انواع خورش های گیاهی ؛ طرز تهیه 10 نوع خورش خوشمزه گیاهی

بعضی از خورش‌ها مانند قورمه سبزی و فسنجان با هویت ایرانی گره خورده است و بعضی دیگر حتی موضوع ضرب‌المثل‌ها شده‌اند. با این حال، به راه افتادن موج گیاه‌خواری و وگان شدن سبب شده تا افراد ترجیح دهند خورش‌ها را بدون گوشت تهیه کنند یا اساسا به دنبال خورش‌هایی بروند که در آنها از گوشت استفاده نمی‌شود. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه 10 نوع خورش گیاهی را به شما آموزش دهیم که تاکنون تجربه نکرده‌اید. پس با ایده آل مگ همراه باشید.

روش پخت خورش نخود گیاهی

خورش نخود یکی از خوشمزه‌ترین، سریع‌ترین و ساده‌ترین خورش‌هایی است که می‌توانید به راحتی آن را پخته و کنار پلو و کته سرو کنید. این یک خورش بین‌المللی است که کشورهای زیادی به آن علاقه دارند و در برخی نقاط ایران بومی سازی شده و روش متفاوتی برای پخت آن دارند.

خورش نخود یک غذای سالم و مغذی است که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و منبع خوبی برای ویتامین‌های گروه ب است. خورش نخود برای سلامتی پوست، مو و زیبایی موثر است و خواص بی‌شماری دارد. اگر گیاه‌خوار هستید یا از رژیم غذایی بدون گوشت پیروی می‌کنید، این خورش یک گزینه عالی برای شماست.

مواد لازم برای خورش نخود مخصوص 2 نفر
نخود 1 پیمانه
فلفل کبابی 2 عدد
سیب زمینی 2 عدد
بادمجان 2 عدد
پیازچه 5 عدد
سیر 3 حبه
زیتون له شده 1 قاشق غذا خوری
نمک به مقدار لازم
رب 1 قاشق غذا خوری
فلفل قرمز به مقدار لازم
روغن زیتون 3 قاشق غذا خوری
گوجه فرنگی 1 عدد

برای تهیه خورش نخود، قبل از هر طبخ غذا نخودها را حدود 5 تا 6 ساعت بخیسانید. توجه کنید که دوبار آب آن را عوض کرده تا نفخش گرفته شود و به مدت 10 دقیقه بجوشانید.

در ادامه بادمجان را خرد کرده و درون آبکش بریزید و رویش نمک بپاشید. 15 دقیقه بعد آن را شسته و خشک کنید. سپس پیاز را در روغن تفت دهید. بعد سیب زمینی و فلفل را خرد کنید، گوجه فرنگی را نیز رنده کرده همراه با زیتون له شده با بادمجان مخلوط کرده و به پیاز اضافه کنید. اجازه دهید تا مواد با هم تفت داده شوند.

در این مرحله از تهیه خورش نخود می‌توانید نمک و ادویه لازم را اضافه کرده سپس درون آن آب بریزید.

در نهایت می‌توانید غذا را داخل فر گذاشته و با 170 درجه سانتیگراد به مدت یک ساعت و نیم نگه دارید یا اینکه اجازه دهید با حرارت ملایم روی گاز بپزد تا خوب جا بیفتد.

طرز تهیه خورش لوبیا چیتی گیاهی

خورش لوبیا چیتی یکی از خورش‌هایی است که در ایران محبوبیت زیادی دارد. در بعضی نقاط ایران جزء غذاهای سنتی آن منطقه به شمار می‌رود.

خورش لوبیا چیتی یک منبع غذایی سالم و مغذی است که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. لوبیا چیتی حاوی فیبر، اسید فولیک، پروتئین و دیگر مواد مغذی است و فواید زیادی برای بدن دارد.

خورش لوبیا چیتی برای تنظیم فشارخون، بهبود سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه، بهبود گلبول‌های قرمز خون جنین، افزایش شیر مادران شیرده، کاهش کلسترول و… مفید است.

