خواص معجزه آسا و شگفت‌انگیز عسل برای سلامتی انسان کدامند؟

عسل مایعی شربتی است که زنبورهای عسل از شهد گیاهی آن را تهیه می‌کنند. در سراسر جهان به دلیل شیرینی و عطر و طعم آن محبوبیت دارد و در بسیاری از غذاها و دستورالعمل ها استفاده می‌شود. بو، رنگ و خواص عسل بر اساس نوع گلی که از آن ساخته شده است متفاوت است، بنابراین انواع بی‌شماری از این خوراکی موجود است

عسل از دوران ماقبل تاریخ، قبل از ظهور تمدن تقریبا 5500 سال پیش، مورد استفاده انسان‌ها بوده است. اغلب تمدن‌های باستانی مانند مصریان، یونانی‌ها، چینی‌ها، مایاها، رومی‌ها و بابلی‌ها از عسل هم برای اهداف تغذیه‌ای و هم برای خواص دارویی آن استفاده می‌کردند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم شما را با مهم‌ترین خواص عسل برای سلامتی آشنا کنیم. اگر می‌خواهید بیش از پیش با این خوراکی حیرت‌انگیز آشنا شوید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

ارزش غذایی عسل

کربوهیدرات‌ها اجزای اصلی عسل هستند و 95 تا 97 درصد وزن خشک آن را تشکیل می‌دهند. عسل علاوه بر کربوهیدرات‌ها دارای ترکیبات متعددی مانند اسیدهای آلی، پروتئین‌ها، اسیدهای آمینه، مواد معدنی و ویتامین‌ها است.

ارزش غذایی عسل برای سلامتی

عسل‌های خالص همچنین حاوی پلی فنول‌ها، آلکالوئیدها، گلیکوزیدهای آنتراکینون، گلیکوزید های قلبی، فلاونوئیدها، ترکیبات کاهنده و ترکیبات فرار گزارش شده است.

عسل عمدتا از قندها (80-78%) تشکیل شده است که 38% مربوط به فروکتوز و 31% مربوط به گلوکز است. به غیر از قندها، عسل دارای عناصر دیگری هم است که بر خواص باورنکردنی آن تاثیر می‌گذارد.

  • اسیدهای آمینه: در عسل می‌توان انواع مختلفی از اسیدهای آمینه آزاد مانند آسپارتیک، گلوتامیک، پولینا آلین یا آرژنین را یافت.
  • پروتئین‌ها: درصد پروتئین‌ها در عسل حدود 0.26٪ است.
  • مواد معدنی: بسته به نوع عسل، مواد معدنی موجود در آن متفاوت است. با این حال، مواد معدنی مانند روی، منیزیم یا پتاسیم وجود دارد که در همه نوع عسل‌ها یافت می‌شوند.
  • ویتامین‌ها: ویتامین‎های A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، ویتامین B6، ویتامین B8 – ویتامین B9، ویتامین C، ویتامین D و ویتامین K در عسل موجود است. از جمله خواص عسل ویتامین‌های فراوان آن است که بدون پوشش نیاز روزانه، قابلیت جذب بالایی دارند.
  • آنزیم‌ها: در عسل آنزیم‌هایی مانند آمیلاز A و B یا گلوکز اکسیداز وجود دارند.
عسل اساسا شکر خالص است، بدون چربی و فقط مقدار کمی پروتئین و فیبر. همچنین حاوی مقادیر کمی از برخی مواد مغذی است، ولی بیشتر افراد معمولا عسل کافی مصرف نمی‌‎کنند تا منبع غذایی قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را دریافت کنند. شایان به ذکر است که عسل سرشار از ترکیبات گیاهی تقویت کننده به نام پلی فنول است.

در جدول زیر می‌توانید ارزش غذایی 20 گرم عسل را مشاهده کنید:

کالری  چربی پروتئین کربوهیدرات فیبر  ریبوفلاوین مس
61 0 گرم 0 گرم 17 گرم 0 گرم 1 درصد 1 درصد

همان‌طور که مشاهده می‌کنید بخش زیادی از عسل را کربوهیدرات تشکیل می‌دهد. با این‌حال نمی‌توان از انواع ویتامین‌های موجود در این ماده خوراکی شفابخش هم به راحتی صرف نظر کرد.

