طرز تهیه کشک بادمجان خوشمزه و رستورانی

کشک بادمجان یکی از قدیمی‌‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است که با خواص بی‌نظیری که دارد، در بین ایرانیان محبوب شده است.

این غذا در ابتدا در شهرهای کاشان و کرمان طبخ می‌شده و پس از مدتی در سفره تمام ایرانی‌ها جای گرفت. کشک بادمجان را به راحتی می‌توان در خانه و با مواد غذایی که کم هزینه هستند، تهیه کرد.

اما طرز تهیه کشک بادمجان چگونه است؟ برای خوشمزه‌تر کردن آن چه کار کنیم؟ این غذای سنتی چه خواصی برای بدن دارد؟ با این مقاله از ایده آل مگ همراه ما باشید تا به این سوالات پاسخ داده و آموزش درست کردن کشک بادمجان را به شما ارائه دهیم.

مواد لازم برای کشک بادمجان 4 نفره

در تهیه کشک بادمجان از مواد غذایی استفاده می‌شود که حتی به‌تنهایی نیز خواص مفید زیادی برای بدن دارند. در صورتی که به دنبال یک غذای سالم و ساده می‌گردید، کشک بادمجان را امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه کشک بادمجان

در ادامه، مواد غذایی لازم برای آموزش طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی برای ۴ نفر را معرفی می‌کنیم. مواد غذایی لازم برای تهیه کشک بادمجان عبارتند از:

  • ۴ حبه سیر یا ۲ قاشق چای‌خوری پودر سیر
  • ۲ عدد پیاز متوسط
  • ۶ عدد بادمجان متوسط (قلمی و تازه)
  • ۴ قاشق غذاخوری کشک
  • ۱ عدد استاک یا عصاره قلم
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • ۳ قاشق غذاخوری مغز گردو
  • ۲ قاشق غذاخوری نعناع خشک
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

پس از تهیه مواد غذایی لازم به مرحله بعدی رفته و آموزش طرز تهیه کشک بادمجان مجلسی را بخوانید تا یک غذای خوشمزه درست کنید.

طرز تهیه کشک بادمجان ۴ نفره

طرز تهیه کشک بادمجان بسیار ساده و راحت است. کافی است دستورالعمل زیر را به دقت مطالعه کرده و انجام دهید و از تهیه یک غذای خوشمزه و پرخاصیت لذت ببرید.

کشک بادمجان 4 نفره

در ادامه، مراحل تهیه کشک بادمجان ارائه شده است:

مرحله اول: آماده کردن بادمجان

در این مرحله از آموزش کشک بادمجان باید گفت که شما ابتدا باید پوست بادمجان‌ها را بگیرید و آن‌ها را از وسط به دو نیم قسمت کنید. پس از انجام این کار، بادمجان‌ها را برای حدود نیم ساعت درون آب نمک قرار دهید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.

مرحله دوم: سرخ کردن یا کباب کردن بادمجان

در این مرحله، پس از خارج کردن بادمجان‌ها از آب نمک و آبکشی آن‌ها، وارد مرحله سرخ کردن می‌شوید. برای این کار مقداری روغن را درون تابه ریخته و سپس بادمجان‌ها را سرخ کنید.

بادمجان ها را سرخ کنید

دقت داشته باشید که بادمجان‌ها  بیش از حد سرخ نشوند. در صورتی که رژیم گرفته‌اید و می‌خواهید غذای کم روغن مصرف کنید می‌توانید بادمجان‌ها را روی گاز کباب کنید.

مرحله سوم: سرخ کردن و تفت دادن پیازها

در مرحله سوم باید، پیازها را برداشته و پوست بگیرید و سپس، به صورت نگینی و ریز خرد کنید. پس از آن، مقدار کمی روغن را در تابه‌ای ریخته و پیازها را درون آن بریزید و تفت دهید تا سرخ شوند.

