توسعه فردی چیست و چه مزایایی دارد؟

توسعه فردی یک فرایند مادام العمر است! به عبارتی دیگر، همه ما تا روزی که فرصت بودن در این جهان را داریم، باید به فکر رشد مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خود باشیم و آن‌ها را به طور مرتب، ارزیابی کنیم.

حتی تعیین کردن اهداف، مشخص کردن مسیرهای رسیدن به آن‌ها و تلاش برای تحقق این هدف‌ها هم در زیر سایه توسعه فردی قرار می‌گیرند. بنابراین به نظر می‌رسد، این اصل همیشه همراه ما است.

در این مقاله از ایده آل مگ قصد داریم به تعریف توسعه فردی و بررسی مزایای آن بپردازیم. اگر شما هم به فکر پیشرفت هرچه بیشتر در زندگی و تحقق حداکثری اهداف خود هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

توسعه فردی چیست؟

توسعه شخصی یا فردی عبارتی است که اغلب توسط محققان، مربیان، اعضای خانواده، همکاران و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این‌حال، آیا می‌دانیم که این مفهوم در زندگی روزانه ما دقیقا به چه معنی است؟

توسعه فردی چیست و چرا اهمیت دارد

در یک کلام می‌توان گفت که توسعه فردی به مجموعه فعالیت‌هایی اشاره می‌کند که برای بهبود استعدادها، افزایش پتانسیل، قابلیت ارتباط موثر با دیگران، کسب ثروت و … طراحی شده‌اند.

بنابراین هر زمان که آگاهانه در حال تلاش برای بهبود جنبه‌های مختلف شخصیتی خود هستید، در حقیقت در مسیر رشد یا همان توسعه شخصی گام برداشته‌اید!

به هیچ عنوان نمی‌توان توسعه فردی را دست کم گرفت یا اهمیت کمی برای آن قائل شد. این اصل است که به افراد اجازه می‌دهد به بهترین نسخه از خود تبدیل شوند و اعتماد به نفس لازم برای گذر از هر موقعیتی را به دست بیاورند.

توسعه و رشد فردی به شما امکان می‌دهد تا از تمام پتانسیل خود برای داشتن یک زندگی بهتر، استفاده کنید. تنها در سایه این اصل است که شما می‌توانید رویاها و آرزوهای خود را محقق کرده و مهارت‌های لازم برای پیشرفت در هر زمینه‌ای را به دست بیاورید.

انگیزه دادن به خود، برای این‌که بهترین نسخه‌ای باشید که می‌توانید باشید. قطعا گفتن این حرف ساده‌تر از عمل کردن به آن است! اما اگر به دنبال یک مسیر روشن، یک زندگی شاد و کسب موفقیت‌های مختلف هستید، راهی جز تمرکز روی توسعه فردی ندارید.

اگر بخواهیم یک نتیجه‌گیری کلی داشته باشیم و توسعه فردی را دقیق‌تر معنی کنیم، به این تعریف می‌رسیم:

توسعه فردی به معنی نگاه به درون و تمرکز روی راه‌هایی برای بهتر کردن خود است. رشد شخصی می‌تواند خودآگاهی، عزت نفس، اعتماد به نفس و مهارت‌های شما را افزایش داده و آرزوها و اهداف شما را تحقق ببخشد.

بنابراین توسعه یا رشد فردی بسیار وسیع‌تر از موفقیت شغلی، موفقیت در ازدواج، ارتباط موفق و … است. در حقیقت این اصل، تمام جنبه‌های مختلف زندگی شما (از صبح کله سحر تا آخر شب) را هر روز دربر می‌گیرد.

چرا توسعه فردی مهم است؟

در یک کلام باید بگوییم که توسعه فردی، کلید یک عمر خوشبختی و رضایت از زندگی است! زیرا به شما این امکان را می‌دهد که بفهمید در هسته اصلی خود چه کسی هستید و چگونه می‌توانید به بهترین خود، تبدیل شوید.

چرا توسعه فردی مهم است؟

اگر فقط در حال گذران زندگی هستید و روزها را پشت سر هم سپری می‌کنید، بدیهی است که بسیاری از موقعیت‌های مهم و لحظه‌های کلیدی را از دست خواهید داد. این‌جاست که توسعه فردی وارد می‌شود!

در حقیقت تا زمانی که به رشد شخصی خود فکر نکنید و به آن اهمیت ندهید، سفر شما از رشد و خوداندیشی به سوی رسیدن به آرزوها و اهداف، آغاز نمی‌شود.

هنگامی که شروع به گنجاندن توسعه شخصی در برنامه زندگی خود می‌کنید، احتمالا با سوالات زیر مواجه می‌‎شوید:

  • در دنیای ایده‌آل خودم، با وقت و انرژی‌ام چکار باید بکنم؟
  • اگر از شغل فعلی خود ناراضی باشم، چه مسیر شغلی دیگری را می‌توانم امتحان کنم؟
  • اگر منابع نامحدودی برای ایجاد تغییرات در زندگی‌ام داشتم، این تغییرات چگونه به نظر می‌رسید؟
  • چه تغییرات ساده‌ای را می‌توانم در زندگی اعمال کنم تا به شادی عمیق‌تری دست پیدا کنم؟

احتمالا بعد از مطرح کردن این سوالات، به دنبال یافتن اهمیت رشد شخصی خواهید بود. در این‌جا برخی از مواردی که مهم و حیاتی بودن توسعه فردی را اثبات می‌کنند، آورده شده‌اند:

شما را باانگیزه نگه می‌دارد

باانگیزه ماندن هم در زندگی شخصی و هم در محیط شغلی، چالشی است که همه افراد در مقاطع مختلف زندگی با آن درگیر می‌شوند. حتی افرادی که در یافتن انگیزه تخصص دارند هم گاهی در این زمینه با مشکل مواجه می‌شوند.