مهم‌ترین خواص عسل برای سلامتی

خب به بخش هیجان‌انگیز مقاله رسیدیم. در این قسمت می‌خواهیم در کنار شما عزیزان به بررسی مهم‌ترین خواص عسل برای سلامتی انسان بپردازیم. لطفا با ما همراه باشید:

سرشار از آنتی اکسیدان است

عسل حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی فعال زیست فعال و آنتی اکسیدان‎‌ها مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک است. آنتی اکسیدان‌‎ها به خنثی کردن گونه‎‌های فعال اکسیژن (ROS) در بدن شما کمک می‎‌کنند که می‎‌توانند در سلول‎‌ها تجمع یابند و باعث آسیب شوند.

عسل سرشار از آنتی اکسیدان است

به این ترتیب، بسیاری از مزایای سلامتی عسل به محتوای آنتی اکسیدانی آن نسبت داده می‌‎شود. عسل، به عنوان یک مکمل غذایی عمل کرده  و از پیشرفت بیماری‌های قلبی یا سیستم ایمنی جلوگیری می‌کند.

فیتونوترینت ها ترکیباتی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند و به محافظت از گیاه در برابر آسیب کمک می‌کنند. به عنوان مثال، برخی از حشرات را دور نگه می‌دارند یا گیاه را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کنند.

این مواد مسئول خواص آنتی اکسیدانی و همچنین قدرت ضد باکتریایی و ضد قارچی آن هستند. همچنین تصور می‌شود که عسل خام فواید تقویت‌کننده سیستم ایمنی و ضد سرطانی را نشان داده است.

برای تنظیم قند خون مفیدتر از قند معمولی است

عسل مانند قند معمولی سطح قند خون شما را افزایش می‌دهد، با این تفاوت که آنتی اکسیدان‌‎های موجود در آن برای  سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 مفید هستند.

محققان دریافته‌اند که عسل با افزایش سطح آدیپونکتین (هورمونی که التهاب را کاهش می‌دهد) تنظیم قند خون را بهبود می‌بخشد.

برای سلامت قلب مفید است

عسل به پیشگیری از بیماری قلبی و تنظیم ضربان قلب کمک می‌کند. یک مطالعه روی موش‌ها به طور امیدوارکننده‌ای نشان داد که عسل به محافظت از قلب در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

برای سلامت قلب مفید است

همچنین  عسل خام  که معمولا حاوی بره موم است، نوعی رزین که زنبورها از درختان شیره‌زا و گیاهان مشابه تولید می‌کنند. بره موم سطح کلسترول و تری گلیسیرید را نیز بهبود می‌بخشد.

یک مطالعه مشاهده‌ای شامل بیش از 4500 فرد بالای 40 سال، مصرف متوسط عسل را با خطر پایین‌تر فشار خون بالا در میان زنان مرتبط دانست.

باعث بهبود سوختگی و زخم می‌شود

در مصر باستان برای التیام زخم‌ها و سوختگی‌ها از عسل استفاده می‌کردند. این عمل امروزه هم رایج است. تحقیقات نشان داده است که در بهبود سوختگی‌های جزئی و همچنین و زخم‌هایی که پس از جراحی عفونی شده‌‎اند، عسل نقشی مهم ایفا می‌کند.

عسل دارای خواص ضد عفونی کننده باورنکردنی است که احتمال عفونت در زخم‌های باز یا سوختگی را محدود می‌کند. برای انجام این کار، آن را به سادگی روی پوست همراه با برخی از گیاهان بگذارید. از این طریق می‌توان آفتاب سوختگی، کاهش لک‌های پوستی و درمان زخم‌های عفونی را انجام داد.

عسل همچنین یک درمان موثر برای زخم‌های مرتبط با دیابت روی پا است که از عوارض جدی آن می‌‎توان به قطع عضو اشاره کرد. نتایج یک مطالعه نشان داده است که  میزان موفقیت درمان افراد مبتلا به زخم پای مرتبط با دیابت با استفاده کردن از عسل 43.3٪  است.

همچنین در مطالعه دیگری، عسل موضعی 97 درصد از زخم‌های مرتبط با دیابت شرکت‌کنندگان را بهبود می‌بخشد. محققان بر این باورند که قدرت شفابخش عسل ناشی از اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی آن است.

به رفع سرفه در کودکان کمک می‌کند

سرفه یک مشکل رایج برای کودکان مبتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی است. این عفونت‌ها می‌توانند بر خواب و کیفیت زندگی هم برای کودکان و هم برای والدین تاثیر بگذارند.