دقت داشته باشید که شعله گاز را روی حرارت پایین قرار دهید و پیوسته مواظب باشید که پیازها نسوزند. پس از اینکه پیازها رنگ طلایی یا کاراملی به خود گرفت به سراغ مرحله بعدی بروید.

مرحله چهارم: اضافه کردن ادویه به غذا

در این مرحله از طرز تهیه کشک بادمجان ، پس از سرخ شدن پیازها، برای اینکه طعم و بوی خوبی به غذا بدهید زردچوبه و فلفل سیاه را به پیازها اضافه کرده و آن‌ها را کمی تفت دهید.

با این کار، طعم و بوی ادویه‌ها به خورد پیاز می‌رود و پیاز طعم بهتری می‌گیرد. در همین مرحله، شما می‌توانید سیر را خرد یا رنده کنید و به همراه پیاز سرخ کنید یا بدون خرد و سرخ کردن به کشک بادمجان اضافه کنید. این کار به سلیقه و ذائقه شما باز می‌گردد.

مرحله پنجم: آماده کردن نعناع برای افزودن آن به غذا

پس از اینکه سیر و پیاز را سرخ کردید آن را از تابه خارج کنید و در گوشه‌ای بگذارید. پس از آن، کمی روغن و نعنا را به تابه اضافه کنید و به مدت ۳۰ ثانیه تفت دهید تا رنگ آن تیره‌تر شود. دقت داشته باشید که تفت دادن نعناع برای مدت زمانی بیش از ۳۰ ثانیه باعث تلخ شدن آن می‌شود.

مرحله ششم: له کردن بادمجان‎‌ها

بادمجان‌هایی که سرخ‌کرده‌اید را درون تابه‌ بیندازید و با استفاده از یک گوشتکوب یا چنگال له کنید. سپس، پیاز داغ، سیر، نعنای داغ شده و گردوهای پودر یا آسیاب شده را به آن اضافه کنید و آن‌ها را هم بزنید تا همه مواد شکلی یکنواخت گرفته و کاملا با هم ترکیب شوند.

مرحله هفتم: جا افتادن کشک بادمجان

تابه‌ای که بادمجان در آن قرار دارد را روی حرارت خیلی کم قرار دهید و در تابه را ببندید تا روغن بادمجان گرفته شود و غذا جا بیفتد.

مرحله هشتم: اضافه کردن کشک

در این مرحله از طرز تهیه کشک بادمجان می‌بایست پس از اینکه روغن بادمجان سرریز شد، کشک را اضافه کرده و با هم ترکیب کنید.

اضافه کردن کشک به بادمجان ها

بعد از اضافه کردن کشک و هم زدن آن، مرتب مزه کشک بادمجان‌ها را امتحان کنید تا از مناسب بودن میزان نمک و ادویه آن اطمینان حاصل کنید. سپس درب تابه را روی آن قرار دهید و بگذارید که کشک بادمجان به مدت ۱۵ دقیقه دیگر بپزد و جا بیفتد.

شما می‌توانید به روش‌های مختلفی کشک را آماده کرده و در این غذا بریزید. در زیر چند روش ترکیب کردن کشک به غذا را آموزش می‌دهیم.

  • کشک پاستوریزه یا هموژنیزه را در مقداری آب بریزید تا مقدار کمی رقیق شود. پس از رقیق شدن، آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی شعله گاز و با حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. با این کار، باکتری‌های موجود در کشک از بین می‌رود.
  • کشک را ابتدا با آب رقیق کرده و بعد از سرخ شدن یا کباب کردن بادمجان‌ها آن را به بادمجان‌ها اضافه کنید تا با همه مواد به خوبی ترکیب شوند.
  • بادمجان‌ها را کباب کرده و آن‌ها را در یک قابلمه بریزید. در مرحله بعد بجای ریختن آب روی بادمجان برای پخته شدن، کشک را با آب مخلوط کرده و به بادمجان‌ها اضافه کنید. سپس آن‌ها را هم زده تا بادمجان‌ها و کشک به خوبی با هم بپزند و طعم بگیرند.
  • در طرز تهیه کشک بادمجان می‌توان متفاوت عمل کرد و پس از رقیق کردن کشک با آب در کنار کشک بادمجان سرو کرد.

