همه چیز درباره ویتامین E + مزایا و خواص ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که در مواد غذایی مختلفی در اندازه های مختلف وجود دارد.  این ویتامین با حمایت از سیستم ایمنی، عملکرد سلولی و سلامت پوست را افزایش می‌دهد.

برای بررسی خواص دیگر ویتامین E همراه ما باشید؛ ما در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به همه جزئیات مورد نیاز برای بررسی این ماده مغذی پرداخته‌ایم.

ویتامین E چیست؟

این ویتامین یک ماده مغذی محلول در چربی با خاصیت ضد التهابی است که از توکوفرول‌ها و توکوترینول‌ها تشکیل شده است. توکوفرول‌ها منبع اصلی ویتامین E در رژیم غذایی هستند.

ویتامین E چیست؟

هر توکوفرول حاوی یک سیستم حلقه کرومانول و یک زنجیره فیتیل حاوی 16 کربن است. وجود این ویتامین برای عملکرد مناسب بسیاری از اندام‌های بدن مورد نیاز است. همچنین از این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز یاد می‌شود.

ویتامین E بیشتر در چه مواد غذایی وجود دارد؟

به طور معمول ویتامین E در برخی مواد غذایی نظیر دانه‌ها، مغزها، برخی از سبزیجات و محصولات غنی شده یافت می‌شود. واین ماده مغذی می‌تواند به عنوان یک مکمل غذایی هم به مصرف برسد.

ویتامین E در چه غذاهایی وجود دارد؟

ویتامین E در بسیاری از غذاها، به شکل مکمل و به عنوان یک عنصر در محصولاتی که به صورت موضعی استفاده می شوند، موجود است.

رژیم های غذایی شامل ویتامین E

ویتامین E در غذاهای زیر یافت می‌شود:

  •  روغن‌های گیاهی از جمله آفتابگردان، جوانه گندم و روغن گلرنگ
  •  غلات
  •  گوشت
  •  مرغ و تخم مرغ
  •  میوه ها
  • آبمیوه و مارگارین آب بالون
  • غذاهای دریایی

مقدار توصیه شده ویتامین E چقدر است؟

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، مقدار مصرف روزانه توصیه شده این ویتامین برای افراد مختلف به شرح زیر است:

محدوده سنی مقدار توصیه شده ویتامین E
تا 6 ماهگی 4 میلی‌گرم
7 الی 12 ماه 5 میلی‌گرم
1 الی 3 سال 6 میلی‌گرم
4 الی 8 سال 7 میلی‌گرم
9 الی 13 سال 11 میلی‌گرم
بالای 14 سال 15 میلی‌گرم

مقدار توصیه شده ویتامین E برای زنان باردار و شیرده، به 19 میلی‌گرم در شبانه‌روز می‌رسد. بنابراین کاملا مشخص است که نیاز بدن به این ویتامین در طول حاملگی و شیر دادن به نوزاد، افزایش پیدا می‌کند.

مهم‌ترین فواید ویتامین E

به طور معمول ویتامین E  یک ترکیب محسوب می‌شود، اما در حقیقت این ویتامین گروهی از هشت ترکیب محلول در چربی است که تاثیرات آنتی اکسیدانی قدرتمندی دارند. از میان هشت ترکیب در چربی، آلفا توکوفرول می تواند نیازهای غذایی افراد را به بهترین شکل تامین کند.

مهم ترین فواید ویتامین E

این ماده مغذی خواص زیادی در بدن شما دارد. از جمله اثرات آنتی اکسیدان آن که توانایی این را دارد رادیکال‌ها آزاد را خنثی ساخته و با این کار، از سلول‌های شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

همچنین بدن ما برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی و سیگنال دهی سلولی، به این ویتامین احتیاج دارد. به همین دلایل است که در تحقیقات ثابت شده که برای سلامتی افراد، مصرف مکمل‌های ویتامین E لازم است.

استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد

این استرس هنگامی رخ می‌دهد که عدم تعادل میان تولید رادیکال‌های آزاد و دفاع آنتی اکسیدان بدن به وجود بیاید. به وجود آمدن این شرایط سبب می‌شود که به سلول‌ها آسیب رسیده و خطر ابتلا به بیماری افزایش یابد.

تحقیقات در مورد خواص ویتامین E نشان داده است که با استفاده کردن از مکمل این ویتامین با دوزهای بالا، می‌توانید استرس اکسیداتیو را کاهش داده و همچنین دفاع آنتی اکسیدانی را افزایش دهید.

به طور مثال در سال 2018 بر روی 54  نفر که به بیماری نفروپاتی دیابتی( آسیب کلیوی ناشی از افزایش قند خون) مبتلا بودند، آزمایشی برای تاثیر مکمل ویتامین E با دوز بالا صورت گرفت. این آزمایش به این صورت بود که به مدت 12 هفته، این 54 نفر، 800 واحد بین المللی مکمل این ویتامین را مصرف کردند.

نتیجه آزمایش بر روی بدن این افراد نشان داد که سطح گلوتاتیون پراکسیداز( GPx : گروهی از آنزیم‌های آنتی اکسیدانی که کار آنها حفاظت از سلول‌های شما در برابر رادیکال‌های آزاد است) آن‌ها در مقایسه با داروهایشان به طور قابل توجهی افزایش یافت.

