آموزش توسعه مهارت های فردی با چند روش ساده

توسعه مهارت های فردی به معنی تمرکز بر راه‌هایی است که می‌توانند شما را به بهترین نسخه خودتان تبدیل کنند. اهمیت رشد فردی را نباید دست کم گرفت، چراکه روی همه‌ جنبه‌های زندگی تاثیر می‌گذارد، اعتماد به نفس شما را برای گذر از هر موقعیتی افزایش می‌دهد و آرزوهایتان را برآورده می‌کند.

توسعه فردی فقط به جنبه‌های شخصی زندگی مربوط نمی‌شود، بلکه می‌تواند آنچه را که برای پیشرفت شغلی به آن نیاز دارید در اختیارتان قرار دهد. به طوری که تحقیقات نشان می‌دهد 23 درصد کارکنان به دلیل ناتوانی در مدیریت احساسات و 15 درصد آن‌ها به علت نداشتن رفتار مناسب با شکست مواجه می‌شوند.

برای اینکه با مهارت‌های فردی و راه‌های بهبود آن‌ها آشنا شوید، این مقاله از ایده آل مگ را تا انتها دنبال کنید.

مهم‌ترین مهارت‌های فردی کدامند؟

منظور از مهارت‌های فردی فعالیت‌هایی است که به بهبود استعدادها کمک می‌کنند و فرد را به حداکثر پتانسیل خود می‌رسانند، مانند:

مهم‌ترین مهارت‌های فردی

بر اساس هرم مازلو، نیازهای اساسی شما باید برآورده شوند تا به حداکثر پتانسیل خود برسید. دقیقا مشابه هرم مزلو، ما شاهد پنج حوزه مختلف در زمینه رشد فردی هستیم:

1. ذهنی

شرکت در کارگاه‌ها، جلسات آموزشی یا حتی استراحت دادن به مغز می‌تواند به رشد ذهنی و توسعه مهارت های فردی کمک کند. هر چقدر آمادگی ذهنی شما  بیشتر باشد، نوآوری، خودآگاهی و تاب‌آوری‌تان هم به همان نسبت تقویت می‌شود.

2. اجتماعی

ارتباطات اجتماعی برای پیشرفت شخصی ضروری هستند؛ چراکه انسان یک موجود اجتماعی است و برای یادگیری و رشد به برقراری ارتباط با دیگران نیاز دارد.

ارتباطات اجتماعی به شما در توسعه مهارت‌ های فردی مهم مانند مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله و دریافت و ارائه بازخورد کمک می‌کنند؛ همچنین این امکان را برایتان فراهم می‌کنند که از اطرافیان و تجربه‌های آن‌ها یاد بگیرید.

3. معنوی

چه مذهبی باشید و چه نباشید، رشد و تقویت مهارت های فردی به معنویت نیاز دارد. معنویت به معنی سرمایه‌گذاری شما برای درک عمیق‌تر خودتان است. این کار به شما کمک می‌کند که خودتان را بشناسید و ارزش‌هایتان را کشف کنید.

رشد معنوی

4. عاطفی

رشد عاطفی اغلب با هوش هیجانی همراه است. در ساده‌ترین حالت، هوش هیجانی توانایی درک احساسات است و فراتر از آن، به این معنی است که تاثیر آن احساسات را بر افکار و رفتار خود درک کنید.

5. جسمی

حتما در مورد ارتباط بین بدن سالم و ذهن سالم خوانده یا شنیده‌اید. بین سلامت جسمی، روانی و عاطفی شما یک پیوند ذاتی وجود دارد.

این جنبه از رشد فردی بر سلامت جسمی متمرکز است، یعنی تغذیه، خواب و ورزش. وقتی جسم شما سالم باشد و خوب تغذیه شود، احتمالا ذهن‌تان هم از آن فواید بهره می‌برد.

چگونه به توسعه مهارت های فردی خود کمک کنیم؟

توسعه مهارت های فردی می‌تواند شامل هر مهارتی باشد که برای بهبود احساسات، افکار یا رفتارهایتان ایجاد می‌کنید. کلید بهبود مهارت های فردی برداشتن گام‌های صحیح است، گام‌هایی که به شما کمک می‌کنند به هر هدفی که دنبال می‌کنید برسید.

راه‌های توسعه مهارت های فردی

6 راهکاری که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، از مهم‌ترین موارد برای کسب مهارت های فردی به شمار می‌روند:

ابتدا مشخص کنید که به کدام مهارت فردی نیاز دارید

اولین قدم برای توسعه مهارت های فردی این است که بفهمید چگونه از زمان خود به بهترین شکل استفاده کنید.

توسعه فردی بیشتر در مورد ایجاد مهارت برای رسیدن به اهداف شخصی است؛ بنابراین خوب است که کمی برای خودتان و سازماندهی افکارتان وقت بگذارید و به اهدافی که دارید و راه رسیدن به آن‌ها فکر کنید. نقاط ضعف و قوت شما چیست؟ چه رشد و پیشرفتی را می‌خواهید در خود ببینید؟

مهارت نرم چیست؟ اهمیت مهارت نرم برای موفقیت

ذهنیت رشد و پیشرفت را در خود توسعه دهید

چنانچه ما یک ذهنیت ثابت داشته باشیم، ممکن است از چالش‌هایی که به رشد و پیشرفت ما کمک می‌کنند دوری کنیم.

