فواید انبه در بارداری + در بارداری چقدر انبه بخوریم؟

مصرف میوه در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد؛ چون میوه مواد مغذی ضروری برای حمایت از رشد جنین را تامین می‌کند؛ به‌علاوه، به مادر باردار کمک ‌می‌کند که بدن خود را در بهترین شرایط ممکن نگه دارد.

انبه یکی از بهترین میوه‌هایی است که می‌توان به رژیم غذایی دوران بارداری اضافه کرد. انبه بومی هند و آسیای جنوب شرقی است و از زمان کاشت آن بیش از 4 هزار سال می‌گذرد. صدها نوع انبه وجود دارد که هر کدام طعم، شکل، اندازه و رنگ خاص خود را دارند.

مقاله امروز ایده آل مگ به فواید انبه در بارداری اختصاص دارد. اگر در دوران بارداری به‌سر می‌برید یا تصمیم دارید باردار شوید، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

آیا خوردن انبه در بارداری مجاز است؟

بله. زنان بارداری که به انبه حساسیت ندارند می‌توانند این میوه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند و از خوردن آن لذت ببرند. در حقیقت، هیچ میوه‌ای برای زنان باردار سالم ممنوع نیست. تنها توصیه این است که در مصرف میوه حد تعادل را رعایت کنید.

خوردن انبه در دوران بارداری

در بارداری چقدر انبه بخوریم؟

مقدار میوه مورد نیاز بدن به وزن، قد، میزان فعالیت بدنی، وضعیت سلامتی شما و اینکه در ماه چندم بارداری هستید، بستگی دارد؛ اما به طور کلی، به زنان باردار توصیه می‌شود هر روز حداقل پنج واحد میوه و سبزی بخورند.

قبل از افزودن انبه به رژیم غذایی خود با متخصص تغذیه مشورت کنید. متخصص تغذیه به شما می‌گوید که در طول روز دقیقا به چه میزان میوه نیاز دارید و چه حجمی از آن را می‌توانید به انبه اختصاص دهید.

انبه نسبتا کم کالری است و فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند وزن شما را در دوران بارداری بیش از حد بالا ببرد؛ به‌علاوه، در مقایسه با سایر میوه‌ها قند بیشتری دارد و ممکن است برای زنان مبتلا به دیابت بارداری گزینه مناسبی نباشد.

فواید انبه در بارداری

انبه مزایای زیادی برای زنان باردار و جنین آن‌ها دارد که در این بخش از مقاله به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نسبتا کم کالری است

یکی از مهم‌ترین فواید انبه کم کالری بودن آن است. یک لیوان (165 گرم) انبه تازه حاوی کمتر از 100 کالری انرژی است. در حقیقت، بیشتر میوه‌ها و سبزیجات تازه کالری کمی دارند.

کالری انبه

یک مطالعه نشان داد که مصرف میوه‌های تازه مانند انبه در ابتدای وعده غذایی می‌تواند از پرخوری جلوگیری کند. در دوران بارداری وزن بدن بالا می‌رود، اما پرخوری و اضافه وزن شدید احتمال بروز عوارض مرتبط با بارداری و زایمان را افزایش می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که انبه خشک کالری بالاتری دارد. به طوری که در یک لیوان (160 گرم) انبه خشک 510 کالری انرژی و 106 گرم قند یافت می‌شود.

انبه خشک سرشار از ویتامین‌، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ است، اما به دلیل داشتن کالری و قند زیاد باید در حد اعتدال مصرف شود.

سرشار از ترکیبات گیاهی سالم است

انبه مملو از پلی فنول است که به عنوان آنتی اکسیدان از بدن شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد بسیار واکنش‌پذیر هستند و می‌توانند به سلول‌های شما آسیب بزنند.

محققان آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را با علائم پیری و بیماری‌های مزمن مرتبط می‌دانند. تحقیقات نشان داده‌اند که رادیکال‌های آزاد می‌توانند بر رشد طبیعی جنین تاثیر بگذارند و حتی باعث شکل‌گیری تومورهای سرطانی شوند.