همچنین علاوه بر آن در سال 2021 آزمایش دیگری در همین موضوع با ترکیبی از انواع ویتامین انجام شد که اثبات کرد مصرف کردن روزانه مکمل با ترکیبی از ویتامین E و ویتامین C در مدت زمان 8 هفته، مقدار نشانگرهای استرس اکسیداتیو نظیر مالون دی آلدئید و ROS در زنانی که به بیماری آندومتریوز مبتلا بودند را کاهش می‌دهد.

علائم آرتروز را کاهش می‌دهد

سطح ویتامین E با افزایش سن کاهش یافته و همچنین بیماری‌های مفصلی و حرکتی مانند آرتروز افزایش می‌یابد. شما می‌توانید با استفاده از مکمل‌هایی که حاوی این ماده مغذی هستند، برخی از این علائم را کاهش دهید.

به مدیریت دیابت کمک کند

محققان در یک مطالعه در سال 1999 متوجه شدند که استفاده از دوزهای بالای ویتامین E سبب افزایش جریان خون در چشم  افراد مبتلا به دیابت نوع 1 می شود.

از پیری و چین و چروک صورت، جلوگیری می‌کند

ویتامین E سرشار از آنتی اکسیدان بوده و بر گردش خون تاثیر می‌گذارد. به همین علت است که افراد پس از استفاده موضعی از روغن این ویتامین متوجه تفاوت در استحکام و ساختار پوست خود می‌شوند.

به سلامت پوست شما کمک می کند

بررسی تحقیقات در سال 2013 اثبات کرده است که مصرف ویتامین E و سایر مواد طبیعی که از آنتی اکسیدان‌ها تشکیل شده‌اند، به طور کلی به عنوان درمانی برای به تعویق انداختن چین و چروک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای پوست شما مفید است

استفاده از مکمل‌های ویتامین E می‌تواند برای سلامت پوست شما مفید باشد. همچنین می‌تواند برای افرادی که دچار برخی از اختلالات پوستی مانند اگزما هستند نیز مورد اثر واقع شود.

این ویتامین ممکن است در کاهش آسیب UV به پوست مفید باشد. اما با این حال برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، نیاز به مطالعات بیشتر داریم.

ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد 

فشار خون و سطح چربی بالا سبب می‌شود بیماری‌های قلبی به وجود بیایند. نتایج تحقیقات از 18 مطالعه  در سال 2019 نشان  داده است که مکمل‌های این ماده مغذی می‌توانند عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

همچنین برخی آزمایشات دیگر نیز نشان داده است که  مصرف این ماده مغذی همراه با مکمل‌های امگا 3  می‌تواند کاهش دهنده سطح LDL و تری گلیسیرید در افراد مبتلا به سندرم متابولیک باشد.

خطرات ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین E کدامند؟

مصرف بیش از حد مکمل ویتامین E می‌تواند عوارض جانبی منفی داشته و به سلامت شما آسیب برساند؛ به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است مکمل‌های این ویتامین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را افزایش دهد.

عوارض جانبی مصرف این ماده مغذی

این ماده مغذی بیش از حد در جریان خون شما می‌تواند منجر به کاهش تعداد پلاکت‌ها و رقیق شدن خون شود. همچنین مصرف مکمل‌های این ویتامین در دوزهای بالا ممکن است خطر خونریزی را هم افزایش دهند.

طبق گفته موسسه ملی بهداشت NIH، در حال حاضر سطح قابل تحمل بالای مصرف مکمل ویتامین E برای بدن 1000 میلی گرم در روز تعیین شده است شایان به ذکر است که به طور قابل توجهی دوزهای موجود در مکمل های این ویتامین متفاوت بوده و برخی از آنها بسیار بیشتر از نیاز روزانه یک فرد سالم است.

بنابراین، حتما برچسب مکمل های ویتامین را به دقت بررسی کنید. همچنین در نظر داشته باشید که با تجویز متخصص مربوطه مصرف شود.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، مصرف ویتامین E می‌تواند تاثیرات مفیدی بر بدن و اختلالات آن بگذارد. ولی شایان به ذکر است که مصرف این ماده مغذی یک داروی موثر برای همه نیست.

قبل از شروع مکمل های خوراکی با پزشک خود صحبت کنید؛ چرا که می‌تواند پاسخ‌های متفاوتی بر بدن شما داشته باشد و علائم شما را تشدید کند.

همچنین  مصرف مکمل‌های خوراکی این ویتامین برای مدت کوتاه برای اغلب افراد بی خطر است، ولی مصرف آنها برای بیش از یک سال می‌تواند باعث تجمع این ویتامین در داخل بدن شما شود.

سوالات متداول

آیا برای درمان بیماری سرطان، مصرف ویتامین E مفید است؟

در جواب این سوال پاسخ قطعی وجود ندارد، چرا که ممکن است اثربخشی شیمی درمانی و پرتودرمانی برای سرطان را کاهش دهد.

آیا ویتامین E که به طور طبیعی در غذاها وجود دارد، با ویتامین E ساخته شده توسط انسان که در مکمل ها وجود دارد، متفاوت است؟

شکل مصنوعی این ویتامین اغلب به عنوان dl-alpha-tocopherol نامیده می شود. ویتامین E طبیعی قوی تر از نسخه مصنوعی آن است.

1 | (1)
منبع healthline webmd cancerpreventionresearch
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x