مرحله آخر: تزئین کشک بادمجان

در مرحله نهایی طرز تهیه کشک بادمجان بایستی بعد از ۱۵ دقیقه، کشک و بادمجان را در ظرف پذیرایی خود بریزید؛ سپس با زعفران، سبزی جعفری، نعناع و پیاز داغ، کشک یا گردو و به سلیقه خود تزیین کنید.

کشک بادمجان را تزئین کنید

ترفندهایی برای خوشمزه شدن کشک بادمجان

برای اینکه کشک بادمجان مجلسی یا ساده شما طعم و مزه‌ای عالی داشته باشد، می‌توانید از ترفندهای مختلفی استفاده کنید. در زیر به ترفندها و نکاتی که می‌توانید در هنگام تهیه این غذا از آن استفاده کنید، اشاره می‌کنیم:

انتخاب نوع مناسبی از بادمجان، نقش بسیار مهمی در خوشمزه شدن کشک بادمجان دارد. هنگام آموزش طرز تهیه کشک بادمجان بسیاری از آشپزان توصیه می‌کنند که از بادمجان شیرین استفاده کنید.

در صورتی که پوست بادمجان، براق و رنگ آن کاملا بنفش باشد و هنگام فشار دادن سفت و سخت نباشد، بهترین گزینه برای تهیه کشک بادمجان خواهد بود.

  • اگر رژیم دارید و می‌خواهید مصرف روغن را کاهش دهید، کباب کردن بادمجان‌ها روی گاز و له کردن آن‌ها، راهی برای کاهش مصرف روغن است.
  • اضافه کردن عصاره گوشت، طعم و مزه و رنگ و لعاب بیشتری کشک بادمجان می‌دهد.
  • بسته به ذائقه خود می‌توانید میزان سیر را کاهش یا افزایش دهید.
  • از گردو برای گرفتن طبع سرد کشک استفاده می‌شود.
  • در تهیه کشک بادمجان مجلسی می‌توانید کمی گوشت چرخ کرده را همراه با پیاز و رب تفت داده و سپس روی کشک بادمجان بریزید.
  • برای تزئین کشک بادمجان از زعفران دم کرده استفاده کنید. علاوه بر این، در تزئین کشک بادمجان مجلسی می‌توانید از پیاز داغ، کشک، گردوی پودر شده و سیر داغ استفاده کنید و چند برگ سبزی جعفری یا نعنا را روی آن قرار دهید تا ظاهری زیبا داشته باشد.
  • طرز تهیه کشک بادمجان رشتی به همین شکل است؛ با این تفاوت که گوجه خرد شده نیز به آن اضافه شده و همراه با مواد دیگر تفت داده می‌شود.

خواص کشک بادمجان

در صورتی که بادمجان‌ها را سرخ کرده‌ باشید، میزان کالری کشک بادمجان چیزی حدود ۱۸۰ تا ۲۷۰ کالری خواهد بود که البته این میزان کالری بر حسب نوع طبخ، تفاوت دارد و میزان کالری آن در صورت کباب کردن بادمجان‌ها کمتر خواهد بود.

خواص کشک بادمجان برای سلامتی

اما کشک بادمجان چه خواصی دارد و چرا باید این غذا را در فهرست وعده‌های خود جای دهیم؟

تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها

کلسیم، منیزیم، فسفر و دیگر مواد غذایی مفید موجود در کشک بادمجان به تقویت و استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها کمک کرده و مانع از ایجاد پوکی استخوان در افراد مختلف می‌شود.

کمک به رفع کم خونی و بهبود عملکرد مغز

این غذای سنتی و محبوب، به دلیل وجود آهن و مس، در جلوگیری از کم‌خونی و رفع آن نقش مهمی ایفا می‌کند و عملکرد مغز را نیز بهبود می‌بخشد.

