برای فشار پایین چه بخوریم؟ درمان فشار خون پایین

فشار خون پایین اگرچه مانند بالا بودن فشار خون خطرناک نیست، اما در دراز مدت می‌تواند منجر به کاهش سلامت قلب و مغز و حتی سکنه‌های مغزی و قلبی شود. بنابراین درمان فشار خون پایین کاملا مهم و ضروری است. خوشبختانه برخی از مواد غذایی می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

این عارضه که بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود، معمولا 10 تا 20 درصد افراد بالای 65 سال را درگیر می‌کند. تاری دید، سبکی سر، سرگیجه و … از مهم‌ترین علائم فشار خون پایین محسوب می‌شوند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به خوراکی‌هایی خواهیم پرداخت که می‌توانند به شما در درمان فشار خون پایین کمک کنند. اگر خود یا یکی از عزیزانتان از پایین بودن فشار خون رنج می‌برد، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

فشار خون پایین چیست؟

فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که قلب برای پمپاژ کردن خود در بدن، به کار می‌برد. فشار خون بر حسب میلی‌متر جیوه (mmHg) اندازه‌گیری شده و به‌ صورت یک عدد ۲ قسمتی نشان داده می‌شود:

  1. عدد اول: فشار سیستولیک یا فشاری که قلب با آن خون به رگ‌ها ارسال می‌کند.
  2. عدد دوم: فشار دیاستولیک یا  فشار در زمانی که قلب، بین ضربان‌ها استراحت می‌کند.
به طور کلی، فشار ۹۰/۶۰mmHg یا کمتر، فشار خون پایین محسوب می‌شود. اگر فشار خون شما برای مدت زمانی طولانی در وضعیت پایین قرار داشته باشد، ممکن است سلامتی شما به صورت جدی، تهدید شود.

خوشبختانه پایین بودن فشار خون با مصرف برخی از مواد غذایی، قابل درمان شدن است. البته باید مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید؛ زیرا ممکن است از آن ور بام بیفتید و به فشار خون بالا مبتلا شوید.

برای فشارپایین چی بخوریم ؟

خب نوبت به بررسی خوراکی‌هایی است که به شما در بالا رفتن فشار خون کمک می‌کنند. مصرف هر کدام از این خوراکی‌ها، می‌تواند وضعیت سلامتی شما را بهبود ببخشد (البته به شرطی که از فشار خون پایین رنج ببرید)

نوشیدن زیاد مایعات 

وقتی آب بدن شما کم می‌شود، به همان نسبت حجم خون هم کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق در نهایت منجر به پایین آمدن فشار خون می‌شود. پزشکان نوشیدن حداقل 2 لیتر آب (حداقل 8 لیوان) را در طول شبانه روز، توصیه می‌کنند.

نوشیدن زیاد مایعات

توجه داشته باشید که در زمان ورزش کردن و گرم شدن هوا، باید مصرف آب را افزایش دهید. همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید و به طور منظم از آن بنوشید. به این ترتیب، از فشار خون پایین در امان خواهید بود.

مصرف غذاهای شور

غذاهایی با محتوای نمک بالا، می‌توانند فشار خون شما را در کوتاه مدت بالا ببرند. بهترین منابع می‌توانند زیتون شور، پنیر، کنسرو ماهی تن و … باشند. البته می‌توانید به دل‌خواه نمک طعام یا نمک دریا را به سفره خود اضافه کنید.

میگوی بسته‌بندی شده و منجمد هم یکی دیگر از غذاهای حاوی نمک است که می‌توانید برای درمان فشار خون پایین نوش جان کنید. جالب است بدانید یک وعده 85 گرمی میگوی منجمد، حاوی 800 میلی‌گرم سدیم است.

ژامبون هم یکی دیگر از غذاهای پرنمک محسوب می‌شود؛ زیرا برای ساخت این ماده غذایی، از نمک برای طعم دادن به گوشت استفاده می‌شود. سس مایونز هم حاوی مقدار زیادی نمک خوراکی است.

غذاهای فست فودی مانند پیتزا و انواع ساندویچ‌ها هم از موادی ساخته می‌شوند که همگی از نمک طعام برخوردار هستند. سوپ‌ها یا خورشت‌های بسته‌بندی شده هم معمولا برای ماندگاری بیشتر، با مقدار زیادی نمک ترکیب می‌‎شوند.

غذاهای فست فودی و فشار خون پایین

سیب زمینی‌های خلالی آماده و سایر فرآورده‌های بسته بندی شده سیب زمینی هم از مقدار زیادی نمک برخوردار هستند. در نهایت پنیرهای فرآوری شده هم از دیگر خوراکی‌های حاوی نمک هستند که می‌توانید برای بالا رفتن فشار خون، از آن‌ها استفاده کنید.

نوشیدنی‌های حاوی کافئین

نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای کافئین‌دار، باعث افزایش ضربان قلب و افزایش موقت فشار خون می‌شوند. این اثر معمولا کوتاه مدت است و از طرفی دیگر، کافئین روی فشار خون همه افراد، تاثیر مشابهی ندارد.

اگر از افرادی هستید که به صورت منظم قهوه می‌نوشید، ممکن است عروق خونی شما مقاومت بیشتری نسبت به کافئین داشته باشند. به این ترتیب، این نوشیدنی نمی‌تواند به شکل قابل توجهی، فشار خون شما را بالا ببرد.

قهوه تنها منبع کافئین نیست. به عنوان مثال، هر 100 گرم شکلات تلخ، حاوی 86 میلی‌گرم کافئین است. نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم در هر 100 گرم، 49 میلی‌گرم کافئین دارند.

از دیگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین، می‌توان به چای سبز اشاره کرد که در هر 100 گرم، 12 میلی‌گرم کافئین دارد. چای سیاه هم در هر 100 گرم، حاوی 11 میلی‌گرم کافئین است.

