برای لاغری شکم چه بخوریم؟ 20 راهکار جادویی

وقتی صحبت از کاهش وزن و چربی سوزی می‌شود، لاغری شکم کمی دشوار به نظر می‌رسد.

لاغری شکم در یک هفته یا بیشتر، یک هدف بلند پروازانه و معمول در فرایند کاهش وزن محسوب می‌شود، زیرا از نظر علمی برخلاف مطالب گفته شده توسط خیلی از افراد، امکان لاغر کردن موضعی وجود ندارد. اما اگر به یک برنامه یا رژیم سختگیرانه پایبند باشید، به راحتی می‌توانید در ناحیه شکم خود همراه با دیگر نقاط بدن تغییراتی ایجاد کنید.

متاسفانه بسیاری از افراد چاق، بیشتر چربی را در ناحیه شکم خود دارند و تحقیقات نشان می‌دهد که این چربی و چاقی یک زنگ خطر برای بسیاری از بیماری‌های مختلف، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت است.

با این حال این افراد باید از طریق تغییراتی مانند داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش و… در سبک زندگی خود،  به سرعت یک رژیم لاغری شکم را شروع کنند.

با این حال روش‌های زیادی وجود دارند که فرد می‌تواند با استفاده از آنها هم چربی های اضافه بدن را بسوزانید و شکمی صاف داشته باشد و هم خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های ناشی از چاقی را از خود دور کند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ 20 روش موثر برای از بین بردن چربی‌های شکم آورده شده است.

فیبر بیشتری بخورید

یکی از راه‌های رسیدن به لاغری شکم، خوردن غذاهای غنی از فیبر است. این مساله به ویژه وقتی رژیم‌هایی مثل رژیم فستینگ دارید، اهمیت پیدا می‌کند.

خوردن مقدار زیادی فیبر می‌تواند به کاهش وزن به ویژه کاهش چربی‌های مضر شکم کمک کند. بهترین راه برای دریافت فیبر بیشتر، مصرف زیاد غذاهای گیاهی از جمله سبزیجات و میوه‌ها است. 

غذاهای حاوی فیبر

همچنین حبوبات و برخی از غلات نظیر جو دوسر، برنج قهوه‌ای، کینوا به علت فیبر بالایی که در خود دارند می‌توانند برای لاغری شکم مناسب باشند.

برای رسیدن به هدف خود بهتر است غذاهای گیاهی حاوی فیبر را در رژیم لاغری خود بگنجانید. خوردن این نوع مواد غذایی علاوه بر کمک به کاهش وزن منجر به کنترل کلسترول خون و پاک‌سازی بدن نیز می‌شوند.

از مصرف قندها خودداری کنید

مطالعات نشان می‌دهد که قند اضافی، بیشتر به علت مقادیر زیاد فروکتوز، می‌تواند منجر به تجمع چربی در اطراف شکم و کبد شود. از آنجایی که شکر نیمی از گلوکز و نیمی از فروکتوز است، هنگامی که مقادیر زیادی از آن مصرف شود، کبد بیش از حد فروکتوز دریافت می‌کند و مجبور می‌شود آن را به چربی تبدیل کند.

از مصرف قندها خودداری کنید

اگر می‌خواهید به لاغری شکم برسید، سعی کنید مقادیر قند را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانید و تا حد ممکن انواع نوشیدنی‌های شیرین را کاملا حذف کنید؛ چرا که خوردن مقادیر زیادی از این نوع نوشیدنی‌ها علاوه بر افزایش‌ وزن، برای سلامتی شما نیز مضر هستند.

ورزش کنید

ورزش از جمله بهترین و موثرترین روش‌های افزایش شانس طول عمر بیشتر، زندگی سالم و جلوگیری از انواع بیماری‌ها است. کمک به کاهش وزن به ویژه کاهش چربی شکم از جمله مزایای شگفت‌انگیز ورزش برای سلامتی به شمار می‌رود.

لاغری شکم با ورزش کردن

مطالعات نشان می‌دهد که ورزش به‌ طور کامل مانع از تجمع چربی‌ شکم در افراد بعد از کاهش‌وزن می‌شود و این به آن معناست که ورزش کردن بهترین و راحت‌ترین راه برای لاغری شکم است.