به رفع سرفه در کودکان کمک می‌کند

با این حال، داروهای رایج سرفه همیشه موثر نیستند و می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. جالب توجه است که عسل جایگزین خوبی است و با شواهدی که وجود دارند، به نظر می‌رسد یک گزینه درمانی موثر محسوب می‌شود.

یک بررسی از چندین مطالعه روی عسل و سرفه در کودکان نشان داد که به نظر می‌رسد عسل برای علائم سرفه موثرتر از دیفن هیدرامین است. همچنین به کاهش مدت سرفه  هم کمک می‌کند.

عسل برخلاف برخی از داروهای سرفه هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. بررسی دیگری اشاره کرد که ممکن است کیفیت خواب را در بین کودکان مبتلا به سرفه و همچنین والدین آن‌ها بهبود بخشد.  با این حال، به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم، هرگز به کودکان زیر 1 سال عسل ندهید

به راحتی به رژیم غذایی اضافه می‌شود

عسل به راحتی به رژیم غذایی اضافه می‌شود. برای دریافت مقدار کمی آنتی اکسیدان از عسل، می‌توانید از آن به هر شکلی که معمولا از شکر استفاده می‌کنید، استفاده کنید. برای شیرین کردن ماست ساده، قهوه یا چای عالی است. همچنین می‌توانید از آن در آشپزی و پخت و پز استفاده کنید.

به راحتی به رژیم غذایی اضافه می شود

ولی به یاد داد داشته باشید که خوردن مقادیر زیاد عسل، به ویژه به طور مداوم در یک دوره طولانی، می‌تواند به افزایش وزن منتهی شود و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی را افزایش دهد. بنابراین، مصرف کم تا متوسط عسل را رعایت کنید.

خاصیت ضد باکتریایی دارد

عسل دارای خواص ضد باکتریایی زیادی است که به دلیل مهار کننده‌های موجود در آن است. همچنین با داشتن گلوکز اکسیداز، خاصیت باکتری کشی آن افزایش یافته است.

این خواص به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. رادیکال های آزاد مسئول پیری زودرس پوست هستند و همچنین بیماری‌های مزمن یا قلبی را ایجاد می‌کنند.

خاصیت ضد قارچی دارد

تحقیقات نشان داده است که عسل خام می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌های ناخواسته را از بین ببرد. عسل به طور طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن است که یک ضد عفونی کننده محسوب می‌شود. اثربخشی آن به عنوان یک ضد باکتری یا ضد قارچ بسته به نوع عسل متفاوت است.

برای کاهش التهاب عضلات استفاده می‌شود

برای این کار کافی است عسل را روی ماهیچه بمالید و ماساژ دهید. این کار نه تنها تورم را کاهش می‌دهد، بلکه به تسکین درد ناشی از آن کمک می‌کند.

به بازسازی بافت کمک می‌کند

عسل مانوکا در محیط های پزشکی برای درمان زخم‌ها استفاده می‌شود؛ زیرا مشخص شده که یک قاتل موثر میکروب‌ها است و به بازسازی بافت کمک می‌کند.

به بازسازی بافت کمک می کند

مطالعات نشان می‌دهد که عسل مانوکا می‌تواند زمان بهبودی را افزایش داده و عفونت را کاهش دهد. به خاطر داشته باشید که عسل مورد استفاده در بیمارستان‌ها درجه پزشکی است، به این معنی که بازرسی شده و استریل است. درمان بریدگی با عسلی که از فروشگاه می‌خرید، ایده خوبی نیست.

به هضم غذا کمک می‌کند

از ترکیب عسل با سایر محصولات طبیعی مانند آبلیمو یا دارچین، می‌توان فعالیت دستگاه گوارش را تقویت کرد. به این ترتیب مصرف عسل، متابولیسم غذا را تسهیل داده، به رفع اسیدیته معده کمک می‌کند و حتی در انتقال صحیح روده نیز موثر است.

به تسکین برخی از دردها کمک می‌کند

از عسل برای تسکین ناراحتی‌های مختلف معده مانند سنگینی معده یا یبوست استفاده می‌شود.

سرفه و گلودرد را برطرف می‌کند

برای مبارزه با سرماخوردگی کافی است یک قاشق چای‌خوری عسل را به چای لیمو اضافه کنید. در واقع، این دارو به اندازه خود داروهای سرفه یک درمان موثر است.

سرفه و گلودرد را برطرف می کند

تحقیقات نشان داده است که عسل به اندازه دکسترومتورفان، یک ماده رایج در داروهای سرفه بدون نسخه، موثر است. فقط کافی است که یک یا دو قاشق چای‌خوری را مستقیم مصرف کنید.