تقویت بینایی و سیستم ایمنی بدن

کشک بادمجان حاوی ویتامین‌های مختلفی چون ویتامین A، ویتامین E و ویتامین C است. این ویتامین‌ها به علت خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از بدن شما در برابر انواع بیماری‌ها و به ویژه‌ سرطان‌ها محافظت می‌کنند.

خواص کشک بادمجان برای تقویت سیستم ایمنی بدن

افزون بر این موارد، کشک بادمجان حاوی ویتامین روی و ویتامین‌های گروه B و دیگر ویتامین‌ها مانند ویتامین E و A است که در رشد و تقویت موها، شادابی و طراوت پوست نقش مهمی بازی می‌کند.

خواص کشک بادمجان برای زنان باردار

بادمجان حاوی فولات و اسید فولیک است و به همین دلیل، مصرف کشک بادمجان باعث رشد سالم جنین شده و مانع از هرگونه عارضه و نقایص مادرزادی و لوله عصبی جنین می‌شود.

فولات و اسید فولیک برای رشد مغز جنین حیاتی است. به همین دلیل، زنان باردار می‌توانند طرز تهیه کشک بادمجان را یاد گرفته و این غذای خوشمزه را مصرف کنند و آن را در  لیست وعده غذایی خود قرار دهند.

علاوه بر این، مصرف بادمجان یا کشک بادمجان به رفع یبوست زنان باردار کمک می‌کند. کشک بادمجان به دلیل ویتامین و مواد مغذی که دارد، باعث تقویت بدن زنان باردار نیز می‌شود.

کنترل دیابت

بادمجان یکی از منابع سرشار از فیبر و کربوهیدرات‌های کم‌محلول است. این ماده غذایی در تنظیم قند خون و جذب گلوکز بدن عملکرد خوبی دارد و یکی از بهترین سبزیجاتی است که به پیشگیری از ابتلا به دیابت و درمان دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.

افراد مبتلا به بیماری دیابت می‌توانند از غذاهای حاوی بادمجان مانند کشک بادمجان استفاده کنند تا بهتر بتوانند قند خون خود را کنترل کنند. علاوه بر این، بادمجان به دلیل دارا بودن فیبرهای قابل حل، برای افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، مفید است.

کلام آخر

کشک بادمجان یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی‌ها است که به عنوان پیش‌غذا یا حتی وعده اصلی سرو می‌شود. کشک بادمجان یکی از سالم‌ترین غذاهای ایرانی است و خواص زیادی برای بدن دارد.

در این مقاله به آموزش طرز تهیه کشک بادمجان پرداختیم و با ترفندها و روش‌های مختلف که طعم و مزه‌ کشک بادمجان را بهتر می‌کند، آشنا شدید. در نهایت، خواص مفید این غذای ایرانی را یادآوری کردیم تا از این غذای سالم لذت بیشتری ببرید.

در پایان، در صورت هرگونه سوال درباره طرز تهیه کشک بادمجان از شما دعوت می‌کنیم که آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا به آن پاسخ دهیم.

سوالات متداول

چه مواد غذایی برای تهیه کشک بادمجان لازم است؟

برای درست کردن کشک بادمجان به مواد غذایی مانند سیر، پیاز، بادمجان، کشک، نمک  و فلفل سیاه، مغز گردو، نعناع، روغن مایع نیاز است.

خواص کشک بادمجان چیست؟

از خواص کشک بادمجان می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت استخوان‌‌ها و دندان‌ها، رفع یبوست در زنان باردار، تقویت بینایی و رشد مو و رفع کم‌خونی و بهبود عملکرد مغز اشاره کرد.

چه ترفندهایی برای خوشمزه‌تر کردن کشک بادمجان می‌توان به کار برد؟

اضافه کردن زعفران به غذا، کباب کردن بادمجان،  اضافه کردن گوشت چرخ کرده به غذا، استفاده از بادمجان شیرین در طرز تهیه کشک بادمجان از ترفندهای مهم برای خوشمزه کردن این غذا است.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x