اگر هدف شما لاغری شکم در یک هفته است باید تقریباً کل هفته را، هر بار به مدت 30 دقیقه از انواع ورزش‌های هوازی و چربی سوز مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، شنا، طناب‌زدن و… برای کاهش سریع چربی‌های شکم انجام دهید برای تسهیل در روند چربی‌سوزی بهتر است قبل از خوردن صبحانه تمرینات را آغاز کنید.

آب بیشتری بنوشید

نوشیدن مقدار زیادی آب در روز یکی از اصلی‌ترین اصول کاهش وزن و مخصوصاً کاهش چربی اطراف شکم است. به حر حال 60% درصد از بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و این بدان معناست که آب این ماده پاک و بدون کالری تقریباً در هر عملکرد بدن انسان نقش دارد.

برای لاغری شکم آب بیشتری بنوشید

پس هر چه میزان آب رسانی شما به بدن بیشتر باشد، بدن شما با عملکردی بهتر به سوخت و ساز می‌پردازد و در نهایت منجر به چربی‌سوزی می‌شود.

به طور معمول وقتی معده احساس سیری می‌کند، سیگنال‌هایی را به مغز ارسال می‌کند تا از غذا خوردن دست بکشید، آب نیز به اشغال کردن فضا در معده کمک می‌کند و منجر به احساس سیری و سرکوب‌کردن اشتها می‌شود پس بهتر است قبل از غذا خوردن آب بنوشید. این خود لاغری شکم را در بر دارد.

اگر زیاد مایل نیستید در طول روز حجم زیادی آب بنوشید، پیشنهاد ما به شما مصرف دمنوش لاغری است. در این فهرست مفصل از دمنوش‌ها می‌توانید نوشیدنی مناسب و باب میل‌تان را پیدا کنید، ضمن اینکه نوشیدن این دمنوش‌ها روی لاغر شدن هم تاثیر می‌گذارد.

خواب کافی داشته باشید

یکی دیگر از تکنیک‌های کاهش وزن داشتن خواب کافی است. کم‌خوابی باعث افزایش هورمون‌های استرس در بدن می‌شود و این خود در دراز‌ مدت پیامدهایی مانند مشکلات گوارشی، سردرد، ضعف سیستم ایمنی بدن، نوسانات وزن به ویژه افزایش وزن و تجمع چربی در ناحیه شکم را به دنبال دارد.

خواب کافی

همچنین با تحریک هورمون لپتین که وظیفه کنترل اشتها را بر عهده دارد، باعث می‌شود تمایل فرد به خوردن خوراکی‌های مضری مانند چیپس، انواع شیرینی‌ها و… بیشتر شود.

برای لاغری شکم بهتر است در طول شبانه روز حداقل 7 تا 9 ساعت بخوابید.

آرام‌تر غذا بخورید

روش‌های زیادی وجود دارد که به افراد کمک می‌کنند تا شکمی صاف داشته باشند، یکی از این روش‌ها آهسته جویدن لقمه‌ها است که می‌تواند کالری دریافتی را کاهش و اشتها را سرکوب کند پس با اطمینان می توان گفت با آرامتر خوردن غذاها می‌توان به لاغری شکم دست یافت.

آرامتر غذا بخورید

اگر از رژیم لاغری شکم خاصی استفاده می‌کنید، اما احساس نارضایتی دارید توصیه می‌کنیم در موقع غذاخوردن اصلاً شتاب نکنید و لقمه‌ها را با تعداد دفعات بیشتری بجوید چرا که ثابت شده، پیام سیر شدن شما 20 دقیقه با تاخیر به مغز ارسال می‌شود این یعنی اینکه بهتر است 20 دقیقه قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشید و از پرخوری جلوگیری کنید.

به سبک هندی‌ها غذا بخورید

آیا می‌دانید دلیل اینکه اکثر هندی‌ها از اندام تراشیده و خوبی برخوردارند چیست؟ بد نیست بدانید هندی‌ها در غذاهای خود از انواع ادویه‌های تند استفاده می‌کنند و تندی غذا منجر به تسریع سوخت و ساز بدن و سوزاندن چربی و کالری بیشتری در بدن می‌شود.