مواد غذایی حاوی B12

ویتامین B12 نقش مهمی را در تولید گلبول‌های قرمز خون ایفا می‌کند. کمبود این ویتامین می‌تواند به کم خونی و در نهایت، پایین آمدن فشار خون منجر شود. خونریزی بیش از حد هم از دیگر عوارض نبود B12 کافی در بدن است.

غذاهای غنی از ویتامین B12 شامل تخم مرغ، ماهی سالمون و لبنیات کم چرب است. جالب است بدانید که یک عده 100 گرمی از جگر گوسفند، 3751 درصد از نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین خواهد کرد.

مواد غذایی حاوی ویتامین b12

صدف هم یکی دیگر از منابع غنی از ویتامین B12 محسوب می‌شود. شگفت‌‌زده می‌شوید اگر بدانید که فقط 20 عدد صدف کوچک، می‌توانند 7 هزار درصد از نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین کنند.

ماهی ساردین هم یکی دیگر از خوراکی‌های سرشار از ویتامین B12 است که می‌تواند در درمان فشار خون پایین موثر باشد. 150 گرم ماهی ساردین، می‌تواند 554 درصد از نیاز روزانه بدن شما به این ویتامین را تامین کند.

غذاهای حاوی فولات (ویتامین B9)

کمبود فولات یا همان ویتامین B9 در بدن، تا حد زیادی علائمی مشابه با کمبود ویتامین B12 ایجاد می‌کند. نبود این ماده مغذی هم باعث کم خونی و در نهایت فشار خون پایین می‌شود.

برای درمان فشار خون پایین باید غذاها و مواد خوراکی حاوی فولات را در رژیم غذایی خود قرار دهید. مارچوبه، کلم بروکلی، عدس، نخود و … از جمله منابع سرشار از این ویتامین محسوب می‌شوند.

جالب است بدانید که یک عدد تخم مرغ بزرگ، حاوی 22 میکروگرم فولات (6 درصد از نیاز روزانه بدن شما) است. سبزیجات تیره برگ مانند اسفناج، کلم پیچ و آروگولا هم منابع غنی این ویتامین به شمار می‌روند.

یکی دیگر از مواد غذایی که می‌توانید برای دریافت فولات به رژیم غذایی خود اضافه کنید، چغندر است. 136 گرم چغندر، حاوی 148 میکروگرم فولات است که می‌تواند 37 درصد از نیاز روزانه بدن شما را تامین کند.

کاهش مصرف کربوهیدرات 

غذاهای حاوی کربوهیدرات، سریع‌تر از سایر مواد غذایی هضم می‌شوند. این اتفاق باعث افت ناگهانی فشار خون خواهد شد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که یک رژیم کم‌کربوهیدرات، می‌تواند فشار خون پایین را به ویژه در افراد مسن، درمان کند.

درمان فشار خون پایین با کاهش مصرف کربوهیدرات

نان در بسیاری از فرهنگ‌های غذایی از جمله فرهنگ کشورمان، بخش اصلی رژیم غذایی را تشکیل می‌دهد. با این‌حال باید بدانید که نان سرشار از کربوهیدرات است و مصرف زیاد آن، می‌تواند به فشار خون پایین منجر شود.

میوه‌ها برای سلامتی انسان، ضروری هستند. اما در عین حال، منبع غنی کربوهیدرات هم به شمار می‌روند. به احتمال زیاد برای اتخاذ یک رژیم کم‌‌کربوهیدرات، مجبور خواهید بود مصرف انواع میوه‌ها را مدتی، محدود کنید.

انواع پاستا از جمله ماکارونی هم به عنوان منابع غنی و سرشار کربوهیدرات شناخته می‌شوند. جالب است بدانید که 250 گرم ماکارونی پخته شده حاوی 43 گرم کربوهیدرات است!

کاهش حجم وعده‌های غذایی

هنگامی که حجم وعده غذایی شما بالا باشد، بدن برای هضم آن به انرژی بیشتری نیاز دارد و این موضوع، می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. بنابراین برای درمان فشار خون پایین پرخوری را کنار بگذارید.

زمانی که یک وعده غذایی مانند صبحانه را کنار می‌گذارید، برای جبران آن در وعده‌های غذایی بعدی، مجبور هستید بیشتر بخورید! سعی کنید وعده‌های غذایی خود را بیشتر کرده و در عوض، مقدار آن‌ها را کاهش دهید.

عوارض و علائم پایین بودن فشار خون

در صورتی که فشار خون شما به مقدار کم یا متوسط پایین باشد، سرگیجه، ضعف، غش و زمین خوردن را تجربه خواهید کرد. این در حالیست که فشار خون پایین شدید، مانع رسیدن اکسیژن به اندام‌های بدن و آسیب‌های مغزی و قلبی می‌شود.

در صورتی که با هر کدام از علائم زیر مواجه هستید، بلافاصله فشار خون خود را برای اطمینان از پایین بودن آن چک کنید:

  • تاری دید
  • حالت تهوع
  • خستگی
  • کمر درد
  • عدم تمرکز

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با پایین بودن فشار خون، حتما مقاله “هر آنچه که در مورد فشار خون پایین باید بدانید” را مطالعه نمایید.

کلام آخر

پایین بودن فشار خون برای مدت طولانی می‌تواند عوارض خطرناکی از جمله آسیب‌های قلبی و مغزی را به همراه داشته باشد. خوشبختانه این معضل با مصرف برخی از مواد غذایی، به راحتی قابل درمان است.

در این مقاله به بررسی مواد غذایی موثر در درمان فشار خون پایین پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نطرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3.6 | (10)
منبع manhattancardiology healthline mayoclinic
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x