خورش لوبیا چیتی  را می‌توان بدون گوشت با قارچ پخت که برای افراد گیاه‌خوار و کسانی که مایل به مصرف گوشت نیستند گزینه عالی به شمار می‌رود.

مواد لازم برای خورش لوبیا چیتی گیاهی مخصوص 6 نفر
لوبیا چیتی 200 گرم
قارچ ورقه‌ای شده 200 گرم
پیاز متوسط 1 عدد
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذا خوری
گوجه فرنگی میکس شده 1 عدد
نمک، فلفل، زردچوبه، پودر سیر، ادویه کاری  به مقدار لازم
سیب زمینی 2 عدد

برای درست کردن خورش لوبیا چیتی با قارچ، بعد از اینکه لوبیاها را خیس کردید و آماده شد، آن را همراه آب درون قابلمه ریخته و یک ساعت و نیم به آن فرصت دهید تا به طور کامل پخته شود.

بعد پیاز را در ماهیتابه سرخ کرده و رب گوجه فرنگی و گوجه فرنگی میکس شده را به آن اضافه کرده و با هم تفت دهید. سپس ادویه کاری، نمک و فلفل سیاه را به مواد درون ماهیتابه اضافه کرده و صبر کنید تا آب گوجه‌ها جمع شود.

در یک ظرف جداگانه، قارچ‌های ورقه‌ای را در کره تفت داده تا خوب سرخ شوند. سپس سس گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و سیب زمینی را به صورت نگینی خرد و سرخ نمایید.

در انتها مواد را با هم یکی کرده و مقداری آب و کمی آبغوره به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا روی شعله گاز بجوشد و جا بیفتد.

انواع پلو ایرانی + معرفی 110 نوع چلو و پلوی سنتی

طرز تهیه خورش قارچ گیاهی

خورش قارچ یک خورش کاملا گیاهی است که بین گیاه‌خواران طرفداران زیادی دارد. این خورش با قارچ و سایر گیاهان درست می‌شود و دارای پروتئین و مواد مغذی کافی است.

قارچ جزء غذاهایی است که طبع گرمی داشته و سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، فیبر، مس، آهن و آنتی‌اکسیدان است. قارچ برای پیشگیری از سرطان سینه و پروستات بسیار مؤثر بوده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

اگر از رژیم گیاه‌خواری پیروی می‌کنید، می‌توانید برای جبران ویتامین و پروتئین مورد نیاز بدن خود از خورش قارچ گیاهی استفاده کنید. همچنین برای کسانی که نباید گوشت مصرف کنند هم گزینه مناسبی است.

مواد لازم برای خورش قارچ گیاهی
قارچ 200 گرم
جعفری  500 گرم
نعناع 250 گرم
پیاز 2 عدد
سیر 2 حبه
زعفران دم کرده 2 قاشق غذا خوری
آبغوره یا آب نارنج نصف فنجان
نمک، فلفل، ادویه کاری و زردچوبه به میزان لازم
روغن به میزان لازم
آب جوش 3 لیوان

برای درست کردن خورش قارچ گیاهی ابتدا نعناع و جعفری‌ها را به صورت خورشی خرد کرده و داخل ماهیتابه بریزید تا با حرارت کم، آب سبزی کشیده شود. سپس کمی روغن به آن اضافه کرده و اجازه دهید سبزی سرخ شود.

در مرحله بعد پیازها را خرد کرده و داخل قابلمه جداگانه ریخته و به آن روغن اضافه کنید تا نرم و طلایی شود. بعد نوبت اضافه کردن سیر رنده شده است. بعد از همه کارها کمی فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه کاری به مواد اضافه کنید.

برای تهیه خورش قارچ، سبزی‌های سرخ شده را داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید حدود 5 دقیقه همراه پیاز و ادویه تفت بخورد. در این مرحله باید نمک را اضافه نمایید.

