طرز تهیه ذرت مکزیکی خوشمزه و فست فودی

همه ما ادعا می‌کنیم طرز تهیه ذرت مکزیکی را به خوبی می‌دانیم و می‌توانیم متفاوت‌ترین نوع آن را تهیه کنیم. اینکه چقدر این ادعا به واقعیت نزدیک است را باید در وهله اول از اطرافیان خود بپرسیم.

بعد با خودمان صادق باشیم و اذعان کنیم که آیا میزان ذرت موجود در غذا بیشتر بود، به اندازه بود و یا کمتر از میزان مورد نیاز در نظر گرفته شده بود.

تمامی این تغییرات به سلیقه ما بستگی دارند؛ اما از محبوبیت ذرت مکزیکی کم نمی‌کنند. اجازه دهید برای یکبار هم که شده طرز صحیح تهیه آن را در این مقاله از ایده آل مگ با هم مرور کنیم.

ذرت مکزیکی خانگی یا فست فودی؟

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند طعم فست فود را بیرون از خانه امتحان کنند. مثلا ذرت مکزیکی خیابانی برای آنها خوشمزه‌تر از درست کردن ذرت مکزیکی در خانه است. به همین خاطر یک روز تعطیل را در کنار خانواده بیرون رفته و طعم این خوراکی دلچسب را برای چندمین بار امتحان می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه ذرت مکزیکی

اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند روند تهیه این ماده مغذی را به چشم ببینند تا مطمئن شوند که ذرت مکزیکی در بهترین شرایط نظافت، درست شده. فرقی ندارد که شما جزو کدام دسته باشید. در نهایت امر، یک ماده غذایی را مصرف کرده و از مزایای آن بهره برده‌اید.

اجازه دهید قبل ورود به بحث جذاب تهیه طرز تهیه ذرت مکزیکی، کمی در مورد تاریخچه‌این غذای خوشمزه با هم حرف بزنیم و فواید استفاده از آن را با هم مرور کنیم. پس از آن به بحث اصلی برگشته و در مورد مواد لازم برای پخت ذرت مکزیکی فست فودی حرف می‌زنیم.

تاریخچه ذرت مکزیکی

ذرت، غله‌ای باستانی با تاریخچه‌ای جذاب است که اکثر مردم درباره آن بی اطلاع هستند. ذرت که اصالتا از آمریکای شمالی و به طور خاص مکزیک به سفره‌های ما اضافه شده، اکنون در تمام نقاط جهان یافت می‌شود. زیرا می‌توان دانه این محصول را در زمین کاشت و محصول نهایی را برداشت کرد.

تاریخچه ذرت

امروزه 40 درصد از کل ذرتی که کشت می‌شود، توسط مردم مصرف می‌شود، در حالی که 60 درصد باقی مانده برای تغذیه حیوانات و حمایت از صنایع کالاهای مصرفی در سراسر جهان استفاده می‌شود.

اما پس چگونه ذرت به چنین محصول مهمی تبدیل شد؟ محققان می‌گویند که حدود 10 هزار سال پیش چیزی به نام ذرت روی زمین وجود نداشت.

فقط یک گیاه علفی وحشی به نام Teosinte در دسترس بود. این گیاه کمی شبیه ذرتی بود که امروزه می‌شناسیم، اما کشاورزان باستانی، در مکزیک کنونی، گیاه نامبرده را با انتخاب دانه‌ها مستعد و نرم، جدا کرده و دوباره در زمین کاشتند.

با انجام این کار این کشاورزان باستانی، تئو سینت را از طریق انتخاب مصنوعی (جداسازی و دوباره کاشتن بخشی از محصول) به ذرت تبدیل کردند که فرایند پرورش انواع خاصی از گیاهان برای کیفیت‌های مطلوب است. با این روند امروز به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم درباره طرز تهیه ذرت مکزیکی به عنوان یک غذا با هم صحبت کنیم.

طرف‌داران این غذای مقوی می‌توانند از کشاورزان باستانی نهایت تشکر را داشته باشند. زیرا ذرت به ویژه سرشار از لوتئین و زآگزانتین است. این دو ماده دو کاروتنوئید هستند که ممکن است از آب مروارید و دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن (AMD) جلوگیری کنند.

بد نیست بدانید که یک مطالعه بر روی 365 بزرگسال نشان داد که افرادی که بیشترین مصرف کاروتنوئیدها (به ویژه لوتئین و زآگزانتین را داشتند) در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف این مواد را داشته‌اند، 43 درصد کمتر در معرض ابتلا به AMD بودند.