در بین پلی فنول‌ها، منگیفرین بیشترین توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است و گاهی اوقات به عنوان یک «سوپر آنتی اکسیدان» نامیده می‌شود؛ چون بسیار قوی است.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که منگیفرین با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد که به سرطان، دیابت و سایر بیماری‌های مزمن منجر می‌شود، مقابله کند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

انبه منبع خوب مواد مغذی تقویت‌کننده سیستم ایمنی است. برای مثال، مقدار زیادی ویتامین A دارد که برای عملکرد سیستم ایمنی ضروری محسوب می‌شود. دریافت ناکافی این ویتامین با افزایش خطر عفونت مرتبط است.

فواید انبه در بارداری برای تقویت سیستم ایمنی بدن

انبه می‌تواند مقدار زیادی از ویتامین C مورد نیاز زنان باردار را تامین کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که با تقویت سیستم ایمنی به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند، علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که  ویتامین C احتمال زایمان زودرس را کاهش می‌دهد.

فواید انبه در بارداری فقط به ویتامین A و ویتامین C محدود نمی‌شود. در این میوه خوش‌طعم مواد مغذی دیگری هم وجود دارد که از عملکرد سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کنند، از جمله:

  • مس
  • فولات (ویتامین B9)
  • ویتامین E
  • ویتامین‌های گروه B

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

انبه برای حفظ سلامت دستگاه گوارش گزینه مناسبی است. برای مثال، حاوی گروهی از آنزیم‌های گوارشی به نام آمیلاز است. آنزیم‌های گوارشی مولکول‌های بزرگ غذا را تجزیه می‌کنند تا بدن شما بتواند به راحتی آن‌ها را جذب کند.

آمیلازها کربوهیدرات‌های پیچیده را به قندهای ساده مانند گلوکز و مالتوز تجزیه می‌کنند. این آنزیم‌ها در انبه‌ رسیده فعال‌تر هستند؛ به همین دلیل، انبه رسیده شیرین‌تر از انبه نارس است.

علاوه بر این، از آنجا که انبه مقدار زیادی آب و فیبر دارد، می‌تواند به رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست کمک کند. یبوست یکی از مشکلات شایع زنان باردار است.

یک مطالعه چهار هفته‌ای که روی بزرگسالان مبتلا به یبوست مزمن انجام شد، نشان داد که خوردن روزانه انبه در رفع این مشکل گوارشی موثرتر از مکمل فیبر محلول است. این یافته نشان می‌دهد که علاوه بر فیبر احتمالا انبه ترکیبات دیگری هم دارد که به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند؛ با این حال، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

از کم خونی جلوگیری می‌کند

زنان باردار غالبا از کم خونی مرتبط با بارداری رنج می‌برند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، 36/5 درصد زنان در دوران بارداری دچار کم خونی می‌شوند.

کم خونی در دوران بارداری

یکی از مهم‌ترین فواید انبه در بارداری این است که می‌تواند نیاز بدن شما را به ویتامین C تامین ‌کند. این ویتامین جذب آهن را در روده افزایش می‌دهد؛ بنابراین، کم خونی فقر آهن را برطرف می‌کند و سطح هموگلوبین (Hb) خون را بالا می‌برد.

رشد جنین را تقویت می‌کند

فولات برای رشد اندام‌های جنین، به ویژه مغز و نخاع، ضروری است. خوردن انبه در سه ماهه اول بارداری از نقص لوله عصبی که به دلیل سوء تغذیه و کمبود فولات رخ می‌دهد، جلوگیری می‌کند؛ این میوه همچنین حاوی ویتامین B6 است که به رشد سیستم عصبی جنین کمک می‌کند.

به دلیل استفراغ و حالت تهوع، بیشتر زنان باردار تمایلی به غذا خوردن ندارند که این امر می‌تواند به نقص لوله عصبی منجر شود؛ بنابراین، بسیاری از پزشکان استفاده از میوه‌ها و آبمیوه‌های تازه را برای حمایت از رشد جنین توصیه می‌کنند.