شما را باانگیزه نگه می‌دارد

رجوع کردن به اهداف توسعه شخصی باعث می‌شود در مسیر باقی بمانید. بررسی سریع هدف‌هایی که برای خود در نظر گرفته‌اید، آتش شما را شعله‌ور کرده و انگیزه کافی برای بهتر شدن را در اختیارتان قرار می‌دهد.

به شما در کشف استعدادهایتان کمک می‌کند

یکی دیگر از مزایای توسعه فردی این است که به شما امکان می‌دهد در مورد نقاط قوت خود فکر کنید. به این ترتیب، اغلب مهارت‌هایی که از وجود آن‌ها بی‌اطلاع بودید را کشف خواهید کرد.

اگر نمی‌دانید دقیقا دقیقا چه چیزی به عنوان یک استعداد در نظر گرفته می‌شود، موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • در انجام آن نیازی به نظارت نخواهید داشت.
  • در طول انجام دادن آن احساس خستگی نمی‌کنید.
  • به آسانی از عهده آن برمی‌آیید.

همانطور که در مسیر رشد شخصی حرکت می‌کنید، علاوه بر استعدادهایی که آرزوی داشتن آن‌ها را داشتید، به مهارت‌های فعلی و بالقوه خودتان هم فکر خواهید کرد.

به شما در اصلاح مهارت‌های فعلی خود کمک می‌کند

ارزیابی مهارت‌ها فعلی و تمرکز کردن روی آن‌ها، می‌تواند این فشار را در شما ایجاد کند که بیشتر به سمت این استعدادها متمایل شده و اصلاحشان کنید.

بدیهی است که یکی از دلایل پیشرفت شخصی شما، بهبود مهارت‌ها و استعدادهای فعلی باشد؛ حتی اگر بارها و بارها در این مسیر با شکست مواجه شوید.

اعتماد به نفس کارمندان را افزایش می‌دهد

تمرکز انرژی روی توسعه فردی در نهایت باعث افزایش اعتماد روزانه شما به حرفه خود شود. در حالی که در ظاهر اعتماد به نفس در کار با تولید بهتر یا کیفیت بهتر همسو نیست؛ اما در عمل این دو کاملا مکمل همدیگر هستند.

اعتماد به نفس کارمندان را افزایش می‌دهد

به عنوان مثال، اگر به توانایی‌های ارتباطی خود در صحبت با مشتریان اطمینان داشته و روی کالا یا پیشنهاد شرکت خود مسلط باشید، مشتری قطعا تجربه بهتری در ارتباط با شما خواهد داشت.

چگونه توسعه فردی خود را مدیریت کنیم ؟

به نظر می‌رسد که به اندازه کافی درباره تعریف و اهمیت توسعه شخصی و فردی صحبت کردیم. اکنون نوبت آن است که ببینیم چگونه می‌توانیم در مسیر تحقق این هدف (توسعه دادن خود) موفق شویم.

چشم انداز فردی خود را توسعه دهید

یک ایده روشن و شفاف درباره خودتان داشته باشید. به عنوان مثال دقیقا و بدون ابهام مشخص کنید که قصد دارید چند روز دیگر، چند ماه دیگر و حتی چند سال دیگر کجا باشید و به چه اهدافی رسیده باشید.

چشم انداز فردی خود را توسعه دهید

به این ترتیب، انگیزه شما برای توسعه فردی بیشتر می‌شود و از جالت یک سرگرمی خارج شده و به هدف مهم و اولویت حیاتی زندگی‌تان تبدیل می‌شود.

برای توسعه شخصی خود برنامه ریزی داشته باشید

زمانی که مشخص کردید کجا می‌خواهید باشید، می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که چگونه به آن‌جا برسید. اگرچه تهیه یک برنامه توسعه ضروری نیست؛ اما فرایند برنامه‌ریزی را واقعی‌تر می‌کند.

فرایند توسعه را شروع کنید

تا زمانی که همه هدف‌ها فقط روی کاغذ یا در ذهن ما باشند، هرگز فرایند توسعه و رشد فردی شروع نمی‌شود. از یک‌ جایی به بعد باید وارد میدان عمل شد و شروع به یادگیری و بهبود مهارت‌ها کرد.

مسلما موارد زیادی وجود دارند که باید آن‌ها را یاد بگیرید. مهارت‌های فردی، مهارت‌های اجتماعی، تکنیک‌های شغلی و … همه و همه در نهایت منجر به رشد شخص شما خواهد شد.

توسعه فردی خود را یادداشت کنید

سعی کنید مهارت‌هایی که اخیرا یاد گرفته‌اید یا آن‌ها را بهبود بخشیده‌اید، روی کاغذ بیاورید. بهتر است همیشه یک نقشه راه داشته باشید که با هر بار نگاه کردن به آن، متوجه شوید چقدر از مسیر را طی کرده‌اید.

کلام آخر

رشد شخصی یک فرایند یک ماهه یا حتی چند ساله نیست! هر فردی که دست چپ و راست خود را شناخت باید در این مسیر قدم بگذارد و تا آخرین لحظه زندگی از آن خارج نشود. این تنها کلید واقعی موفقیت و خوشبختی است.

در این مقاله به بررسی توسعه فردی و مزایای آن در زندگی پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیاز شما به این پست
منبع skillsyouneed allegromediadesign betterup
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x