با 10 جایگزین وانیل در کیک بیشتر آشنا شوید

شاید تا به حال به پخت کیک بدون وانیل فکر نکرده باشید. زیرا در ذهن همه ما عصاره وانیل یک ماده طعم دهنده برای استفاده در بسیاری از دسرها و محصولات پخته است.

اما جالب است بدانید که جایگزین‌های مختلفی وجود دارد که آشپزهای حرفه‌ای از آنها برای طعم دادن به کیک خود استفاده می‌کنند. آن هم زمانی که وانیل در دسترس نیست و یا عمدا استفاده نمی‌شود.

البته برخی از آنها را باید با دستورالعمل‌های خاص استفاده کرد. در این مقاله از ایده آل مگ با ما همراه باشید تا چند نمونه از مواد مناسب به عنوان جایگزین وانیل در کیک را بشناسیم.

چرا باید به فکر جایگزین وانیل باشید؟

عصاره خالص وانیل از غلاف ارکیده وانیلی استوایی Vanilla planifolia به دست می‌آید. این غلاف‌ها حاوی دانه‌های سیاه، ریز و سرشار از وانیلین هستند که مسئول عطر و طعم دهی عمیق و غنی به این ماده است.

چرا باید به فکر جایگزین وانیل باشید

بسیاری از محصولات پخته شده و دستورالعمل‌های شیرینی حاوی عصاره وانیل هستند. مقدار کمی از آن طعمی معطر و تند ایجاد می‌کند تا به اشتهای فرد افزایش پیدا کند.

جایگزین شدن وانیل در کیک با یک ماده دیگر دور از ذهن نیست؛ اما برای کسانی که تا به حال به این پرسش نرسیده‌اند که چگونه بدون وانیل کیک بپزیم، تعجب آور خواهد بود.

بد نیست بدانید که دلیل این جایگزینی می‌تواند موارد زیادی را پوشش دهد. برای مثال احتمالا آشپز میزان مناسب وانیل را پیدا نکرده و یا به صورت عمدی می‌خواهد تجربه متفاوتی داشته باشد. یا اینکه پس از مصرف این ماده دچار عوارض جانبی آن شده و قصد داریم نمونه جایگزینی انتخاب کنیم.

همچنین در برخی موارد خرید محصولات تقلبی باعث شده تا افراد از مواد دیگری به عنوان جایگزین استفاده کنند. اگر با چنین وضعیتی روبرو شده‌اید، نکات زیر را به خاطر بسپارید.

کم ویتامین و مواد معدنی

برای افزایش درصد قابل توجهی از ویتامین و مواد معدنی به طعم دهنده‌های وانیل تقلبی اعتماد نکنید. زمانی که به اصل بودن محصول خریداری شده شک دارید، جایگزین وانیل در کیک را در نظر بگیرید.

به عصاره های تقلبی وانیل اعتماد نکنید

یک وعده از این مایع (اگر به صورت اصل خریداری شود) حاوی 3 درصد از مصرف توصیه شده روزانه منگنز و 1 درصد از ریبوفلاوینی است که باید هر روز مصرف کنید.

در حالی که این مقدار زیاد نیست، اما بهتر از تهیه محصولات تقلبی است که این نوع مواد را بیش از اندازه نیاز در خود جای داده‌اند. میزان مناسب مواد معدنی در وانیل برای حفظ سلامت استخوان‌ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، مفید است.

ممکن است حاوی الکل باشد

در حالی که می‌توانید طعم دهنده وانیل را بدون الکل خریداری کنید، بسیاری از مارک‌های این طعم دهنده حاوی الکل هستند. یک قاشق غذاخوری آنها می‌تواند 4.3 گرم الکل داشته باشد تا به حفظ طعم وانیل کمک کند.

در طول فرایند پخت و پز یا پخت، الکل موجود در این مایع به طور کلی می‌سوزد. با این حال، مواردی از مسمومیت پس از استفاده این محصولات گزارش شده است.

حاوی مواد افزودنی شیمیایی

طعم دهنده وانیل که به صورت کارخانه‌ای تولید شده، متکی بر لیگنین وانیل است. یک ترکیب شیمیایی تولید شده که طعم وانیلین را تقلید می‌کند.