رطوبت بدن را تامین می‌کند

رطوبت موجود در عسل نه تنها بر بافت، طعم یا رنگ آن تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌توان از آن برای تامین رطوبت بدن نیز استفاده کرد. به این ترتیب عسل به دلیل خواصی که برای مرطوب کردن موها دارد، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به رفع مشکلات گوارشی کمک می‌کند

عسل گاهی اوقات برای درمان مشکلات گوارشی مانند اسهال استفاده می‌شود، اگرچه تحقیقات زیادی برای نشان دادن تاثیر آن وجود ندارد. ثابت شده است که عسل به عنوان یک درمان برای باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H. پیلوری) موثر است.

همچنین عسل یک پری بیوتیک قوی است، به این معنی که باکتری های خوبی را که در روده زندگی می کنند، تغذیه می‌کند، که نه تنها برای هضم، بلکه برای سلامت بدن بسیار مهم هستند.

خواص عسل برای اعصاب

عسل خام دارای اثرات نوتروپیک، مانند اثرات تقویت کننده حافظه، ضد اضطراب، ضد درد، ضد تشنج و ضد افسردگی است. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات پلی فنول عسل می‌تواند گونه‌های اکسیژن فعال بیولوژیکی را خاموش کند و با استرس اکسیداتیو مقابله کند.

خواص عسل برای اعصاب

در عین حال سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی سلولی را بازسازی می‌کند. پلی فنول‌های عسل  مستقیما در فعالیت‌های آپوپتوز نقش دارند و التهاب عصبی ناشی از میکروگلیا را کاهش می‌دهند.

پلی فنول‌های عسل در بهبود کمبود حافظه مفید هستند و می‌توانند در سطح مولکولی عمل کنند. تأثیر نهایی بیوشیمیایی عسل بر بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی خاص، آپوپتوز، نکروز، التهاب عصبی، شکل‌پذیری سیناپسی و مدارهای عصبی تعدیل‌کننده رفتار باید با رویکردهای مکانیکی مناسب با استفاده از ابزارهای بیوشیمیایی و مولکولی ارزیابی شود.

خواص عسل برای کلیه

عسل فعال سازی NF kB ناشی از سیس پلاتین را در کلیه سرکوب می‌کند. همچنین بیان و دفع سیتوکین mRNA را نیز کاهش می‌دهد. مطالعات نشان داده است که تجویز خوراکی عسل برای جلوگیری از سمیت کلیوی سیس پلاتین از طریق سرکوب التهاب موثر است.

خواص عسل برای کلیه

سرکوب التهاب ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو مرتبط باشد. نتیجه می‌گیریم که مصرف عسل می‌تواند برای بیمارانی که شیمی درمانی سرطان دریافت می‌کنند هم مفید باشد.

خواص عسل برای پوست

عسل خام مملو از اجزای مفید برای پوست شما است، به خصوص اگر آکنه یا بیماری‌های پوستی خود ایمنی مانند اگزما یا پسوریازیس دارید. حتی رشد بیش از حد کاندیدا ممکن است با استفاده از عسل روی پوست شما کنترل شود.

عسل برای درمان بیماری‌های مزمن پوستی را می‌توان با خمیر، لکه‌دار یا با ماسک صورت که برای چند دقیقه روی پوست بگذارید.

عسل مانوکا به عنوان یک محصول ضد آکنه مورد مطالعه قرار گرفته است و به طور قابل توجهی موثرتر از سایر محصولات محبوب است. عسل مانوکا در التیام سریع زخم‌ها به قدری موثر است که اکنون توسط پزشکان در محیط‌های بالینی استفاده می‌شود.

عسل روند بهبود سلول‌های پوست شما را سرعت می‌بخشد. اگر لکه‌ها یا شیوع اگزما دارید، عسل غیرپاستوریزه می‌تواند بهبود را تسریع کرده و التهاب را کاهش دهد.

شایان به ذکر است که عسل خام یک لایه بردار طبیعی است، به این معنی که استفاده از آن روی صورت، پوست‌های خشک و کدر را لطیف‌تر کرده و سلول‍‌های جدید پوست را  آشکار می‌کند.