بعد از 5 دقیقه آب جوش را داخل قابلمه ریخته و شعله گاز را کم کنید. 45 دقیقه زمان نیاز است تا مواد کاملا جا بیفتد و سبزی‌ها بپزد.

قارچ‌ها را داخل ظرف دیگری ریخته و با روغن تفت دهید. در 15 دقیقه آخر قارچ‌ها را به خورش اضافه کرده و زعفران دم کرده و آبغوره را همراه آن داخل غذا بریزید.

بعد از 45 دقیقه خورش قارچ گیاهی شما کاملا جا افتاده است. می‌توانید خورش را کنار کته زعفرانی یا باقالی پلو سرو کنید.

خورش گیاهی

طرز تهیه خورش لوبیا سفید گیاهی

خورش لوبیا سفید گیاهی یا بدون گوشت، یک غذای سنتی و گیاهی است که مناسب افراد گیاه‌خوار و کسانی است که طعم گوشت را دوست ندارند یا اینکه پرهیز از غذای گوشتی دارند. خورش لوبیا سفید حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌تواند جایگزین غذای گوشتی شود.

خورش لوبیا سفید چندان میان وعده‌های غذایی ما جایی ندارد اما بد نیست بدانید که این خورش خوشمزه سرشار از کلسیم، پتاسیم، آهن، فسفر، سدیم و اسید فولیک است. این خورش برای بسیاری از بیماری‌ها مفید است. مس موجود در لوبیا سفید نوعی آنزیم تولید می‌کند که در بازسازی کلاژن و الاستین پوست و رفع چین و چروک بسیار مؤثر است. همچنین برای جذب کلسیم، مشکلات دستگاه گوارش، جلوگیری از حمله قلبی و بهبود گردش خون و لاغری مفید است.

مواد لازم برای خورش لوبیا سفید مخصوص 4 نفر
پیاز 1 عدد
لوبیا سفید 1 پیمانه
هویج 1 عدد
سیب زمینی 1 عدد
فلفل دلمه 1 عدد
آبلیمو ترش 1 قاشق غذاخوری
شیر سویا یا شیر معمولی 1 پیمانه
آرد نصف قاشق غذا خوری
کره به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پولیبر به مقدار لازم

برای تهیه خورش لوبیا سفید گیاهی باید ابتدا لوبیاها را خیس کرده و چندین بار آب آن را تعویض نمایید تا نفخ آن گرفته شود. قبل از هر چیز پیازها را نگینی خرد کرده و در روغن داغ تفت دهید. بعد لوبیا سفید را به آن اضافه کرده و همراه پیاز تفت دهید. در ادامه چند لیوان آب جوش در آن ریخته و اجازه دهید تا لوبیا به خوبی بپزد.

در همین زمان هویج و سیب زمینی و فلفل دلمه را به شکل مکعبی ریز خرد کرده و در ماهیتابه همراه با کره و روغن سرخ کنید. سپس ادویه و نمک را به همراه یک استکان آب جوش به آن اضافه کرده و دربش را بگذارید تا مواد پخته شود.

وقتی سبزیجات و لوبیا سفید در ظروف جداگانه پخته و آماده شدند، آنها را به هم اضافه کرده و شیر سویا را درون آن بریزید. البته می‌توانید از شیر معمولی نیز استفاده کنید. استفاده از شیر سویا از آن جهت است که غذا کاملا گیاهی باشد.

در ادامه برای تهیه خورش لوبیا سفید گیاهی کمی آرد را در آب حل کرده و به خورش خود اضافه کنید. این کار کمک می‌کند تا خورش لعاب بیشتری داشته باشد. در مرحله آخر می‌توانید آب لیموترش هم به غذای خود اضافه کرده و اجازه دهید خوب غلیظ شود. این خورش گیاهی خوشمزه را می‌توانید همراه کته زعفرانی سرو نمایید.