لیگنین وانیلین با استفاده از ضایعات تولید شده در صنعت کاغذ سازی ایجاد می‌شود. همچنین برخی از طعم دهنده‌های وانیلی حاوی گلیسیرین یا پایه گلیکول هستند. با توجه به مضر بودن این موارد، پیشنهاد می‌شود که لیست جایگزین وانیل در کیک را مد نظر قرار دهید.

معرفی 10 جایگزین وانیل در کیک

پخت کیک بدون وانیل روند متفاوتی ندارد؛ اما حتما نتیجه نهایی طعم دیگری خواهد داشت. لذت و غرور خاصی وجود دارد که بتوانیم کیک را خودمان بپزیم. حس موفقیتی که فرد بعد از بیرون آوردن یک ظرف کاملا پخته شده احساس می‌کند، بسیار رضایت بخش است.

چگونه بدون وانیل کیک بپزیم

این یکی از دلایلی است که ما شیرینی پزی را دوست داریم. علاوه بر لذت خوردن غذای شیرین، هوس پختن براونی یا کلوچه ممکن است در هر زمانی (حتی در نیمه شب) رخ دهد.

بنابراین، همه مواد (تخم مرغ، شکر، آرد، پودر کاکائو) را خارج می‌کنیم و متوجه می‌شویم که هیچ عصاره وانیلی نداریم. در چنین موقعیتی چه می‌کنید؟

پیشنهاد ما این است که لیست زیر را به خوبی بررسی کرده و آنها را به یاد بسپارید. اگر تنها یکی از این مواد را در خانه داشتید، به رختخواب برنگردید و پخت کیک را شروع کنید.

عصاره درخت افرا

بسیاری از مردم دوست دارند از شربت افرا به عنوان جایگزینی برای وانیل استفاده کنند و از 1 قاشق غذاخوری (15 میلی‌لیتر) شربت به جای وانیل بهره ببرند. برای برخی عطر و طعم شیرینی با شربت افرا یادآور وانیل است.

عصاره درخت افرا

توجه داشته باشید که وقتی موادی مانند شربت افرا را به عنوان جایگزین وانیل در کیک انتخاب می‌کنید، می‌توانید محتوای کالری کیک را تغییر دهد.

اگر فقط از چند قاشق غذاخوری یا کمتر استفاده می‌کنید، این جایگزینی تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند، اما در مقادیر بزرگ‌تر می‌تواند قابل توجه‌تر باشد. این لیست کالری 1 قاشق غذاخوری (15 میلی‌لیتر) عصاره وانیل و چند جایگزین محبوب دیگر را به یاد بسپارید:

  • عصاره وانیل: 37 کالری
  • شربت افرا: 52 کالری
  • عسل: 64 کالری

شاید توجه به این نکته برای شما جالب باشد که بر اساس تحقیقات جدید اذعان دارند، عصاره درخت افرا از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند.

به گفته دانشمندان دانشگاه رود آیلند، عصاره افرا در تابستان یا پاییز را می‌توان به پودری تبدیل کرد که در محصولات مراقبت از پوست برای جلوگیری از چین و چروک استفاده می‌شود.

می‌دانیم الاستین پروتئینی است که به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند. همچنین الاستاز آنزیمی است که با افزایش سن الاستین را تجزیه می‌کند.

اما عصاره درخت افرا می‌تواند با مهار فعالیت الاستاز، محافظت از پوست در برابر التهاب و روشن کردن لکه‌های تیره را به خوبی پیش ببرد.

عصاره بادام

عصاره بادام به طور قابل توجهی قوی‌تر از وانیل است، اما اگر به مقدار کم از آن استفاده کنید، طعم مشابهی را ارائه می‌دهد. شما فقط باید از نصف مقدار عصاره بادام به عنوان جانشین وانیل در کیک استفاده کنید.

عصاره بادام جایگزین وانیل در کیک

با استفاده به اندازه، از اینکه چقدر طعم آجیلی آن را در دستورالعمل مناسب برای جایگزین وانیل در کیک مورد علاقه خود دوست دارید، شگفت زده خواهید شد.

طعم آجیلی عصاره بادام قوی‌تر از وانیل است که برای برخی دسرها خوب عمل می‌کند. با این حال، استفاده بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد طعم تلخ شود.