موارد استفاده از عسل برای آکنه صورت، پسوریازیس و اگزما

  1. استفاده از عسل روی صورت نسبتا ساده است، اگرچه راه های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. مهم ترین نکته در مورد استفاده از عسل برای درمان این بیماری‌ها استفاده از عسل غیر پاستوریزه مانند عسل مانوکا است.
  2. بسیار مهم است که عسلی که استفاده می‌کنید همچنان حاوی باکتری‌های سالم باشد تا موثر باشد. این سیستم ایمنی بدن شما را فعال می‌کند. به التهاب و قرمزی نیز کمک کرده و همچنین لک‌ها را التیام می‌بخشد.

یکی از راه‌های استفاده از عسل برای صورتتان این است که آن را با مواد دیگر مخلوط کنید تا یک د ماسک صورت تسکین دهنده ایجاد کنید.

قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که واکنش آلرژیک ندارید. اگر به گرده گل، کرفس یا سایر محصولات مرتبط با زنبور عسل واکنش‌های آلرژیک دارید، از استفاده از عسل روی پوست خودداری کنید.

خواص عسل برای اگزما

مخلوطی از عسل خام و دارچین یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی قوی است. به طوری که  عسل و دارچین تازه آسیاب شده یا خالص (دارچین واقعی) را مخلوط کرده و این مخلوط را با استفاده از مایکروویو کمی گرم کنید.

روی پوست خود بمالید و بگذارید این ترکیب به مدت 8 تا 10 دقیقه بماند. با آب گرم کامل بشویید و پوست خود را خشک کنید. البته اگر به دارچین حساسیت دارید از آن استفاده نکنید.

لایه برداری عسل

از آن‌جایی که عسل خاصیت لایه برداری دارد، استفاده از آن بر روی صورت می‌تواند سلول‌های مرده پوستی را که پوست شما را کدر می‌کند، از بین ببرد. این می‌تواند پوست شما را روشن‌تر نشان دهد.

پس از شستن صورت خود با آب و صابون، عسل مانوکا یا انواع دیگری از عسل خام غیر پاستوریزه را روی صورت خود بمالید. در صورت تمایل، عسل را با آب تصفیه شده رقیق کنید تا چسبندگی کمتری داشته باشد و راحت‌تر حذف شود.

عسل خام گران‌تر از سایر انواع عسل است، اما در مقایسه با سایر لوازم آرایشی پوست صورت شما نسبتا ارزان است. قبل از شستشو، عسل را چند دقیقه روی پوست خود بگذارید.

حتما قبل از رفتن به رختخواب عسل را از صورت خود پاک کنید. عسل باقی مانده روی صورت شما می‌تواند گرد و غبار و سایر مواد زائد را جذب کند و همچنین می‌تواند باعث تشدید جوش‌های فعال‌تان شود

عسل برای محو شدن جای زخم

عسل به روند بهبودی بدن شما کمک می‌کند. می‌توانید از عسل به عنوان یک درمان لکه بر جای زخم استفاده کنید، به شکلی که آن را هر روز یا یک روز در میان به عنوان خمیر در محل زخم خود بمالید.

عوارض استفاده از عسل روی صورت

بعید است که عسل در  افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. اگر آلرژی شناخته شده‌ای به موارد زیر دارید، باید از هر یک از این راه حل‌ها با احتیاط استفاده کنید:

  • گرده
  • کرفس
  • زهر زنبور عسل

همیشه محصولات جدید را روی ناحیه کوچکی از پوست خود که حداقل قابل مشاهده است آزمایش کنید تا ببینید آیا آلرژی دارید یا خیر.

خواص عسل برای چشم

بلفاریت یک بیماری چشمی است که باعث تورم و سوزش خط داخلی مژه می‌شود. هنگامی که چشمان شما پس از خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش احساس خستگی می‌کنند، عسل می‌تواند به کمک بیاید.

خواص عسل برای اندام های مختلف بدن

اعتقاد بر این است که استفاده از مقداری عسل روی چشم‌های بسته در حالی که در حالت نشسته و استراحت هستید، می‌تواند خستگی چشم را تسکین دهد و پس از اتمام کار، فقط آن را بشویید.

عسل، خشکی چشم را درمان می‌کند

هنگامی که چشم قادر به تولید مقادیر لازم اشک برای هیدراته نگه داشتن خود نباشد، می‌تواند باعث خارش، درد و حتی قرمزی چشم شود.

در اینجا می‌توانید از عسل با مقدار مساوی آب برای شستن چشم ها استفاده کنید. شما باید این کار را قبل از رفتن به رختخواب به مدت چند روز انجام دهید.