دقت داشته باشید در غذاهایی که شیر جزء مواد غذایی است، باید چاشنی را در انتها به آن اضافه کرد. آرد را نیز می‌توانید از دستور غذایی حذف کنید. حتما پیاز را با لوبیا تفت دهید تا از وا رفتن آن در زمان پخت جلوگیری شود.

معرفی 10 جایگزین پنیر پیتزا برای یک پیتزای خوشمزه

طرز تهیه خورش بامیه گیاهی

خورش بامیه یکی از غذاهای سنتی جنوب کشورمان محسوب می‌شود که البته در دیگر استان‌ها هم محبوبیت زیادی دارد. این خورش خوشمزه را می‌توان با گوشت و بدون گوشت پخت.

خورش بامیه خواص درمانی بسیاری دارد، برای مشکلات دستگاه گوارشی، تقویت استخوان‌ها، تقویت حافظه، پاکسازی کبد، لاغری و کاهش وزن بسیار مفید است. این خورش مناسب افراد وگان یا گیاه‌خوار بوده و گزینه مناسبی برای کسانی است که منع مصرف گوشت دارند.

مواد لازم برای خورش بامیه
بامیه 300 گرم
پیاز 1 عدد
سیر 2 حبه
هویج 2 عدد
سیب زمینی 2 عدد
گوجه فرنگی 3 عدد
زعفران دم کرده به مقدار لازم
دارچین نصف قاشق چایخوری
آبغوره یا آب لیمو ترش 1 قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم

برای تهیه خورش بامیه گیاهی ابتدا باید پیاز را نگینی خرد کرده و همراه زردچوبه در روغن تفت دهید. وقتی پیاز سبک و شیشه‌ای شد، سیر رنده شده را به آن اضافه کرده و تفت دهید. تا زمانی که عطر سیر بلند شود، به کار خود ادامه دهید.

سپس بامیه‌ها را تمیز کرده و ته آن را زده و به پیاز و سیر اضافه نمایید. ابتدا آنها را با هم تفت داده و بعد سیب زمینی و هویجی که به صورت مکعبی خرد کرده‌اید را هم درون ظرف ریخته و مواد را قاطی کنید.

می‌توانید گوجه فرنگی را با کمک رنده یا گوشتکوب برقی پوره کرده و به مواد اضافه نمایید. چند دقیقه هم بزنید و چند لیوان آب جوش درون ظرف بریزید و درب قابلمه را بگذارید. بعد از یک ساعت، مواد جوشیده و سبزیجات نرم می‌شوند.

حالا باید به خورش بامیه خود کمی دارچین، نمک و آبغوره اضافه کرده و 10 دقیقه دیگر اجازه دهید روی حرارت بماند تا غلیظ شده و طعم‌ها درون هم نفوذ کنند. حالا خورش گیاهی شما آماده است و می‌توانید همراه با پلو یا نان میل کنید.

اگر دوست دارید می‌توانید قارچ را نیز به خورش خود اضافه کنید. دقت کنید که آبلیمو و آبغوره را همیشه در انتها به غذا اضافه کنید تا رنگ خورش از بین نرود. همچنین می‌توانید کمی لپه هم در غذا داشته باشید.

طرز تهیه خورش به گیاهی

خورش به یک غذای اصیل و سنتی ایرانی است که بیشتر فصلی محسوب می‌شود. به عموما در فصل پاییز و زمستان وجود دارد. اما می‌توانید این میوه خوشمزه و مفید را در فریز نگه داشته و بقیه ماه‌های سال نیز از آن استفاده کنید.

خورش به در تمام ایران طرفدار دارد، هرچند در برخی مناطق به اسم خورش به و آلو شناخته می‌شود. به خواص زیادی دارد و می‌تواند برای سم‌زدایی کبد، بهبود دستگاه گوارش، بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین کنترل فشار خون موثر باشد.

این خورش خوشمزه را معمولا با گوشت می‌پزند، اما اگر گیاه‌خوار هستید یا مشکل مصرف گوشت دارید، می‌توانید خورش به را بدون گوشت و کاملا گیاهی مصرف کنید.