مردم معمولا از عصاره بادام در نان تست فرانسوی، کیک پوند و کوکی‌ها استفاده می‌کنند. به دلیل عطر و طعم قوی عصاره بادام، مردم باید از آن کمتر از وانیل استفاده کنند.

عصاره بادام گاهی اوقات کمی ارزان‌تر از عصاره وانیل است (البته بستگی به مارکی دارد که می‌خرید). همچنین یک جایگزین عالی برای این ماده است؛ زیرا فواید زیادی دارد. اما در کل هر دو طعم آجیلی معطری دارند و نتایج مشابهی در پخت ایجاد می‌کنند.

عصاره بادام مایع غلیظی است که از روغن بادام تلخ و آب تهیه می‌شود. این محصول معمولا در پخت و پز استفاده می‌شود و کاربرد دیگری ندارد.

دقیق مانند عصاره وانیل باید در مقدار کمی از آن استفاده شود؛ زیرا طعم آن بسیار قوی است. در واقع، بسیاری از افرادی که طعم ملایم بادام را دوست دارند، می‌گویند که طعم عصاره آن را دوست ندارند.

به این دلیل که زمان استفاده حد مناسب را در نظر نمی‌گیرند. معمولا فقط 1/4 قاشق چای خوری همان مقدار مناسبی است که باید در نظر گرفته شود.

شیر بادام وانیلی

اگر به این صرافت استفاده‌اید که چگونه بدون وانیل کیک بپزیم، اجازه دهید یک مورد دیگر از لیست جایگزین وانیل در کیک را به شما معرفی کنیم.

شیر بادام وانیلی

شیر بادام وانیلی چیزی است که باید همیشه در یخچال داشته باشید. اتفاقا جایگزین عالی هم برای عصاره وانیل به حساب می‌آید.

همچنین می‌توانید از شیرهای گیاهی دیگری مانند شیر سویا استفاده کنید، البته به شرطی که طعم وانیلی داشته باشد. به جای 1 قاشق چایخوری عصاره وانیل، از 1 قاشق غذاخوری شیر بادام وانیلی استفاده کنید.

بادام‌ها به دلیل داشتن ویتامین E و چربی‌های غیر اشباع و تک غیر اشباع برای سلامت قلب و شادابی شناخته شده است. شیر بادام حاوی تمام فواید بادام است و نسبت به شیر معمولی کالری کمتری دارد.

وانیل و شیر بادام وانیلی، طعم لذیذ و مغذی دارند و بدون لاکتوز هستند. در نتیجه شیر بادام وانیلی قوامی غلیظ‌تر از شیر سویا دارد.

با این حال، آنها همچنین پروتئین بسیار کمی دارند که در مقابل شیر گاو و سویا مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر از شیر متنفرید و به سویا حساسیت دارید، یا به لاکتوز حساس بوده و از سویا بدتان می‌آید، پیشنهاد می‌کنیم شیر بادام خالص را امتحان کنید.

پودر وانیل به جای عصاره وانیل

گاهی بهترین جایگزین وانیل در پخت کیک، پودر وانیل است. برندهای معروف مواد غذایی همیشه پودرهای متنوعی برای افزودن به نوشیدنی‌های شما دارد که پودر وانیل یکی از آنهاست.

پودر وانیل به جای عصاره وانیل

برخی افراد وقتی با این برندها (مثلا استارباکس) تعامل دارند کمی پودر وانیل و کمی دارچین به کاپوچینوهای شیر بادام خودمان اضافه می‌کنند.

شاید تا به حال چنین چیزی به ذهنتان خطور نکرده باشد، پس بد نیست آن را امتحان کنید. زیرا می‌تواند یک جایگزین وانیل در کیک نیز باشد.

پودر وانیل از له کردن دانه‌های وانیل تا زمانی که پودر مانند شود به دست می‌آید. مقدار مساوی پودر وانیل را جایگزین عصاره وانیل در یک دستور تهیه کنید تا همان اثرگذاری را داشته باشد.

با توجه به اینکه پودر وانیل یک پودر ریز و رنگ روشن است که از دانه‌های وانیل آسیاب شده ساخته شده است، بسیاری از مردم دوست دارند از آن در کیک‌های کم رنگ یا فراستینگ استفاده کنند، زیرا مانند عصاره رنگ آنها را قهوه‌ای نمی‌کند.