بنابراین خوردن منظم ذرت ممکن است سلامت چشم را تقویت کند. به ویژه برای کسانی که در معرض خطر AMD هستند. اما بهتر است به صحبت اصلی خود برگردیم.

مواد لازم برای ذرت مکزیکی

زمان بررسی طرز تهیه ذرت مکزیکی باید بدانید که به مواد زیر نیاز داریم:

  • 6 تا 8 بلال متوسط ذرت شیرین (پوسته آن برداشته شده باشد)
  • 1/2 فنجان خامه مکزیکی یا خامه ترش
  • 1/2 فنجان سس مایونز
  • 1/2 فنجان گشنیز خرد شده
  • 1 حبه سیر، خرد شده
  • 1/4 قاشق چای خوری فلفل سیاه آسیاب شده
  • 2 قاشق چای خوری پوست لیمو ریز رنده شده
  • 2 قاشق غذاخوری آبلیمو
  • 1/2 فنجان پنیر کوتیجا، خرد شده
  • برش‌های لیمو ترش، برای سرو

دو نکته مهم را فراموش نکنید: اگر نمی‌توانید خامه مکزیکی در فروشگاه‌ها پیدا کنید، از خامه ترش معمولی استفاده کنید. خامه معمولی کمی رقیق‌تر از خامه ترش است و نمک به آن اضافه شده است که آن را فوق‌العاده خوشمزه می‌کند.  منظور ما دقیقا همان چیزی است که اکنون در اکثر خانه‌ها یافته می‌شود.

خامه ترش برای تهیه ذرت مکزیکی

همچنین اگر پنیر کوتیجا در دسترس نیست، به راحتی آن را حذف کنید یا فقط به جای آن از پنیر پارمسان رنده شده یا پنیر فتا خرد شده استفاده کنید.

طرز تهیه ذرت مکزیکی

ذرت مکزیکی خیابانی همیشه طعم خاص و متفاوتی دارد. این راز هنوز بر ما پوشیده است که این طعم به خاطر دست‌پخت آشپزهای رستوران‌ها و فست فودها است، یا به خاطر دورهمی خانوادگی و خنده‌های ما که طعم هر غذایی را بهتر می‌کند.

طرز تهیه ذرت مکزیکی ساده

در هر صورت، طرز تهیه ذرت مکزیکی چه در خانه و چه در رستوران یکسان است. اما نکته مهم این است که مواد مورد نیاز را به صورت تمیز و تازه در نظر بگیرید تا بهداشت آشپزی هم رعایت شود.

برای اینکه بتوانید آموزش ذرت مکزیکی ما را به دوستانتان هم انتقال دهید، ابتدا مراحل زیر را امتحان کرده و بعد غذای تهیه شده را نوش جان کنید.

اگر طعم آن را دوست داشتید، این ترفندها را با دیگران هم به اشتراک بگذارید. در ادامه دو روش معمول برای تهیه ذرت مکزیکی را با هم مرور می‌کنیم.

روش اول 

روش اول تهیه این غذا طبق دستورالعمل آشپزهای کشور مکزیک تهیه شده است. به این ترتیب که:

  • یک گریل گازی یا ذغالی را تا 400 فارنهایت گرم کنید.
  • سس را آماده کنید. برای این کار لازم است در یک ظرف مناسب خامه، سس مایونز، گشنیز، سیر، فلفل تند، پوست لیموترش و آبلیمو را با هم مخلوط کنید. مخلوط را بچشید و در صورت نیاز با نمک مزه‌دار کنید. (خامه از قبل کمی نمک دارد، پس با احتیاط بیشتر نمک را اضافه کنید). پس از آماده شدن طعم دلخواه، سس را کنار بگذارید.
  • ذرت را کبابی کنید. در این روش از طرز تهیه ذرت مکزیکی، باید ذرت پوست گرفته را مستقیما روی گریل قرار دهید. ذرت‌ها را حدود 3 دقیقه، تا زمانی که دانه‌ها شروع به قهوه‌ای شدن کنند (طلایی و ذغالی به نظر برسند)، کباب کنید. آنها را به طرفین برگردانید و پخت را تکرار کنید. وقتی اطراف ذرت‌ها قهوه‌ای شد، آنها را از گریل برداشته و در یک بشقاب بگذارید.
  • ذرت را با سس و پنیر پر کنید. برای اتمام کار با استفاده از یک قلم مو یا قاشق، هر بلال ذرت را با مخلوط خامه آغشته کنید. سپس پنیر کوجیتا خرد شده را روی ذرت‌ها بپاشید. در صورت تمایل با فلفل تند اضافی آنها را مزه‌دار کنید. بلافاصله با تکه‌های لیمو ترش تازه سرو کنید.

