیبر، فولات و پتاسیم است و قرار گرفتن آن در کنار برنج و سایر مخلفات و ادویه‌ها، یک غذای پرخاصیت و بسیار مفید می‌سازد. بنابراین، این غذای خوش‌عطر و بوی ایرانی را در سبد غذایی خانواده بگنجانید تا ضمن چشیدن یک غذای فوق‌العاده، از خواص مفید آن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

ادویه‌های اصلی عدس پلو چیست؟

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زعفران و دارچین از ادویه‌های اصلی این غذا هستند، اما در صورت تمایل می‌توانید از ادویه‌های دیگری مثل هل و زیره هم استفاده کنید.

برای عدس پلو چقدر عدس بریزیم؟

معمولا به اندازه نصف برنج باید از عدس استفاده شود، اما می‌توان این مقدار را نیم پیمانه هم کمتر در نظر گرفت.

چه روش‌هایی برای طرز تهیه عدس پلو وجود دارد؟

عدس پلو با گوشت چرخ کرده، عدس پلو با گوشت تکه‌ای، عدس پلو با مرغ و عدس پلوی ساده کته‌ای بدون گوشت.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x