پودر وانیل همچنین غلظت بیشتری دارد. دماهای بالا ممکن است عصاره وانیل را تبخیر کند و باعث می‌شود غذای پخته شده طعم کمتری داشته باشد. پودر وانیل تحت تأثیر حرارت زیاد قرار نمی‌گیرد.

مردم می‌توانند از پودر وانیل برای پخت استفاده کنند، آن را با غلات یا بلغور جو دوسر مخلوط کنند یا پودر را با قهوه یا شکلات داغ مخلوط کنند یا در گرانولا بپاشند.

هیچ محدودیتی برای استفاده از این ماده خوش عطر وجود ندارد. البته تولید کنندگان پودر وانیل پیشنهاد می‌کنند هنگام جایگزینی پودر به جای عصاره از نسبت 1-1 استفاده کنید.

عسل

بهترین جانشین وانیل در کیک، عسل است. عسل یک جایگزین عالی برای بسیاری از مواد غذایی خوشمزه است. اگر به جای عصاره وانیل عسل اضافه می‌کنید، حتما مقدار شکر را در دستور غذای خود کاهش دهید.

استفاده از عسل در کیک

این کاهش مقدار به این دلیل است که عسل به خودی خود بسیار شیرین است و همچنین می‌تواند بر چسبندگی دسر شما تأثیر بگذارد.

عسل ظاهری درخشان و طعمی طبیعی را به دسرها اضافه می‌کند. مانند شربت افرا، می‌تواند بافت محصولات پخته شده را نیز بهبود بخشد. از 1 قاشق غذاخوری عسل برای جایگزینی 1 قاشق چایخوری عصاره وانیل استفاده کنید.

همیشه نسبت استفاده از عسل در هر دستور پخت به عنوان جایگزین وانیل در کیک یکسان است. اگر دستور تهیه شما یک قاشق چای خوری عصاره وانیل را می‌طلبد، به جای آن یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید.

از آنجایی که عسل برخلاف اسانس وانیل طعم شیرینی دارد، حتما نیاز است که میزان شکر یا دیگر شیرین کننده مانند پودر قند را در دستور غذا کاهش دهید.

زمانی که تصمیم گرفتید این ماده را به عنوان جایگزین مناسب وانیل در نظر داشته باشید، نکات مهم زیر را فراموش نکنید.

عسل حاوی تقریبا 20 درصد رطوبت است

با این وصف، هنگام جایگزینی عسل در دستور غذا باید مقدار مایع موجود در دستورات را کاهش دهید. به عنوان نقطه شروع سعی کنید مایعات دیگر را تا 20 درصد کاهش دهید تا رطوبت عسل این میزان را جبران کند.

اما اگر تنها مایع موجود در دستور تخم مرغ است، سعی کنید به ازای هر 250 گرم عسل، 2 قاشق غذاخوری آرد را در دستور غذا افزایش دهید.

عسل یک ماده اسیدی است

بنابراین افزودن مقدار بسیار کمی بی‌کربنات مایع به دستور غذا کمک می‌کند تا اسیدیته آن کاهش یابد. همچنین شرایط مناسبی برای پختن کیک در جایی که لازم است ایجاد شود. سعی کنید به ازای هر 250 گرم عسل ½ قاشق چایخوری بی‌کربنات مایع اضافه کنید.

عسل شیرین‌تر از شکر است

این جایگزین وانیل در کیک، به دلیل داشتن محتوای فروکتوز بالاتر و اثر هم افزایی بین ساکارز و فروکتوز، در مقایسه با شکر، شیرینی بیشتری را برای همان جامدات موجود در یکی ایجاد می‌کند.

برای مثال به شیرینی نان‌ها دقت کنید و در صورت نیاز مقدار عسل را کمی کاهش دهید. برای شروع، 25 درصد کاهش را امتحان کنید.

عسل امکان قهوه‌ای شدن کیک را بیشتر می‌کند

دستورالعمل‌های استفاده از عسل آن را ماده مناسبی برای قهوه‌ای شدن کیک در فر می‌دانند. این روند سریع‌تر از معادل شکر سفید اتفاق می‌افتد؛ زیرا عسل محتوای فروکتوز بالاتری دارد. سعی کنید دمای فر را 5 تا 10 درجه سانتیگراد کاهش دهید تا کیک بیش از حد قهوه‌ای نشود.