روش دوم 

روش دوم تهیه این غذا به ذائقه ما ایرانی‌ها نزدیک‌تر است. به این ترتیب که:

  • مقداری روغن را در یک تابه بزرگ گرم کنید. می‌توانید از روغن گیاهی یا کره استفاده کنید.
  • ذرت را تفت دهید. دانه‌های ذرت را اضافه کنید و 7 تا 8 دقیقه تفت دهید، مرتب هم بزنید تا کمی غذا نسوزد.
  • سس ذرت مکزیکی را درست کنید به این ترتیب که خامه ترش، سس مایونز، پودر فلفل قرمز و آبلیمو را در یک کاسه با هم مخلوط کنید.
  • سس را روی ذرت‌های تفت داده شده بریزید. به آرامی آن را تکان دهید. روی آن را با پنیر کوتیجا بپاشید و با گشنیز یا آویشن تزیین کنید.
  • غذا آماده است، آن را سرو کنید.

روش دوم برای تهیه ذرت مکزیکی

در این روش و طرز تهیه ذرت مکزیکی می‌توانید برای تزیین غذای خود از برش‌های لیمو ترش تازه استفاده کنید. لیمو ترش می‌تواند طعم غذا را تغییر داده و یک طعم عالی برای ماه‌های زمستان باشد.

فوت و فن‌های ذرت مکزیکی فست فودی

بسیاری از ما فکر می‌کنیم که ذرت مکزیکی فست فودی حتما فوت و فن‌های کوزه گری خاصی دارد و آشپزها و رستوران‌دارها نمی‌خواهند تهیه ذرت مکزیکی به روش خودشان را به ما یاد بدهند.

اما این طور نیست. آنها هم به همان روش‌هایی که در بالا ذکر شد این غذا را تهیه می‌کنند. اما همیشه غذایی که کنار خانواده و در زمان تفریح خورده می‌شود، حتی اگر نان و پنیر ساده هم باشد، خوشمزه‌تر است.

در مجموع می‌توانیم نکاتی را با شما در میان بگذاریم تا آموزش ذرت مکزیکی را تکمیل کرده و پاسخ برخی از سوالات شما را بدهیم.  اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید تا طعم مناسبی را به غذای خود بدهید، نسبت مایو به خامه ترش است.

نسبت مایو به خامه ترش

بیشتر دستورالعمل‌های تهیه این غذا، از ¼ فنجان مایونز و ¼ فنجان خامه ترش حرف می‌زنند. این مقدار می‌تواند طعم متعادلی را به سس شما بدهد. در صورت تمایل می‌توانید این نسبت را تغییر داده و مایونز بیشتری اضافه کنید، یا برعکس.

ذرت مکزیکی برای گیاهخواران

همچنین برخی از افراد دوست دارند بدانند که آیا می‌توان طرز تهیه ذرت مکزیکی را برای گیاهخواران (وگان‌ها) تغییر داد؟ پاسخ مثبت است.

ذرت مکزیکی برای گیاهخواران

اگر ترجیح می‌دهید این دستورالعمل‌ها را طبق رژیم غذایی خود تغییر دهید، می‌توانید خامه ترش، پنیر کوتیجا را حذف کنید و از سس‌های مخصوص به رژیم سلامتی خود که بدون تخم مرغ، بدون سویا، بدون روغن کانولا و البته غیر GMO تهیه می‌شوند، استفاده کنید.

با این مواد برای گیاهخواران حتما طعم متفاوتی را هم به همراه خواهد داشت.

استفاده از کنسرو ذرت

برای تهیه نسخه دوم، اگر نمی‌توانید دانه‌های ذرت تازه را تهیه کنید، استفاده از ذرت کنسرو شده (و آبکش شده) یا منجمد نیز برای تهیه این غذا مناسب است.

اگر از ذرت منجمد استفاده می‌کنید، نیازی به آب کردن آن ندارید. آب منجمد شده میان دانه‌ها روی حرارت تبخیر می‌شود و به پخت غذا کمک می‌کند.

کالری ذرت مکزیکی چقدر است؟

گرچه مصرف فست فود در رستوران‌ها می‌تواند طعم جذابی داشته باشد؛ اما درست کردن ذرت مکزیکی در خانه این اطمینان را به ما می‌دهد که با کنترل میزان مواد مصرفی، کالری این غذا را کنترل کنیم.