مواد لازم برای خورش به
به 1 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذا خوری
سیب زمینی 1 عدد
پیاز 1 عدد متوسط
زعفران یا رب انار به دلخواه
نمک، فلفل، زردچوبه و آبلیمو به میزان لازم
روغن به میزان لازم
آلو خورشی (به دلخواه) 5 عدد

ابتدا به را شسته و آن را پوست بگیرید. به را مانند حبه‌های قند البته کمی بزرگ‌تر خرد نمایید. پیاز را هم به صورت نگینی و سیب زمینی را هم مکعبی خرد نمایید.

برای تهیه خورش به، روغن را درون قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید. قبل از هر چیز پیاز را درون روغن ریخته و تا زمانی که تغییر رنگ بدهد، آن را تفت دهید. بعد به‌های خرد شده را اضافه کرده و همراه پیاز خوب تفت دهید.

وقت به هم کمی تفت خورد، نمک، فلفل و زردچوبه را هم افزوده و هم بزنید. رب را با مواد درون ظرف قاطی کرده و تفت دهید تا رنگ رب باز شود. حالا نوبت اضافه کردن سیب زمینی‌های خرد شده است. وقتی چند دقیقه با مواد دیگر تفت داده شد، 5 عدد آلو خورشی هم داخل آن بریزید.

در انتها دو لیوان آب درون مواد ریخته و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید خورش به روی حرارت کم بپزد و جا بیفتد. در 15 دقیقه آخر کمی آبلیمو و زعفران به آن اضافه کنید تا عطر و رنگ بهتری بگیرد و بعد از 15 دقیقه دیگر آن را خاموش کنید. غذای شما آماده است. می‌توانید آن را با نان یا در کنار برنج میل کنید.

همه خورشت های ایرانی + 100 خورش محبوب و سنتی

طرز تهیه خورش فسنجان گیاهی

خورش فسنجان یک غذای اصیل و سنتی ایرانی است که بخشی از هویت ما به شمار می‌آید. خاستگاه این خورش خوشمزه استان گیلان است. اما در حال حاضر تمام شهرهای ایران این غذای خوشمزه را با کمی تغییرات درست می‌کنند.

خورش فسنجان گیاهی مواد مغذی زیادی چون گردو، رب انار و سویا دارد که می‌تواند یک وعده غذایی عالی برای گیاه‌خواران و افراد دیگر باشد. این خورش معمولا به صورت ترش یا کمی ملس پخته می‌شود که نوع آن بستگی به ذائقه خود افراد دارد.

خورش فسنجان گیاهی سرشار از ویتامین‌های آ، ای و ب است و مواد معدنی چون کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و آهن را درون خود دارد. گردوی موجود در خورش فسنجان به سلامت عروق و قلب کمک کرده و اضطراب و تنش‌های عصبی را کاهش می‌دهد.

خورش فسنجان گیاهی همچنین برای افرادی که مبتلا به فشارخون، دیابت و افزایش وزن هستند، بسیار مفید است.

مواد لازم برای خورش فسنجان گیاهی مخصوص 5 نفر
گردو 2 پیمانه
سویا خشک 1 پیمانه
پیاز 2 عدد متوسط
رب انار 5 قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و پودر پیاز به میزان لازم
آرد گندم 1 قاشق غذاخوری
نشاسته گندم 1 قاشق غذاخوری

خورش فسنجان را معمولا با گوشت می‌پزند. اما در نوع گیاهی آن به جای گوشت از سویا استفاده می‌شود. برای تهیه خورش گیاهی فسنجان ابتدا باید سویا را به مدت یک ساعت بخیسانید. بعد از آنکه به خوبی خیس خورد، آب اضافی آن را بگیرید.