ادویه‌ها

برخی از ادویه‌ها را هم به عنوان جایگزین وانیل در پخت کیک می‌شناسند. اگر وانیل مرکزیت دستور غذای شما نیست، احتمالا برای ایجاد طعم بهتر اضافه شده است.

ادویه های جایگزین وانیل در کیک

سعی کنید ادویه دیگری مانند دارچین، هل یا جوز هندی را جایگزین کنید. این ادویه‌ها می‌توانند قوی باشند، بنابراین توصیه می‌کنیم با مقدار کم آنها شروع کنید.

پیشنهاد ویژه ما دارچین است. این ماده تقریبا در بیشتر غذاها، دسرها و کیک‌ها استفاده می‌شود. حتی گاهی اوقات نوشیدنی‌هایی مانند کاپوچینو یا چای لاته، سیب زمینی شیرین و حتی ماست هم با دارچین خوشمزه می‌شوند.

البته سایر ادویه‌ها مانند جوز هندی و میخک هم می‌توانند جایگزین وانیل در کیک باشد و همان تاثیری مشابه وانیل را داشته باشند.

عصاره وانیل معمولا برای تقویت طعم‌های دیگر در پخت استفاده می‌شود، اما ادویه‌ها نیز می‌توانند همین کار را انجام دهند. به علاوه، آنها ارزان‌تر هستند و عمر طولانی‌تری دارند.

همچنین لازم نیست مقدار زیادی از آن را اضافه کنید تا طعم خود را نشان دهند. استفاده در مقدار مساوی با وانیل از هر کدام کافی است.

دارچین مکمل شکر قهوه‌ای است و در عین حال به خوبی با سایر مواد مانند وانیل ترکیب یا به جای آنها استفاده می‌شود. در یک کیک قهوه‌ای، در حالی که از دارچین در خود کیک استفاده می‌شود، روی آن را هم با خامه دارچینی تزیین کنید تا طعم‌دهی بیشتری را تجربه کرده باشید.

همچنین وقتی نوبت به پخت کیک و شیرینی با دارچین می‌رسد، اسنیکردودل‌های جویدنی، ترد و خوشمزه را هرگز نمی‌توان از دست داد.

این کوکی‌ها به دلیل طعم خوشی که با غلتاندن در شکر دارچینی می‌گیرند بسیار خاص هستند. خود کوکی‌ها را می‌توان با استفاده از وانیل یا جایگزین بهترش، دارچین تهیه کرد  بعد در پودر دارچین غلتاند.

بستنی وانیلی

در مورد تهیه میلک شیک، فلوت و سایر دسرهای منجمد، حتی نیازی به استفاده از عصاره وانیل نیست. در عوض، از بستنی وانیلی استفاده کرده و عطر وانیلی را وارد دسر/کیک مورد علاقه خود کنید.

بستنی وانیلی جایگزین وانیل در کیک

این جایگزین وانیل در کیک می‌تواند با دستورالعمل‌های مختلف استفاده شود. برای مثال تهیه یک کیک تولد با بستنی وانیلی می‌تواند هیجان انگیز باشد. برای این کار به مواد زیر نیاز خواهیم داشت.

  • یک بسته پودر کیک
  • یک پیمانه بستنی وانیلی
  • پیمانه بستنی توت فرنگی (یا بستنی طعم دیگری به انتخاب شما)
  • 1 ½ فنجان خامه فرم گرفته
  • ½ فنجان پودر قند

پس از تهیه مواد، کیک وانیلی خود را طبق دستور پشت جعبه آماده کنید. شما فقط به یک کیک گرد نیاز دارید. بگذارید کاملا خنک شود، به صورت افقی از وسط برش دهید و فریز کنید.

یک روز قبل از سرو، کیک را تا این وضعیت آماده کنید. ظرفی که می‌خواهید کیک در آن باشد را چرب کرده و بگذارید 1 ساعت در یخچال بماند.

اولین پیمانه بستنی را از فریزر خارج کنید و بگذارید حداقل 15 دقیقه در دمای اتاق بماند تا نرم شود. از یک قاشق استفاده کنید و بستنی را مخلوط کنید تا قابل پخش شدن باشد.