برای لاغری شکم از غذاهای هندی استفاده کنید

با این حال اگر مشکلات گوارشی ندارید و نسبت به تندی غذاها حساسیت ندارید می‌توانید با خوردن غذاهای تند روند لاغری شکم خود را تسریع کنید.

استرس خود را کنترل کنید

استرس در دراز مدت می‌تواند عوارض جدی و خطرناکی برای سلامت شما به دنبال داشته باشد. استرس می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند اسهال یا یبوست، دل درد، مشکلات گوارشی، نوسانات هورمونی، پرخوری و در نهایت افزایش وزن و … شود.

کنترل استرس

استرس می‌تواند دلیل چاقی و چربی در شکم شما باشد، اگر هدف شما چربی‌سوزی شکم باشد باید استرس خود را کنار بگذارید تا به مرور شاهد تغییراتی در بهبودی آن شوید.

کالری بیشتری بسوزانید

برای لاغری شکم باید تحت هر شرایطی کالری بیشتری بسوزانید، اگر می‌پرسید چگونه؟ ما به شما چند ترفند کاربردی را معرفی می‌کنیم که باید هر روز انجام دهید. این ترفندها شامل موارد زیر هستند:

کالری های اضافه را بسوزانید

  • از ترفندهای موثر و کاربردی، پارک کردن ماشین در جایی دورتر از محل کار یا زندگی شما است تا از این طریق مجبور باشید مسیری را پیاده‌روی کنید.
  • بد نیست گاهی برای انجام کاری از دوچرخه به جای ماشینتان استفاده کنید. دوچرخه سواری از جمله ورزش‌های هوازی و چربی سوز به شمار می‌رود.
  • اگر مشکل کمر درد یا زانو درد ندارید، بهتر است استفاده از آسانسور را کنار بگذارید و از پله‌ها استفاده کنید.
  • یکی از عادات بد در زندگی خوابیدن، بلافاصله بعد از خوردن غذا است. این عمل به مرور منجر به تجمع چربی در شک خواهد شد بهتر است بعد از خوردن غذا مدتی را بیدار بمانید.
  • اگر شغل شما به گونه‌ای است که مدت زیادی در یک جا می‌نشینید، سعی کنید هر یک ساعت از جای خود بلند شوید و کمی راه بروید.
  • ورزش بهترین راه برای لاغری شکم است اما اگر تمایلی ندارید می‌توانید از فعالیت دلخواه خود مانند رقص، طبیعت‌گردی و… استفاده کنید.

حواستان باشد چه میخورید

در این بخش یک سری نکات اصولی را برای شما آماده کرده‌ایم که با رعایت آنها به راحتی می‌توان با چاقی شکم مقابله کرد این نکات به شرح زیر هستند:

مصرف درست غذا

  • میزان روغن مصرفی را را قبل از طبخ غذا اندازه بگیرید.
  • سالادها را تا حد امکان بدون سس یا با سس کم‌چرب استفاده کنید. اگر نمی‌توانید سالاد را بدون سس مصرف کنید می‌توانید آن را با آب لیموی تازه مزه دار کنید.
  • غذای خود را در بشقاب‌های کوچک‌تر بریزید.
  • از خوردن غذا جلوی تلویزیون خودداری کنید. چرا که ممکن است حواستان پرت شود و غذای بیشتری بخورید.
  • حجم هر غذا را به میزان کالری که دارد اندازه بگیرید. مثلاً یک فنجان انگور حاوی 100 کاری و یک فنجان کشمش حاوی 480 کالری است پس انگور گزینه مناسب‌تری است.

اگر مدت زیادی رژیم گرفتید و متوجه شدید به نتیجه دلخواه نمی‌رسید، شاید وقت آن شده که رژیمی متناسب با طبع خود را انتخاب کنید. برای نمونه، اگر طبع بلغمی دارید، رژیم لاغری برای بلغمی ها را امتحان کنید.