به رشد استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند

ویتامین A برای رشد جنین ضروری است. انبه سرشار از ویتامین A است که مسئولیت رشد استخوان‌ها و دندان‌ها را بر عهده دارد؛ علاوه بر این، ویتامین A برای بینایی چشم و تقویت سیستم ایمنی لازم است؛ همچنین برای رشد کلیه‌ها، ریه‌ها و قلب اهمیت زیادی دارد.

فواید انبه در بارداری برای رشد استخوان‌ها

تعادل مایعات را در بدن حفظ می‌کند

حجم خون در دوران بارداری افزایش می‌یابد؛ بنابراین، بدن شما به مواد معدنی بیشتری برای حفظ تعادل مایعات نیاز دارد. انبه حاوی تمام الکترولیت‌های مورد نیاز بدن است، از جمله منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم.

الکترولیت‌ها تعادل مایعات را در بدن حفظ می‌کنند. تعادل مایعات تضمین می‌کند که قلب، مغز، عضلات و مسیرهای عصبی به طور طبیعی کار کنند.

از پره اکلامپسی جلوگیری می‌کند

مصرف منیزیم در دوران بارداری ضروری است، چون ماده طبیعی برای پیشگیری از پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) محسوب می‌شود. منیزیم همراه با ویتامین E موجود در انبه به ساخت عضلات جنین و جلوگیری از پره اکلامپسی کمک می‌کند.

پره اکلامپسی یکی از عوارض شایع دوران بارداری است که با فشار خون بالا و گاهی اوقات علائم آسیب‌دیدگی کبد یا کلیه شناسایی می‌شود. شروع پره اکلامپسی معمولا بعد از هفته 20 بارداری است.

از سلامت پوست و مو محافظت می‌کند

بسیاری از زنان باردار از تغییراتی که در پوست و موی آن‌ها ایجاد می‌شود، شکایت دارند. انبه در حفظ سلامت مو نقش دارد، چون مقدار زیادی ویتامین A در اختیار بدن قرار می‌دهد. موادی که از ویتامین A مشتق می‌شوند با تولید سبوم از خشک شدن موها جلوگیری می‌کنند.

مشکلات پوست و مو در دوران بارداری

انبه غنی از پلی فنول است که با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کند. استرس اکسیداتیو می‌تواند اثرات مضری بر سلامت مو داشته باشد.

علاوه بر این، ویتامین C موجود در انبه به ساخت و حفظ کلاژن کمک می‌کند. کلاژن بخش مهمی از ساختار پوست و مو را تشکیل می‌دهند.

آیا خوردن انبه در بارداری عوارض دارد؟

اکنون که با فواید انبه در بارداری آشنا شدید، باید در مورد عوارض احتمالی آن هم اطلاعات کافی کسب کنید.

وقتی از عوارض خوردن انبه در بارداری صحبت به میان می‌آید، ذکر این نکته ضروری است که فواید این میوه از عوارض آن بیشتر است؛ با این حال اگر در مصرف انبه زیاده‌روی کنید، ممکن است با عوارضی مثل چاقی، اسهال و دیابت بارداری مواجه شوید.

انبه در مقایسه با اکثر میوه‌ها قند بیشتری دارد؛ بنابراین، وقتی هوس یک خوراکی شیرین می‌کنید، جایگزین سالمی برای کیک و شیرینی محسوب می‌شود؛ اما در صورت ابتلا به دیابت بارداری ممکن است به شما توصیه شود از مصرف انبه خودداری کنید یا استفاده از آن را کاهش دهید.

هنگام خرید انبه مطمئن شوید که از مواد شیمیایی برای رسیدن آن استفاده نشده باشد. یکی از مواد شیمیایی متداول که برای رسیدن مصنوعی میوه‌ها به‌کار می‎‌رود کاربید کلسیم است که می‌تواند هم برای شما و هم برای جنین در حال رشدتان سمی باشد.