نیمی از کیک را در کف قالب قرار دهید. یک پیمانه بستنی را روی آن ریخته و به طور یکنواخت پخش کنید. به فریزر منتقل کنید و بگذارید حداقل یک ساعت سفت شود.

این کار را با دو پیمانه بستنی دیگر تکرار کنید و هر لایه را قبل از اضافه کردن لایه بعدی منجمد کنید. بعد از آخرین لایه بستنی که جایگزین وانیل در کیک است، کیک را محکم فشار دهید و مطمئن شوید که تمام طبقات به هم چسبیده‌اند. کیک در این وضعیت باید 3 تا 4 ساعت در یخچال استراحت کند. زمان سرو کافی است خامه فرم گرفته را برای تزیین اضافه کنید.

شکلات

در نهایت شکلات و پودر قهوه را هم می‌توان به عنوان جایگزین‌های وانیل در نظر گرفت. اگرچه طعم و عطر متفاوتی دارند؛ اما از ارزش غذایی و همچنین خوشمزگی کیک‌ها و دسرها کم نمی‌کنند.

شکلات به جای وانیل در کیک

اگر همه جایگزین‌های فوق را برای جایگزینی عصاره وانیل امتحان کرده‌اید و هیچ کدام برای شما مناسب نبود، وانیل را به طور کلی فراموش کنید و سراغ شکلات بروید.

اگر در زمان‌های به خصوص به مقداری عصاره وانیل نیاز دارید، بهترین گزینه این است که فقط با استفاده از دانه‌های وانیل مقدار مورد نیاز خودتان را درست کنید.

برای دستورالعمل‌هایی با طعم شکلات، مانند کیک‌های شکلاتی، کلوچه‌های شکلاتی و غیره، قهوه نیز یک جایگزین عالی برای وانیل است.

افزودن قهوه، طعم شکلاتی کیک و دسرها را افزایش می‌دهد و آنها را خوشمزه‌تر می‌کند. شما نیازی به اضافه کردن یک قاشق پر از قهوه ندارید، فقط کافی است یک یا دو قاشق با میزان متوسط به مواد اضافه کنید.

کلام آخر

عصاره خالص وانیل طعمی متمایز و پیچیده به انواع غذاها و محصولات پخته شده می‌دهد. افراد ممکن است استفاده از جایگزین وانیل در کیک را مد نظر قرار دهند؛ زیرا عصاره وانیل آنها تمام شده است.

همچنین این احتمال وجود دارد که آنها طعم و بافت جایگزین را ترجیح می‌دهند یا می‌خواهند یک گزینه جدید را امتحان کنند. مهم است که از اندازه‌گیری‌های جایگزینی صحیح استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که جایگزینی برای دستور تهیه شما مناسب است.

می‌توانید با ترکیب‌ها و نسبت‌های مختلف پیش رفته و در صورت نیاز مقادیر را تغییر دهید. چنانچه پیشنهاد دیگری برای تکمیل این لیست دارید، در قسمت کامنت‌ها درج کنید.

سوالات متداول

پوست مرکبات هم می‌تواند جایگزین وانیل شود؟

رنده کردن پوست لیمو یا پرتقال یک راه عالی برای اضافه کردن طعم تازه به کیک مورد علاقه شما است. آب میوه خیلی اسیدی است، اما پوست آن فوق‌العاده خوش طعم است و خمیر شما را نیز آب نمی‌کند.

ادویه‌های مناسب برای جایگزینی با وانیل کدام‌اند؟

اگر طعم وانیل شما برای دستور غذا ضروری نیست و صرفا برای از بین بردن بوی تخم مرغ به آن اضافه می‌شود، می‌توانید از پودر دارچین، پودر هل یا پودر جوز هندی هم استفاده کنید.

کدام بهتر است؟ خرید دانه‌های وانیل یا عصاره‌های آماده در بازار؟

محصولات کارخانه‌ای حاوی وانیلین و همچنین مواد مصنوعی از جمله رنگ‌های مصنوعی، شیرین کننده‌ها و مواد نگهدارنده هستند. در نتیجه خرید دانه‌های وانیل و استفاده از آنها سالم‌تر است.

4 | (1)
منبع livestrong insider simplyrecipes
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x