ذهنیت ثابت می‌تواند مشکل‌ساز باشد؛ چون ترس ما از اشتباه کردن ما را به ماندن در منطقه امن خود و اجتناب از چالش‌ها و تجربه‌های جدید سوق می‌دهد، تجربه‌هایی که به ما کمک می‌کنند رشد کنیم، مهارت‌هایمان را بهبود ببخشیم و زندگی دلخواه‌مان را ایجاد کنیم.

اگر ذهنیت رشد را در خود بیدار کنیم، به دنبال چالش‌ها می‌رویم؛ چون برای یادگیری و رشد ارزش بیشتری قائل هستیم؛ به همین دلیل افرادی که ذهنیت رشد را در خود پرورش داده‌اند، اغلب راحت‌تر موفق به کسب مهارت‌های جدید می‌شوند. این افراد به توانایی‌های خود باور دارند و واقعا روی بهبود مهارت‌هایشان کار می‌کنند.

راه‌های تسکین خودتان را یاد بگیرید

استرس زیاد نه تنها برای سلامت جسم و روان مضر است، بلکه می‌تواند مانع از پیگیری و دستیابی موثر به اهداف شود؛ چراکه میل به پیشرفت را کاهش می‌دهد و توان و روحیه شما را برای بالا بردن مهارت های فردی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کاهش استرس با مدیتیشن

وقتی تکنیک‌های آرام کردن خود را بیاموزید و یاد بگیرید که چگونه در موقعیت‌های سخت خودتان را تسکین دهید، بدن و ذهن شما برای مقابله با چالش‌های اجتناب‌ناپذیری که هنگام تلاش برای توسعه مهارت های فردی با آن‌ها مواجه می‌شوید، مجهزتر می‌شوند.

تاب‌آوری را توسعه دهید

تاب‌آوری از ویژگی‌های بسیار مهمی است که به شما کمک می‌کند در هنگام مواجهه با مشکلات زندگی و فراز و نشیب‌های آن ناامید نشده و به تلاش خود ادامه دهید.

تاب‌آوری کلید موفقیت است. اگر بعد از شکست نتوانید به مسیر خود ادامه دهید، به اهداف‌تان نمی‌رسید و امکان رشد از شما گرفته می‌شود.

مدیریت احساسات، ذهن‌ آگاهی و مثبت‌اندیشی به شما کمک می‌کند که تاب‌آوری را در خود تقویت کنید تا در هنگام روبرو شدن با سختی‌ها و چالش‌های زندگی بی‌طاقت نشوید.

برای خودتان ارزش‌های شخصی تعیین کنید

همیشه زندگی کردن بر اساس ارزش‌های شخصی آسان نیست؛ اما اگر ارزش‌های خودتان را مشخص نکنید یا آن‌ها را نادیده بگیرید، ممکن است در فراز و نشیب‌های زندگی دچار سردرگمی شوید.

تعیین ارزش‌های شخصی

اگر ارزش‌های مشخصی نداشته باشید، به احتمال زیاد ناگهان متوجه می‌شوید که به هیچ کدام از اهداف و آرزوهای خود نرسیده‌اید و فرسنگ‌ها با چیزی که خواهان آن بودید، فاصله دارید؛ به همین دلیل است که باید برای خودتان ارزش‌های شخصی داشته باشید و همسو با آن‌ها حرکت کنید.

ارزش‌های شما چیست؟ مهربانی، خلاقیت، سخت‌کوشی و برقراری ارتباط موثر با دیگران از جمله ارزش‌هایی هستند که می‌توانید برای خود تعریف کنید. با مشخص شدن ارزش‌های شخصی به راحتی می‌توانید اقدامات همسو با آن‌ها را شناسایی کنید.

برنامه داشته باشید

با برنامه‌ریزی متوجه می‌شوید که به چه چیزی نیاز دارید و چگونه، چرا و چه موقع می‌توانید به سمت اهداف خود حرکت کنید. برای داشتن یک برنامه جامع باید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • به دنبال چه مهارتی در زمینه توسعه فردی هستید؟
  • چگونه می‌توانید این مهارت را در خود تقویت کنید؟
  • چرا به چنین مهارتی نیاز دارید؟
  • چه زمانی باید برای کسب این مهارت اقدام کنید؟

برنامه‌ریزی

بعد از برنامه‌ریزی، اوضاع را پیگیری کرده و روند پیشرفت خود را ثبت کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که در مسیر درست قرار دارید و در حال رسیدن به اهداف‌تان هستید؛ پس در مسیر کمی مکث کنید و در صورت لزوم راه دیگری را در پیش بگیرید.

خودآگاهی و بررسی مکرر مسیر به شما در شناسایی چیزهایی که باید بیشتر به آن‌ها توجه کنید، کمک می‌کند؛ درنتیجه، افزایش مهارت های فردی برایتان آسان‌تر می‌شود و می‌توانید پیشرفت بیشتری داشته باشید.

کلام پایانی

توسعه مهارت های فردی به تلاش مادام‌العمر نیاز دارد، اما این موضوع نباید باعث ترس یا ناامیدی شما شود. از اهداف کوچک شروع کنید تا به تدریج برای موفقیت در تمام زمینه‌های زندگی آماده شوید.

1 | (1)
منبع .psychologytoday betterup
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x