سپس به سویای خیس خورده یک قاشق غذاخوری آرد گندم، یک قاشق غذاخوری نشاسته گندم، سه عدد گردو، پودر پیاز، نمک و زردچوبه اضافه کرده و چرخ نمایید. سویای چرخ شده را به صورت قلقلی فرم داده و تا 30 دقیقه در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد.

سویای قلقلی را روی حرارت ملایم سرخ کنید. سپس در یک قابلمه جداگانه، پیاز خرد شده را درون روغن سرخ کنید. وقتی پیاز سبک و شیشه‌ای شد، گردوی خرد شده را هم به آن اضافه کرده و تفت دهید. سپس سویاهای سرخ شده را هم درون قابلمه ریخته و با دو لیوان آب بپزید.

در این مرحله از تهیه خورش فسنجان گیاهی باید نمک و فلفل سیاه را به مواد اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید خورش به آرامی بجوشد. بعد از پخت کامل سویاهای قلقلی، رب انار را به خورش اضافه نمایید. اگر خورش فسنجان شما ترش شده، می‌توانید به آن کمی شکر اضافه کنید تا ملس شود.

قرمه سبزی گیاهی

طرز تهیه خورش قورمه سبزی گیاهی

خورش قورمه سبزی یک غذای بی‌نظیر و کاملا ایرانی است. این غذای خوشمزه بخشی از هویت ما به شمار می‌آید که همه افراد در تمام زمان‌ها و سنین آن را دوست دارند.

خورش قورمه سبزی مجموعه‌ای از گیاهان خوش عطر و بو است که یک غذای منحصر به فرد را درست می‌کند. سبزیجات موجود در این خورش ایرانی شامل تره، جعفری، گشنیز و شنبلیله است که باعث شده تا این غذای عالی حاوی مقدار زیادی آهن، فسفر و ویتامین دی باشد. شنبلیله همانند یک داروی گوارشی عالی است که اشتهاآور بوده و به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

لوبیای موجود در خورش قورمه سبزی گیاهی نیز سرشار از فیبر، کلسیم و پروتئین است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد. استفاده از لیمو عمانی در خورش علاوه بر طعم دهندگی به غذا، چربی موجود در خورش را کنترل می‌کند و روغن اضافی را در خود جذب می‌نماید. لیمو عمانی از چاقی جلوگیری می‌کند. هم‌چنین حاوی ویتامین سی هم هست.

مواد لازم برای خورش قورمه سبزی گیاهی مخصوص 4 نفر
سبزی خورش 300 تا 400 گرم
لوبیا چیتی نصف پیمانه
پیاز 1 عدد
لیمو عمانی به مقدار لازم
قارچ به مقدار کافی
آب 1 لیتر
روغن به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی یک قاشق مربا خوری

 

در خورش قورمه سبزی گیاهی، قارچ جایگزین گوشت می‌شود. برای تهیه این خورش باید ابتدا لوبیا چیتی را خیسانده تا نفخ آن گرفته شود. سپس آن را همراه آب روی حرارت متوسط قرار داده و 2 تا 3 ساعت بپزید. البته می‌توانید از لوبیا قرمز هم استفاده کنید ولی لوبیا چیتی طعم بهتری به خورش قورمه سبزی می‌دهد.

سپس سبزی خورش را که از قبل آماده کرده‌اید، روی حرارت متوسط قرار داده و کمی روغن بریزید تا کاملا سرخ شده و رنگش تیره شود.

در ظرفی دیگر پیاز نگینی شده را با روغن تفت داده و به آن زردچوبه اضافه کنید. در مرحله بعد تهیه خورش قورمه سبزی گیاهی، سبزی و پیاز را با هم مخلوط کرده و تفت بدهید. سپس یک قاشق مرباخوری رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و مجددا تفت دهید.

در ادامه نمک و فلفل سیاه را به مواد داخل قابلمه افزوده و لوبیای پخته شده را هم درون آن بریزید. لیمو عمانی را هم از قبل خیسانده و به مابقی مواد اضافه کنید. بعد مواد ترکیب شده را همراه با آب گرم به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت روی حرارت متوسط بپزید.