عسل به جلوگیری از گلوکوم کمک می‌کند

گلوکوم یک بیماری چشمی است که در آن به دلیل تجمع مایع، فشار در چشم افزایش می‌یابد که همین امر می‌تواند اعصاب بینایی را تحت فشار قرار داده و باعث از دست دادن دائمی بینایی شود.

با این حال، طبق مطالعات انجام شده، مشاهده می‌شود که استفاده از عسل به عنوان قطره چشم می‌تواند به پیشگیری از این عارضه کمک کند.

عسل دید شما را دست نخورده نگه می‌دارد

عسل برای محافظت از بینایی شما استثنایی است. چرا؟ زیرا سرشار از آنتی اکسیدان بوده و حاوی مواد معدنی لازم و ویتامین‌های مورد نیاز است. بنابراین، استفاده منظم از عسل به عنوان قطره چشم می‌تواند به انجام این امر کمک کند.

از ایجاد چین و چروک زیر چشم جلوگیری می‌کند

پیری اجتناب ناپذیر است و چین و چروک بخشی از آن است. با این حال، عسل نه تنها در مدیریت مشکلات چشمی استثنایی است، بلکه می‌تواند به مقابله با پیری نیز کمک کند.

خواص عسل برای رفع چین و چروک چشم

عسل را هر جا که متوجه چین و چروک و خطوط ریز شدید بمالید. می توانید قبل از شستشو با آب ولرم اجازه دهید 15 دقیقه بماند.

عسل به درمان چشم درد کمک می کند

به دلیل کم خوابی یا نشستن طولانی  جلوی کامپیوتر، چشم متورم می‌شود. این تورم با خوردن مقداری عسل به سرعت درمان می‌شود.

عفونت چشم را التیام می بخشد

عسل به دلیل خاصیت ترمیم زخم، می‌تواند عفونت چشم را به سرعت درمان کند و به عنوان یک درمان فوق العاده عمل می‌کند. چگونه از آن استفاده کنیم؟

مقدار مساوی عسل را با آب جوش مخلوط کنید. سپس بگذارید مخلوط خنک شود و با استفاده از یک پد پنبه‌ای آن را روی چشم بمالید.

عسل اکسیداسیون پروتئین را در لنز چشم بهبود می‌بخشد

استفاده از عسل چه در غذا و چه حتی به عنوان شوینده چشم می‌تواند به افزایش اکسیداسیون عدسی چشم کمک کند، به این معنی که بینایی شما برای مدت طولانی‌تری قوی‌تر می‌ماند.

عسل برای حلقه های تاریک

عسل اغلب به عنوان یک درمان برای سیاهی دور چشم استفاده می‌شود. این امر طبیعی بوده و بلافاصله متوجه اثرات آن می‌شوید.

برای سیاهی دور چشم، اکثر متخصصان زیبایی توصیه می‌کنند که عسل را زیر چشم خود بمالید و قبل از شستن آن اجازه دهید 30 دقیقه بماند.

کلام آخر

عسل به لطف ترکیبات مفیدی مانند آنتی اکسیدان‌ها و بره موم، فواید سلامتی بالقوه ای را ارائه می‌دهد. این خوراکی یک جایگزین عالی برای شکر است، اما آن را فقط در حد اعتدال مصرف کنید، زیرا همچنان مانند قند در بدن شما رفتار می‌کند.

اکنون که تمام فواید باورنکردنی عسل را می‌دانید، ممکن است بخواهید یک شیشه در خانه نگه دارید! با این حال، توجه به این نکته ضروری است که اکثر عسل‌هایی که این روزها می‌توانید از سوپرمارکت بخرید حاوی ناخالصی است.

عسل می‌تواند توسط محیط، خاک و حتی آب اطراف کندو آلوده شود. افزودن آفت‌کش‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و قندهای افزوده نیز تخلفات استخراج زنبور عسل را در مقیاس وسیع تشکیل می‌دهد. بنابراین، ضروری است که از برداشت‌کنندگان محلی برای دریافت عسل طبیعی حمایت کنید.

سوالات متداول

آیا استفاده از عسل، رنگ چشم‌ها را روشن می‌کند؟

این یک افسانه است و به طور علمی ثابت نشده است

آیا خوردن عسل به افزایش عمرکمک می‌کند؟

ین امر به طور علمی ثابت نشده است، اما غیر ممکن هم نیست.

برای استفاده از ماسک عسل بر روی صورت به هر میزانی که می‌خواهیم، می‌توانیم از عسل استفاده کنیم؟

خیر حتما در این مورد با پزشک مشورت کنید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x