لاغری شکم با درمان یبوست

یبوست می‌تواند یکی از دلایل اصلی بزرگ شدن شکم باشد. اگر مواد دفعی در روده بزرگ بسته به دلایلی مانند کم آبی بدن یا تغذیه نامناسب دیر دفع شوند، این تجمع یبوست را تشدید می‌کند و منجر به بزرگ شدن شکم می‌شود پس باید این یبوست را هرچه زودتر درمان کنید. در این بخش راههایی برای درمان یبوست آورده شده است:

  • گام اول: هر روز نیم ساعت پیش از خوردن صبحانه یک فنجان چای کم‌رنگ بخورید. بعد از نیم ساعت متوجه احساس دفع خواهید شد.
  • گام دوم: در وقت استفاده از توالت، تمام فشار خود را  روی پای چپ وارد کنید.
  • گام سوم: میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.

متوجه شدیم که یبوست نیز می‌توانید یکی از دلایل ورم یا چاقی شکم باشد. اگر هدف شما لاغری سریع شکمتان است بهتر است ابتدا اگر مشکل یبوست دارید آن را درمان کنید.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری یک ماهه 

از خوردن غذا قبل از خواب خودداری کنید

حتماً شما نیز می‌دانید فعالیت بدن هنگام خواب کند می‌شود این یعنی از هضم مناسب مواد غذایی در معده جلوگیری می‌کند. اگر هدف شما لاغری شکم است باید سعی کنید حداقل دو تا سه ساعت پیش از خواب چیزی نخورید.

غذا خوردن قبل از خواب

یا اینکه یک رژیم لاغری شکم روزانه را دنبال کنید که فقط به شما اجازه می‌دهد در ساعت‌های روز غذا بخورید اینگونه می‌توانید از تجمع چربی در ناحیه شکم خود جلوگیری کنید.

قطعاً لاغری شکم در یک هفته چندان راحت نیست اما اگر به یک رژیم یا برنامه خاص پایبند باشید، در پایان هفته شاهد تغییراتی در خود خواهید شد.

پروتئین بیشتری بخورید

شاید متعجب شوید اما خوردن پروتئین بیشتر یک راهکار فوق‌العاده و بلندمدت برای کاهش چربی شکم است. اگر هدف شما داشتن شکمی صاف است، خوردن پروتئین شاید تنها راه رسیدن به هدفتان باشد.

غذاهای حاوی پروتئین

بهتر است بگوییم پروتئین یکی از ابر مغذی‌های چربی سوز در حیطه کاهش وزن است که می‌تواند تمایل به پرخوری در افراد را تا حدود 60 درصد پایین بیاورد به این شکل که در روز متابولیسم را تا 80-100 کالری بالا برده و کمک می‌کند در طول روز حداقل 441 کالری کمتر دریافت کنیم.

ثابت شده که پروتئین نه تنها به لاغری شکم کمک می‌کند بلکه از رشد مجدد چربی‌های اطراف آن جلوگیری می‌کند. افرادی که از مشکل چاقی شکم رنج می‌برند می‌توانند با دریافت پروتئین بیشتر، چربی شکم کمتری داشته باشند این یعنی پروتئین با چربی شکم رابطه‌ای کاملاً معکوس دارد.

به مقدار کافی ویتامین B مصرف کنید

مصرف مقادیر کافی ویتامین B یکی دیگر از روش‌های لاغری سریع شکم است. بیشتر ویتامین‌های B در تبدیل کردن چربی‌های مضر، کربوهیدرات و پروتئین به انرژی نقش آفرین هستند.

مصرف ویتامین b

تعدادی از این گروه ویتامین‌ها نیز از فواید دیگری برای کاهش وزن برخوردار هستند به طور مثال ویتامین B3 مناسب افرادی است که از چاقی شکم ناشی از مقاومت بدنشان به انسولین رنج می‌برند.

در بین مواد غذایی می‌توانید از لوبیا‌ها، هویج، شیر و پنیر، بادام، تخم مرغ، کرفس و… ویتامین‌های گروه B را دریافت کنید.