حالا نوبت اضافه کردن قارچ‌ها به خورش قورمه سبزی است. قارچ‌ها را درشت خرد کرده و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه با مابقی مواد بپزد. حالا خورش گیاهی شما آماده است. می‌توانید آن را همراه پلو و سالاد سرو کنید.

طرز تهیه خورش قیمه بادمجان گیاهی

خورش قیمه بادمجان هم یکی از غذاهای محبوب و اصیل ایرانی است که می‌تواند بدون گوشت و کاملا گیاهی پخته شود. خورش قیمه بادمجان گیاهی یک وعده غذایی کامل برای افراد گیاه‌خوار است و می‌تواند انتخاب خوبی برای کسانی باشد که منع مصرف مواد غذایی حاوی گوشت دارند.

بادمجان موجود در خورش به دلیل اینکه کالری کمی دارد می‌تواند برای رژیم لاغری مناسب باشد. همچنین دارای ویتامین و مواد معدنی مختلفی است. بادمجان حاوی آهن بوده و می‌تواند از سکته قلبی جلوگیری کند.

لپه نیز یکی از مواد اولیه خورش قیمه بادمجان است که سرشار از فیبر بوده و برای کاهش کلسترول خون مناسب است. آهن نیز به مقدار زیادی در نخود وجود دارد که می‌تواند یک پیشنهاد عالی برای درمان کم‌خونی باشد.

مواد لازم برای خورش قیمه بادمجان گیاهی مخصوص 4 نفر
لپه 1 لیوان
بادمجان سرخ شده 4 عدد کوچک
قارچ تفت داده شده 1 لیوان
پیاز خلالی 1 عدد
پودر لیمو عمانی 2 قاشق غذاخوری
رب گوجه 2 قاشق غذاخوری
چوب دارچین 1 عدد
زعفران به میزان لازم
هل 1 عدد

برای پخت خورش قیمه بادمجان گیاهی ابتدا باید پیاز را نگینی کرده و سرخ کنید. سپس لپه‌هایی که از قبل نیم‌پز کرده‌اید را به پیاز اضافه کرده و با هم تفت دهید. دقت کنید که لپه بیش از حد سرخ نشود اگرنه سفت می‌شود.

در ادامه گوجه فرنگی و بعد قارچ را به آن اضافه نمایید. بعد ادویه مورد نظر خود مثل زردچوبه و فلفل سیاه را درون مواد ریخته و با آب جوش بپزید. سپس چوب دارچین را هم اضافه نموده و اجازه دهید به مدت نیم ساعت همه مواد با هم بپزند. در ده دقیقه پایانی، پودر لیموعمانی، زعفران و هل را هم به خورش قیمه بادمجان گیاهی خود اضافه کنید.

بعد از اینکه خورش آماده شد، بادمجان‌ها را روی آن بچینید. دقت کنید که در انتهای کار چوب دارچین و هل را از خورش خارج نمایید.

خورش قیمه بادمجان گیاهی شما آماده است، آن را با پلو یا نان سرو کرده و لذت ببرید.

معرفی بهترین دستور پخت‌های غذا با بادمجان

طرز تهیه خورش گوجه‌فرنگی گیاهی

ابتدا که گوجه‌فرنگی به ایران آمده بود، کسی فکرش را نمی‌کرد این میوه سرخ رنگ خوشمزه می‌تواند طعم غذاها را دگرگون کرده و غذاهای جدیدی را به مردم معرفی کند. خورش گوجه‌فرنگی گیاهی، یک غذای کاملا گیاهی و خوشمزه است که تا حدودی شبیه املت است اما مواد بیشتری به آن اضافه می‌شود.