از آنجایی که ذرت مکزیکی با مواد مختلفی تهیه می‌شود. بد نیست بدانید که هر کدام از این مواد چقدر کالری دارند.

  • 75 گرم مایونز: 94 کالری
  • 38 گرم خامه ترش: 28 کالری
  • 15 گرم کوتیجا: 55 کالری
  • 33 گرم پودر فلفل قرمز: 1 کالری
  • سیر 1/4 حبه: 1 کالری
  • 1 گرم گشنیز: 0 گالری
  • 103 گرم ذرت: 99 کالری
  • 1/2 قاشق غذاخوری آبلیمو: 2 کالری

در مجموع می‌توانیم بگوییم که با طرز تهیه ذرت مکزیکی می‌توان میزان 280 کالری را به بدن رساند. همچنین بد نیست که بدانید یک فنجان (164 گرم) ذرت زرد شیرین (بدون مواد استفاده شده در این غذا) حاوی مواد معدنی زیر است.

  • کالری: 177
  • کربوهیدرات: 41 گرم
  • پروتئین: 5.4 گرم
  • چربی: 2.1 گرم
  • فیبر: 4.6 گرم
  • ویتامین C: 17٪از ارزش روزانه (DV)
  • تیامین (ویتامین B1): 24 درصد از DV
  • فولات (ویتامین B9): 19٪ از DV
  • منیزیم: 11 درصد از DV
  • پتاسیم: 10 درصد DV

مزیت‌های استفاده از ذرت

شاید در نظرتان 280 درصد کالری مقدار زیادی است؛ اما بد نیست بدانید که مصرف ذرت موجود در این غذا، فواید زیادی دارد که نباید از آنها چشم پوشی کرد. ذرت سرشار از ویتامین C است.

مزایای استفاده از ذرت

یک آنتی اکسیدان که به محافظت از سلول‌های شما در برابر آسیب‌های مختلف کمک می‌کند و از بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

همچنین ذرت زرد منبع خوبی از کاروتنوئیدهای لوتئین و زآگزانتین است که برای سلامت چشم مفید است و از آسیب عدسی که منجر به آب مروارید می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

همچنین ذرت دارای مقادیر کمی از ویتامین E و ویتامین K به همراه مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم است که برای بدن ضروری هستند.

در کنار این موارد، فیبر موجود در ذرت نیز فواید زیادی برای سلامتی دارد. مصرف فیبر غذایی با کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها مرتبط است. حتی بیشتر، خوردن فیبر کافی به هضم مناسب غذا کمک می‌کند و ممکن است از شما در برابر مشکلات روده محافظت کند.

اگر طرز تهیه ذرت مکزیکی را به درستی در نظر گرفته باشید، در برابر مشکلات گوارشی خاص، از جمله بیماری دیورتیکول که با التهاب دستگاه گوارش مشخص می‌شود، محفوظ هستید.

بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات پژوهشگران، خوردن ذرت سلامت روده را بهبود بخشیده و از بیماری‌های گوارشی جلوگیری می‌کند.

کلام آخر

ذرت یکی از غلات نشاسته‌ای است که از قرن‌هاست مورد توجه مورد سراسر جهان است. این ماده سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است و مصرف آن می‌تواند مزایای زیاد برای بدن داشته باشد.

البته مصرف روزانه آن توصیه نشده؛ اما استفاده از ذرت به صورت هفتگی برای بدن مناسب است. اگر شما هم تجربه متفاوت از مصرف این غذای پرطرفدار دارید، در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا راهنمای تهیه ذرت مکزیکی ما کامل شود.

سوالات متداول

از چه نوع ذرتی برای ذرت مکزیکی استفاده کنیم؟

ذرت‌ها در انواع مختلفی کشت می‌شوند. اما ذرت زرد رنگ برای پخت این غذا مناسب است.

آیا ذرت مکزیکی برای گیاهخواران مناسب است؟

بله. وگان‌ها می‌توانند با ایجاد تغییراتی در طرز تهیه غذا آن را به نفع خود تغییر دهند.

آیا ذرت مکزیکی باعث چاقی می‌شود؟

ذرت سرشار از فیبر و ترکیبات گیاهی است؛ اما نشاسته بالایی دارد. پس می‌تواند قند خون را افزایش دهد و در صورت مصرف بیش از حد از کاهش وزن جلوگیری کند.

1 | (1)
منبع veramexicana simplyrecipes foolproofliving
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x