از دارچین کمک بگیرید 

اگر می‌خواهید به سرعت چربی‌های شکم را کاهش دهید، از دارچین کمک بگیرید. دارچین طبع گرمی دارد از این رو به افراد سرد مزاج بسیار توصیه می‌شود به این دلیل که می‌تواند عملکرد سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و به لاغری شکم کمک کند.

دانشمندان معتقدند دارچین یکی از پرچمداران لاغری است و می‌تواند در کاهش چربی بسیار کمک کننده باشد. پس اگر به دنبال راهی برای کاهش چربی‌های شکم خود هستید زیاد دارچین مصرف کنید.

چربی سوزی با حمام را فراموش نکنید

دوش گرفتن روزانه نیز یکی دیگر از ترفندهای موثر برای لاغری شکم است. اگر تمایل به لاغر کردن شکم دارید توصیه می‌کنیم هر روز صبح به حمام بروید. از فواید حمام روزانه می‌توان به از بین بردن بلغم، باز کردن منافذ باز پوست، تعریق و افزایش رطوبت بدن و کم اشتهایی اشاره کرد.

نمک را حذف کنید

حتماً شما نیز می‌دانید نمک باعث تجمع آب در بدن، و به دنبال آن ورم و نفخ شکم می‌شود. اگر شما شکمی بزرگ دارید و می‌خواهید آن را کوچک کنید بهتر است نمک را از رژیم لاغری شکم خود حذف کنید و جداً از خوردن مواد غذایی نمکی مانند خیارشور، نان‌های عدسی خودداری کنید.

اگر نمی‌توانید غذاها را بدون نمک مصرف کنید می‌توانید ادویه‌های دیگر را جایگزین آن کنید و فراموش نکنید بسیاری از غذاهای بسته‌بندی شده می‌توانند حاوی مقادیر نمک مخفی باشند که باید بسیار محتاطانه برخورد کنید.

نوشینی ها را تغییر دهید

  • تا حد امکان انواع نوشیدنی‌های گازدار را حذف کنید و در مقابل آب را جایگزین کنید. چنانچه مزه آب را دوست ندارید می‌توانید تکه‌های لیمو یا خیار را به لیوان آب خود اضافه کنید.
  • قهوه تلخ را جایگزین قهوه شیرین شده با شکر کنید.
  • چای سبز یک آنتی اکسیدان چربی سوز است و به شما در لاغری شکم کمک خواهد کرد. اضافه کردن چای سبز به رژیم لاغری خود را فراموش نکنید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید به دلیلی که الکل سطح استروژن بدن را بالا می‌برد و این در دراز مدت منجر به انباشته شدن توده‌های چربی در شکم و پهلوها می‌شود.
بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک 

از مصرف غذا‌های سرخ کردنی اجتناب کنید

اگر تصمیم شما بر لاغری سریع و اصولی شکم است باید پایبند به یک سری تعهدات و تغییرات در رژیم لاغری غذایی خود باشید وگرنه این هدف دست نیافتنی می‌شود. برای این کار می توانید لیستی از یک سری غذای رژیمی برای کاهش وزن تهیه کنید که در طول هفته به آن پایبند باشید. پرهیز از مصرف غذاهای سرخ کردنی

به طور مثال شما باید جداً غذاهای سرخ کردنی را کنار بگذارید و در مقابل غذاهای آبپز و بخار پز شده را جایگزین کنید تا به مرور زمان شاهد کاهش چشمگیر چربی در شکم خود باشید.

کلام آخر…

در این مقاله به معرفی 20 روش برای لاغری شکم پرداختیم، امیدواریم که مفید واقع شوند. همانطور که گفته شد کاهش وزن و لاغری نیاز به تعهد مداوم به چندین تغییر در سبک زندگی دارد: سالم بخورید، بیشتر ورزش کنید، حداقل 6-8 ساعت در شب بخوابید و همچنین مقدار زیادی آب بنوشید.

اینها نکاتی کلی هستند که نه تنها با پایبند بودن به آنها به تناسب اندام دست می‌یابید بلکه خود را از بروز احتمالی برخی بیماری‌های ناشی از چاقی ایمن کرده‌اید. فراموش نکنید که شما می‌توانید لاغری شکم خود را تنها از طریق تغییراتی در سبک زندگی خود به دست آورید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x