خورش گوجه‌فرنگی به دلیل استفاده از گوجه‌فرنگی به عنوان ماده اولیه برای سلامتی بسیار مفید است. گوجه‌فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن است که در کاهش بیماری قلبی و سرطان موثر است. همچنین منبع ویتامین سی، پتاسیم، فولات و ویتامین کا است و یکی از غذاهای محبوب برای افراد گیاه‌خوار است. این خورش گیاهی خوشمزه با موادی که در خود دارد، می‌تواند یک غذای کامل باشد.

در بین انواع خورش‌های گوجه‌فرنگی، خورشی که در شهرهای شمالی ایرانی مرسوم است، از مزه لذیذتری برخوردار است.

مواد لازم برای خورش گوجه‌فرنگی مخصوص 4 نفر
گوجه‌فرنگی 5 عدد
سیر 4 حبه
پیاز بزرگ 1 عدد
تخم مرغ 2 عدد
روغن مایع به مقدار لازم
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه به مقدار لازم

برای تهیه خورش گوجه‌فرنگی، قبل از هر چیز پیاز را نگینی خرد کرده در روغن داغ بریزید تا رنگش تغییر کرده و نرم شود. سپس با اضافه کردن فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز، آن را تفت دهید تا یک‌دست شود. در ادامه رب گوجه‌فرنگی را هم با مواد ترکیب کنید.

بعد از اینکه رب گوجه‌فرنگی هم با پیاز خوب سرخ شد، گوجه‌های رنده شده را درون قابلمه ریخته و همگی را با هم تفت دهید و یک لیوان آب هم اضافه کنید. اجازه دهید تا مواد با حرارت ملایم بپزد و خورش کمی غلیظ شود.

در ادامه تهیه خورش گوجه‌فرنگی، مقداری روغن در ماهیتابه جداگانه‌ای داغ کرده و سیرهای رنده شده را داخل آن تفت دهید تا نرم شود. سپس تخم مرغ را به سیر اضافه کرده و اجازه دهید به خوبی خودش را گرفته و با سیر مخلوط شود. سیر و تخم مرغ را به قابلمه خورشی اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا جا بیفتد.

خورش گوجه‌فرنگی را می‌توانید همراه با برنج سرو کرده یا با نان میل کنید.

کلام آخر

امروزه افراد زیادی هستند که دوست‌دار طبیعت بوده و می‌خواهند غذاهای گیاهی را جایگزین گوشت کنند. خوشبختانه در فرهنگ غذایی ما، استفاده از گیاهان و حبوبات در انواع خورش‌ها مرسوم است. هرچند که معمولا این خورش‌ها را همراه با گوشت می‌پزند، اما می‌توان با حذف گوشت و اضافه کردن موادی مثل قارچ و سویا ضمن حفظ خواص و مواد مغذی آن، یک غذای عالی و خوشمزه نیز درست کرد.

خورش‌های مختلف گیاهی می‌تواند کمبود مواد معدنی، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها را در بدن افراد گیاه‌خوار جبران نماید. همچنین گزینه بسیار مناسبی برای افرادی است که از رژیم‌های لاغری پیروی می‌کنند.

نظر شما چیست؟ آیا دوست دارید خورش‌های گیاهی را جایگزین خورش‌های مرسوم کنید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

آیا می‌توان خورش‌های مرسومی که با گوشت پخته می‌شود را کاملا گیاهی طبخ کرد؟

بله، در حال حاضر قارچ و سویا جایگزین مناسبی برای گوشت هستند و می‌توان از آنها برای طبخ انواع خورش استفاده کرد.

آیا مصرف غذاهای کاملا گیاهی سلامت بدن را به خطر نمی‌اندازد؟

خیر، غذاهای گیاهی منبعی غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها در خود دارند که می‌توانند در برنامه غذایی قرار گرفته و در کنترل بیماری‌های مختلف موثر باشند.

خورش‌های گیاهی برای چه افرادی مناسب هستند؟

هرچند این خورش‌ها بیشتر بین افراد گیاه‌خوار طرفدار دارند، اما برای کسانی که رژیم لاغری دارند یا منع مصرف گوشت دارند هم مناسب هستند.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x