عوارض انبه برای زنان باردار

وقتی میوه به طور مصنوعی می‌رسد ممکن است به بروز عوارض جانبی زیر منجر شود:

  • ناراحتی معده
  • سردرد
  • سرگیجه
  • خواب‌آلودگی
  • گیجی
  • اختلالات خلقی
  • زخم دهان
  • تشنج
  • سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی دست‌ها و پاها

به کمک بعضی نشانه‌ها می‌توانید انبه‌ای را که به طور طبیعی رسیده است از انبه‌ای که برای رسیدن آن از مواد شیمیایی استفاده شده است، تشخیص دهید. انبه‌هایی که به طور مصنوعی می‌رسند ممکن است:

  • دارای پوشش پودری سیاه یا سفید مایل به خاکستری باشند
  • بویی شبیه سیر منتشر کنند
  • از بیرون رسیده به نظر برسند، اما بخش درونی آن‌ها هنوز سفت باشد
  • ماندگاری کوتاهی داشته باشند

اهمیت شستن انبه قبل از خوردن

اگر مطمئن نیستید که میوه خریداری شده به طور طبیعی رسیده است یا مصنوعی، می‌توانید از راهکارهای زیر برای کاهش مواجهه با سموم کمک بگیرید:

  • میوه را بشویید: به محض اینکه از بازار به خانه آمدید، انبه را کاملا بشویید و خشک کنید. این کار مواد شیمیایی و آلودگی‌های روی سطح میوه را از بین می‌برد؛ همچنین یخچال شما را تمیز نگه می‌دارد و از انتقال آلودگی به سایر مواد غذایی جلوگیری می‌کند.
  • پوست میوه را در دهان خود قرار ندهید: پوست انبه را قبل از خوردن جدا کنید. در حالی که هنوز پوست میوه را جدا نکرده‌اید، گوشت آن را داخل دهان قرار ندهید.
  • دست‌هایتان را بشویید: دست‌ها و سایر وسایلی را که با انبه تماس داشته‌اند، بشویید.

کلام پایانی

خوردن انبه در دوران بارداری فواید زیادی برای سلامتی دارد. انبه سرشار از ویتامین‌، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ است که همگی رشد جنین را تضمین می‌کنند.

انبه برای مادر هم فواید زیادی دارد. برای مثال، سیستم ایمنی او را تقویت می‌کند و احتمال ابتلا به کم خونی و یبوست را کاهش می‌دهد؛ علاوه بر این، انبه خوشمزه است و به راحتی می‌توان آن را به انواع غذاها، از جمله اسموتی و سالاد، اضافه کرد.

در این مقاله سعی کردیم شما را با مهم‌ترین فواید انبه در بارداری و عوارض احتمالی آن آشنا کنیم. اگر در مورد این میوه خوش‌طعم و پرخاصیت سوالی دارید، می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

آیا خوردن انبه در بارداری امن است؟

بله. اگر انبه را به خوبی بشویید و قبل از مصرف پوست میوه را جدا کنید، می‌توانید آن را با خیال راحت بخورید. در صورتی که به دیابت بارداری مبتلا هستید، قبل از اضافه کردن انبه به رژیم غذایی خود با متخصص زنان یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

آیا می‌توان در دوران بارداری از انبه نارس استفاده کرد؟

خوردن انبه نارس که به آن انبه سبز هم گفته می‌شود، در دوران بارداری بی‌خطر است؛ با این حال، ممکن است هضم آن برای دستگاه گوارش سخت باشد. میوه رسیده نرم‌تر است و برای کسانی که معده حساسی دارند انتخاب مناسب‌تری به شمار می‌رود.

آیا می‌توانم در دوران بارداری آب انبه بنوشم؟

بله. در دوران بارداری می‌توانید از آبمیوه‌هایی که از بهداشتی بودن آن‌ها مطمئن هستید، استفاده کنید. اگر دیابت بارداری دارید، در مصرف آب انبه زیاده‌روی نکنید و نظر پزشک را در مورد بی‌خطر بودن آن جویا شوید. آبمیوه‌ها در مقایسه با میوه‌های تازه تاثیر بیشتری روی قند خون دارند.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline masalamonk babycenter
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x